wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:44

Mijn katten komen later in mijn eigen huis niet verder dan mijn huis en tuin. Al moet ik ze ervoor vastbinden :D.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:46

http://www.gelderlander.nl/specials/bui ... binden.ece

@Poeky
Mijn katten lopen ook hier tegen de muizen. Maar helaas pakken ze (vooral in een woonwijk) veel jonge vogels. Ook in (semi) natuurgebieden pakken ze jong spul.
Mijn kat (zeer goed doorvoed), continu voer ter beschikking... jaagt op alles (ook ratten) en graaft zelfs mollen uit.

En echt... de meeste katten lopen verder, jagen meer dan gedacht en dat zijn goed verzorgde katten (niet zwerven, want dan zouden ze enkele dagen niet thuis komen).

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:49

_San87_ schreef:
Mijn katten komen later in mijn eigen huis niet verder dan mijn huis en tuin. Al moet ik ze ervoor vastbinden :D.

Weet je het lijkt simpel maar is het niet altijd. Ik geb ook de 2 gedaan, vroeger hield ik de katten binnen. Op een avond kwam een vriend van mij, deed de deur open zondr op te letten en vlam, mijn jongste was naar buiten. 4 dagen zoek geweest, ik heb overal in 2 km straal aan de deur gebeld, werkelijk iedere freakin deur, flyer gegeven met foto en informatie, ik heb 3 volleige bossen uitgekamt. Uiteindelijk op de 4e dag telefoontje dat hij was gesignaleerd, zijn we hem gaan halen, hij zat vast tussen twee afsluitingen en kon niet klimmen of springen, had heel de tijd niets gegeten, helemaal verzwakt.

De reden dat hij zo ver was gegaan was omdat hij nooit buiten ging, tenzij toertje aan de leiband, en dus geen teritorium had, bang was geworden van andere katten en blijven lopen..

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:52

Brainless schreef:
http://www.gelderlander.nl/specials/bui ... binden.ece

@Poeky
Mijn katten lopen ook hier tegen de muizen. Maar helaas pakken ze (vooral in een woonwijk) veel jonge vogels. Ook in (semi) natuurgebieden pakken ze jong spul.
Mijn kat (zeer goed doorvoed), continu voer ter beschikking... jaagt op alles (ook ratten) en graaft zelfs mollen uit.

En echt... de meeste katten lopen verder, jagen meer dan gedacht en dat zijn goed verzorgde katten (niet zwerven, want dan zouden ze enkele dagen niet thuis komen).

Vogels pakken de mijne ook wel eens, maar ik ben blij als er eens een ekster is gevangen! Ratten en mollen is wel heftig, heb ik nog nooit gehoord :P Maar dat doen honden ook, de hond van mijn nonkel is eens met een schaap thuisgekomen!
Jachtinstinct zit er altijd in, maar toch minder als ze te eten hebben.

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:55

andermans dieren in jou tuin is altijd vervelend maar zie katten maar eens uit je tuin te houden is zeer lastig vroeger gooide ik aardappels tegen de schutting aan (niet tegen de kat) om ze weg te jagen omdat ze altijd voor mijn duivenhok lagen te loeren als ik mijn duiven dan uitwende dus jonge duiven leren vliegen kwamen die katten dus de tuin in om ze te pakken.
de oplossing voor ons is geweest onze windhonden te leren geen duiven te pakken zodra dat goed samen ging mochten ze met zen allen in de tuin het resultaat geen katten meer in de tuin.
er zijn weleens duiven doodgebeten en als je dan geld komt halen aangezien sommige duiven honderden zoniet duizenden euros kosten krijg je te horen dat het de natuur is iets wat mij zeer boos maakt omdat het toch MIJN duiven waren.

er is hier in de buurt nog een duivenmelker bij hem is er een keer een kat zijn hok ingegaan toen hij wachte op de duiven die terugkwamen van de wedstrijd het resultaat meer dan 30duiven doodgebeten hij naar de eigenaar gaan die wilde niks betalen waarna hij de kat met hok en al het ijselmeer heeft gegooid ik keur dit zeker niet goed maar zo zie je maar hoe gestoord sommige mensen zijn.

onze honden hebben ook meerdere malen katten doodgebeten waaronder op de renbaan en een keer uitgebroken en dus iemands tuin ingegaan om een kat te pakken we hebben 300euro mogen dokken dus ik vindt eigenlijk dat een katten eigenaar ook de schade mag betalen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:55

Poeky schreef:
_San87_ schreef:

Weet je het lijkt simpel maar is het niet altijd. Ik geb ook de 2 gedaan, vroeger hield ik de katten binnen. Op een avond kwam een vriend van mij, deed de deur open zondr op te letten en vlam, mijn jongste was naar buiten. 4 dagen zoek geweest, ik heb overal in 2 km straal aan de deur gebeld, werkelijk iedere freakin deur, flyer gegeven met foto en informatie, ik heb 3 volleige bossen uitgekamt. Uiteindelijk op de 4e dag telefoontje dat hij was gesignaleerd, zijn we hem gaan halen, hij zat vast tussen twee afsluitingen en kon niet klimmen of springen, had heel de tijd niets gegeten, helemaal verzwakt.

De reden dat hij zo ver was gegaan was omdat hij nooit buiten ging, tenzij toertje aan de leiband, en dus geen teritorium had, bang was geworden van andere katten en blijven lopen..

Sja, oliebol happens. Ik heb genoeg ervaringen opgedaan met een dergelijke manier van katten houden en het kan prima. Sowieso wil ik mijn dure raskatten niet op straat hebben, ik ken de wereld. Een mooie Ragdoll laat niemand lopen. Wat zeg ik, dat beest zal zelfs meelopen met iedere vreemde, waarschijnlijk.

mika11

Re: wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:59

Als je gewoon een kattenbak in huis houdt, ookal komen je katten buiten.
Dan doen ze al lang niet meer alle behoeftes in tuinen maar gewoon in de bak.

En als je dan ook nog de katten 's nachts binnenhoudt.

Dan kan er eigenlijk niks meer misgaan.

Degenen die dan nog klagen, die hebben dan echt pech.
Meer kun je gewoon niet doen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:01

Belachelijk van die mensen palinglcw. Zij horen gewoon de schade te vergoeden die hun kat heeft gemaakt.
Volgens mij zit dat ook gewoon in de meeste WA verzekeringen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:02

Mika, das wel heel kortzichtig zeg :D

San87, mijn katten hoeft niemand, maar toch loop ik liever niet het risico.
Hoewel ik ook wel mijn vraagtekens zou krijgen als ik een raskat op straat zou zien lopen hoor...

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:05

Ik heb het gehad met een van mijn katten, ze was geen raskat maar leek sprekend op een Siberische. Ik kon ze onmogelijk binnen houden, ze was ook heel ongelukkig binnen. Dus dan maar buiten gelaten overdag en iemand heeft haar meegenomen. :n Als ik ooit een kat zou hebben die het binnen perfect vind en niet graag buiten is zal ik ze met plezier heel de dag bij mij houden, maar helaas tot nu toe nig nooit gehad..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:07

Quellian schreef:
Mika, das wel heel kortzichtig zeg :D

San87, mijn katten hoeft niemand, maar toch loop ik liever niet het risico.
Hoewel ik ook wel mijn vraagtekens zou krijgen als ik een raskat op straat zou zien lopen hoor...

:') Ja, het staat er wel een beetje zo.
Ik doe het altijd zo, en dat werkt prima.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:23

Ik hoor altijd iedereen roepen, kan mijn kat niet binnenhouden, maar als ze toch niet anders gewend zijn dan weten ze toch niet beter? Ken veel mensen met binnenkatten en die zijn gewoon binnen te houden.

Ik snap als ze het buiten gewend zijn dat dat niet gaat. Mijn stalkat is aangelopen en kan niet binnen ivm onze honden en mijn kattenallergie. Die moest eens binnen toen ze ziek was, dat was een hel.

Maar als mensen in de stad nu eens hun "nieuwe"katten binnen gingen houden. Scheelde een hoop ellende.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:35

mika11 schreef:

Wat kortzichtig...

Mijn katten komen ook buiten, maar ze gebruiken zowel de kattebak binnen als de enorme kattebak buiten hoor. Hoe weet jij of je katten het niet buiten doen? Je ziet ze toch niet de hele tijd?

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:37

Ik kan mijn voormalig buitenkat nu prima binnen houden hoor. Hij is verhuisd omdat ik hem tot drie keer toe van de ringweg heb kunnen plukken en vermaakt zich nu (met een vriendje) prima binnen. (Okee, het scheelt ook wel dat het een oud pand in de binnenstad is, met een muizenplaag. Ik weet niet hoe 'ie 't gaat vinden als alle muizen weg zijn :+)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:42

Diablo, als ze 's nachts al binnen zijn.
Overdag af en toe een blokje om naar buiten gaan.
Verder de hele dag binnen liggen te slapen.
Meestal de kattenbak gebruiken.
Dan gaat het merendeel van hun behoeftes op de kattenbak.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:46

mika11 schreef:

Je laat het nu lijken of jouw katten bijna nooit buiten komen. Prima natuurlijk, maar je weet gewoon niet wat ze buiten doen. En als een ander daar last van heeft, vind ik dat de eigenaar van de kat er iets aan moet doen, en zich er niet makkelijk vanaf maken, door te zeggen dat ze dan maar pech hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:58

Wilawander schreef:
Ik hoor altijd iedereen roepen, kan mijn kat niet binnenhouden, maar als ze toch niet anders gewend zijn dan weten ze toch niet beter? Ken veel mensen met binnenkatten en die zijn gewoon binnen te houden.

Ik snap als ze het buiten gewend zijn dat dat niet gaat. Mijn stalkat is aangelopen en kan niet binnen ivm onze honden en mijn kattenallergie. Die moest eens binnen toen ze ziek was, dat was een hel.

Maar als mensen in de stad nu eens hun "nieuwe"katten binnen gingen houden. Scheelde een hoop ellende.

Mijn tante had een kitten gevonden van volgens de DA niet ouder dan een week of 5. Wel deze hebben ze binnen gehouden tot 2 maanden na de sterilisatie, daarna hebben ze van miserie opgegeven, want dat beest ontsnapte door elke kier. Wel deze was gewend om binnen te zitten en toch ontsnapte ze steeds...

Onze kat heeft ook vanaf dag 1 pogingen gedaan om te ontsnappen ook al moest ze 6 weken binnen blijven... 't is wel een rare, want ze vertikt het om op haar bak te gaan, ze gaat liever door de regen in het veld dan op haar bak :+ wel zo handig voor mij (blijf ik een nette goedruikende bak hebben :D)
oh en ze krijgt onbeperkt brokjes en toch brengt ze muizen, kleine vogeltjes tot konijnen en patrijzen mee naar huis 8)7

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:35

Diablo schreef:
mika11 schreef:

Je laat het nu lijken of jouw katten bijna nooit buiten komen. Prima natuurlijk, maar je weet gewoon niet wat ze buiten doen. En als een ander daar last van heeft, vind ik dat de eigenaar van de kat er iets aan moet doen, en zich er niet makkelijk vanaf maken, door te zeggen dat ze dan maar pech hebben.

:') Dat is ook zo, ze zijn nu al oud en slapen meestal.
Maar zelfs in hun jonge jaren ging het zo goed, paar keer verhuisd dus verschillende buren gehad.
Maar nog nooit één klacht gehad.
Ze zullen heus wel eens buiten hun behoefte doen, maar ze zijn gewend aan de bak in huis.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:51

mika11 schreef:

Het is niet dat je niet meer KUNT doen, het is dan het geval dat je niet meer WILT doen.
De meeste katten die lopen lang buiten en gebruiken de achtertuin (niet van zichzelf) als kattenbak. En als dan de enige maatregelen dan een kattenbak en 's nachts naar binnen doen zijn, scheiten ze nog in de achtertuin..
Maar als jou katten maar af en toe naar buiten gaan kan ik het wel begrijpen :j

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:11

Wij hebben zoveel katten rond lopen in ons dorp, dat het niet te doen is om met iedere buur om tafel te zitten. Vanwege de postduiven van mijn vriend, kunnen we het risico echt niet nemen om de katten in onze tuin te hebben. Daarom onze hond geleerd om ze te verjagen en http://www.verjager.nl/buiten-verjager/ ... jager.html in de tuin. Dit ding werkt echt fantastisch. Sinds deze in de tuin hangt, geen kat meer gezien :n

Het is natuurlijk waardeloos dat wij kosten moeten maken, vanwege de beesten van tig dorpsgenoten. Maar ik zie geen andere oplossing, deze is 'diervriendelijk' en geen gedoe met katten in asiels/ peper/ leeuwenstront oid.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:42

Irriteert dat ding je hond niet btw?

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:51

palinglcw schreef:
er is hier in de buurt nog een duivenmelker bij hem is er een keer een kat zijn hok ingegaan toen hij wachte op de duiven die terugkwamen van de wedstrijd het resultaat meer dan 30duiven doodgebeten hij naar de eigenaar gaan die wilde niks betalen waarna hij de kat met hok en al het ijselmeer heeft gegooid ik keur dit zeker niet goed maar zo zie je maar hoe gestoord sommige mensen zijn.

Hier gaan mijn nekharen van overeind staan. Snap best dat het heel erg is voor die duiven maar het is het instinct van de kat..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:55

Lui_ schreef:
palinglcw schreef:

Hier gaan mijn nekharen van overeind staan. Snap best dat het heel erg is voor die duiven maar het is het instinct van de kat..

Het verhaal van die 30 duiven doodbijten, bestaat haast niet. Een kat vangt alleen maar een duif als die zwak is.
Een kat is volgens mij helemaal niet in staat om zomaar 30 duiven dood te bijten?

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:00

F_Orumster schreef:
Irriteert dat ding je hond niet btw?

Er zitten verschillende standen op. Er is een stand welke alleen voor katten werkt, onze hond kan er zonder problemen langs lopen. Mijn vriend heeft 1x een kat langs dat ding zien lopen, hij had nog nooit een kat zo hard zien rennen :+

Ik heb ook een kat in het duivenhok meegemaakt en gezien. Neem maar van mij aan dat ze niet alleen de zwakken pakken... Ze grijpen en graaien alles en het wordt één grote paniekbende. Duiven die zichzelf te pletter vliegen tegen ramen, gebroken vleugels, krabwonden etc. Ik was er toen vrij op tijd bij, waardoor we 'maar' een paar duiven dood hadden. Maar ik kan mij voorstellen dat als een kat een tijd flink zijn gang kan gaan, dat 30 dood kan :j

Een kat bijt ze ook niet perse dood. Door te krabben, ontstaan er zulke smerige wonden, dat ze dat alsnog niet overleven. Gaan ze niet gelijk dood, dan dagen erna alsnog hebben wij ervaren.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:11

Duidelijk :)
Wat bedoel je eigenlijk te zeggen met de tekst in je profiel?