[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:51

Een ‘gewone’ Jack Russel? Een pinscher? De Rat Terriër? Met een whippet zou het misschien ook nog wel lukken..? Verder kom ik niet direct op kortharige rassen. De corgi misschien, maar maak me dan toch wel zorgen om de rug..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:11

Spruit schreef:
essiesilly schreef:
@spruit je zegt in een zin dat de alpenzeller te waaks en te gezingericht is.. wat bedoel je daarmee, waarom mag de hond niet gezin gericht zijn?

Een kelpie of cattle dog zou in jou geval een absolute no go zijn wat mij betreft.. werkhonden in hart en nieren en gaan zin 100% zeker met de koeien bemoeien

Kennissen hebben een Appenzeller gehad en als je al wees naar die mensen zonder kwade bedoelingen dan stond de hond al met de nekharen overeind :) Dat noem ik 'te' gezingericht. De hond wil ik juist gezingericht hebben, maar misschien verwoord ik het ook niet duidelijk en maakt het voorbeeld dit wel duidelijk.

Dat denk ik dan ook! Aangezien de koeien zelf komen als we het hek openen (en ook echt allemaal) en wij geen schapen oid hebben waarmee we wat kunnen doen, laat ik de Kelpie/ACD :)

essiesilly schreef:
[ [url=m/7L7jrw.png]Afbeelding[/url] ]

Begrijp me niet verkeerd hoor ik vind stabijs hartstikke leuke hondjes. Maar als er hondjes weg liepen van stal waren het de 2 stabijs wel! Die waren totaal niet erf vast (iedereen nam zn hond mee naar het werk en zij liepen weg naar het bos, over de drukke weg etc)

Blaffen deden ze wel maar vooral uit onzekerheid,en renden al blaffend de andere kant op.. ik zou er niet bang van worden ;)

Ik wil ook geen hond die zelf dingen oplost, maar wel één die laat weten dat er volk is. De stabij's die ik ken zijn allemaal juist wel honkvast :D

ClauH schreef:
Misschien past een drentse patrijs beter dan een stabij?

[ [url=m/X3h8ts.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier zal ik ook naar kijken!

In mijn ogen heb je een verkeerd beeld van de Appenzeller. Ze kunnen wel fel zijn maar dat ze te snel in de aanval gaan is zeker niet mijn ervaring. Maar goed, ik vind het wel twijfelachtig of je zo'n hond buitenshuis kunt houden.

De Drent is een optie, maar heeft wel jachtinstinct.

Even voor de duidelijkheid: je zoekt een middelgrote hond die wel waaks is maar toch ook sociaal, die je niet de hele dag hoeft te vermaken en die niet wegloopt en niet jaagt. Klopt dat?
In hoeverre verwacht je dat de hond echt ingrijpt als er iemand het erf op komt? Of is aanslaan genoeg?

Oh wacht dat schrijf je volgens mij al :o Je zou dan ook nog kunnen denken aan een Wheaten terriër, een Ierse terriër, of misschien een Picardische herder?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 16-01-19 15:20, in het totaal 4 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:13

DezeNaam schreef:
Een ‘gewone’ Jack Russel? Een pinscher? De Rat Terriër? Met een whippet zou het misschien ook nog wel lukken..? Verder kom ik niet direct op kortharige rassen. De corgi misschien, maar maak me dan toch wel zorgen om de rug..

Een whippet lijkt me geen hond om mee te sporten.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:17

Een Drent is ook wel een hond die niet overal het nut van inziet en zijn eigen gang gaat. Alle Drenten die ik ooit heb ontmoet doen alles op hun eigen tempo :+ En het kost heeeeeel veeeel geduld van een baas om ze te trainen. Ik zou helemaal geen groep 7 hond aanraden als je een erfhond wil en een hond die niet jaagt.

Simbaa

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:34

Ben je wel van plan om iets te gaan doen met de hond? Lange wandeling, een keer sporten oid? In dat geval zou mijn Showlijn Australian Shepherd ook passen.
Die heeft wel wat vermaak nodig, maar niet zoals de Kelpie oid.

Alleen slapen in de schuur zou hij niet zo leuk vinden trouwens, die eis lees ik nu pas :)

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:23

capopjekop schreef:
Wij willen in de toekomst als we groter wonen een tweede hond erbij. Dus we zijn nu al een beetje aan het kijken en denken wat we willen want onze wensen liggen nogal uit elkaar.

Onze hond is een 2 jarige labrador x pitbull/stafford teef. Mijn vriend had haar al toen we elkaar leerden kennen. Hij wil het liefst een sportievere pitbull erbij waar hij echt mee kan gaan sporten. Zina is ook wel sportief maar die moet je wel eerst enthousiast maken. Hij wil een hond met meer natuurlijke drive.

Ik heb zelf meer de voorkeur voor een wat 'zachtaardiger' ras. Ik vind Franse bulldogs erg leuk of een bully. Maar ik zou ook graag agility gaan doen en daar lijken die honden me minder voor geschikt door hun neus.

Hebben jullie mss nog rassen die ik over het hoofd zie? Het liefst kortharig

Ik zie regelmatig Engelse Staffies op agilitywedstrijden, en ze doen het best leuk! Nog geen op hoog niveau gezien, maar recreatief zeker wel.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:36

Nikass schreef:
DezeNaam schreef:

Kan toch best? Ze kunnen naast de fiets, hardlopen en bij ons loopt er eentje fanatiek in agility.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:47

Nikass schreef:
DezeNaam schreef:

Er zijn er anders genoeg die in de sport zitten.. := Kans is misschien kleiner, maar uiteindelijk kunnen ze het zeker wel. Whippets zijn ook iets gehoorzamer dan gewone greyhounds of galgo’s.
Whippets zijn vaak te zien bij flyball.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:24

Ik zou de boerenfox echt eens bekijken als erfhond.

Andere optie zou een Hovawart kunnen zijn. Worden niet onwijs veel gefokt, gezond en afhankelijk van hun kleur maken ze indruk (de zwarte meer dan de blonde). Wel iets meer geduld nodig omdat niet elke week een nestje wordt verwacht.

Ik heb zelf gekozen voor een Beauceron maar hovawart was tweede keus. Onze beauce is ook echt een heerlijke hond. Maar heeft wel haar uitdaging nodig (Agility, speuren, hardlopen, hersenwerkjes).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:00

Ja een Hovawart is een goede optie!

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:08

Ja de Hovawarts die ik ken zijn ook goede erfhonden en lopen gewoon tussen de kippen enzo. Zijn lieve honden, maar ook echt goede waakhonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:58

Simbaa schreef:
Ben je wel van plan om iets te gaan doen met de hond? Lange wandeling, een keer sporten oid? In dat geval zou mijn Showlijn Australian Shepherd ook passen.
Die heeft wel wat vermaak nodig, maar niet zoals de Kelpie oid.

Alleen slapen in de schuur zou hij niet zo leuk vinden trouwens, die eis lees ik nu pas :)

Die zijn ook mooi! Jij fokt ze? Zou jij een hond niet meegeven als je wist dat deze in de schuur zou moeten slapen maar de rest van de dag wel onder mensen is?
yvetjes schreef:
Ik zou de boerenfox echt eens bekijken als erfhond.

Andere optie zou een Hovawart kunnen zijn. Worden niet onwijs veel gefokt, gezond en afhankelijk van hun kleur maken ze indruk (de zwarte meer dan de blonde). Wel iets meer geduld nodig omdat niet elke week een nestje wordt verwacht.

De Hovawart is een gaaf dier! En dat maakt mij niet veel uit, ik wil op termijn een hond, niet morgen :D

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:11

DezeNaam schreef:

Ik vind de terriërs niet echt onder de "zachtaardige rassen" vallen. Het zijn echt wel pittige dingen.
Evenals de corgi, zijn ook echt geen makkelijke honden. Het zijn herders in hart en nieren, alleen zijn hun poten gewoon wat korter.

Ik zou dan eerder denken aan de labrador, als je wilt gaan sporten eventueel de werklijn. Ook omdat dat qua karakter misschien het best matcht met de kruising die ze nu al hebben. Als iets meer vacht niet uit maakt zijn de flatcoat of de toller ook leuke opties.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:01

Ikke89 schreef:
DezeNaam schreef:

Ik vind de terriërs niet echt onder de "zachtaardige rassen" vallen. Het zijn echt wel pittige dingen.
Evenals de corgi, zijn ook echt geen makkelijke honden. Het zijn herders in hart en nieren, alleen zijn hun poten gewoon wat korter.

Ik zou dan eerder denken aan de labrador, als je wilt gaan sporten eventueel de werklijn. Ook omdat dat qua karakter misschien het best matcht met de kruising die ze nu al hebben. Als iets meer vacht niet uit maakt zijn de flatcoat of de toller ook leuke opties.
Hangt er vanaf wat je onder zachtaardig verstaat. Ik zag de Rat Terriër regelmatig terugkomen bij agility. Ze zijn wel iets koppiger, dus als je iets wilt met natuurlijke drive kan dat misschien tegenvallen.
Een flatcoat zou ik ook niet makkelijk noemen aangezien die voor altijd 'jong' blijven. Dat is iets waar je van moet houden dan weer. Een labrador is ook wel van groter formaat, ze zochten toch iets kleiners?

Ik kwam de Chinees gekuifde naakthond nog tegen toen ik zocht naar kleinere rassen in de agility. Nu ken ik niet direct veel van dit ras, en je moet natuurlijk ook van dit uiterlijk houden.
Ofwel ja... Een kleine poedel? Moet je natuurlijk wel scheren, maar dat kan je gelukkig kort houden. :)

En anders moet je misschien toch naar honden gaan kijken met iets langer haar... De Toller of vooral de sheltie zijn perfect voor agility, maar natuurlijk wel met wat meer haar. Al zijn tollers heel eenkennig en sommige shelties zullen misschien ook wat pittiger zijn.
De Cairn Terrier heeft ook even in de top gestaan voor agility.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:47

Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. Onze hond is perfect, enige nadeel vind ik dat ze het labeltje hoog risico hond draagt, waardoor je toch altijd nog net wat alerter moet zijn met andere honden (ondanks dat ze heel sociaal is naar mens en dier en goed luistert merk ik dat ik met haar net wat meer op mijn hoede ben dan als ik bijv met de Spaanse hond van mijn broertje loop). Dus ik zou het liefste een hond willen met de kwaliteiten van een pitje maar dan zonder de vooroordelen en een minder stoer uiterlijk. Een bully is ook wel hr, maar die vind ik er vaak toch wat zachtaardiger uitzien. Al ken ik daar ook wel pittige exemplaren van.

De drive, de will to please, het trouwe en de knuffeligheid vind ik dan weer grote pluspunten van onze hond. Binnenhuis is ze lekker lui en buiten is ze juist lekker vrolijk en energiek

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:55

Klinkt mij als een goed gefokte labrador of eventueel een Australian shepherd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:23

Ik vind een goed gefokte labrador dan inderdaad wel een goede optie. Wel met nadruk op goed gefokt :D
De "ouderwetse" stoere, niet opdringerige, harde werker.
Mocht je die niet (meer) kunnen vinden, of toch te soft vinden, dan de Chesapeake Bay retriever?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:45

Ik denk dat je met een leuke jachthond sowieso goed zit. De drijvers zou ik overslaan. Zeker in combinatie met je pitbull mix.

Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de springer spaniel of een flatcoated. Ik zou als ik jou was alle staande en lopende honden en af gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:35

Maar zijn dat wel de type honden die zij leuk vindt? Als je eigenlijk op een Pitbull achtige valt is een jachthond wel totaal iets anders.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 09:33

Capopjekop: en wat denk je van een kelpie of cattle dog? Of een vizla, weimaraner of dalmaat? Of inderdaad een fieldtrail Labrador (=werklijn)?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:02

Er zijn iig genoeg rassen voorbij gekomen. Jack russel daar ken ik eigenlijk vooral hyperactieve slechtluisterende, keffende exemplaren van. Dus gevoelsmatig heb ik daar niet echt zoiets van dat is iets voor ons.

Whippet vind ik er altijd zo breekbaar uit zien. Het zou leuk zijn als zina er ook leuk mee kan spelen.

Labrador vind ik zelf altijd leuke honden en vaak ook wel sociaal. Maar dan zouden we idd wel naar een goede werklijn moeten kijken. Want ik vind de labradors hier in de buurt vaak wat papperig en niet perse sportief.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:06

capopjekop schreef:
Er zijn iig genoeg rassen voorbij gekomen. Jack russel daar ken ik eigenlijk vooral hyperactieve slechtluisterende, keffende exemplaren van. Dus gevoelsmatig heb ik daar niet echt zoiets van dat is iets voor ons.

Whippet vind ik er altijd zo breekbaar uit zien. Het zou leuk zijn als zina er ook leuk mee kan spelen.

Labrador vind ik zelf altijd leuke honden en vaak ook wel sociaal. Maar dan zouden we idd wel naar een goede werklijn moeten kijken. Want ik vind de labradors hier in de buurt vaak wat papperig en niet perse sportief.

Ik heb 3 jack russels gehad. Alle 3 volkomen verschillend, maar alle 3 gewoon luisteren. Opvoeden, geduld en humor. Dat moet je hebben om een jack russel in huis te nemen. Zijn super hondjes!

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:04

Opvoeding doet veel dus ik geloof meteen dat het leuke honden kunnen zijn. We zijn beide best duidelijk en consequent en hebben ervaring met opvoeden van honden dus dat zal ook best goedkomen.

Gelukkig hebben we nog even om te onderzoeken wat bij ons past.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:13

Ik zou als je een leuk speelmaatje zoekt ook voor je huidige hond, niet veel kleiner gaan. Het kan hartstikke gezellig zijn natuurlijk maar het spelen is wel anders. Een veedrijver zou ik persoonlijk echt afraden met een bully mix.

xkuslaurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:59

capopjekop schreef:
Wij willen in de toekomst als we groter wonen een tweede hond erbij. Dus we zijn nu al een beetje aan het kijken en denken wat we willen want onze wensen liggen nogal uit elkaar.

Onze hond is een 2 jarige labrador x pitbull/stafford teef. Mijn vriend had haar al toen we elkaar leerden kennen. Hij wil het liefst een sportievere pitbull erbij waar hij echt mee kan gaan sporten. Zina is ook wel sportief maar die moet je wel eerst enthousiast maken. Hij wil een hond met meer natuurlijke drive.

Ik heb zelf meer de voorkeur voor een wat 'zachtaardiger' ras. Ik vind Franse bulldogs erg leuk of een bully. Maar ik zou ook graag agility gaan doen en daar lijken die honden me minder voor geschikt door hun neus.

Hebben jullie mss nog rassen die ik over het hoofd zie? Het liefst kortharig

ik loop zelf agility met mijn hond, hierin heb ik al veel informatie gekregen over waarom verschillende rassen wel of juist niet. wij raden altijd ten strengste af om met een bull agility te gaan lopen, dit i.v.m de ademwegen, gewrichten en lichaamsbouw van de dieren.

wanneer je een leuke sportieve hond wilt voor de agility zijn er een paar rassen waar je aan zou kunnen denken

1. labradoodle
het voordeel van deze honden is dat ze niet verharen. heel werkwillig zijn, super braaf en zeker zachtaardig.

2. labrador.
zelfde als bij de labradoodle. alleen deze honden verharen wel

3. herders
deze honden zijn wel iets lastiger met aanleren van de sport maar met de juiste training en disipline is het zeker te leren. ook zijn ze zeer werkwillig en braaf.

voor meer informatie mag u mij altijd een berichtje sturen