Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Spruit schreef:essiesilly schreef:@spruit je zegt in een zin dat de alpenzeller te waaks en te gezingericht is.. wat bedoel je daarmee, waarom mag de hond niet gezin gericht zijn?
Een kelpie of cattle dog zou in jou geval een absolute no go zijn wat mij betreft.. werkhonden in hart en nieren en gaan zin 100% zeker met de koeien bemoeien
Kennissen hebben een Appenzeller gehad en als je al wees naar die mensen zonder kwade bedoelingen dan stond de hond al met de nekharen overeindDat noem ik 'te' gezingericht. De hond wil ik juist gezingericht hebben, maar misschien verwoord ik het ook niet duidelijk en maakt het voorbeeld dit wel duidelijk.
Dat denk ik dan ook! Aangezien de koeien zelf komen als we het hek openen (en ook echt allemaal) en wij geen schapen oid hebben waarmee we wat kunnen doen, laat ik de Kelpie/ACDessiesilly schreef:[ [url=m/7L7jrw.png]Afbeelding[/url] ]
Begrijp me niet verkeerd hoor ik vind stabijs hartstikke leuke hondjes. Maar als er hondjes weg liepen van stal waren het de 2 stabijs wel! Die waren totaal niet erf vast (iedereen nam zn hond mee naar het werk en zij liepen weg naar het bos, over de drukke weg etc)
Blaffen deden ze wel maar vooral uit onzekerheid,en renden al blaffend de andere kant op.. ik zou er niet bang van worden
Ik wil ook geen hond die zelf dingen oplost, maar wel één die laat weten dat er volk is. De stabij's die ik ken zijn allemaal juist wel honkvastClauH schreef:Misschien past een drentse patrijs beter dan een stabij?
[ [url=m/X3h8ts.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier zal ik ook naar kijken!
Je zou dan ook nog kunnen denken aan een Wheaten terriër, een Ierse terriër, of misschien een Picardische herder?
En het kost heeeeeel veeeel geduld van een baas om ze te trainen. Ik zou helemaal geen groep 7 hond aanraden als je een erfhond wil en een hond die niet jaagt.
capopjekop schreef:Wij willen in de toekomst als we groter wonen een tweede hond erbij. Dus we zijn nu al een beetje aan het kijken en denken wat we willen want onze wensen liggen nogal uit elkaar.
Onze hond is een 2 jarige labrador x pitbull/stafford teef. Mijn vriend had haar al toen we elkaar leerden kennen. Hij wil het liefst een sportievere pitbull erbij waar hij echt mee kan gaan sporten. Zina is ook wel sportief maar die moet je wel eerst enthousiast maken. Hij wil een hond met meer natuurlijke drive.
Ik heb zelf meer de voorkeur voor een wat 'zachtaardiger' ras. Ik vind Franse bulldogs erg leuk of een bully. Maar ik zou ook graag agility gaan doen en daar lijken die honden me minder voor geschikt door hun neus.
Hebben jullie mss nog rassen die ik over het hoofd zie? Het liefst kortharig
Nikass schreef:DezeNaam schreef:Een ‘gewone’ Jack Russel? Een pinscher? De Rat Terriër? Met een whippet zou het misschien ook nog wel lukken..? Verder kom ik niet direct op kortharige rassen. De corgi misschien, maar maak me dan toch wel zorgen om de rug..
Een whippet lijkt me geen hond om mee te sporten.
Nikass schreef:DezeNaam schreef:Een ‘gewone’ Jack Russel? Een pinscher? De Rat Terriër? Met een whippet zou het misschien ook nog wel lukken..? Verder kom ik niet direct op kortharige rassen. De corgi misschien, maar maak me dan toch wel zorgen om de rug..
Een whippet lijkt me geen hond om mee te sporten.
Kans is misschien kleiner, maar uiteindelijk kunnen ze het zeker wel. Whippets zijn ook iets gehoorzamer dan gewone greyhounds of galgo’s.Simbaa schreef:Ben je wel van plan om iets te gaan doen met de hond? Lange wandeling, een keer sporten oid? In dat geval zou mijn Showlijn Australian Shepherd ook passen.
Die heeft wel wat vermaak nodig, maar niet zoals de Kelpie oid.
Alleen slapen in de schuur zou hij niet zo leuk vinden trouwens, die eis lees ik nu pas
yvetjes schreef:Ik zou de boerenfox echt eens bekijken als erfhond.
Andere optie zou een Hovawart kunnen zijn. Worden niet onwijs veel gefokt, gezond en afhankelijk van hun kleur maken ze indruk (de zwarte meer dan de blonde). Wel iets meer geduld nodig omdat niet elke week een nestje wordt verwacht.
DezeNaam schreef:Een ‘gewone’ Jack Russel? Een pinscher? De Rat Terriër? Met een whippet zou het misschien ook nog wel lukken..? Verder kom ik niet direct op kortharige rassen. De corgi misschien, maar maak me dan toch wel zorgen om de rug..
Ikke89 schreef:Hangt er vanaf wat je onder zachtaardig verstaat. Ik zag de Rat Terriër regelmatig terugkomen bij agility. Ze zijn wel iets koppiger, dus als je iets wilt met natuurlijke drive kan dat misschien tegenvallen.DezeNaam schreef:Een ‘gewone’ Jack Russel? Een pinscher? De Rat Terriër? Met een whippet zou het misschien ook nog wel lukken..? Verder kom ik niet direct op kortharige rassen. De corgi misschien, maar maak me dan toch wel zorgen om de rug..
Ik vind de terriërs niet echt onder de "zachtaardige rassen" vallen. Het zijn echt wel pittige dingen.
Evenals de corgi, zijn ook echt geen makkelijke honden. Het zijn herders in hart en nieren, alleen zijn hun poten gewoon wat korter.
Ik zou dan eerder denken aan de labrador, als je wilt gaan sporten eventueel de werklijn. Ook omdat dat qua karakter misschien het best matcht met de kruising die ze nu al hebben. Als iets meer vacht niet uit maakt zijn de flatcoat of de toller ook leuke opties.

capopjekop schreef:Er zijn iig genoeg rassen voorbij gekomen. Jack russel daar ken ik eigenlijk vooral hyperactieve slechtluisterende, keffende exemplaren van. Dus gevoelsmatig heb ik daar niet echt zoiets van dat is iets voor ons.
Whippet vind ik er altijd zo breekbaar uit zien. Het zou leuk zijn als zina er ook leuk mee kan spelen.
Labrador vind ik zelf altijd leuke honden en vaak ook wel sociaal. Maar dan zouden we idd wel naar een goede werklijn moeten kijken. Want ik vind de labradors hier in de buurt vaak wat papperig en niet perse sportief.
capopjekop schreef:Wij willen in de toekomst als we groter wonen een tweede hond erbij. Dus we zijn nu al een beetje aan het kijken en denken wat we willen want onze wensen liggen nogal uit elkaar.
Onze hond is een 2 jarige labrador x pitbull/stafford teef. Mijn vriend had haar al toen we elkaar leerden kennen. Hij wil het liefst een sportievere pitbull erbij waar hij echt mee kan gaan sporten. Zina is ook wel sportief maar die moet je wel eerst enthousiast maken. Hij wil een hond met meer natuurlijke drive.
Ik heb zelf meer de voorkeur voor een wat 'zachtaardiger' ras. Ik vind Franse bulldogs erg leuk of een bully. Maar ik zou ook graag agility gaan doen en daar lijken die honden me minder voor geschikt door hun neus.
Hebben jullie mss nog rassen die ik over het hoofd zie? Het liefst kortharig