Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lughnassadh

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 17:13

MWM, ik kan het filmpje niet zo snel vinden maar op de Winner was er een teef, ik meen dat die BOB werd in dat jaar, en echt, om te janken die rug als je die zag lopen. HD of niet dat maakt me dan miet uit. Die hele achterhand, dat kan onmogelijk oké zijn. Alsof ze gezopen had, zo zag het er uit. En dat is wel waar mensen voor gaan. Want dat scoort.
Sowieso boeit het me niet of een sterk aflopende rug wel of geen HD geeft. Het is extreme die je niet moet willen. Net als we ook geen kortsnuiten willen bijvoorbeeld. Want vroeg of laat gaat het problemen geven want mensen willen die extremen.

Urbanus, koningspoedels zijn zo leuk! En ongetoiletteerd echt prachtig. Ik zou ook de doodle links laten liggen. Ze zijn een hype met alle gevolgen van dien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:53

Lughnassadh schreef:
MWM, ik kan het filmpje niet zo snel vinden maar op de Winner was er een teef, ik meen dat die BOB werd in dat jaar, en echt, om te janken die rug als je die zag lopen. HD of niet dat maakt me dan miet uit. Die hele achterhand, dat kan onmogelijk oké zijn. Alsof ze gezopen had, zo zag het er uit. En dat is wel waar mensen voor gaan. Want dat scoort.
Sowieso boeit het me niet of een sterk aflopende rug wel of geen HD geeft. Het is extreme die je niet moet willen. Net als we ook geen kortsnuiten willen bijvoorbeeld. Want vroeg of laat gaat het problemen geven want mensen willen die extremen.

Urbanus, koningspoedels zijn zo leuk! En ongetoiletteerd echt prachtig. Ik zou ook de doodle links laten liggen. Ze zijn een hype met alle gevolgen van dien.

Daar ben ik het helemaal mee eens, hoor. En op shows komen de nog extremere gevallen, de meeste van rasvereniging blijven op onze eigen clubmatches omdat dat degene zijn die tellen. :+ ik ben hier op bokt ooit wel eens voor gek verklaard dat wij zouden willen fokken met een hond die een G of ZG gehaald heeft maximaal. Dat moest minimaal een U zijn. Maar dat is weer focussen op uiterlijk, naast dat wat wij graag zien in werklijnen niet beloond wordt. En de klasses waar wij in meelopen is zg het hoogst haalbare. Je loopt wel achter alle showlijnen, maar ik wil niet eens vooraan lopen als ik zie wat daar loopt qua uiterlijk en karakter :')
Ik heb echt helemaal niks met de showlijnen. Alleen om te fokken via rasvereniging moeten ze dus wel HD vrij zijn en heel mensen denken dat die rug dus HD betekent en dat is niet zo. Daar ga ik tegen in. Het niet gezond vinden, vreselijk en noem maar op, ja helemaal mee eens. Maar die bouw staat niet gelijk aan HD. Dan komen ze toch van koude kermis thuis als ze een beter gebouwde hond hebben en toch HD.
Of broodfok hond, want die stamboomhonden zijn zo ongezond. Dat is gewoon een leuke marketing truc van broodfokkers, want hun honden zijn niet ineens vrij van afwijkingen. Ja, als je niks na laat kijken als nieuwe eigenaar dan kan je jezelf voorhouden dat je een gezonde hond hebt, zelfs met PL huppeltje bij kleine rassen zoals de Jr. Dat hoort er zogenaamd bij.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 19:43

Evamarie is inmiddels permanent geband, heftig wel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 19:58

We kunnen wel met dit topic doorgaan natuurlijk :) het onderwerp is best interessant.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 19:58

Urbanus schreef:

Joh, die had ik niet direct aan zien komen. Waarom?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 20:01

Urbanus schreef:

Oeps, heb ik iets gemist ?
Watsgebeurt?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 20:02

Silenna schreef:
Urbanus schreef:

Joh, die had ik niet direct aan zien komen. Waarom?

Ze heeft nogal een bijzondere geschiedenis op bokt (naamswijzigingen en schaduw accounts) en de maat is natuurlijk een keertje vol.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 20:03

Dat idd ik dacht eerlijk gezegd dat het gewoon een troll account was? In ieder geval vaker dan eens meerdere accounts tegelijk gehad ;)

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 20:25

Ik ben niet-echt verbaasd.

MWM, zit die associatie aflopende rug = HD (even zwart/wit) dan ook niet het meeste bij de niet-kenners van het ras? Want ik weet idd wel dat bijv. standfoto’s heel veel doen voor wat men denkt. Enne, helemaal met je eens hoor! Showresultaten zeggen me weinig, o.a. ook omdat je gewoon weet wie jouw hond gaat keuren en je dus zo kunt uitzoeken dat je hond goed scoort, dus als iemand fokt met een ZG of G helemaal prima! Doe mij de werkresultaten maar als die er zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 20:31

Even voor alle duidelijkheid: ik had het met die aflopende ruggen dus wel over die extremen. Ik weet eerlijk niet of er een link zit met HD.

Overigens was het wel dezelfde DA die ik had gevraagd om een second opinion met mijn vorige hond. We hebben dan geröntgend en hij had idd HD, en helaas ook heel erg. Rechts was slechter dan links, maar beide heupen waren slecht.

Ik kan zijn opinie dus ook niet helemaal naast me neerleggen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 21:48

HD komt gewoon ook echt heel erg veel voor bij de zwaardere herders. En dat is ook niet iets van gister 20 jaar geleden speelde dat al.
En dat zijn ze alleen maar verder gaan ontwikkelen de slechte kant uit. En de DH van vroeger was echt de mooiste hond die ik vond dat er bestond. Je ziet ze zelden nog zo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 22:12

Niet alleen bij herders of de zwaardere hoor. Ook de Mh en sowieso grotere rassen. Labrador, golden en noem alles maar op.
Maar ik ben het juist niet eens dat het steeds slechter gaat, qua HD juist niet. Dat gaat juist beter. Omdat als je via de vereniging wilt fokken je echt al jaren de honden moet laten beoordelen op HD en ed. En niet bij de dierenarts op de hoek, maar juist een da die die foto's mag maken en vervolgens moet je ze opsturen naar de rvb waar ze beoordeeld worden. Ik zal dus ook nooit röntgenfoto's laten nemen bij een normale da, goede foto's nemen is ook gewoon een vak apart.
De laatste 10 jaar worden er ook rugfotos gemaakt door de serieuzere fokkers. Want er komen extra rugwervels voor en niet alleen bij de Dh. Het werd juist ontdekt bij de HH en Mh. Hoeft geen probleem te zijn als ze correct liggen, maar wil je ook niet omdat ze ook verkeerd kunnen liggen.

Ik weet ook niet wat jij verstaat onder het oude type. Als je naar de showlijnen kijkt zijn ze idd compleet anders. De werklijnen zie ik nog wel de oude types terug juist, maar ook andere types.

Je moet als koper ook gewoon onderzoek doen en bij een grotere hond nooit akkoord gaan met ouders zonder röntgen uitslagen op ed en HD. Welk ras dan ook, kruising of niet. En dan is dat nog erg lastig bij een hond die geen officiële stamboom krijgt, want geen beoordeling door mensen met ervaring. Ik zal zoals gezegd niet elke da vertrouwen op dat vlak. Helaas door ervaringen met andermans honden. Waar ik mijn honden vandaan heb waren ze al 40 jaar aan het fokken en konden van elke hond uit de lijn de gezondheidsresultaten laten zien.

Dit is dus ook weer zoiets wat soms rondgaan over een bepaald ras. Zoals pl bij de Jr. Terwijl zij in de rasvereniging juist enorm bezig zijn met testen en veel minder pl hebben als de stamboomloze. Maar mensen willen dan geen hond met stamboom, want ongezond. Terwijl dat gewoon kop in het zand steken is. Net als dat HD geen ras probleem is, maar een probleem wat bij elke grotere hond voor kan komen. Maar oa de broodfok heeft zulke dingen wel gebruikt als reclame voor zichzelf. Met hulp van rashondenwijzer die echt hele slechte manier van informatie verzamelen gebruikte en op basis van verkeerde resultaten rassen afbrandde.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 22:43

Ja ook bij de MH ik heb een Tervuerense gekend die al Vrij jong HD had. Verder een prachtbeest en ook geweldig maarja.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 14:07

Ik denk dat we er over het algemeen er wel uit zijn dat marktplaats in ieder geval het probleem niet zozeer is, maar de mensen die daar zoeken en onvoldoende idee hebben waar ze op moeten letten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 14:24

Klopt. Alhoewel ik wel van mening ben dat dieren daar niet als producten verkocht mogen worden. Wat mij betreft legt Marktplaats dat echt aan banden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 14:41

KimD schreef:
Klopt. Alhoewel ik wel van mening ben dat dieren daar niet als producten verkocht mogen worden. Wat mij betreft legt Marktplaats dat echt aan banden.

Maar voor de wet is het verkopen van een kat of hond gelijk aan het kopen van een product. (Paard ook trouwens), dus als je daaraan wat wil veranderen, dan moet de wet aangepast worden.

12 jaar terug (+/- een jaar) hebben we met een aantal fokkers destijds al een petitie gestart. Eerder werden alle kittens op een grote hoop aangeboden en was er niets waar je op kon selecteren als zoeker.
Ik geloof dat de scheiding tussen honden “rassen”beter geregeld was, maar verder ook geen zoekcriteria.

Door de petitie (bijna honderd duizend keer ondertekend was) zijn er zoekcriteria op marktplaats gekomen en bij katten onderscheid in langhaar en korthaar.

Er kon daarna geslecteerd worden op leeftijd, hoewel wij gevraagd hadden om nog een aparte categorie voor pups/kittens om aan te geven vanaf welke leeftijd de adverteerder het dier liet verhuizen, is dat er helaas niet gekomen. (Bij honden van minder belang, maar goede fokkers houden kittens tot tenminste 13 weken).

Wel selectie op: “stamboom”, “gechipt”, “ontwormd”, “gevaccineerd”. Imo was dat al een hele grote doorbraak. Jaren lang is de petitie nog vindbaar geweest als ik mijn naam door Google haalde, maar helaas nu niet meer.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:52

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:55

Gaabje schreef:
@urbanus, even een sidestep, maar werd afgeleid door het poedelgesprek. Ik kwam er laatst achter dat je van de vacht van poedels ook dreads kunt maken. Corded poodle noemen ze dat :p

https://www.instagram.com/p/B9r86rYh7d- ... MyMTA2M2Y=

Kun je beter direct een Puli of Komodor kopen, scheelt werk. :')

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:58

KimD schreef:
Gaabje schreef:
@urbanus, even een sidestep, maar werd afgeleid door het poedelgesprek. Ik kwam er laatst achter dat je van de vacht van poedels ook dreads kunt maken. Corded poodle noemen ze dat :p

https://www.instagram.com/p/B9r86rYh7d- ... MyMTA2M2Y=

Kun je beter direct een Puli of Komodor kopen, scheelt werk. :')

Haha ja misschien wel! Van wat ik begreep is het in het begin inderdaad super veel werk, maar als de dreads er eenmaal in zitten makkelijker te onderhouden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:21

Ik vraag me nog steeds af in hoeverre die vacht gezond is, ik heb te weinig kennis en ervaring met het ras om daar inhoudelijk iets nuttigs over te kunnen zeggen maar het is wel iets wat ik me afvraag.

Ik ken overigens maar twee Puli's en één Komodor en zie ze verder nooit 'in het wild'.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:26

Wat ik de laatste tijd ook veel hoor zijn doodles die echt kaal geschoren moeten worden, omdat mensen de vacht niet of niet goed onderhouden en ze gewoon vervilten. Niet zelfs borstelen, niet of te weinig naar de trimmer brengen, want te duur of niet nodig want ze willen geen speciaal kapsel. Dat is toch ook weer een stuk slecht verdiepen in wat een hond nodig heeft. En heel pijnlijk voor de hond.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:33

Mijn moeder is trimster en wordt moe van alle in de klit zittende, niet opgevoede doodles die van de baasjes in doodle model moeten.
Als ze klitten hebben scheerapparaat eroverheen (ook eerlijker naar de hond), maar dan nog is het veel werk en zit je vervolgens met een boos baasje want hond te kort geschoren en baasje moet veel aftikken.

Overigens aan het begin van de doodle rage ook veel f1 kruisingen met hele rare haartypes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:38

Ja, dat bedoel ik dus precies!

En dan moet ik zeggen dat ik op veel plekken geweigerd werd met mijn herder, maar doodles deden zij wel allemaal. Dus dan is het echt de fout van de eigenaar door zich niet te verdiepen in de verzorging. Wat kan je zelf, hoe leer je ze alles aan en hoe vaak ga je naar de trimmer. Vervolgens is het de schuld van de trimmer, terwijl die de hond juist helpt. Maar dan is het mooie uiterlijk weg :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:45

Dat lees ik inderdaad ook bij diverse trimsters, mijn eigen heeft dezelfde ervaring.

Een hoop doodles worden gefokt uit oogpunt van het verdienmodel, niet uit oogpunt van gezondheid of verbetering.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:08

Toevallig heeft PowNed een filmpje geplaatst van de horrorfokker uit Eersel die gewoon nog doodleuk bezig is.

Het is toch om te janken hoe die dieren erbij zitten :\