[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:33

Ik denk dat we een beetje van het topic afwijken? Ik zal je een privebericht sturen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:54

Heeft er iemand ervaring met de dwergschnauzer?
Graag hoor ik de voor- en nadelen. Het zouden nogal keffers zijn en dat schrikt me wel af want daar hou ik niet van. Uiteraard mag die waken, maar waken en keffen om niks zijn 2 verschillende dingen. Verder spreekt de rasbeschrijving me wel aan!

Oja, heeft de vachtkleur invloed op het karakter?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:25

Ik heb jarenlang op een dwerg schnauzer gepast en het was één van mijn makkelijkste en best opgevoede oppashondjes.
Ze was zelfverzekerd en liet niet over zich lopen tussen andere (grote) honden, maar zij was nooit degene die de problemen op zocht. Ze was waaks (vooral als ze even alleen in de auto achterbleef) maar zeker geen keffer. Ze ging overal mee naar toe en wist zich (in restaurants ed) keurig te gedragen.

Ik kan je alleen niet garanderen dat dit volledig representatief is voor de dwerg schnauzer.

Misschien staat de hond beschreven in "karakter honden karakter bazen" van Nicky Gootjes en Sacha Gsus.
Ken je dat boek? Daar staan puntsgewijs praktijk ervaringen in met hondenrassen. Ik weet alleen niet zeker of de ds daar ook in beschreven wordt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:34

@ Nikass: dankjewel voor het delen van je ervaring! Dat is net wat ik zoek in een dwergschnauzer dus hopelijk is het vrij representatief :) .
En nee, dat boek ken ik niet, moet ik even opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:22

Hallo allemaal!
Volgend jaar (ergens) wil ik graag op zoek naar een hond voor bij ons thuis. Zelf zit ik aan een Friese Stabij (kruising) te denken, maar misschien hebben een aantal van jullie wel een ander passend ras voor ons.

Wij hebben een boerderij met melkvee en een flinke tuin. De hond is daardoor vrijwel nooit alleen thuis. Als pup komt ie in huis om dat te leren, daarna zal de loods zijn/haar slaapplaats worden. Ik wil graag een hond die blaft als er mensen komen, maar de reactie van mij/mijn man afwacht. Geen hond die gefokt is voor de jacht, ik wil de hazen hier rond huis graag houden. Ook geen ras met een drang om te gaan zwerven.
Mijn man zelf is neutraal tegenover honden, vandaar graag een ras die middelgroot is en geen grove bek heeft zoals een rottweiler (ondanks dat dit meestal grote schatten zijn!).

De reden dat ik zelf aan een Stabij denk, is omdat die in mijn ogen bovenstaande kenmerken heeft. Dat ze goed zijn in mollen vangen is een pluspunt :D Zijn er mensen die nog suggesties hebben?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:03

Dan lijkt mij een stabij een perfecte keuze. Exact waar ze voor bedoeld zijn :D

Mocht je hulp zoeken tijdens de werkzaamheden op de boerderij met je vee, zou je kunnen kijken naar een Kelpie/Border/Cattle Dog. Maar die hebben wel wat hogere eisen.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:46

En wat dacht je van een boerenfox of herdermix? Ik denk ook nog aan een sennenhond.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:25

Ik vind een stabij of een terriër een goede keuze. Op een boerderij hier in de buurt hebben ze een ontzettend leuke terriër kruising <3
Je zou ook nog kunnen denken aan een appenzeller sennenhond, ik weet alleen niet of die geschikt zijn voor een buitenverblijf.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:25

Onze Stabij was wel een jager, die lustte best een haas :Y)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:56

Ik denk dat een Appenzeller Sennenhond niet zal jagen en niet aan de zwerf gaat, maar is wel een baas gerichte hond, dus misschien wil ie wel liever in huis leven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 01:14

Bedankt voor de opties!

Border heb ik in mijn hoofd als zenuwachtige honden, dat past niet bij mij. Appenzeller sennen zijn schitterend! Maar die zijn mij té waaks en gezin-gericht. Andere Sennen-honden laat ik ook staan ivm de vele ziektes en korte levensduur.

Kelpie en cattledog is een hele leuke! Ze hoeven alleen niet te helpen met koeien drijven, wij hebben de koeien zo dat als het draad los gaat alles uit zichzelf binnen komt :D Maar ik zal deze twee zeker bekijken. Ook de boerenfox zal ik even opzoeken!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 01:33

De bouvier zou ook goed passen. Die zie je niet zoveel meer. Maar voor wat je zoekt, zijn deze honden volgens mij voor gefokt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:41

Een bouvier is ook waaks. Bij de mijne en degene die ik ken kon/kan je niet zomaar het erf op.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:55

Een bouvier is idd waaks, al is het vaak wel op een relaxte manier. Het zijn wel rustige honden, en erg lief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:22

Ik heb als vertegenwoordiger gewerkt en bij een boer met bouviers werd ik geadviseerd deze absoluut niet te aaien. Daarom valt de Bouvier voor mij af.

Ik ben wel gecharmeerd van de Australian Cattle Dog stiekem!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:37

Besef je wel dat je daar echt mee aan het werk moet! Die hebben niet voldoende aan een beetje rondstruinen :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:40

Ik ken 2 australian cattle dogs en beuh, ik vind die helemáál niet leuk :x

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:50

Ik ben helemaal gek op cattle dogs en wil er in de toekomst graag 1 naast mijn borders. Maar een cattle is absoluut geen gewone erfhond. Het is net al een border collie een echte werker die je geen plezier doet met gewoon wat hangen op je erf.

Bouviers zijn inderdaad veel meer erfhonden. Een andere hond uit rasgroep 1 doe eventueel zou kunnen is de beauceron. Hij is een bewaker van de kudde. Of een molosser zijn ook de standaard erfhonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:51

Oke, ik wil ook niet dat ze vervelend gaan lopen doen tegen de koeien. Dan denk ik niet dat dat een handig ras is.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:23

Een cattle dog moet je inderdaad wel echt onderdeel van het boerenwerk maken en anders iets anders mee gaan doen. Die hebben wel een uitlaatklep nodig. Geen mogelijkheid om de hond echt mee te nemen tijdens het werken?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:43

@spruit je zegt in een zin dat de alpenzeller te waaks en te gezingericht is.. wat bedoel je daarmee, waarom mag de hond niet gezin gericht zijn?

Een kelpie of cattle dog zou in jou geval een absolute no go zijn wat mij betreft.. werkhonden in hart en nieren en gaan zin 100% zeker met de koeien bemoeien

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:51

Afbeelding

Begrijp me niet verkeerd hoor ik vind stabijs hartstikke leuke hondjes. Maar als er hondjes weg liepen van stal waren het de 2 stabijs wel! Die waren totaal niet erf vast (iedereen nam zn hond mee naar het werk en zij liepen weg naar het bos, over de drukke weg etc)

Blaffen deden ze wel maar vooral uit onzekerheid,en renden al blaffend de andere kant op.. ik zou er niet bang van worden ;)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:57

Misschien past een drentse patrijs beter dan een stabij?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:19

essiesilly schreef:
@spruit je zegt in een zin dat de alpenzeller te waaks en te gezingericht is.. wat bedoel je daarmee, waarom mag de hond niet gezin gericht zijn?

Een kelpie of cattle dog zou in jou geval een absolute no go zijn wat mij betreft.. werkhonden in hart en nieren en gaan zin 100% zeker met de koeien bemoeien

Kennissen hebben een Appenzeller gehad en als je al wees naar die mensen zonder kwade bedoelingen dan stond de hond al met de nekharen overeind :) Dat noem ik 'te' gezingericht. De hond wil ik juist gezingericht hebben, maar misschien verwoord ik het ook niet duidelijk en maakt het voorbeeld dit wel duidelijk.

Dat denk ik dan ook! Aangezien de koeien zelf komen als we het hek openen (en ook echt allemaal) en wij geen schapen oid hebben waarmee we wat kunnen doen, laat ik de Kelpie/ACD :)

essiesilly schreef:
[ [url=m/7L7jrw.png]Afbeelding[/url] ]

Begrijp me niet verkeerd hoor ik vind stabijs hartstikke leuke hondjes. Maar als er hondjes weg liepen van stal waren het de 2 stabijs wel! Die waren totaal niet erf vast (iedereen nam zn hond mee naar het werk en zij liepen weg naar het bos, over de drukke weg etc)

Blaffen deden ze wel maar vooral uit onzekerheid,en renden al blaffend de andere kant op.. ik zou er niet bang van worden ;)

Ik wil ook geen hond die zelf dingen oplost, maar wel één die laat weten dat er volk is. De stabij's die ik ken zijn allemaal juist wel honkvast :D

ClauH schreef:
Misschien past een drentse patrijs beter dan een stabij?

[ [url=m/X3h8ts.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier zal ik ook naar kijken!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:28

Wij willen in de toekomst als we groter wonen een tweede hond erbij. Dus we zijn nu al een beetje aan het kijken en denken wat we willen want onze wensen liggen nogal uit elkaar.

Onze hond is een 2 jarige labrador x pitbull/stafford teef. Mijn vriend had haar al toen we elkaar leerden kennen. Hij wil het liefst een sportievere pitbull erbij waar hij echt mee kan gaan sporten. Zina is ook wel sportief maar die moet je wel eerst enthousiast maken. Hij wil een hond met meer natuurlijke drive.

Ik heb zelf meer de voorkeur voor een wat 'zachtaardiger' ras. Ik vind Franse bulldogs erg leuk of een bully. Maar ik zou ook graag agility gaan doen en daar lijken die honden me minder voor geschikt door hun neus.

Hebben jullie mss nog rassen die ik over het hoofd zie? Het liefst kortharig