PinkPrincess schreef:Beide als je naar de oorsprong kijkt, komen ze uit Afrika
En beide functioneren zelfstandig (BB meer bewaker maar is ook zeker een enorm goede jager)

En toch heb je met hoe ze inmiddels zijn wel een heel andere energie in huis denk ik met beiden
Uiteindelijk komen ze allemaal van de wolf af natuurlijk, maar ook dát is even geleden
Nou zijn dit wel rassen die niet zo kapot gefokt zijn denk ik. Van pods weet ik dat in elk geval zeker. Boerboels heb ik onvoldoende kennis van om over gezondheid iets te zeggen, maar ik kan me voorstellen dat ze minder extreem gefokt worden dan bepaalde lijnen cane corso die ik soms zie... (ik zeg niets over verantwoorde fokkers, maar helaas zijn er bij véél rassen ook commerciele fokkers en zie ik in mijn wijk een aantal cane corso waarbij alles zó extreem hangt aan het hoofd dat die écht hoofdpijn moeten hebben en zere ogen - en dat idee heb ik bij boerboels niet, dat er zó mee gefokt wordt).
Esplendido schreef:RR hebben een wat aparte manier van spelen. Heel fysiek met de poten en de bek, veel op de achterpoten staan. Niet alle andere honden vinden dat prettig. Wellicht maakt de ridge ook nog dat andere honden zich geïntimideerd voelen.
Ik merk inderdaad vaak dat een 'andere' manier van spelen tussen rassen wel eens wat frustatie geeft. Toby, mijn pod, speelt veel met slaande voorpoten en over andere honden heen springen. Vinden ze ook niet allemaal leuk. Net als hij het wat lompe beuken van sommige soorten niet kan waarderen. Met de hond van mijn ouders (labradoodle, en nee, niet ivm de populariteit, maar ivm echte allergie en een vader die geen échte poedel wilde haha) heeft het maanden geduurd voor ze leuk samen konden spelen. Inmiddels gaat dat goed, maar qua spelgedrag zoekt Toby toch graag windhondtypes op.
MyWishMax schreef:Ik denk dat je je daarin ook vergist hoor. Ja, als puppy ben je vaak welkom, maar zodra je verder gaat worden ze al snel als lastig gezien. Ik kan geen uur op een veld staan en continu hetzelfde doen en wachten, dan vervelen ze zich dood en hebben ze echt geen zin meer om iets te doen. Wij hebben op de andere club zo vaak mensen gehad die bij een normale school weggestuurd werden, omdat de herder onhandelbaar was volgens hen. Ik ben trouwens wel bij een club terecht gekomen met positieve sfeer en clickertraining. Dat werkt juist heel fijn, ik ben de baas en je moet luisteren is ook met herders niet altijd de juiste aanpak (voor mijn honden niet iig), maar een school waar je negatief gedrag alleen maar mag negeren past ook weer niet.
Nu zijn er ook echt genoeg goede hondenscholen, maar ik heb er een aantal gehad waar ik met mijn herders niet pasten, omdat alle honden hetzelfde moesten op dezelfde manier.
Wel grappig, want ik ben weer geen jachthonden mens. Ik vind er een aantal onwijs leuk, maar ze zijn voor mij te zelfstandig (of te stuiterig en sociaal haha) of onafhankelijk. Ik vind het heel fijn dat mijn honden niet zoveel ruimte nemen. Ze zijn wel weer heel serieus, maar het past bij mij. Ik ben ook met mensen gaan wandelen die al DH hadden, voordat ik fokkers ging zoeken. Kijken hoe ze waren in huis, met wandelen, met trainingen enzovoorts.
De school waar ik vroeger met mijn spaniel heen ging was er zo eentje van de eenheidsworst. Mijn spaniel moest dezelfde aanpak volgen als de stafford in de groep... Juist. Dat werkt dus niet. Ja, voor de stafford ging het (gelukkig voor het beest) best ok. Mijn spaniel werd ongelukkig van de trainingen. We werden na puppycursus en gevorderden 1 ook vriendelijk verzocht vooral niet in te stromen in de jachthondentraining, want mijn hond was te dom (ja, echt, letterlijk die woorden). Nou kan een hond gewoon minder aanleg hebben, maar afserveren als 'te dom', vind ik niet zo netjes. Ben er met de huidige hond dus ook niet terug geweest.
Maar inderdaad: waar ik met de huidige hond ben geweest, was het wel negatief gedrag negeren. Dat past bij de honden die zij primair opleiden (goldendoodle/labradoodle) en het past ook wel bij mijn pod.
@Nikass Ik vind dat je absoluut een prachtige hond hebt, maar pfffoe, jij hebt je handen vol geloof ik. (Ok, podengo hier sloopt ieder flostouw, daar kun je ook twee flosballen van maken. Binnen 5 minuten. Heeft een hele bank gesloopt door tot ver in de voering te kruipen. Heeft de keurig nette opgeknapte trap een stukje afgeknaagd. Sloopt iedere knuffel in 1 minuut. Eet mijn post op... Maar hij is het waard
)