Maanling schreef:Zodra je een dier in huis haalt ben je verantwoordelijk voor zijn geluk vind ik.
Als een kat doodgelukkig wordt van binnen op de bank liggen, nou, dan doet ie dat. Is een kat veeeeel gelukkiger als ie buiten in de zon kan liggen en op vlindertjes kan jagen, dan zorg je dat ie de tuin niet uit kan en doe je dat.
Poes blij, buren blij, baasje blij.
De stelling: wat ie niet kent mist ie niet, ben ik het pertinent niet mee eens.
Mijn kater Wammes heb ik op 2 jarige leeftijd overgenomen van iemand die er niet meer voor kon zorgen. Wammes had in zijn hele leventje alleen een apartement zonder balkon gezien. Hij wist niet eens wat frisse lucht was.
Bij mij mocht ie buiten als ie dat wilde, maar hij moest wel een tijdje binnenblijven ivm wennen.
Vanaf moment 1 wilde hij naar buiten. Hij wilde zelfs zó graag naar buiten dat hij uiteindelijk uit het raam vanaf de eerste verdieping op de tuintafel sprong. Vanaf dat moment vond hij het heerlijk om overdag lekker buiten te struinen, bij mijn moeder in de winkel (waar ik boven woonde) op bezoek te gaan, en 's avonds lekker binnen te zijn. Beestje was uiterst gelukkig.
Hij kende het dus ook niet, maar het zat gewoon in zijn karakter ofzo.
Net zoals mijn twee raspoesjes die ik binnen wilde houden. Niet omdat ze zo duur waren, maar omdat vreemden al snel denken "hee een raspoes, die hoort vast niet buiten, ik ga hem redden!". En vervolgens kan ik poes weer in het asiel ophalen terwijl dat niet de bedoeling was.
Maar ook hier: helaas. De hordeur werd binnen 2 weken gesloopt want de beide poesjes wilden naar buiten! Nu blijft De Snoes lekker op vlindertjes jagen in de tuin waar ze niet uit kan want ze komt de schutting niet over. IemieminiePoes vist de visvijver leeg die drie straten verderop ligt en brengt me regelmatig visvijvervissen. Alle poesjes blij, Maanling blij.
EDIT: blijft het feit dat volgende zomer de schuttig dusdanig wordt afgemaakt dat ook IenieminiePoes er niet meer overheen kan.
maar ze zegt ook niet dat hij het niet leuk zou vinden buiten. Maar was die kat dan zo ongelukkig in dat appartement bij zn vorige eigenaar? denk het niet