Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:23

Colorado schreef:
Hoef je niet om te lachen hoor, dat kan prima namelijk!
Mijn cavia's zaten toen ze in een grote groep zaten het hele jaar door buiten, met een lekker warm hokje met een handdoek en een hele hoop stro en als ze zin hadden konden ze de hele dag buiten lopen en zo niet, konden ze lekker warm in hun hokje zitten. Maar het grootste deel van de dag zaten ze toch echt lekker met zijn allen buiten. Ja in de vrieskou, geen een is er dood aangegaan. :)
Doordat ze het hele jaar door buiten zaten pasten ze zich aan het weer aan. Nu van binnen naar buiten is niet zo slim inderdaad. Dan vrees ik dat ze al snel nokkie liggen ;)

Nou mooi niet dat mijn cavia's met dit weer naar buiten gaan :oo
Die vriezen zo dood!! Ze mogen naar buiten, mits het weer het toelaat. En op zulke momenten zit ik erbij, want als die loslopende katten erbij komen, zijn ze de pineut :=

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:25

als je dan zonodig je huisdier buiten wil laten lopen,sluit dan je tuin af,is toch van de zotte dat die beesten overal kunnen lopen,neem als katteneigenaar gewoon je verantwoordelijkheid,het is en blijft JOU uitgekozen HUISdier,niet die van de buren ...

net als ieder ander mens voor zijn overige huisdieren zorgt en en moet zorgen dat deze in en rondom huis gehouden worden,kan een katteneigenaar best ervoor zorgen dat een kat bij eigen huis blijft...het niet willen en onverschillig zijn hoe en wat er met zo'n dier verder gebeurd,is iets voor mij totaal onbegrijpenlijks...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 17-01-10 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:27

Onze katten lopen allemaal buiten en wij wonen aan de weg. ;) Wel een heel rustige hoor en gelukkig vinden ze de voorbijkomende voertuigen eng genoeg om er niet in de buurt te komen als ze rijden. Verder komen ze ook bijna alleen maar op ons eigen terrein. Soms misschien in een weiland van de buren, maar hun katten komen vast ook wel een keer in ons weiland.
Verder blijven ze trouwens heel erg op het erf, waar ze muizen vangen en af en toe een onoplettend vogeltje. Ik kan niets bedenken waar mee ze andere mensen lastig zouden vallen. Wij hebben hier wel onze kippen rondlopen alleen daar doen ze niets op uit.

Ik zie geen reden om ze binnen te houden in onze situatie iig. :D In principe zouden we ze wel allemaal binnen kunnen houden als het zou moeten. Alleen we hebben 3 katers en de katten mogen maar op een helft van de benedenverdieping (andere helft is voor de honden) en dat is qua territorium een beetje aan de kleine kant. Dan zou een kat misschien weg moeten, maar ze zouden zich binnen niet vervelen.

Maar omdat buitenlucht gewoon mogelijk is en de risico's vrij laag, ze vallen geen andere mensen lastig en ze hebben lekker veel ruimte, mogen ze gewoon naar buiten toe. :j
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 17-01-10 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:27

En ik zeg ook niet dat een kat niet gelukkig kan zijn binnen, maar ik vind dat je een kat de keuze moet geven om naar buiten te kunnen gaan. Als het een binnenkat is merk je het vanzelf, dan zal je hem veel zien. Is het een buitenkat, dan zal je hem minder zien, maar dan weet je dat hij gelukkig is buiten. Als je die laatste kat binnen zou houden zou hij er echt niet gelukkig op worden :)

Ik denk niet dat je cavia's dood zullen vriezen hoor, hebben die van mij ook nooit gedaan namelijk. Maar zoals ik al zei, dan moeten ze wel de kans hebben zich erop aan te passen. Ik zou jou cavia's nu ook niet naar buiten doen, dan heb je inderdaad kans dat ze van de vrieskou nokkie gaan. Maar zet je ze het hele jaar door buiten is er niks aan de hand. En ik was er ook altijd bij, want hier lopen ook veel katten rond. Ik kon ze altijd door het raam zien, nooit heeft een kat de kans gekregen om mijn cavia's dood te bijten :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:28

kimmie261 schreef:
als je dan zonodig je huisdier buiten wil laten lopen,sluit dan je tuin af,is toch van de zotte dat die beesten overal kunnen lopen,neem als katteneigenaar gewoon je verantwoordelijkheid,het is en blijft JOU uitgekozen HUISdier,niet die van de buren ...

net als ieder ander mens voor zijn overige huisdieren zorgt en en moet zorgen dat deze in en rondom huis gehouden worden,kan een katteneigenaar best ervoor zorgen dat een kat bij eigen huis blijft...het niet willen en onverschillig zijn hoe en wat er met zo'n dier verder gebeurd,is iets voor mij totaal onbegrijpenlijks...

Ja, totdat ze (zoals bij ons) gewoon over de schutting kunnen klimmen...

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:31

Mijn kat komt alleen achter Kimmie, waar geen auto's rijden. Er zijn wel honden, maar die ontloopt ze. En gaat er een keer wat mis, dan gaat er een keer wat mis, maar mijn kat heeft lekker buiten kunnen lopen en ravotten en spelen. Ze zit nu ze ouder wordt steeds meer binnen, maar vroeger was ze altijd buiten. Ze was doodongelukkig geweest binnen. Wel is ze nooit voor geweest bij het verkeer, dat vind ik ook een groot risico. Als wij geen omringde achtertuinen hadden gehad was Floor nooit bij ons geweest, aangezien wij vinden dat een kat buitenhoort, maar wij het heel erg zouden vinden om Floor van het asfalt te moeten schrapen. Ze komt inderdaad wel bij de buren, daar heeft ze vriendjes. In een aantal tuinen komt ze niet voor zover ik weet, want daar zitten honden of krijgt ze een emmer water over zich heen(2x gebeurd, daarna nooit meer) Edit: in de tuinen van de buren dus he, niet in huis :')
Laatst bijgewerkt door Colorado op 17-01-10 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:31

Pistasche schreef:
IndianLady schreef:
Maar waarom zou jij je konijnenren beter afschermen voor iemand anders zn kat :?

Omdat ik niet wil dat mijn konijn opgegeten word ;)
Mensen zeuren dat hun konijn opgevreten word, terwijl ze het zelf hadden voorkomen maar 'door de vervelende huiskat' is het weer verpest. Nee, eigen schuld.

Hier zeg je weer dat mensen die geen katten hebben zich maar moeten aanpassen aan de kat van een ander, da's toch onzin?
Bah hoe meer ik dit topic lees hoe groter mijn antipathie naar kattenmensen wordt :o

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:32

Skygirl schreef:
Onze katten lopen allemaal buiten en wij wonen aan de weg. ;) Wel een heel rustige hoor en gelukkig vinden ze de voorbijkomende voertuigen eng genoeg om er niet in de buurt te komen als ze rijden. Verder komen ze ook bijna alleen maar op ons eigen terrein. Soms misschien in een weiland van de buren, maar hun katten komen vast ook wel een keer in ons weiland.
Verder blijven ze trouwens heel erg op het erf, waar ze muizen vangen en af en toe een onoplettend vogeltje. Ik kan niets bedenken waar mee ze andere mensen lastig zouden vallen. Wij hebben hier wel onze kippen rondlopen alleen daar doen ze niets op uit.

Ik zie geen reden om ze binnen te houden in onze situatie iig. :D In principe zouden we ze wel allemaal binnen kunnen houden als het zou moeten. Alleen we hebben 3 katers en de katten mogen maar op een helft van de benedenverdieping (andere helft is voor de honden) en dat is qua territorium een beetje aan de kleine kant. Dan zou een kat misschien weg moeten, maar ze zouden zich binnen niet vervelen.

Maar omdat buitenlucht gewoon mogelijk is en de risico's vrij laag, ze vallen geen andere mensen lastig en ze hebben lekker veel ruimte, mogen ze gewoon naar buiten toe. :j

Dit vind ik nou echt een ideale situatie! :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:43

dan zorg je dat ze er niet over kunnen klimmen,als mijn honden over het hek springen haal ik toch ook niet mijn schouders op??

dan maak ik het hek ook hoger,desnoods gaat er stroom op,maar míjn dieren heb ik voor te zorgen dat ze niet de weg op kunnen,zij weten niet beter... (wat overigens ook verwacht zal worden van mij,denk dat niemand wil dat er 7 honden in hun tuin lopen, en alles onderzeiken)

zo moeilijk is het toch niet???

overigens bij een schutting naar binnen toe schuine lijnen spannen,en een kat komt er niet meer uit..

zo bedoel ik dus:
Afbeelding

kleine moeite lijkt mij...

en het verhaal onze kat komt nooit bij de weg,ik weet nog iemand die had ook een kat,kwam alleen achter op het "pleintje" ,ging inderdaad goed hoor,tot de dag dat die kat wel naar voor ging,on ow ow,wat een leed en verdriet,kat dood offcourse..

maar hij heeft dan wel helemaal 2 jaar mogen worden...wauwwwww...mijn dier zal het niet zijn,ik zou het echt vréselijk vinden....jij als mens hebt gewoon te zorgen voor een veilige omgeving,je hebt gewoonweg te zorgen voor JOU dier of dat nu hond ,kat hamster of papagaai is,en ervoor te zorgen dat deze zo veilig mogelijk oud kan worden,

en dat is niet aan een snelweg,waar een dier aan zijn lot wordt overgelaten,en in een wereld waarin mensen eigen rechtertje spelen,en dieren echt de meest bizarre dingen aandoen ( buizen ingraven en katten zo laten stikken,vergiftigen,en ken zelfs iemand die katten binnen lokte en ze daarna doodspoot)..

ik zou geen seconde rust in mijn lijf hebben als ik niet zou weten waar mijn beest is,dus zou ik katten hebben,dan zouden het binnen katten zijn,en ze zouden een ren krijgen....niets dagen met pakkie voer rammelen,en maar afwachten of er een beest terug komt :n
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 17-01-10 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:44

Als een kat hier op het erf komt en de jacks krijgen ze te pakken kan ik niet meer doen dan ze naar rendac te sturen
.
Dan leren ze het mesten in de zandbak wel af.
verder worden door de jagers hier veel katten gevangen,een bandje aan betekend vrijgelaten te worden,geen bandje : gemeente huis die deze naar asiel doet of wel sterliseert en of kastreerd en op een plaats weer loslaat.

Ik heb zelf vroeger ook een poes gehad die hier aangezwerft kwam,die kreeg eten en die was slim niet op het erf te komen en zekers niet te poepen,want dan liet ik de jacks los.
Ze heeft het hier zeven jaar volgehouden en was op een dag doodgevonden langs de weg.
Pech voor de poes,was een lief beestje,maar tja...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:45

Colorado schreef:
Skygirl schreef:

Dit vind ik nou echt een ideale situatie! :D

Wij hebben ooit wel in een rijtjeshuis gewoond en toen hadden we geen kat. Alleen ik weet niet of als we die hadden, hem dan binnen de tuin hadden gehouden. :o Er kwamen daar zoveel katten van anderen in onze tuin. Het leek wel alsof iedereen in de buurt een kat had (was ook redelijk dicht bebouwd). Dan zou ik wel veel eerder zoiets hebben van; dan maakt een kat meer of minder geen verschil meer..

Aan de andere kant zijn de gevaren daar wel veel groter dan hier.. Dus misschien ook wel niet. ;) Bovendien vind ik de meerwaarde in die woonwijk niet zo heel groot, want echt jagen kan daar toch niet (op andersmans huisdieren ja :D) en je hebt hangjongeren, kattenhaters, etc.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:45

Kimmie, dat willen wij van het voorjaar bij onze schuttingen ook gaan doen met van dat dikke groene gaas en desnoods een 10volt stroomdraadje erlangs :) Hou ze graag hier, hou ze graag in de gaten, ze zijn me teveel waard en zie het niet zitten om gezeur te krijgen met de buurt (buurmeisje van 3 is heel erg allergisch, krijgt eczeem van katten, dus wil ze niet lastigvallen met MIJN dieren).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:48

Quellian schreef:
Kimmie, dat willen wij van het voorjaar bij onze schuttingen ook gaan doen met van dat dikke groene gaas en desnoods een 10volt stroomdraadje erlangs :) Hou ze graag hier, hou ze graag in de gaten, ze zijn me teveel waard en zie het niet zitten om gezeur te krijgen met de buurt (buurmeisje van 3 is heel erg allergisch, krijgt eczeem van katten, dus wil ze niet lastigvallen met MIJN dieren).

+:)+ super....

hartstikke veilig zo voor de dieren :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:48

Quellian schreef:

Dat is een goede instelling. Als iedereen er zo over dacht dan houd je prima rekening met elkaar en waren dit soort discussies nergens voor nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:49

Quellian schreef:

Heerlijke reactie dit! Mijn complimenten Quellian +:)+

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:52

kimmie261 schreef:
en het verhaal onze kat komt nooit bij de weg,ik weet nog iemand die had ook een kat,kwam alleen achter op het "pleintje" ,ging inderdaad goed hoor,tot de dag dat die kat wel naar voor ging,on ow ow,wat een leed en verdriet,kat dood offcourse..

maar hij heeft dan wel helemaal 2 jaar mogen worden...wauwwwww...mijn dier zal het niet zijn,ik zou het echt vréselijk vinden....jij als mens hebt gewoon te zorgen voor een veilige omgeving,je hebt gewoonweg te zorgen voor JOU dier of dat nu hond ,kat hamster of papagaai is,en ervoor te zorgen dat deze zo veilig mogelijk oud kan worden,

en dat is niet aan een snelweg,waar een dier aan zijn lot wordt overgelaten,en in een wereld waarin mensen eigen rechtertje spelen,en dieren echt de meest bizarre dingen aandoen ( buizen ingraven en katten zo laten stikken,vergiftigen,en ken zelfs iemand die katten binnen lokte en ze daarna doodspoot)..

ik zou geen seconde rust in mijn lijf hebben als ik niet zou weten waar mijn beest is,dus zou ik katten hebben,dan zouden het binnen katten zijn,en ze zouden een ren krijgen....niets dagen met pakkie voer rammelen,en maar afwachten of er een beest terug komt :n

Onze kat komt al 11 jaar niet bij de weg, als je dat niet wilt kan dat gewoon. Ik weet niet hoe dat gebeurde bij die kat uit jouw verhaal, maar als deze ontsnapt is, een binnenkat kan ook ontsnappen? En via de achtertuinen kán ze niet naar de weg, omdat daar omheen huizen gebouwd zijn. Dus ik zou het heel knap vinden als ze het voor elkaar krijgt om over huizen van 3 verdiepingen hoog weet te springen/klimmen?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:53

Mijn schoonouders zijn geen dierenliefhebbers. Ze vinden dieren (en dus ook katten) niet leuk en willen ze ook niet in hun tuintje. Wel houden ze van kinderen en dan vooral hun eigen kleinkinderen. Daar hebben ze een leuke zandbak voor in de tuin gezet....je raadt het al natuurlijk....

Om van de katten van de buurt af te komen, hebben ze toen een stroomdraad gespannen met zo'n 220 volt apparaat eraan (te gek eigenlijk dat zij daar voor moeten zorgen). Ja, als het aanstaat, blijven de katten weg. Maar als dan de kleinkindjes komen spelen, moet de stroom er af, want die kleintjes zitten aan de draad. Vervolgens mogen de kindjes dan tóch weer in de drollen van de katten van de buurt grijpen.....dan zeg ik: hou je kat bij je. Sommige mensen willen gewoon écht andermans dieren niet in hun tuin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:54

Nou, dat zou je verbazen, maar toch hadden wij een kat op het terras van het 3e verdiep zitten... En niemand van de buren heeft een kat dus dat ding is inderdaad op een of andere manier boven geraakt... Ze is trouwens ook weer onder geraakt, weet alleen niet hoe, mijn jack gaat daar 's nachts nl wel eens plassen (en dan gooien we er 's morgens meteen javel over weet niet of jullie dat kennen)... :+

Ze is ook levend onder geraakt trouwens, we hebben haar niet dood gevonden op het plein... Of ze moet inderdaad over het dak heen gekropen zijn en ergens bij de andere appartements blokken naar beneden gedonderd zijn maar ik vermoed van niet..
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-01-10 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:55

Wij hebben sinds kort een kitten, raskat en die blijft ook binnen. Als ze oud genoeg is, kan ze hier op het koertje een frisse neus halen of met een tuigje mee naar buiten. De buurt is hier te druk, te veel verkeer en de kat is ook te duur geweest om maar even mee te laten ritsen door een ander. Daarnaast wil ik niet dat mijn kat last is voor een ander. Ik wil zo nodig een huisdier, daar moet een ander geen last van hebben...

Mijn moeder heeft ook een raskat, die mág buiten als ze het vraagt. Zij heeft een afgesloten tuin. Die kat gaat dus nooit buiten, heeft er geen behoefte aan. Vraagt er echt niet om... Beest ligt de hele dag lekker op de bank, in de wasmand, op de stoel... Speelt met een ditje en een datje, gaat op de bak en slaapt weer verder. Je gaat mij dus niet zeggen dat katten die binnengehouden worden dus per definitie ongelukkig zijn... Ik heb daar ook een zwerfkatje afgeleverd, die konden we bij ons niet houden die móet dan weer naar buiten en is niet binnen te houden. Mijn idee is dat er dus wel degelijk verschil is tussen katten. :j

Nog over hypocriet zijn gesproken. I.m.o. zijn we allemaal hypocrieten... We weten allemaal hoe de beste beestjes in het wild leven en we weten allemaal dat de mens eigenlijk niet in dat beeld past. Waarom nemen we dan toch beesten? Omdat wij dat leuk vinden. Niet omdat dat dier het zo leuk vindt en erom vraagt hoor... Nee, wij willen zo nodig dieren. Ik ook. :D En ik denk dat iedereen hier probeert het beste voor zijn beestjes te doen en hun leven zo aangenaam mogelijk te maken, daar ben ik zelfs van overtuigd. :j Maar stop asjeblieft met jammeren over natuurlijk leefsituaties. Die zijn hier niet, die komen hier niet, en dat is de schuld van ons, de mens. Maar da's mijn mening. ;)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:56

Dat vind ik inderdaad heel knap pharagirlke, had je balkons(geen balkonnen toch? xD) onder je zitten, want dan zou ze misschien via die balkons omhoog geklommen kunnen zijn, dat gebeurd hier inderdaad ook. Maar nouja, al zou ze bovenop komen, voor hebben wij geen balkons dus zou ze van 3 verdiepingen hoog omlaag moeten springen, lijkt me sterk :')

Marjo

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:00

Dus jij wilt je tuin met die gigantisch lelijke grote hekken afsluiten? Succes...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:00

Colorado schreef:
Dat vind ik inderdaad heel knap pharagirlke, had je balkons(geen balkonnen toch? xD) onder je zitten, want dan zou ze misschien via die balkons omhoog geklommen kunnen zijn, dat gebeurd hier inderdaad ook. Maar nouja, al zou ze bovenop komen, voor hebben wij geen balkons dus zou ze van 3 verdiepingen hoog omlaag moeten springen, lijkt me sterk :')

Ja er zitten wel balkons onder, het enige "punt" is dat wij een soort "dakappartement" hebben, ons balkon (en dat van de buren) is dus groter. De andere buren hebben voor en achter een balkon, wij enkel voor en dan een grotere... Dus dat steekt ook meer uit dan de overige balkons. Ik heb nog gedacht aan een regenpijp maar die komt bij ons ook heel gek uit, zijn twee blokken naast elkaar en tussen onze blok en de andere is een soort "tussendakje" en in dat dakje steekt die pijp dus uit. Dus die pijp staat 15 cm oid van de rand van dat dakje af... Dat lijkt me ook een gevaarlijke klus voor een kat om óp het dakje te komen... Ook bij de andere appertementsblokken is het zo dus het is me echt een raadsel hoe dat dier bij ons geraakt is... Op het 2e verdiep kan ik me inbeelden, inderdaad via balkons of de regenpijp (daar hangt ie wel bloot maar bij ons dus niet) maar op het 3e?

We schrokken ons ook wild, deden de deur open zit daar ineens een kat die zich even hard verschoot en dus heel hard blies :')

Marjoow: dat moeten hondenmensen toch ook doen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:01

een hond komt 1/2 keer per dag buiten. Je gaat toch niet je huis zo afsluiten? daar zal de buurt blij mee zijn, heb je een rijtjeshuis, ga je het zo afsluiten.

Plus dat die hekken niet goedkoop zullen zijn.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:02

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:02

Onze honden kunnen de hele dag buiten? :+ Net als de katten van de mensen hier?

Tja, onze omheining was ook niet goedkoop. Wil je er geen geld aan uit geven neem dan geen dier.
We hebben naar de achterburen zo'n omheining staan en daar staat nog speciale doek tegen (en die doek is ook al niet goedkoop) zodat die herder die we hier een tijd hadden er zeker niet overheen zou kunnen komen (die zette haar nagels in de "gaatjes"). Als je dieren wil moet je dat er voor over hebben. Mijn dieren hoeven niet in een ander zijn tuin te zitten en daar beesten dood te gaan bijten.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-01-10 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt