Koe afrossen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

Re: Koe afrossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:27

@ts als je een schraper mee hebt om de ligboxen schoon te maken dan geef je die koe daar toch een onwijse lel mee.

ik heb een aantal jaar terug bij een boer zijn koeien moetten scheren en er was er 1 niet makkelijk die bleef maar schoppen en doen.
toen ik met die koe bezig was liep die boer langs en geeft die koe een onwijse klap op ze kop met een rubber hamer, en die koe bleef rustig staan verder.
soms moet je ze gewoon aanpakken voordat ze respect voor je hebben.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:29

ik werk met honden, denk je dat ik overal een band mee opbouw? echt niet!
Ja ik leer de dieren een beetje kennen, maar verder kom ik niet hoor.
99% heb ik niks mee, het is mijn werk, maar ik ben wel gek op de dieren en het werk in het algemeen.
tuurlijk zit er wel eens een bij die ik heel leuk vind, maar verder kom ik niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:32

Toch is een koe best slim hoor. Ik heb d'r weleens een van kalf af aan allerlei trucjes geleerd. (ging met dat dier naar de kalveropfokclub) Clown
Ze liep als een grote hond los achter me aan, had d'r leren poten geven en de kop naar beneden steken om me vervolgens op te tillen. Pakte gewoon de hoorns vast. Haha!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:34

koeien zijn gewoon domme beesten.
die moet je aanpakken .
ik heb bij mijn vriend op het bedrijf een koe die is echt heel erg lief.
die heb ik als kalfje nog met de hand melk gegeven.
nu is het een 2e kalfskoe en als ik de koeien uit het land moet halen dan neem ik een halster mee en ga dan op die koe zitten en neem zo de kudde mee terug.
er lopen daar 80 melk koeien en je moet ze allemaal op een andere mannier aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:37

Sonja schreef:
Jaimyliefje schreef:
Maar sinds wanneer kun je geen 'band' hebben met een koe, een hond is toch ook geen vluchtdier? daar kun je toch ook een 'band' mee hebben.

Doe mij het adres eens van die boer die 80 HONDEN in een ligboxenstal heeft, zodat we kunnen gaan vergelijken? Hond wordt in minder grote groepen gehouden, als gezelschapsdier, is intelligenter en fijngevoeliger, en véél gevoeliger voor rangen en standen denk ik.

En hoeveel TIJD denk jij dat een gemiddelde boer per dag heeft om 'een band op te bouwen' met z'n koeien? Een boer is regelmatig bezig met z'n vee, maar heeft over het algemeen wat weinig tijd om ze te kammen en voor te lezen voor 't slapengaan.

Hier ben ik het helemaal mee eens *LOL* Zie het al voor me, Lambert, die op zich al totaal geen knuffelmens is, iedere koe kammen ROFL Huilen van het lachen En een half uur lang he, want neee, élke koe móét evenveel aandacht! alle 177 koeien een half uur per dag!

Hoeveel mensen moet hij inhuren? Clown

@mistid; idd, moet zeggen laatst hadden we er één met uierontsteking. En je hoeft maar één keer het niet door te hebben, en je hebt er tien met ontsteking rondlopen Scheve mond (zo ook dus bij ons, Was eentje met uierontsteking, wel alles schoongemaakt, en apart behandelt alles, maar zelfs dan nóg hadden we er zeven lopen een paar dagen erna Scheve mond Gelukkig nu allemaal weer gezond Knipoog ).

@marjoleinft, Als alle koeien er nog staan, heeft het niet veel zin ze schoon te maken, aangezien je dan alle koeien een voor een uit de boxen moet jagen. En de koeien er gewoon opnieuw hoopjes op leggen. Lambert/William/Ik neem wel vaak de schaper mee om er al een keer doorheen te lopen met het erin jagen, maar veel zin heeft het op dat moment dus niet Lachen

@moonfish13; dat heb ik dus idd ook! Ik ben gek op alle koeien (Op een na dus Clown ). En met twee koeien heb ik écht een band gekregen, kan er alles mee doen. Maar je hebt gewoon te weinig tijd/teveel werk om met allemaal een band te kunnen krijgen Lachen
Heb een koetje een erg jong koetje nog, die zoekt me ook op, maar dan echt om te knuffelen Lovers Bij willam en lambert rent ze weg. Tong uitsteken

@Anne_GTI; Koeien zijn idd erg slim! Ik heb een paar koeien, ik hoef maar te wijzen naar een bepaalde kant, en die kant lopen ze dan ook op *LOL* Maar echt de tijd om ze trucjes te leren heb ik helaas niet Tong uitsteken Al mijn vrije tijd, gaat me toch in mijn paard Tong uitsteken
Die staat altijd al zo beteuterd te kijken als ik met de koeien bezig ben Huilen van het lachen
Ze is zelfs een keer boos geweest, omdat ik pas ná de koeien melken met haar ging rijden Huilen van het lachen Jalours ding Tong uitsteken

Topic gaat wel kei snel zeg Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:40

marjoleinft schreef:
koeien zijn gewoon domme beesten.
die moet je aanpakken .
ik heb bij mijn vriend op het bedrijf een koe die is echt heel erg lief.
die heb ik als kalfje nog met de hand melk gegeven.
nu is het een 2e kalfskoe en als ik de koeien uit het land moet halen dan neem ik een halster mee en ga dan op die koe zitten en neem zo de kudde mee terug.
er lopen daar 80 melk koeien en je moet ze allemaal op een andere mannier aanpakken.

Dat is idd bij ons ook, elk wil zijn eigen behandeling Ja Wij hebben er 177 koeien staan. Zon 135 melken we. De rest is wat jongvee, en vee op weilanden een paar km van huis).

Zo heb ik ook een koetje, dat heeft een geamputeerd staartje (ontsteking gehad in de staart, eerst een klein stuk staart weggehaald. Hielp niet, later de hele staart op 15 cm na. Ontsteking was weg, helaas geen mooie staart meer Ach gut ). En dat koetje is zo lief Lovers Ze heeft ook een heel lief kopje. Op die koe zou ik inderdaad ook nog wel durven gaan zitten *LOL* Alleen loopt ze was moeilijk ze zwaait rechtsachter uit, en is vrij stijf daar. Dus wil het haar niet aan doen Maar bij haar zou ik het wel durven Tong uitsteken
Bij de anderen niet Hoop erg jonge koetjes Tong uitsteken

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:42

Bij ons gingen lastige exemplaren er als eerste uit. Maar we zijn ook al lang geleden overgestapt op vleesvee. Dat is toch heel ander soort dan melkkoeien. De melkkoeien hadden we wel dagelijks in de vingers omdat ze vastgezet moesten worden. Als er een droog gezet moest worden of naar een andere koppel moest kon je daar ook gewoon met een touwtje en een halster mee over straat zonder een centje pijn.

*denkt terug aan een wandeling met een koe van een paar kilometer als een kind van een jaar of 8* Dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:45

@Anne_GTI; Wij hebben melkkoeien die tegen vleesvee aan zitten. Wij fokken vleeskalveren. En wij hebben dus drie vleesstieren. En ook vrij zwaarlijvige koeien. We hebben er wel een paar tussen zitten van het echte zwartbonte melktype. MAar zon driekwart is bij ons superdik, en roodbont. Lachen
Lijkt me wel keigaaf met een koe gaan wandelen *LOL*
Volgens william kan dat ook met onze knuffelkoe nummer 105. Daarmee schijnen we naar nijmegen te kunnen lopen en terug, zonder dat ie het erg vind (Is zon tien km van overasselt af Huilen van het lachen ).

Goed ik ben ervandoor. Bedankt voor jullie meedenken! Ik zal morgen/dinsdag eens met William erover hebben, wat hij vind (Weet niet of hij er morgen is, dinsdag zowieso). En dan zal ik het hier ook plaatsen!

Echt heel erg bedankt dat jullie zo lief zijn om zo goed mee te denken Lovers

mistid

Koeien die slaan enzo wil mijn vader niet, omdat er ook regelmatig kinderen/jongeren in de melkstal zijn, of mensen niet van het bedrijf.
Di gaan via een koeienhandelaar weg

marjoleinft

die koe waar ik meestal op ga zitten bij me vriend is een 2e kalfskoe dus op het moment 3,5 jaar oud. erg lief. als je in het land loopt en ik zie haar liggen ga ik er vaak naar toe om even bij der te knuffelen. en met koeien halen en ze ligt te herkauwen dan ga ik op haar zitten als ze nog ligt en dan gaat ze staan en loopt ze rustig richting de stal. mijn vriend woond in frankrijk dus de wijlanden zijn daar best groot dus je bent dan wel even blij als je op de terugweg een lift kan krijgen meestal ben je z'n 1,5 tot 2 uur bezig met de koeien te halen.

Anoniem

Re: [LZP]Koe afrossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:49

gillian schreef:
Ik kijk hier echt van op...
Mijn antwoord was eigenlijk een beetje als grapje, maar wat ik hier allemaal lees...ongeloofelijk...
Als je zoiets bij een paard zou doen zou je heel bokt over je heen krijgen en nu omdat het een koe is mag je dat beest helemaal de pleures slaan Verward

Probeer gewoon die koe zoveel mogelijk te mijden of vriendjes maken dmv voeren ofzo. Snap dat dat misschien niet makkelijk is, maar je kunt het toch proberen?!!

als ik tussen een kudde hengsten loop en 1 ervan valt mij aan sla ik hem ook de pleures hoor ...
Wat denk je dat ze bijmekaar doen?
Zo'm beest moet uit je buurt blijven, jij ben de leider en staat boven dat beest, niet andersom, kom nou... ze zouden er ook niet over peinzen om de kuddeleider aan te vallen, juist omdat ze dan een paar fikse klappen of beten krijgen!!

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 00:02

Wij hadden dit jaar ook een koe die je aanviel, als je in het land kwam kwam hij gewoon boos op je af. bij normale koeien loop je er op af en klap je in je handen en ze lopen wel weg, een enkele brutale koe blijft staan maar rent uiteindelijk toch weg. wij halen de koeien vaak wel uit het land voor mn vader als die gaat melken, maar toen hebben we gezegd als deze koe blijft doen we dat niet meer en toen hebben we toch besloten deze weg te doen naar de slacht

marjoleinft schreef:
@ts als je een schraper mee hebt om de ligboxen schoon te maken dan geef je die koe daar toch een onwijse lel mee.

ik heb een aantal jaar terug bij een boer zijn koeien moetten scheren en er was er 1 niet makkelijk die bleef maar schoppen en doen.
toen ik met die koe bezig was liep die boer langs en geeft die koe een onwijse klap op ze kop met een rubber hamer, en die koe bleef rustig staan verder.

ik zou wel voorzichtig blijven met iets OP z'n hoofd slaan, net op een verkeerde plek slaan en voor je het weet ligt de koe gestrekt Koe
tégen zn hoofd is misschien iets 'beter' Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:44

Ik sta hier behoorlijk van te kijken dat die koe dan maar in elkaar gebeukt mag worden, als je het hier nou over een paard had die je zo af zou beulen, dan kreeg je heel wat anders te horen.

Ik zou als ik jouw was dit waarschijnlijk doen.
Als je de groep in moet waar zij in staat zou ik wel iets van een stok meenemen, zodat je je in ieder geval af kunt weren.
Wij dreven de koeien altijd met sneeuwscheppen Haha!
Als er eentje boos ging doen kreeg ze die op haar kont en dan hoeft niet hard te zijn en ik begon altijd gekke sprongen te maken zodat ze van me schrikken.
Ik zou die koe niet af gaan beulen, maar ik zou wel op mijn hoede zijn en wat mee nemen dat je net een verlengde van je arm hebt en haar voor kan zijn.
Iets met een plastic zak eraan en dat laten wapperen wil ook nog wel eens helpen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:52

Hier op het platte land leven we tussen de koeien.. maar een koe die aanvalt.. vind ik erg vreemd gedrag voor een koe.. vanaf mijn 11ste haal ik de koeien al van het land af.. ze zijn dom & nieuwschierig..
Het klinkt of er een steekje los zit bij die koe..
Ik zou met een zweepje de koeien uit het land gaan halen zodat je je wat zekerder voelt..en als zij eventueel aanvalt kan je haar wegjagen..
Een stroomschok apparaat heb ik ook al voorbij zien komen.. is misschien ook een optie maar dan is de koe wel al heel dicht bij voordat je die schok kan geven.. lijkt me ook niet helemaal fijn..
Misschien tijd voor de slacht Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 29-09-08 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:54

marjoleinft schreef:

Ja ik zou ook blijven staan met een hersenschudding...

XxSultanxX

Re: [LZP]Koe afrossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:03

chipieke schreef:
Goh, bestaat er echt geen vriendelijkere manier? Bloos

en jij bent zkkr nog nooit door een koe aangevallen ?
ik zou hem een tik geven met een stok , en dat hoeft niet hard te zijn maar hij moet wel weten dat hij jou niet hoeft te pakken !
als die koe niet normaal gaat doen zou ik hem naar de slacht brengen voordat er ongelukken gebeuren !

marjoleinft schreef:

idd

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:05

maar je hebt afrossen en AFROSSEN een tik geven om jezelf de verdedigen is niet meer dan normaal.. maar helemaal afrossen is asociaal.. en dierenmishandeling.. net als hier boven te lezen is met een rubberehamer op het hoofd slaan.. is niet normaal..

zowiezo is dit gedrag voor een koe niet normaal en zou ik zeggen.. eet smakelijk..

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:08

ja echt afrossen kan niet nee , maar je mag wel laten weten dat hij niet bij je hoeft te komen ...
dit kan je doen door hem een tik te geven of zo stroomprik ....
enja ik zou zou koe echt naar de slacht brengen zou niet willen dat er ongelukken zouden gebeuren op mijn erf Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:22

Zo wat een softie reacties worden er hier geplaatst zeg Haha! Heb me echt zitten verbazen hoe mensen dit probleem met koefluisteren willen oplossen Huilen van het lachen Eigenlijk zouden die voor de gein zelf eens naar de kudde toe moeten en eens laten zien hoe ze met zo'n aggressieve koe om gaan. Ik durf te wedden dat iedereen dan heel hard gaat roepen om een stok of zo'n stroomding. Want 600 kilo tegen een kilo of 70 ga je echt niet winnen hoor. Paar geraakte stompen en je bent of zwaar gewond of er geweest. Zoals al eerder gezegt wel dan even iemand met een mobiele telefoon meenemen want 112 moet dan waarschijnlijk wel gebelt worden.

Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je het dier helemaal stuk mept dat hij niet meer op z'n benen kan staan en bont en blauw is van de plekken. Maar dat gaat toch niet gebeuren bij een koe die kunnen erg goed tegen een stootje en zullen er niets aan overhouden behalve wat meer respect voor de mens en dat is wat je wilt bereiken want zoals gezegt je wilt niet 600 kilo over je heen hebben Nagelbijten / Gniffelen

TS eigenlijk vind ik dit geen probleem om hier op bokt te bespreken maar juist met je stagebegeleider. Die moet jou leren hoe je het beste met die koe om moet gaan. Dus ga samen met hem de wei in en laat hem dan zien hoe jij het beste die koe aan kan pakken Lachen

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:25

ja je hebt respect afdwingen en RESPECT afdwingen tuurlijk moet de koe zijn plek weten maar met een hamer op zijn hoofd slaan vind ik wat taboe.. en echt TE ver gaan.. net als een paard moet hij respect hebben.. maar die ransel je ook niet af

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:43

Lindy1982 schreef:
ja je hebt respect afdwingen en RESPECT afdwingen tuurlijk moet de koe zijn plek weten maar met een hamer op zijn hoofd slaan vind ik wat taboe.. en echt TE ver gaan.. net als een paard moet hij respect hebben.. maar die ransel je ook niet af

Het ging trouwens om een rubberen hamer dat is toch heel wat anders dan een gewone hamer! Was je erbij toen het gebeurde? Nee dus je kunt niet oordelen of het wel of niet te ver gegaan is.

Zelf zou ik persoonlijk ook niet kiezen om een dier daarmee een tik te geven. Maar als al het overige niet werkt dan moet je toch wat.

Een dier kan bij mij veel maken maar er zijn echt grenzen. Als die overschreden worden dan laat ik dat duidelijk merken eerst stem verheffen, wegduwen maar als het dan nog steeds doorgaat dan komt er toch wel een behoorlijke tik aan te pas hoor. Mocht dat niet helpen dan gaan we weer een stapje hoger net zo lang totdat het duidelijk is wie de leiding heeft maar dat laatste is gelukkig nog niet voorgekomen.
Beter 1x goed duidelijk maken dat je er niet van gedient bent dat het dier zo met je omgaat dan van dat softe gedoe waardoor het dier niet weet waar hij aan toe is, en steeds maar weer de grens blijft overschrijden. Dat vind ik eigenlijk zieliger voor het dier, dat hij niet weet waar hij aan toe is, dan een keer een flinke mep geven zodat het gelijk duidelijk is wat de rolverdeling is.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:16

Mijn mening: is gewoon dat ik dat te ver ind gaan in een eerdere post zie je ook dat ik weet dat het om een rubbere hamer gaat.. maar op een hoofd slaan van een dier vind ik verreweg te ver gaan.. en mijn mening zal ook vast niet veranderen... Ook niet als ik er bij ben geweest..
Er zijn heel veel andere manieren dan met een hamer wel te verstaan een rubbere hamer respect te krijgen...
Een rubbere hamer komt ook hard aan hoor.. Je kan er een mens mee dood slaan als je hem op zijn kop slaat.. en voordat ik de reactie krijg een mens kan je niet vergelijken met een koe.. nee dat kan inderdaad niet maar zo kan ik wel aan geven dat het wel een hard voorwerp is...

je bent wel met iets onnatuurlijks bezig bij een koe.. je zet hem vast in hokje zij kan niet vluchten.. kan geen natuurlijk gedrag vertonen.. en dan word het geschoren is ook al vreemd en eng.. mensen die aan haar zitten wat al niet veel gebeurd met een koe.. en ja de een heeft een grotere overlevings drang dan een ander..

Heb mijn paard ook geschoren.. Vond dit ook dood eng.. Ze komt uit het wild vandaag en heeft dus de eerste 4 jaar van haar leven geen tot nauwelijks mensen gekend.. Ndat bleek dat ze het eng vond ben ik haar niet gaan afrossen.. terwijl ik ook bijna werd geplet etc.. afrossen word het alleen maar dubbel bang van.. het heeft niets met respect te maken..
Ik heb haar gekalmeerd en bij de dierenarts een lichte verdoving gehaald.. waarna het zonder strijd en rustig verlopen is...
Dit is ook mogelijk bij een koe.. maar ja het kost geld

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:24

Zoals ik al zei ik weet de situatie niet, zou zelf niet gaan slaan met een rubberen hamer maar als dat de enigste manier was tja dan moet je wat. Maar zelf doen nee dat zou ik niet doen.

Ik heb zo'n klein beetje een vermoede dat je helemaal nog nooit met koeien te maken hebt gehad. Want zo erg vinden koeien het scheren niet hoor. De meeste staan gewoon relaxed te eten terwijl jij er een scheerapparaat overhaalt. Kunnen zeer veel paarden nog wat van leren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:46

Lindy1982 schreef:
je bent wel met iets onnatuurlijks bezig bij een koe.. je zet hem vast in hokje zij kan niet vluchten.. kan geen natuurlijk gedrag vertonen.. en dan word het geschoren is ook al vreemd en eng.. mensen die aan haar zitten wat al niet veel gebeurd met een koe.. en ja de een heeft een grotere overlevings drang dan een ander..

Heb mijn paard ook geschoren.. Vond dit ook dood eng.. Ze komt uit het wild vandaag en heeft dus de eerste 4 jaar van haar leven geen tot nauwelijks mensen gekend.. Ndat bleek dat ze het eng vond ben ik haar niet gaan afrossen.. terwijl ik ook bijna werd geplet etc.. afrossen word het alleen maar dubbel bang van.. het heeft niets met respect te maken..
Ik heb haar gekalmeerd en bij de dierenarts een lichte verdoving gehaald.. waarna het zonder strijd en rustig verlopen is...
Dit is ook mogelijk bij een koe.. maar ja het kost geld

Het gaat hier om een koe in een ligboxenstal danwel in de wei. Dan staan ze dus niet in een klein hokje maar kunnen gewoon weglopen.

En hoe wil je een koe een roesje gaan geven om d'r vertrouwen te winnen en een band te smeden?

Nagelbijten / Gniffelen Soms vraag ik me wel eens af of alle Bokkers wel van deze planeet komen hoor Nagelbijten / Gniffelen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:48

Nou neem van mij aan als je een klap met een rubbere hamer op je hoofd krijgt dat je daar handig hoofdpijn van krijgt en ik vind dat dus ook echt te ver gaan.
Dat veel koeien het allemaal wel goed vinden en 1 niet komt omdat het beesten zijn en geen machines.
Ik vind dat je best een tik uit mag delen om jezelf te beschermen.
Tja en respect kent een koe niet echt omdat daar niet echt veel mee gedaan wordt, we spreken nou eenmaal niet helemaal dezelfde taal.
Ik heb jaren lang vanaf mijn 13de stieren geladen op de stal waar ik stond.
Het waren meststieren en moesten de wagen op, dat ging niet zomaar.
Meestal waren we met zijn vieren en allemaal een sneeuwschep en die lande ook wel eens op de kont of de hals en dan liepen ze weer door, maar tegen het hoofd is nergens voor nodig