Tinkermuts schreef:Een Västgötaspets misschien een optie ?
Misschien vind je dat te klein.
Kennis van mij fokt ze en traint er ook veel mee, vnml speuren, ontzettend leuke slimme en leergierige hondjes.
Karaktergewijs, hélemaal. Qua bouw (korte poten, lange rug) zet ik er bij deze honden (gezondheidsgewijs) alleen mijn vragen bij (zelfde bij bv Welsh corgi). Zéker omdat de honden bij ons wel uitdagende wandelingen moeten aankunnen (regelmatig Hoge Venen, Ardennen - tijdens de vakantieperiodes gaan we de bergen in en is het wel echt klimmen), is dat niet helemaal ideaal.
akishino schreef:De lapinporokoira zou bij je kunnen passen. Niet zo bekend, maar zeker leuke honden.
Leuke honden! Maar vind je daar überhaubt érgens fokkers van?
capopjekop schreef:Hoe sta je tegenover pitbulls en staffies? Dat zijn over het algemeen sportieve, baasgerichte honden met drive die wat kleiner zijn dat je mechelaar.
Ik vind het leuke honden, vrolijke spring-in't-velds, maar verder word ik er niet heel warm van. Verder zijn ze indd wel kleiner, maar niet bepaald lichter
. Dan hang ik nog altijd met twee 'powerbreeds' aan mijn lijn.
Nikass schreef:Cattle dog
Kroatische herder
Kelpie
Kelpie schrijf ik op! Helemaal nog niet aan gedacht!
Zoe_97 schreef:Ook border collie zou wel passen denk ik hoor. Er zijn ook werklijnen (kort en langharig) als je liever minder haar hebt. Die kunnen in een sportief gezin ook prima meedraaien.
De retrievers zijn toch heel wat anders dan een Mechelaar. Dus die zie ik minder in je situatie passen.
Maar ook die werklijnen zitten met dat stukje onzelfzekerheid en nerveusiteit in hun karakter, jammer genoeg. Mijn vader heeft thuis altijd borders (werklijnen) gehad. Ik vind het super fijne honden, maar voor mij karaktergewijs te plat. Dat was ook de reden dat mijn eerste eigen hond een Mechelaar was.... De werklust, enthousiasme en intelligentie van een border, maar een stuk sterker van karakter. En dat matcht veel beter bij mij.
Waarom zie jij een retriever minder in mijn situatie passen?
Ik moet natuurlijk geen kopie van een mechelaar hebben, maar zoek wel een aantal key-eigenschappen die terug komen. Er mogen zeker verschillen in zitten
DezeNaam schreef:Nu zijn Mechelse herders normaal gezien echt niet zo groot hoor...

Kijk eens bij Van de Vaardekenshoeve. Hij fokt Mechelaars zoals ze ‘normaal’ horen te zijn, klein en compact. Passen zo onder je arm.
Het uiterlijk tja... Daar ben ik ook niet zo over te spreken bij de Mechelaars van hem.

Maar dat is uiteindelijk niet het belangrijkste lijkt me. Zijn Tervuerense herders (uit mechelaar lijn) zijn wel heel mooi vind ik persoonlijk.
DezeNaam schreef:Van de Vaardekenshoeve fokt ook gewoon werklijn hoor.

Ik weet dat ze een stuk groter kunnen zijn en op zich is dat soms wel gaad, heb ooit zo’n grote oppas Mechelaar gehad maar eigenlijk valt het buiten de rasstandaard.
Naar de showlijn zou ze inderdaad ook kunnen kijken, die zijn vaak een stuk kleiner.
'Van de Vaardekenshoeve' kweekt in mijn ogen quasi 100% op show. Tussen alle dekreuen zit er ook maar één bij met een IPO1, wat eigenlijk nog vrij basic is.... Verder zie ik enkel showtitels staan. Dus nee, dat zijn geen werklijnen. Ook uiterlijkgewijs zijn dat volledige showhonden.
Onze reu zit zeker niet abnormaal qua grootte en gewicht. Hij gaat naar de bovengrens van de rasstandaard, dat wel, maar ik ken er véél grotere en zwaardere ook. Eén van de zusjes van de onze weeg er nét 23kg en is ruim 15cm kleiner. Maar dat is dan weer een uitzonderlijk klein gebleven hondje dat ook in de nest al wat achterbleef.
Skippy01 schreef:Je maakt een spaniel niet blij als 'ie in een kennel moet blijven als je er niet bent... Dat zijn wel honden die wat meer 'hangen' aan de baas, geen kennelhonden.
Ik ken de spaniels (werklijnen!) voornamelijk van het werk (ik werk bij de politie, spaniels worden nog vaak ingezet als drugshond) en vind het héérlijke honden in hun werken. Hevig, enthousiast, zouden letterlijk door een muur proberen lopen om toch maar hun job gedaan te krijgen. Maar ik heb geen ervaring met dit soort (jacht)honden in het dagelijkse leven..... Mogelijks dus dat dat indd niet helemaal matcht.
Lisitano schreef:Als je baasgerichtheid op een andere manier ook kan waarderen

dan zou je de husky nog kunnen overwegen. Dat klikt vaak fantastisch met mechelaars. Kennel geen probleem. Maak je er een stepjoringteam van

Zelfverzekerd en enthousiast zijn ze altijd. Husky's hebben normaal maat 50-55 cm en zijn rond de 20-25 kg.
Eeeeuh, nee
. De husky's die ik ken, daar heb ik echt hélemaal niets mee. Ik heb thuis een kickbike staan waar ik onze mechelaar nog wel eens voor zet, dus dat zal met een niet-husky ook wel matchen 
Bedankt alvast om mee te denken! Ik heb de kelpie sowieso bij op het lijstje gezet, cattle dog staat mee bovenaan. De anderen ga ik nog wat verder over lezen. Voorstellen zijn nog altijd welkom!