Vis nog niet dood?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Vis nog niet dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:55

Ik vind sommige dingen die gezegd worden nog best goeie manieren. Bepaalde dingen zijn erg snel en hoe sneller hoe beter lijkt mij. Ook al klinken sommige dingen erg cru en luguber. Ik denk wel dat ze humaan zijn.
Ik vind wel vissen in de blender erg sneu en kan me niet voorstellen dat dat snel en pijnloos gaat.

Ik heb wel zoiets van ook al is het maar een vis, je hebt dat dier in huis genomen om ervoor te zorgen en daarbij hoort toh ook zorgen dat hij zo humaan mogelijk aan zijn eind komen.

Wij hebben ooit mijn vis gereanimeerd. Die was uit zijn kom gesprongen, en eigenlijk dachten we wel dat hij dood was. Toen zag mijn moeder dat zijn kieuwen vastgeplakt waren, dus die heeft ze heel voorzichtig los gemaakt en toen weer snel terug in het water.
En wat bleek, hij ging weer zwemmen. Uiteindelijk is hij nog jaren door blijven zwemmen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:59

Padon? Op het droge leggen? Stoom uit je oren Verdrietig
Er zijn m.i. 2 ''humane'' manieren, nee 3 zelfs..
1: De vriezer
2: Bakje water met kruidnagelolie
3: Kop er af hakken

Wanneer je ze in de vriezer legt krijgen ze een soort roesje van de kou en zijn ze vrij vlot weg zonder dat de vis het zelf merkt.

Bij kruidnagelolie hetzelfde, echter gaat het allemaal wat vlotter, zo gauw de vis in contact komt met de olie is het meteen in een roesje en zeer snel dood.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:01

TS, je had ook nog altijd de dierenarts even kunnen bellen over hoe je dat het beste kan doen..

en vis op het droge leggen is echt mishandeling...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:01

ik dacht ook altijd dat ik voor vissen minder emotie zou voelen als voor 'aaibare' dieren, maar nu ik zelf visjes heb ben ik er echt naar van als er 1 ziek is!
het doodmaken is wel echt een probleem, want ik durf het niet.
ondertussen is laten lijden en doodgaan door uitputting ook niet goed natuurlijk.
op een forum over vissen las ik dat je een zieke vis apart in een bakje met water kan doen, en daar een paar druppels kruidnagel olie bij in moet doen, [edit, zie dat dat net ook gepost is!]
dan is de vis binnen een paar minuten dood. (vind ik nog lang duren maar goed).
ik ging ernaar opzoek, maar voordat ik het kon vinden in een winkel was de vis al overleden.

door de wc spoelen is erg cru, het dier leeft dan gewoon verder, alleen zie je het niet meer.
over het invriezen zijn de meningen verdeeld (ook onder kenners),
doodslaan, of kopje eraf hakken, dat moet je maar kunnen.. (ik niet)

oja en trouwens, als een vis echt niet kan denken, waarom komen ze dan altijd voorin de bak heen en weer zwemmen als ik er sta, imo in de hoop dat ze (weer) voer krijgen?
ik voer ze eerder te veel dan te weinig dus daar ligt het niet aan

nog een laatste manier om een ziek (niet besmettelijk) visje aan zijn eind te laten komen is misschien hem bij roofvissen (koi's ofzo) in te doen?
dan kan de natuur gewoon haar gang gaan, ook al is dat ook niet altijd even humaan..

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:02

Als je ze snel in een handdoek legt, en dan een keer heel hard op de grond slaat, zijn ze in één klap dood. Ik vind het ook niet leuk om te doen, maar als mijn guppies aan het rugzwemmen zijn of koprollen maken in het water, verlos ik ze zo uit hun lijden Knipoog

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:17

LiNdA1986 schreef:
Sommige hier houden volgens mij echt niet van dieren...

of juist wel heel veel...

Het op het droge leggen van een vis is gewoon not done (geen verwijt aan TS overigens!).
Het half levend door de wc spoelen zeer zeker ook niet.
Een vis in een veel te kleine kom laten rond zwemmen is not done...
en zo kun je nog wel even doorgaan Lachen

en dan gaat het hier nog om een goudvis van redelijk klein en handzaam formaat. Wij hebben Discusvissen zwemmen. Dit zijn kostbare vissen dus buiten het goede leven wat ze hebben (750 liter aquariumwater en voer speciaal voor Discusvissen) is dood maken voor ons echt een aller aller allerlaatste optie. Ik denk dat het voorbarig is om te zeggen dat sommigen niet van dieren houden Lachen
Nijn geeft hierboven de beste opties die je hebt voor een ten dode opgeschreven vis, ongeacht welke soort.

Vissen in een blender... dat gaat zeker weten snel maar... vissen horen imo niet in een blender ook niet om tentoongesteld te worden. Het tentoonstellen van de vissen op die manier is al dierenbeulerij, in dat geval kan ik het aanzetten van de blender humaan vinden, luguber misschien maar ze waren wel verlost van de veel te kleine zwemruimte waar ze in zwommen en al die angstaanjagende grote vreemde vlekken die steeds naar hun keken... is dat liefde voor de vis dan Verward

Ik denk dat TS tips gekregen heeft waar ze een volgende keer wat mee kan. Feit blijft echter een dier uit z'n lijden verlossen makkelijker gezegd is dan gedaan.

edit: zieke vis vervangen voor ten dode opgeschreven vis Lachen
Laatst bijgewerkt door Lontje op 22-09-08 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:28

Ik doe een zieke vis die niet meer beter wordt in een bakje, andere hand een baksteen, dan naar buiten, bakje op de grond omkiepen en binnen 1 seconde een harde klap met de baksteen.

Dat merkt ie dus echt niet. Maar is wel van de ellende af.

Leuk vindt ik het absoluut niet.

Invriezen duurt me te lang, ik weet niet zeker of de vis het wel of niet merkt dus doe ik de in 1 klap weg dood en dat merkt ie zeker weten niet.

Maar op het droge leggen van een dier wat in water leeft....hoe kom je op het idee....geen verwijt hoor maar ik snap gewoon niet hoe iemand dat kan doen....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:32

Ongeloofelijk hoe sommige hier met hun huisdieren om gaan wat imo niks tye maken heeft met ratten, muizen en spinnen om de deur want daar kies je niet voor.
Maar als je vissen koopt en er dan zo mee omgaat? Nee Rolleyes

Kop afhaken en in de vriezer gaat dan nog maar levend door de wc, om het droge leggen enz. Ongeloofelijk. Elk dier heeft zijn waarde, of het nu een hond of een vis is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:10

eempiej schreef:
Dat van de vriezer lijkt mij ook de fijnste optie. Dit advies werd ook door een DA gegeven toen een radje van een vriendin ziek werd. Ze wilde hem niet inlaten slapen ofzo omdat ze bang was dat het ratje er tegen ging vechten. Uiteindelijk toch maar wel voor een spuitje gekozen:P

Een ratje moet je niet laten doodvriezen! Da's toch ook een warmbloeding dier en beleeft de koude zoals wij!

Voor zeer verzwakte ratjes gebruikte ik een soort ether, maar zelf een aktieve euthanasie uitvoeren is echt niet prettig hoor!

Overigens ben ik van mening dat je pas een goede en liefdevolle dierenhouder bent, als je ook durft te kiezen voor een dierwaardig overlijden. Dus niet een beestje te lang laten lijden door ziekte ed. En ook je eigen gevoelens aan de kant kunt zetten als je een diertje moet helpen naar de overkant, omdat het lijden ondraaglijk wordt.. Ik lees hier in dit topic geen mishandelaars, maar mensen die zoeken naar de beste wijze om hun diertjes te helpen.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:45

Ik ben zo blij dat onze visjes de zorg zijn van mijn vriend. Ik moet er niet aan denken dat ik er ooit 1 zal moeten doodslaan, dat kan ik gewoon echt niet. Dan zet ik ze liever in de diepvries.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:24

Wij gebruiken indien nodig ook kruidnagelolie.

Maar pas op dat je wel de echte kruidnagelolie hebt en niet 1 van de (veel goedkopere) chemische geurtjes, die werken voor je vis namelijk niet!!!

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:39

zozo, nou ik weet eigenlijk nog niet wat ik zou doen,
ben nu in het bezit van mijn eerste vis (bijna 2 jaar nu) en hoop dat ie nog vele jaartjes mee kan...

dus in de diepvries leggen is een snelle dood? of doodmeppen? of met kruidnagelolie?

als dat de opties zijn doe ik de vriezer, maar ik hoop voor het visje dat ie er niet al te veel van merkt Ach gut

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:35

In de vriezer schijnt toch helemaal niet zo vriendelijk te zijn, duurt lang en is pijnlijk. Als 1 van mijn vissen iets heeft los ik dat op met de baksteen, dat gaat echt het snelste voor het beestje. Het lijkt cru, maar dat heeft het visje niet door...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:37

Lang in de vriezer?
Zelf wel eens een vis in een vriezer gezet?
Binnen no time zijn ze van de wereld, nog niet dood maar reageren nergens meer op
Echter moet je het niet doen bij (pantser) meervallen, die kunnen goed tegen kou en is het dus geen oplossing voor.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:40

picobello schreef:
In de vriezer schijnt toch helemaal niet zo vriendelijk te zijn, duurt lang en is pijnlijk. Als 1 van mijn vissen iets heeft los ik dat op met de baksteen, dat gaat echt het snelste voor het beestje. Het lijkt cru, maar dat heeft het visje niet door...

'
Uhmm vriezer is wel een "diervriendelijke" manier voor vissen Knipoog komt omdat ze koudbloedig zijn en zich aanpassen aan hun omgeving. Die is zo koud dat de vis snel en pijnloos heen gaat.

Maar agja baksteen kan ook, zou ik zelf niet doen, geeft zo'n rotzooi en je moet wel goed mikken en ik wil een vis niet uit het water halen omdat dat gewoon niet normaal is voor een vis.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:42

zet je hem anders met bakje met water in de vriezer?
ik dacht dat je bedoelde gewoon vis in de vriezer (ja, blond Huilen van het lachen)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:49

_nicolle_ schreef:
zet je hem anders met bakje met water in de vriezer?
ik dacht dat je bedoelde gewoon vis in de vriezer (ja, blond Huilen van het lachen)

Ja in een (klein) bakje met water uit het aquarium.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:50

oke, en daar voelen ze (bijna) niks van? dat zou dan wel de beste manier zijn, vind doodmeppen ofzo helemaal niks

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:55

Het is sowieso niet duidelijk of vissen wel pijn kunnen voelen. Het ene onderzoek beweert namelijk van wel terwijl andere onderzoeken beweren van niet.

Wel vind ik dat je er van uit moet gaan dat ook vissen een soort van pijn kunnen voelen. Zelf vind ik de optie in de vriezer leggen en die van kruidnagelolie (die kende ik zelf nog niet) het meest humaan.

Ik ben zelf niet echt van het doodmeppen, je moet het namelijk wel in 1x goed doen en daar wil het nog wel een keer mis mee gaan. Verder levert het vaak zo'n bende op.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:56

Zou hem niet met "lauw" water in vriezer zetten, maar ook nog ijswater erbij gieten en dan de vriezer in. (lijkt me sneller, werkte bij mij in iedergeval zeer snel.)
Plat slaan is ook een optie, voor de hele kleine vissen, maar niet echt elegant, en geeft nogal wat rommel.
Bovendien moet je dan wel in 1 x een echte rotklap durven geven met een baksteen of zo. En niet halfslachtig te werk gaan, dat is weer zielig. En in 1 x goed raak slaan, valt niet altijd mee.

Heb laatst op een ernstig zieke apatisch dobberende Platy de 1 e versie toegepast.
Vond het niet echt leuk, maar langzaam dood laten gaan in het aquarium vond ik ook ongepast.

Overigens kan de dierenarts door overdosis van een bepaald vissen narcose middel je vis
ook euthanaseren in het water.
En er zijn uiteraard meer methoden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:04

Wat blijft er van je vis over als je die pletmept met iets? Wordt dat niet een gore boel?

Ik zwiep mijn halfdode vissen altijd in een netje heel hard tegen de toiletpot aan, zodat ik zo direct kan doorspoelen. De tik is hard genoeg om ze dood te meppen.

En als ik dat niet durf, wacht ik gewoon net zolang totdat de natuurlijke dood zijn intrede doet. Vaak doe ik de vis dan wel in een broedbakje in het aquarium, zodat andere vissen hem niet lastig vallen.

_evii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:37

aah bah dit is best een vies topic Knipoog wel grappig om te horen hoe jullie je vis vermoorden Tong uitsteken
Mijn ex-vriend heeft mijn vis vermoord, hij moest er op passen van mij want ik ging een weekje op vakantie en toen ik terug kwam was hij helemaal in paniek want mijn vis was dood. Ik zei das toch niet erg gaan we een nieuwe kopen. Alleen liep ik toen met mijn vissekom naar de dierenwinkel en is de kom op de grond gevallen (kapot dus). Toen heb ik maar besloten helemaal geen vis meer te nemen Tong uitsteken

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:52

_evii_ schreef:
wel grappig om te horen hoe jullie je vis vermoorden Tong uitsteken

Grappig hoor...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:04

Ik vind het best grappig om de verschillende methoden langs te zien komen Lachen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:06

Is die vis nou nog niet dood?

Haha!
(I know, I know...)