Bokkers met vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Bokkers met vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:50

Is een kogelvisje niet ontzettend lastig te houden? Met voer etc? Want ik had begrepen dat bij gebrek aan een stevig hap de tanden kunnen doorgroeien?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:52

vuurneon schreef:
Is een kogelvisje niet ontzettend lastig te houden? Met voer etc? Want ik had begrepen dat bij gebrek aan een stevig hap de tanden kunnen doorgroeien?

Bij een dwerg is dat geen probleem :). De tanden van een dwergje zijn zo hard als onze nagel, dat slijt dus heel snel :). Met bijvoorbeeld SAP'jes is dat wel een bekend probleem, die tanden moeten dan ook regelmatig bijgeknipt worden, zelfs als je ze harde voersoorten geeft. Maar die heb ik niet, dus geen last van :D.

Cupcake krijgt van mij rode en witte muggenlarven, slakjes en garnalen. Dat is hard genoeg om zijn tandjes te doen slijten, vooral het pantser van de garnaal :).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:53

haha, nou prima, doe wat je wilt hoor. Ik schijn ruim 10 jaar een kogelvissenkenner te zijn, maar aangezien ik toch "domme" adviezen geef, zal ik me verder maar stilhouden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:55

Leorah schreef:
haha, nou prima, doe wat je wilt hoor. Ik schijn ruim 10 jaar een kogelvissenkenner te zijn, maar aangezien ik toch "domme" adviezen geef, zal ik me verder maar stilhouden.

Heel verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:13

Ik weet ook niet beter dat een dwerg ook prima allen kan leven.

Anderes moet je Daphne__ (volgens mij) even vragen. Die heeft er ook veel verstand van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:20

Ik zie niet in waarom ik extra bevestiging moet vragen :). Er staat genoeg informatie op internet en zoals ik zei, ik heb verschillende mensen met jaren ervaring met kogelvissen gesproken. Het is totaal geen probleem een dwergkogeltje alleen te houden, immers zijn ook dwergjes territoriale diertjes die solitair leven. Het enige verschil is dat ze elkaar tolereren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:25

_San87_ schreef:
Ik zie niet in waarom ik extra bevestiging moet vragen :). Er staat genoeg informatie op internet en zoals ik zei, ik heb verschillende mensen met jaren ervaring met kogelvissen gesproken. Het is totaal geen probleem een dwergkogeltje alleen te houden, immers zijn ook dwergjes territoriale diertjes die solitair leven. Het enige verschil is dat ze elkaar tolereren.

Ik had het tegen niet tegen jou ;) Maar bedoelde dat ie andere het aan Daphne__ het kon vragen. Omdat ik van daphne zeker weet dat ze ervaring mee heeft.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:03

Hoi, Ik kom me ook melden :)
Ik heb inmiddels 3 aquaria.
Het 1ste aquarium is een Juwel Rio 180 met als bewoners:
15 kardinaaltetra's
2 Maanvissen
4 Clownbotia's
2 Corydoras Aneus
4 Gara Rafu's
3 Indische Modderkruipers
2 Ancistrussen
1 achtergebleven Rasbora

Het 2e aquarium is een Juwel Record 800 met als bewoners:
3 Zoenvissen
2 Sluierstaarten (Willem en Kees :P )
5 Corydoras Aneus
6 Platy's
2 overgebleven Zebradanio's

Het 3e aquarium is een Juwel Record 60 met daarin:
10 Potloodvisjes
8 Kegelvlekbarbeeltjes
1 Beaufortia Leveretti
8 Garnaaltjes
12 L134
2 L133
1 L400
En een hoop Helena slakken...

:D :D :D

AnimalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:21

Ik heb op het moment een vis die niet helemaal in orde is..
Het is een 3,5 maand oude mollyXhoogvinkarper (3-kleur, geslacht nog onbekend)
Hij/zij kan niet recht zwemmen, het hangt als het ware op zijn rechterkant.
Als het snel probeert te zwemmen maakt het zelfs loopings!

Ik vind het erg sneu en heb eraan gedacht om het te euthanaseren, maar
eten doet hij/zij nog wel goed..

Ik denk dat ik het dus nog even aankijk..
Iemand ervaring met zoiets?

Oja, ik heb 8 jonge hoogvinkarpers X Molly's (2.5 tot 3 cm),
Moeder Hoogvinkarper x Molly (vader was dezelfde kruising),
5 corydoras eaneus en 1 ancistrus dolichopterus in een 80 cm aqua..

Waterwaarden zijn prima!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:37

ik ben eigenlijk op zoek naar goede foto's van ancistrussen om de verschillen te zien. heb er nu 3 in de bak en ben er wel al achter dat er 2 mannetjes zijn dus een van die 2 gaat van de week weg maar wil graag een koppeltje houden en dan graag ook van dezelfde soort, of trekken die zich daar eigenlijk niet echt iets van aan? 2 stuks zijn eigenlijk gewoon best donker zonder echt opvallende patronen en het andere mannetje is wat groenig. wie kan mij helpen haha

AnimalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:00

2 mannetjes kan in principe ook gewoon hoor! Hoe groot is je aquarium? Ik had er tot voor kort ook altijd 2 (gekocht als jonkies, bleken 2 mannetjes te zijn), ging eigenlijk altijd wel goed... Maar ze zoeken elkaar niet voor de plezierigheid op..

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:08

mijn aquarium is 1 meter breed, en zie ze eigenlijk nooit echt achter elkaar aan zitten oid maar had sowieso in planning een weg te doen, ik had er 2 als jonkies van nog geen cm gekocht en mijn nu grootste mannetje heb ik bij mijn aquarium erbij gekregen en vind 3 van die grote dingen toch iets te veel van het goede haha. nadat ik in mijn vorig aquarium een reus van bijna 20 cm gehad heb durf ik dat nu niet weer aan :+

AnimalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:15

Oeh.. Weet je zeker dat het een ancistrus is? Ik heb ooit eens zomers (toen ik nog thuiswoonde) in de vijver een pleco van 30 cm opgevangen.. Een vriendin van mij had hem gekocht als ancistrus, maar bleek dus een pleco te zijn ;-)

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:19

dat kan dus ook haha. heb hem toen ik ging stoppen met aquarium weggeven aan kennissen met groot aquarium dus moet eigenlijk eens vragen hoe groot die inmiddels is, die was echt groot haha. de grootse van wat ik nu heb zal 10 cm zijn bijna

AnimalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:21

Mijn grootste is al echt oud, met mega-stekels ;-) Die is 11 cm ofzoiets..

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:28

ja ik vond dat beest maar eng toen ik hem kreeg, net een monster met die stekels maar nu ben ik er dus achter dat dat gewoon een mannetje is dus, en toen ik dat wist heb ik de andere bekeken en zag ik dat de kleinste ook hele kleine stekels heeft. zal zo eens even fotos van alles maken

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:10

liesenlizzy schreef:

3 Zoenvissen
5 Corydoras Aneus
6 Platy's

Huh, houd je goudvissen nu in een tropisch aquarium?

En is een Juwel rekord 800 niet te klein voor de zoenvissen? Die hebben toch minimaal 300 liter nodig, dacht ik :)?

@Elisebrouwer, lijkt me een probleem met de zwemblaas. Hoe je dat verhelpt, daar zijn de meningen over verdeeld...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:14

xJurdyWonanx schreef:
ja ik vond dat beest maar eng toen ik hem kreeg, net een monster met die stekels maar nu ben ik er dus achter dat dat gewoon een mannetje is dus, en toen ik dat wist heb ik de andere bekeken en zag ik dat de kleinste ook hele kleine stekels heeft. zal zo eens even fotos van alles maken

Foto's is wel het handigste bij het definiëren van ancistrussen en L-nummers :j. Al vind ik het sowieso erg lastig, sommigen lijken enorm op elkaar.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:54

_San87_ schreef:
liesenlizzy schreef:

3 Zoenvissen
5 Corydoras Aneus
6 Platy's

En is een Juwel rekord 800 niet te klein voor de zoenvissen? Die hebben toch minimaal 300 liter nodig, dacht ik :)?

@Elisebrouwer, lijkt me een probleem met de zwemblaas. Hoe je dat verhelpt, daar zijn de meningen over verdeeld...

Dat aquarium is sowieso al te klein voor al die vissen.... Goudvissen hebben 50 cm per vis nodig, dus die hoort al 1 m breed te zijn, zonder te veel andere vissen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:56

Zie goudvissen zelfs nog liever in 1.20 meter. 80 cm is echt absurd klein aangezien ze 30 cm kunnen worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:58

Batlow schreef:
_San87_ schreef:

Dat aquarium is sowieso al te klein voor al die vissen.... Goudvissen hebben 50 cm per vis nodig, dus die hoort al 1 m breed te zijn, zonder te veel andere vissen...

50 liter per vis :). Dus voor twee goudvissen zou het kunnen, helemaal als het nog kleintjes zijn. Een Juwel 800 is 110 liter, dacht ik... Of heb ik het verkeerde aquarium voor me?

En ik vraag me af of ze met sluierstaarten wel goudvissen bedoelt, die benaming wordt ook wel gebruikt voor guppen. Vandaar de vraag. Als het daadwerkelijk goudvissen zijn dan is de samenstelling idd absurd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:00

vuurneon schreef:
Zie goudvissen zelfs nog liever in 1.20 meter. 80 cm is echt absurd klein aangezien ze 30 cm kunnen worden.

Je hoeft niet meteen met het grootst mogelijke aquarium te beginnen, natuurlijk :). Kleinere goudvissen kunnen in het begin prima in een bak van 100 liter of meer, als ze daarna maar overgezet worden naar de ruimte die ze nodig hebben :).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:00

Juwel rekord 800 is maar 80 cm lang.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:01

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:01

Mooie grote bak! :)

Je plakvissen vind ik maar eng :')