Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:41

janouk schreef:
apart, Mindim, dat jij weet wat ik oké vind voor dieren en wat niet.
In mijn reactie schrijf ik namelijk helemaal niet wat ik daar van vind.

Ik schrijf alleen dat ik me verbaas over het feit dat de verontwaardiging groot is als dolfijnen kunstjes moeten doen in een show, maar dat die verontwaardiging er niet is als paarden kunstjes moeten doen in een show/wedstrijd.

Je schaart alles onder een noemer. Jij maakt zelf de vergelijking paard/ orca. Een orca in een bad is hetzelfde als een paard zijn hele leven lang in een stal met een uitloopje. Dus als je dat voor een orka prima vind, neem ik aan dat je dat voor een paard ook vind, je ziet immers geen verschil? Orca's zwemmen oceanen over, daar komen ze de verste verte niet aan, ze eten normaliter robben, geen haring.
Ik ben ook verontwaardigd over een paard in een box, over een vogel in een kooi en dieren en een zeearend in een voliere en ook een orca in een badkuip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:10

Mindim schreef:
janouk schreef:
apart, Mindim, dat jij weet wat ik oké vind voor dieren en wat niet.
In mijn reactie schrijf ik namelijk helemaal niet wat ik daar van vind.

Ik schrijf alleen dat ik me verbaas over het feit dat de verontwaardiging groot is als dolfijnen kunstjes moeten doen in een show, maar dat die verontwaardiging er niet is als paarden kunstjes moeten doen in een show/wedstrijd.

Je schaart alles onder een noemer. Jij maakt zelf de vergelijking paard/ orca. Een orca in een bad is hetzelfde als een paard zijn hele leven lang in een stal met een uitloopje. Dus als je dat voor een orka prima vind, neem ik aan dat je dat voor een paard ook vind, je ziet immers geen verschil? Orca's zwemmen oceanen over, daar komen ze de verste verte niet aan, ze eten normaliter oa robben, niet alleen haring.
Ik ben ook verontwaardigd over een paard in een box, over een vogel in een kooi en dieren en een zeearend in een voliere en ook een orca in een badkuip.

Edit: Na een pb over dat ik me niet heb verdiept in het wezen orca, een nuancering. Dank Annemieke.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:58

Zoals ik al zei... preken van eigen parochie en anders krijg je een aantal aanhangers over je heen waardoor je bijna (let wel: BIJNA) zou gaan twijfelen aan je eigen woorden!

Janouk, ik ben het met je eens :j Enkel zijn de meeste meningen hier zó gekleurd dan het "zwart/wit" wat jij stelt niet meer te zien is :=

Een orca eet normaliter robben en geen haring...
Een paard eet normaliter gras en boomschors en geen GEDROOGD gras in de vorm van hooi en/of kuil....

En zo kun je nog wel even doorgaan!
Je kunt pas een zinnige discussie voeren als beide partijen toereikend genoeg zijn door het onderwerp van discussie van meerdere kanten te bekijken en niet van één kant zoals de meeste hier doen.
Je kunt nog zo fel zijn op het welzijn van Morgan, maar sommige schieten daar in door en staan niet open voor het bekijken van de 'andere kant'.

En de vergelijking tussen een orca en een paard mag wel degelijk eens gemaakt worden.
Dan kun je je eigen paard op een hectare weiland houden (alsof dat genoeg is), maar je moet wel naar het geheel kijken en niet enkel naar je eigen paard!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:05

Een gedomesticeerd dier is GEEN wild dier. Onthoud dat nu eens.

Als je een wolf inspuit met entingen voor honden gaat hij/zij kats dood, bijvoorbeeld. Maar neeeee, een hond is wel net een wolf. Dikke vinger dus, de behoeften zijn totaal anders. Het gros van de hondenrassen zou niet eens overleven in het wild, laat staan een prooi vangen en deze opeten (uitzonderingen daargelaten).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:44

Een wolf verschilt genetisch van een hond. Dat maakt de wolf niet de wilde uitvoering van de hond.
De hond stamt af van de wolf in een ver verleden (sommige hondenrassen wat directer in lijn en de chihuahua wat verder).
Net zoals een mens afstamt van de aap achtige. Dat maakt de aap niet de wilde uitvoering van de mens.

Natuurlijk heeft ieder diersoort andere wensen voor zijn of haar woonomgeving. Een wolf vraagt een andere woonomgeving dan een hond. En een paard een andere omgeving dan een orca.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:54

janouk schreef:
Een wolf verschilt genetisch van een hond. Dat maakt de wolf niet de wilde uitvoering van de hond.
De hond stamt af van de wolf in een ver verleden (sommige hondenrassen wat directer in lijn en de chihuahua wat verder).
Net zoals een mens afstamt van de aap achtige. Dat maakt de aap niet de wilde uitvoering van de mens.

Natuurlijk heeft ieder diersoort andere wensen voor zijn of haar woonomgeving. Een wolf vraagt een andere woonomgeving dan een hond. En een paard een andere omgeving dan een orca.
Precies. En aan de eisen van een WILD dier kunnen wij niet of nauwelijks voldoen, die van een GEDOMESTICEERD dier wel! Waar zou gedomesticeerd anders voor staan, he :+.

Misschien snap je nu ook waarom de vergelijking orka/paard volledig mank gaat.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:13

_San87_ schreef:
Precies. En aan de eisen van een WILD dier kunnen wij niet of nauwelijks voldoen, die van een GEDOMESTICEERD dier wel! Waar zou gedomesticeerd anders voor staan, he :+.

.

Je snapt niet wat ik wil zeggen. Wie zegt dat 'wij' wel aan de eisen van een gedomesticeerd dier kunnen voldoen? Wie is 'wij'? Heb je dat dier wel gevraagd of hij 'gedomesticeerd' wil worden?

In mijn ogen is een dier een dier. Wild of gedomesticeerd; het blijft een dier. De één is 'wild' in de ogen van de mens en heeft geen last gehad van menselijke invloeden en de ander is 'gedomesticeerd' en heeft wel last van mensen gehad. Maar het is een dier.

Dus was mijn verbazing die ik uitspraak, dat er posters zijn die hartstochtelijk verdedigen dat een orca niet in een bassin zou kunnen functioneren, maar als je dan in hun profiel kijkt, wel vinden dat zij een paard in een weiland houden. Beiden niet de natuurlijke omgeving van het dier.
Waarom vinden zij het wel acceptabel voor hun paard en niet voor de orca? Daarom blijf ik erbij dat het meten met 2 maten is.

Maar gelukkig is dat mijn mening. Het is een principiële vraag, dus.
In mijn ogen zou je de lijn moeten doortrekken, als je vindt dat een orca niet voor "menselijk vermaak" mag dienen, waarom dan wel een paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:34

De ruimte waar een orka gehouden wordt blijft te klein. Een beetje als je een paard in een stal houdt met een klein uitloopje en dan er nooit uit mag. Je kunt het op land nooit groot genoeg maken voor zo'n groot dier als een orca.
Ik vind dat voor paarden even storend als voor andere dieren. Maar een orca heeft dusdanige afmetingen, dat de beperkte ruimte waarin ze zitten, nooit adequaat genoeg is.
Orca's in gevangenschap worden ook helemaal niet bijster oud, velen raken gefrustreerd. Even als je een paard gans de dag in een box zet en welke zich gaat vervelen, bijvoorbeeld gaat weven.

En dat wil helemaal niet zeggen dat ik een gekleurde mening heb, pur omdat ik die van anderen niet deel, ik heb gewoon een mening en een ander is het daarmee niet eens, dat is vice versa, zo krijg je een discussie. Als je het allemaal maar met elkaar eens bent, kunnen ze de boel hier wel sluiten.

Preken voor eigen parochie, ik 'preek' alleen tegen mensen die een andere mening hebben hoor, niet tegen degenen die het met me eens zijn ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:03

janouk schreef:
_San87_ schreef:

.

Je snapt niet wat ik wil zeggen. Wie zegt dat 'wij' wel aan de eisen van een gedomesticeerd dier kunnen voldoen? Wie is 'wij'? Heb je dat dier wel gevraagd of hij 'gedomesticeerd' wil worden?

In mijn ogen is een dier een dier. Wild of gedomesticeerd; het blijft een dier. De één is 'wild' in de ogen van de mens en heeft geen last gehad van menselijke invloeden en de ander is 'gedomesticeerd' en heeft wel last van mensen gehad. Maar het is een dier.

Dus was mijn verbazing die ik uitspraak, dat er posters zijn die hartstochtelijk verdedigen dat een orca niet in een bassin zou kunnen functioneren, maar als je dan in hun profiel kijkt, wel vinden dat zij een paard in een weiland houden. Beiden niet de natuurlijke omgeving van het dier.
Waarom vinden zij het wel acceptabel voor hun paard en niet voor de orca? Daarom blijf ik erbij dat het meten met 2 maten is.

Maar gelukkig is dat mijn mening. Het is een principiële vraag, dus.
In mijn ogen zou je de lijn moeten doortrekken, als je vindt dat een orca niet voor "menselijk vermaak" mag dienen, waarom dan wel een paard?

Als ik eeuwen terug kon in de tijd had ik met liefde gevraagd of het dier blij is met een baasje :D. Waarschijnlijk is dat een nee, maar daar doe je nu, eeuwen later, niks meer aan :).

En waarom ik denk dat mijn paard gelukkig is, hij is nooit ziek, krijgt het beste voer (muesli en kruidenhooi, kuil, vers gras en wilgentakken op zijn tijd), heeft altijd schoon water ter beschikking, een liksteen, zand om in te rollen, een weide om op te grazen, vriendjes om mee te spelen. Hij vertoont geen stalondeugden, is wakker en alert. Klinkt als een gelukkig paard, toch?

Nu de orka's. Weinig ruimte om te zwemmen, relatief lage levensverwachting, agressie jegens andere orka's en naar mensen toe (trainers aangevallen, zelfs gedood), een dieet dat niet bij ze past (jagers moeten jagen), het aanleren van trucs ( waar nog wat voor te zeggen is, omdat ze zich anders vervelend, dus dat is een positief iets), stereotyp gedrag, automutilatie. Klinkt niet als een heel gelukkig leven, toch?

Het positieve (nou ja, positief) is dat Morgan nog leeft, kan zwemmen en andere orka's om zich heen heeft. Haar natuurlijke gedrag kan ze nooit meer of in mindere mate uitoefenen, waar mijn paard met vriendjes kan rennen, spelen, zijn kostje bij elkaar kan scharrelen en ook echt moet lopen door de weides voor zijn eten, krijgt Morgan alles op een presenteerblaadje toegereikt en zal nooit meer jagen, samenwerken met andere orka's om hun kostje bij elkaar te scharrelen.

En JA, er zijn genoeg mensen die NIET goed voor hun paarden zijn, maar ik durf te beweren dat de mensen die tegen het houden van Morgan in dit topic dat WEL hebben en er alles aan doen het dier paard te laten voelen, gelukkig te zijn. En dat zullen de trainers van Morgan ook zeker proberen, alleen zullen ze daarin toch falen op veel punten.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:31

_San87_ Hier ga ik in mee.
Je noemt hier een paar punten waar ik me in kan vinden.

De laatste berichten die ik kreeg van Morgan is dat ze al bijt markeringen heeft op haar rugvin.
En dat de andere orka's daar allemaal wat meer aggressie tonen. Goh wat moet Morgan het daar naar haar zin hebben NOT.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:39

kikia schreef:
_San87_ Hier ga ik in mee.
Je noemt hier een paar punten waar ik me in kan vinden.

De laatste berichten die ik kreeg van Morgan is dat ze al bijt markeringen heeft op haar rugvin.
En dat de andere orka's daar allemaal wat meer aggressie tonen. Goh wat moet Morgan het daar naar haar zin hebben NOT.

Het zijn roofdieren, geen knuffeldieren. En als je een nieuw paard in de bestaande kudde plaatst, krijg je vaak ook bijtmarkeringen. Zover geen afwijkend gedrag voor dieren.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:09

Orca's zijn zelden tot nooit agressief in het wild, dus die theorie van normaal dierengedrag gaat niet op want voor een orca is dat niet normaal

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:32

Orca's kunnen zeker agressief zijn in het wild hoor... het zijn nu eenmaal roofdieren. en ze zijn ook niet altijd lief tegen familieleden.. die worden ook terecht gewezen :)

Dus zeker wel normaal dierengedrag

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:14

Loody schreef:
Orca's kunnen zeker agressief zijn in het wild hoor... het zijn nu eenmaal roofdieren. en ze zijn ook niet altijd lief tegen familieleden.. die worden ook terecht gewezen :)

Dus zeker wel normaal dierengedrag

Terecht wijzen is iets anders dan moedwillig agressief zijn en aanvallen, dat weten we allemaal. En dat laatste zijn de orka's in gevangenschap wel. Voor zover ik weet is er nog nooit een mens bewust aangevallen door een wilde orka, de laatste keer dat dit gebeurde was in '88 en de orka in kwestie liet meteen weer los, terwijl Tillikum, een orka in gevangenschap, toch laatst nog in het nieuws is geweest omdat hij een trainer heeft gedood.

Dan ga je je toch het een en ander wel afvragen, toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:24

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:29

stef schreef:
agressie vs mens is ook wel wat anders dan agressie vs soortgenoot IMO.

Anyway, hier een lijst:
http://en.wikipedia.org/wiki/Killer_wha ... _on_humans

Dat sowieso :). Maar je gaat je toch afvragen waarom orka's, welke in het wild vredelievend zijn richting mensen, zich in gevangenschap zo agressief naar mensen gaan gedragen en ze zelfs doden. Dan zit er, lijkt mij, iets gewoon niet goed.

Interessante lijst, moet ik zeggen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:32

Citaat:
Voor zover ik weet is er nog nooit een mens bewust aangevallen door een wilde orka,

Er zijn dan ook maar heel weinig mensen, die dagelijks in contact komen met een wilde Orca.
Overal waar mensen werken met dieren, komen aanvallen voor door miscommunicatie of om andere redenen. Niet alleen bij Orca's.
Helaas sterven ook mensen jaarlijks door de aanval van een stier. In de tijd dat de schapen gedekt worden, zijn de meeste rammen ook niet echt 'aanspreekbaar', terwijl ze normaal prettig in de omgang zijn.
En het gaat ook wel eens fout tussen mens en paard. En zelfs tussen mensen onderling kan het echt goed fout gaan; gedomesticeerd of wild :D

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:45

stef schreef:
agressie vs mens is ook wel wat anders dan agressie vs soortgenoot IMO.

Anyway, hier een lijst:
http://en.wikipedia.org/wiki/Killer_wha ... _on_humans

Intressante lijst. Behave op de hond na is de rest alleen maar gebeten of aangetikt.

janouk schreef:
Citaat:
Er zijn dan ook maar heel weinig mensen, die dagelijks in contact komen met een wilde Orca.
Overal waar mensen werken met dieren, komen aanvallen voor door miscommunicatie of om andere redenen. Niet alleen bij Orca's.
Helaas sterven ook mensen jaarlijks door de aanval van een stier. In de tijd dat de schapen gedekt worden, zijn de meeste rammen ook niet echt 'aanspreekbaar', terwijl ze normaal prettig in de omgang zijn.
En het gaat ook wel eens fout tussen mens en paard. En zelfs tussen mensen onderling kan het echt goed fout gaan; gedomesticeerd of wild :D

Daar moet ik je wel gelijk in geven, een dier is een dier wild of niet.

En volgens de laatste berichten is Tillikum ziek. Hij schijnt nu alleen in een "medical pool" te zwemmen.

Maar er is ook leuk nieuws te melden. Er is weer een jong geboren bij de southern resident orka's :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:48

janouk schreef:
Citaat:
Voor zover ik weet is er nog nooit een mens bewust aangevallen door een wilde orka,

Daar houd je dan rekening mee, in het dekseizoen weet de boer dat hij voorzichtiger moet zijn. Uit de documentatie die Stef daarnet gaf, blijkt meermaals dat de orka's in gevangenschap onberekenbaar zijn en dus als een blad aan een boom kunnen omslaan, of dat nu door miscommunicatie is of omdat het dier gewoon agressief is. Je banketstaaf een rondje om het punt heen.

Het punt is hier dat een dier dat agressief is, niet goed in zijn/haar vel zit. Blijkbaar komt agressie bij orka's in gevangenschap veel voor. Dan zit er iets niet goed met het welzijn van deze dieren, omdat orka's over het algemeen vredelievende dieren zijn, voor zover een roofdier vredelievend kan zijn, that is.

Wat ook jammer is, is dat uit de lijst met punten die ik gaf, alleen agressie wordt opgepikt en op de rest niet wordt ingegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:56

janouk schreef:
Citaat:

Met witte haaien ook niet of met bull sharks of andere soorten haaien, toch zijn daar wel doden bij gevallen.

Ook hier heeft wikipedia een lijstje van
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fatal,_unprovoked_shark_attacks_in_the_United_States

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:42

Ik denk dat de in gevangenschap gehouden orka's juist agressief worden door het dwingende werk wat ze moeten doen. Elke dag hetzelfde liedje, dag in dag uit... Lekker afwisselend :?
Ik zou ook op een gegeven moment iets hebben van: ja daag, zoek het lekker zelf uit en laat mij met rust!

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:56

Precies! En de ene orka is de andere niet.
De een zal na een maand al ander gedrag gaan vertonen, of tegenstribbelen of agressief worden.
En de ander misschien na 3 jaar in gevangenschap.

Trouwens wat ik me nou afvraag is;
Waarom heeft Lolita nog nooit zo iets gedaan? Terwijl zij in een ONGELOFELIJK KLEIN bassin zit, zonder soortgenoten etc. (ja dolfijnen, maarja daar leven ze in het wild ook niet mee in groepen)
Afbeelding

edit;
dit is toch verschrikkelijk!!!
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:04

Citaat:
In the early 1970s, trainer Manny Velasco recalls both Hugo and Lolita of the Miami Seaquarium becoming aggressive, lunging and snapping at the trainers standing on the center work island ending the training session for the day.[15]

Dus ja, ook Lolita kent agressie.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:10

_San87_ schreef:
Citaat:
In the early 1970s, trainer Manny Velasco recalls both Hugo and Lolita of the Miami Seaquarium becoming aggressive, lunging and snapping at the trainers standing on the center work island ending the training session for the day.[15]

Dus ja, ook Lolita kent agressie.

Hugo heeft vele jaren geleden samen gezeten met Lolita.
Maar ze zit nu al ruimschoots 15(?) jaar lang alleen