brok, barf of vers vlees voor de hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mitchall

Re: brok, barf of vers vlees voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:48

Silvia schreef:
jesito schreef:
Maar is dat dan niet slecht dat gewissel van kvv naar brok en weer terug?
Het is ook een sprong in het diepe voor mij want ik ken niemand in mijn omgeving die zo voert met rauw of vers vlees.
Ook die merken vers vlees ken ik allemaal niet en ben erg onzeker waar ik nu goed aan doe.
Mensen in mijn omgeving zeggen dat ik beter brok kan blijven voeren maar ik denk dat dat mede komt doordat ze ook niet bekend zijn met vers vlees.

Als je meer info wilt over vlees voeren kijk dan op:
http://www.barfplaats.nl
of
http://www.voernatuurlijk.nl

Persoonlijk vind ik barfen of NRV (natuurlijk rauw voeren) te ver gaan omdat ik het niet zie zitten om zelf maaltijden samen te stellen. Er zijn ook bedrijven die dat voor je doen en alles in kant-en-klare pakketten aanleveren zodat je het alleen nog maar hoeft te ontdooien.
bijv. http://www.foodfordogs.nl
Mijn hond krijgt tegenwoording Haaksbarf en doet het daar super op. Je koopt dat (net als Carnibest) in bevroren rollen van 1kg. Je geeft 2-3% van het lichaamsgewicht van je hond aan vlees per dag. Mijn hond weegt 14kg en krijg de 1kg rol verdeeld over 3 dagen. Aan het begin van de avond haal ik het vlees uit de diepvries. Als het iets ontdooid is snij ik het in 6 plakken. 2 plakken doe ik in de voerbak en is de ochtend erop op kamertemperatuur en eetbaar. De resterende 4 plakken stop ik een bewaardoos in de koelkast. Elke avond neem ik daar weer 2 plakken uit voor de volgende dag etc.
Ik ben het er niet mee eens dat vlees geven eenzijdig zou zijn. Haaksbarf stopt ook groenten in de rollen en je kunt afwisselen in het soort vlees: Rund/kip/lam/geit/zalm/eend/konijn of paard(!). Meer variatie dus dan in brokken!
Voor het geval je dierenwelzijn erg belangrijk vindt: Carnibest verkoopt ook een biologisch vlees.

Succes met het inlezen en ik hoop dat je de allergie van je hond onder controle krijgt!

Zit je misschien op voernatuurlijk.nl ??
Mijn moeder is namelijk Papouck daar Knipoog

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 00:58

Tosadog schreef:
Wat ons betreft (let wel; wij persoonlijk) ligt de waarheid waarschijnlijk ergens in het midden en voeren we onze honden inmiddels van alle 3 werelden wat: ze krijgen rauw, ze krijgen KVV (of GVV) en ze krijgen brokken, dit verdeeld over de week, aangevuld met een rauw eitje, of yoghurt of wat gepureerde groenten, maar afwisselend.
Het bevalt ons meer dan goed en de doggies ook.
Elke dag blije koppies bij de voerbak, ook wanneer daar brokken ingaan en goede conditie en ontlasting.
Ik weet niet of BARF/NRV een rage is; op zich is het natuurlijk prima om terug naar de natuur te gaan maar biologisch/vegetarisch? De hond heeft nog steeds hetzelfde spijsverteringsstelsel als de wolf en is in hoofdzaak carnivoor.
Wat ik jammer vindt is dat je bijna neergesabeld wordt als je zegt dat je (nog) brokken geeft, ook al weet ik wat er (niet) in zou zitten.
Ik ben benieuwd of iedereen hier weet wat ze eigenlijk elke dag zelf naar binnenwerken of wat er in de snekkies zit die bij de snackbar gegeten worden .

Ik denk dat je het zelf al zegt... Vergelijk de brok met een lekkere snek uit de snackbar en het komt best wel goed. Alleen als je dag in dag uit, je hele leven lang alleen maar snekt..... Dan kun je toch wel wat gezondheidsproblemen verwachten. Wanneer of hoe da's natuurlijk voor iedereen verschillend en bij sommige honden/mensen merk je er nooit wat van. Dat maakt niet dat het 'dus' beste wel heel goed is;-)

overal het beste van meepikken, da's pas slim. En dan nu uitvinden wat 'het beste' is.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:12

@Rosita: Ja precies, overal het beste van meepikken en dan maar kijken wat bij jouw hond(en) het beste past. Wat voor mij helemaal toppie is kan bij jouw dieren weer helemaal verkeerd uitpakken. Wij hebben zelf de keuze gemaakt het op deze manier te doen en ik heb er een goed gevoel bij.
Punt is natuurlijk dat wij mensen bepalen wat er in het bakkie komt Haha! maar ik denk dat er tegenwoordig meer dan genoeg keuzes en alternatieven zijn om je hond wat bewuster te gaan voeren ook al is dat dan niet 100% BARF of NRV.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:20

Die van ons krijgen om de dag brok van Farmfood en Carocroc, en om de andere dag vers vlees (geitenribben, hele pens, enz.).
Ik zou ze graag op enkel vlees hebben, maar omdat wij nogal eens op vakantie gaan met de honden is het makkelijker als ze ook brok lusten.
Het verse vlees bevalt ons zeer goed, de hond gebruikt zijn gebit tenminste weer eens waar het voor bedoelt is.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:29

Mijn honden doen een moord voor brokjes. Hoef ik ze niet aan te wennen of gewend te houden. Een versgevoerde hond hoef je ook niet met zijden handschoentjes over te zetten. Alleen voor de vakantie (waarin je ook vers kunt voeren) hoef je ze dus niet op 50% brok te houden.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:44

Even tussendoor hoor! Ook niet om op te scheppen!

De uitvinder van Haaks barf(Stefan Haak) ken ik! Had het er gister met hem over en hij zei als er vragen waren dat ik daar wel terecht kan. Dus al hebbie een vraag, PM ff en dan vraag ik het aan hem!

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:36

Rosita schreef:
Mijn honden doen een moord voor brokjes. Hoef ik ze niet aan te wennen of gewend te houden. Een versgevoerde hond hoef je ook niet met zijden handschoentjes over te zetten. Alleen voor de vakantie (waarin je ook vers kunt voeren) hoef je ze dus niet op 50% brok te houden.

In de vakantie (en dan bedoel ik 3 weken weg met de tent in de bergen) zie ik geen mogelijkheid om vers te voeren.
Onze honden (eentje in ieder geval) eet liever vers dan brok, en ik weet dat als ze enkel vlees te eten krijgt de brok echt niet meer moet.
Deze hond is nog jong en erg energiek en moet echt goed kunnen eten, anders is ze zó graadmager.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:47

Mitchall schreef:
Zit je misschien op voernatuurlijk.nl ??
Mijn moeder is namelijk Papouck daar Knipoog

Ja, klopt! Ik kom er niet zo heel vaak. Er staan wel interessante adressen op en zo. Ik zie mezelf niet zo snel een maaltijd in elkaar zetten voor de hond. Ik houd het wel bij KVV Knipoog

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:24

freaky schreef:
Dat is eigenlijk niet goed, vlees of brokken vraagt een ander vertering. Je kan dan beter 2 dagen brokken en dan 2 dagen vlees enz doen.

Ik gaf eerst alleen vers vlees en kvv, nu geef ik ivm de kosten ook brokken. Ik heb veel brokken geprobeerd maar op Canex doen ze het nu het best. Onze reu is erg gevoelig en met deze manier van voeden doet hij het goed.

Dat hangt af van de brok die je voert. Als je een geexpandeerde brok voert kan dat inderdaad niet samen met vlees. Als je een geperste brok voert als Farmfood of Cavom bijvoorbeeld gaat dat prima samen met vlees.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:26

Onze hond krijgt meer en meer vlees. Soms runderhart, soms een vleesmix wat uit de vriezer van de supermarkt komt. En 's ochtends brok. Daarnaast krijgt ze wel eens een gekookt ei, mergpijp en pensstaafjes.
Ze doet het hier heel goed op. Ze is kerngezond, hyperactief en ze straalt pure levenslust uit.

Onze vorige hond is 15 geworden met alleen brok van goede kwaliteit. Die moest niets hebben van vlees, daar trok ze nuffig haar neusje voor op.
Gitta heeft duidelijk meer nodig, zij is sowieso meer 'hond' dan Kiki ooit geweest is :')

Maar wat ik hier lees, over een hond vegetarisch voeren?? Nee dat vind ik ook veel en veel te ver gaan. Ik ben zelf ook vegetariër en voor ik zelf een hond neem ga ik daar ook met mezelf over in discussie. Maar mijn hond vegetarisch voeren omdat ik zelf ook geen beestjes eet? Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt :n

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:50

Ik combineer ook, minimum 1x per week krijgt hij vers (kvv, waaronder duck, smuldier,...), maar hij doet het lang niet op allemaal goed. Voor de rest krijgt hij brok en dat gaat wel goed. Verder krijgt hij nog gedroogde dingen, pens, pees, spiervlees, long,...
Mss dat ik overga op een ander hypoallergeen voer ivm de leverbaarheid van het huidige.

http://www.gelert-petnutrition.co.uk/pr ... ogfood.htm

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:52

Dit topic is 2 jaar oud :o

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:16

Urielle schreef:
Dit topic is 2 jaar oud :o

Vandaar een slotje.