Er LIGT al meer dan 3/4 dagen een jong kalf in de wei, wat d

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Re: Er LIGT al meer dan 3/4 dagen een jong kalf in de wei, wat d

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:57

Precies Detour!
Soms weet men er niks vanaf,ziet een mager paard,en belt maar.

Bovendien denk ik niet dat de DB naar een kalfje gaat kijken, lúllig gezegd,dat is productievee,daarvoor zijn de eisen vaak heel anders dan voor de gezeldschapsdieren... Scheve mond

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:05

voordat de db een keer in beweging komt is het kalf al lang dood ben ik bang,als je dit soort dingen ziet is het verstandig om niet 4 dagen te wachten met langs de boer te gaan,maar meteen.....daar heeft het dier meer aan lijkt mij.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:08

_Tivoli_ schreef:
Precies Detour!
Soms weet men er niks vanaf,ziet een mager paard,en belt maar.

Bovendien denk ik niet dat de DB naar een kalfje gaat kijken, lúllig gezegd,dat is productievee,daarvoor zijn de eisen vaak heel anders dan voor de gezeldschapsdieren... Scheve mond

Dat denk ik dus ook, al schijnt de DB verplicht te zijn elke aanmelding serieus te obderzoeken toch?..

Heb zelf tijdje voor de Db gewerkt (vrijwillig, ga hondentraining) en soms hoorde je idd de meest zinloze meldingen van vooral jonge meisjes. Bloos

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:15

Ik ben wel benieuwd of de TS nu al iets gedaan heeft(of haar vader)
Anders vind ik dit topic maar een beetje onzin.
Als er een kalf in de weide geboren word dan merk je idd de 1e paar dagen dat het zich amper of niet verplaatst.
Dit komt omdat er tijdens de geboorte de meest veilige plaats uit word gezocht(komt door de natuur) en omdat het kalf de 1e paar dagen nog niet de snelste is zal het hier verblijven.
De koe komt dan enkele malen per dag langs om het kalf te voeden.Zo gaat het ook met veulens die in de weide worden geboren.
Ook heeft een kalf veel slaap nodig per dag!
Met dit weer is het trouwens geen probleem om een kalf buiten te laten, zoals iemand al eerder zei; een kalf heeft een vet laagje in het haar waardoor het water niet aan de huid toekomt en het kalf dus ook niet zal afkoelen.

@Jury, ik ben wel benieuwd hoe je aan deze wijsheid komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:17

TS weet niet eens of het dier wordt behandeld of wat dan ook. ERgelijk dat dit volk altijd meteen naar de dierenbescherming wil rennen, alvorens de eigenaar te vragen wat er nou precies aan de hand is.
Overigens is de prijs voor de dierenvriend van het jaar in het kader van dierendag al uitgereikt dus daarvoor hoeft ze het ook niet meer te doen Haha!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:22

vandaar dat ik dus al zei dat haar vader best belt naar de eigenaar én naar de dierenbescherming indien nodig.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:23

En wie heeft het gewonnen, Sul?.. Een renpaardentrainer? Knipoog

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:28

Nou schijnbaar was er niks dramatisch aan hand, anders had ze allang alweer op internet gehangen.
Ik vind het trouwens erg hoe er hier over veehouders gedacht word. 99% van de veehouders is erg begaan met hun dieren; het is hun broodwinning. En daarmee zijn het geen liefdadigheidsinstellingen, dus inderdaad wordt er wat 'harder' met de dieren om gegaan.
Dus geen oude dag voorziening zoals mensen met paarden (soms in den treure..) doen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:29

Is er nou al gewoon verhaal gehaald bij de boer? Misschien is de DA al langs geweest, misschien is er een andere reden.. Waarom is een telefoontje plegen zo moeilijk??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:33

een kalfje heeft veel slaap nodig,maar als het al vier dagen op dezelfde plek ligt lijkt mij dat niet goed...ik ga er toch vanuit dat ts niet gek is..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:35

Germatje schreef:
Nou schijnbaar was er niks dramatisch aan hand, anders had ze allang alweer op internet gehangen.
Ik vind het trouwens erg hoe er hier over veehouders gedacht word. 99% van de veehouders is erg begaan met hun dieren; het is hun broodwinning. En daarmee zijn het geen liefdadigheidsinstellingen, dus inderdaad wordt er wat 'harder' met de dieren om gegaan.
Dus geen oude dag voorziening zoals mensen met paarden (soms in den treure..) doen.

.. jammer dat de katten niet rendabel zijn.. Clown
Dat vind ik wel ziek hoor, hoe onze buren links en rechts steeds weer jongen afmaken.
DAt vind ik minstens net zo shocking als dat ik een kalf zou zien verpieteren in de wei. Bloos
Eigenlijk nog erger..
heb de boeren ook wel eens gevraagd of ze het wel fair vonden, mbt die katten.. Antwoord:"Tsja, die centen... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:22

Als het om een pasgeboren kalf zou gaan wat zou zijn verstoken van melk, was het beest allang doodgeweest. Geen kalf kan vier dagen zonder drinken. Verder liggen ze inderdaad vaak uren en uren zowat in coma.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:51

En nog gebelt ts?

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 17:51

hallo

nou we hebben aan nog meer mensen raad gevraagt en ook aan mensen die die boer kennen.
en ze zeggen dat we beter niet naar boer kunnen gaan of bellen want dan word die heel agresief en boos zeiden ze.
het gaat trouwens niet om een pas geboren kalf, om een kalf van ng 4/5 maanden dus nog wel erg jong.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:58

DNIEZE schreef:
hallo

nou we hebben aan nog meer mensen raad gevraagt en ook aan mensen die die boer kennen..

Leuke manier van het omschrijven van roddelen Rolleyes
Het duurt wel steeds langer zo hé, voordat je eindelijk eens iets gaat doen voor dat beesje.... Verward
Bel die vent of bel de D.B, maar doe iets als je dat beesje wil helpen en anders moet je imo er over op houden, want hier heeft niemand wat aan.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:07

Wat is daar nou roddelen aan. De definitie van roddelen is kwaadspreken en dat gebeurd volgens mij niet. Die boer is kennelijk niet zo'n gezelligerd want niemand durft ernaartoe!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:09

Nee, stel je voor dat hij boos wordt Nagelbijten / Gniffelen Laat dat kalf, mocht hij echt ziek zijn en dood gaan, dan maar liggen Ja

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:09

Of het is een smoesje van TS om de boer niet om de bekende weg te hoeven vragen.
Vind je het gek dat die boer er niet blij mee is,als mensen achter zijn rug om over zijn beesten l*llen en de DB bellen.

en dan nog,ts Waarom heb je de DB dan nog niet gebelt?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:13

Ik vind het juist fijn dat iemand zich bekommerd om dieren. Er worden zoveel dieren verwaardeloost en/of in beslag genomen. En meestal als het al bijna te laat is. Dan scheld iedereen weer op de DB omdat ze veel te laat zijn...

Ik zou maar gewoon de AID bellen. Die gaan dan even kijken en als er niks mis is met het kalf gaan ze gewoon weer weg. Daar heeft die boer verder niks van als ie zijn dieren goed behandelt lijkt me.
En als er wel iets mis is met het kalf dan kunnen ze tenminste ingrijpen.
Dus gewoon bellen!
Laatst bijgewerkt door aisie op 04-10-08 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:13

Beaux schreef:
Wat is daar nou roddelen aan. De definitie van roddelen is kwaadspreken en dat gebeurd volgens mij niet. Die boer is kennelijk niet zo'n gezelligerd want niemand durft ernaartoe!

niet?
Ze stapt niet eerst naar de boer toe, maar bespreekt het eerst met bekenden van de boer.
Het gaat niet over iets positiefs en de 'derden' zeggen ook niets positiefs over de boer.
De boer zelf weet van niks....
Daarbij heeft het totaal geen nut, want dat beesje wordt er niet mee geholpen....
Ik heb er een hekel aan als mensen niet direct zijn,maar in dit geval liever speculeren over de eventuele reactie van de boer.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:17

ik heb net topic doorgelezen.
Ik ben rundvee houder,en ik vind een beetje respect voor ons op zijn plaats!
punt 1 op die paar keer per dag dat ze voorbij de wiede komen kan het toch ook zijn dat het diertje op een vaste plaats rust(heb hier ook enkele die stevast op de zelfde plek liggen)
Is het kalf verder allert?
Db bellen ,is mooi als het echt verwaarlozing is,maar als deze man nu wel eens de da erbij gehaald heeft?
Want je speculeert maar,als je zo bij elke weide waar een paard wat ziekje s is ,en waar een schaap eens rotkreupel is (behandelt ,maar manken duurt effe)Wel als je het bij mij moest doen(da is hier vaste bezoeker)
dan zou je niet aan de nieuwe pattaten zijn,want dan belde ik telkens je drinkbak vies was of leeg,of bij elk snotje ,of blaar die je paard had,je zou dan je les wel leren.

Ga eerst daar informeren voordat je zulke conclusies trekt en iemand zwart maakt;
Vb
een stier van ons heef teen zonneslag gehad dit jaar ,geen prettig zicht,staat nu op stal ,huid is bijna genezen,maar geen fraai gezicht geweest.
Wel jij zou me de db op mijn nek durven sturen als je dat beest zag liggen of staan.

Terwijl da vaak is langsgeweest!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:20

Verward Ik snap dat gedoe allemaal niet hoor. Als dat kalf je dwars zit fiets je toch naar die boer en vraag je wat er aan de hand is.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:20

vraag het gewoon recht op de man af of bel hem gewoon, want aan dit gedoe heb je niets en bereik je niets mee.

Wat de TS nu doet hebben wij zelf een keer meegemaakt. Onze koeien liepen op een fietsdijkje. Er was pas een kalfje geboren, en die lag in de regen te slapen, moeders was iets verderop aan het eten.
Mensen hadden de DB gebeld, dat wij een kalfje verwaarloosden. Hoe konden wij dat arme dier nou in de regen laten liggen. Nou leuk hoor die valse beschuldigingen.

Dingen zijn heel vaak niet zoals ze lijken.

Boeren komen zo weer in een kwaad daglicht.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:22

Janet dat bedoel ik dus ook
dat is de reden dat de db vaak niet uitrukt tot ze een paar tel hebben gehad,omdat veel mensen te snel naar de tel grijpen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:24

inderdaad

toeristen vonden ook dat ik mijn paarden verwaarloosde omdat ze altijd buiten lopen en nu met deze regen onder de modder zetten. Het gaat mijn ene oor in en de andere weer uit.
Ik wordt het spuugzat. Mensen die zich met het "boeren leven" bemoeien, zonder dat ze er kaas van hebben gegeten.