Laat jij je kat naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

brittje88

Re: Laat jij je kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:14

Maanling schreef:
Zodra je een dier in huis haalt ben je verantwoordelijk voor zijn geluk vind ik.

Als een kat doodgelukkig wordt van binnen op de bank liggen, nou, dan doet ie dat. Is een kat veeeeel gelukkiger als ie buiten in de zon kan liggen en op vlindertjes kan jagen, dan zorg je dat ie de tuin niet uit kan en doe je dat.

Poes blij, buren blij, baasje blij.

De stelling: wat ie niet kent mist ie niet, ben ik het pertinent niet mee eens.

Mijn kater Wammes heb ik op 2 jarige leeftijd overgenomen van iemand die er niet meer voor kon zorgen. Wammes had in zijn hele leventje alleen een apartement zonder balkon gezien. Hij wist niet eens wat frisse lucht was.

Bij mij mocht ie buiten als ie dat wilde, maar hij moest wel een tijdje binnenblijven ivm wennen.

Vanaf moment 1 wilde hij naar buiten. Hij wilde zelfs zó graag naar buiten dat hij uiteindelijk uit het raam vanaf de eerste verdieping op de tuintafel sprong. Vanaf dat moment vond hij het heerlijk om overdag lekker buiten te struinen, bij mijn moeder in de winkel (waar ik boven woonde) op bezoek te gaan, en 's avonds lekker binnen te zijn. Beestje was uiterst gelukkig.

Hij kende het dus ook niet, maar het zat gewoon in zijn karakter ofzo.

Net zoals mijn twee raspoesjes die ik binnen wilde houden. Niet omdat ze zo duur waren, maar omdat vreemden al snel denken "hee een raspoes, die hoort vast niet buiten, ik ga hem redden!". En vervolgens kan ik poes weer in het asiel ophalen terwijl dat niet de bedoeling was.

Maar ook hier: helaas. De hordeur werd binnen 2 weken gesloopt want de beide poesjes wilden naar buiten! Nu blijft De Snoes lekker op vlindertjes jagen in de tuin waar ze niet uit kan want ze komt de schutting niet over. IemieminiePoes vist de visvijver leeg die drie straten verderop ligt en brengt me regelmatig visvijvervissen. Alle poesjes blij, Maanling blij.

EDIT: blijft het feit dat volgende zomer de schuttig dusdanig wordt afgemaakt dat ook IenieminiePoes er niet meer overheen kan.

maar ze zegt ook niet dat hij het niet leuk zou vinden buiten. Maar was die kat dan zo ongelukkig in dat appartement bij zn vorige eigenaar? denk het niet

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:15

loveyoutoo schreef:
En ik ben blij om te lezen dat er veeeeeel mensen hun katten lekker naar buiten doen Haha!

Daar ben ik het helemaal mee eens!
Ik vind het sneu om te lezen dat zoveel mensen hun katten binnen houden...

Nahja, ieder zo zijn eigen redenen (en als we brons, zilver en goud gaan uitdelen gaat iedereen zich waarschijnlijk toch goud geven als het gaat om hun huisdieren). Echt er tegenin gaan heeft toch geen zin heb ik het idee, want het verandert niks (vandaar dus ook die 28 pagina's Rolleyes ).
Iedereen zo zijn ding dan maar....

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 00:03

Mijn kater (nu zes maanden) heb ik ook lekker naar buiten gegooit, het blijft een jonge kat. Gelukkig is hij als de dood voor auto's en blijft hij lekker in de tuin. Komt af en toe met een dode gekko aanzetten, maar daar heb je dan weer stiefvaders voor Haha! (Hij is overigs nog niet gecastreerd, dat gebeurt in januari Lachen )

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 00:14

Chiqa schreef:
Ik ben blij dat er ook mensen zijn die de vrijheid van een kat niet ontnemen.
Heel blij, dikke pluim voor de mensen die beperkt zijn en een kattenren in hun tuin
aan hebben gelegd! OK dan!

overdrijven is ook een vak hoor, je ontneemt ze hun vrijheid alleen als ze gewend waren om buiten te komen en je ze dan als binnenkat gaat houden, mijn katten weten niet beter dan dat ze binnen leven (heb ook geen tuin) en zijn zeer vrolijk.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 00:16

Mijn (3) katten mogen wel naar buiten, maar die willen niet! Dus de stelling dat iedere kat persé naar buiten moet om gelukkig te zijn, gaat niet helemaal op. Ik heb er 3 levende bewijzen van.
Ik woon op een boerderij, met op grotere afstand meer boerderijen en iedereen heeft katten die allemaal buiten komen. Dus van overlast is hier geen sprake. Maar als één van mijn buren er last van zou hebben dat mij katten daar zouden komen, zou ik een ren maken en ze daarin stoppen.
Ik snap niet dat mensen niet begrijpen dat je het niet kunt maken overlast te bezorgen aan andere mensen. Het is jóuw dier, dus ook jóuw verantwoordelijkheid. Niet de verantwoordelijkheid van bijv. de buurman die visjes in zijn tuin heeft.
Overigens heb ik ook honden die niet zo katvriendelijk zijn. Toen ik nog in Nederland woonde, in een nieuwbouwwijk, kwam ik terug van het uitlaten van één van mijn honden. Ik kwam de tuin in en klikte daar mijn hond los van zijn riem. Ik had helemaal niet gezien dat er een vreemde kat in mijn tuin zat, maar de hond wel.....wij hadden een enorm hoge schutting om de tuin heen, dus de kat kon niet snel genoeg weg komen. Heel naar was dat. Maarja, mijn hond was in mijn eigen tuin, dus kon ik er weinig aan doen. Dat risico loop je dus als je je katten gewoon buiten laat lopen....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 05:17

kimmie261 schreef:
Haha! precies,ws heb jij dieren die ik niet leuk genoeg vind om zelf te hebben,kunnen ze beter bij mensen zitten die ze wel leuk vinden...

Helaas, zijn er, net zoals met mensen met honden, er ook katteneigenaren die niet verantwoordelijk zijn en ze ongesteriliseerd/gecastreerd door het leven laten gaan, met alle gevolgen van dien. De overheid werkt hier ook niet aan mee door wel een chipverplichting op te leggen aan hondeneigenaren, en niet bij katten Verdrietig Zou ons werk bij het asiel ook een stuk makkelijker maken Boos!
De katten zelf kunnen er niets aan doen dat ze slechte baasjes hebben getroffen !!!

Maar moedwillig (zonder in te grijpen) katten laten doodbijten door je honden vind ik weinig getuigen van dierenliefde.

Verder heb ik zelf 5 katten, allemaal zwervers/opvangers die alleen in een afgezette tuin buiten komen, en dat is helemaal niet zielig ! Voor degene die dat wel vinden ....die zwervers die hun hele leven buiten geleefd hebben WILLEN niet eens meer naar buiten !! ze zijn doodsbang dat ze dan niet meer naar binnen mogen of zo Verward dat is tenminsten mijn verklaring

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:59

moedwillig mijn honden katten dood laten bijten??

ik zal nooit een dier moedwillig dood laten bijten,alleen als ik savonds mijn achterdeur open,sta ik er niet ieder moment bij stil,dat evt iemand loslopende kat door mijn tuin banjerd,en ik zie ze ook niet altijd,mijn honden wel...

ze zien ze heel snel...en ja,dan gaan ze volle gas erachteraan,meestal zijn katten snel genoeg,om over mijn omheining ,die ik afgezet heb om mijn dieren op mijn terein te houden,te springen...

soms heel soms zijn ze te laat...maar dat zijn bv konijntjes ook,en ratten...ze vangen hier vanalles,mijn honen zien geen verschil tussen een kat/konijn en rat..

mar ik zal nooit een kat moedwillig tussen mijn honden zetten om hem dood te laten bijten (zoals ik al eerder schreef heb ik juist eerder al katten /kittens aan nieuwe baasjes geholpen,en aangereden katten hun laatste reis netjes bij de DA laten maken...juist omdat ik katten echt niets doe,alleen is het niet mijn type huisdier wat ik zou willen hebben... Bloos )

overigens zou landelijk chipplicht en regels voor katten ,zoals die ook voor honden gelden ,van mij best ingevoerd mogen worden Lachen

verder ben ik het 100% met diablo eens...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:01

tuurlijk loopt de kat zoveel buiten als ze maar wil!
ze is niet anders gewend, en ik ook niet, gewoon alle vrijheid voor katten hoor

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:04

En dan heb ik nog een vraag voor degenen die het zo zieliog vinden dat katten altijd binnen zouden moeten zitten. Die begrijpen het nl. weer wel als het een naaktkat (of dure raskat) betreft. Heeft zo'n kat misschien niet de instincten die een 'gewone' kat wel heeft? Is het dan opeens niet meer zielig om ze altijd binnen te houden?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:33

ach het is maar net wat het beestje gewend is.
en hoe je er zelf mee omgaat.
mensen die gewend zijn aan buitenkatten hebben meestal een gewone kat.
en mensen die een dure raskat hebben die ze binnen houden, die zijn daar weer aan gewend, en de katten zelf denk ik ook.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:55

Diablo schreef:
En dan heb ik nog een vraag voor degenen die het zo zieliog vinden dat katten altijd binnen zouden moeten zitten. Die begrijpen het nl. weer wel als het een naaktkat (of dure raskat) betreft. Heeft zo'n kat misschien niet de instincten die een 'gewone' kat wel heeft? Is het dan opeens niet meer zielig om ze altijd binnen te houden?

Om te beginnen: een naaktkat (sphinx) ís een HELE dure raskat Haha!

Maar in antwoord op je vraag: ja, ook voor raskatten die buiten willen vind ik dat zielig. Zie mijn post, ze mogen bij mij dus ook gewoon buiten aangezien ze dan gelukkig zijn.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:58

Babsiej schreef:
Ik ben blij om te lezen dat er dus veeeeel meer mensen zijn die hun kat lekker binnen houden.

Toppie OK dan! Daar wordt ik vrolijk van Haha!

Ik niet Huilen

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:02

Wij hebben 3 katten. 2 katers van een jaar, diek lopen de hele dag buiten en komen af en toe naar binnen. Ze hebben een grote schuur waar ze in kunnen met een hooizolder. Wij wonen hier ook ideaal, geen druk verkeer en veel weilanden. Katten zijn super mens gericht, komen aanrennen als er iemand met de auto t erf op draait enz. Ik merk wel dat katten het heerlijk vinden buiten. Lekker rennen en spelen.
Ook hebben we 1 jong katertje van 3 maanden, die is nu nog bijna altijd binnen. (met de fles grootgebracht vanaf 4 dagen oud) Wel willen we hem ook langzaam steeds meer naar buiten doen, al is hij nog wel een beetje bangig.
Dit zijn overigens geen raskatten Knipoog
Ik zou overigens ook mijn dure raskat zo naar buiten gooien hier. Moet wel zeggen dat er hier geen agressieve honden rondlopen of auto's voorbijrazen.

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:10

Ik woon in de stad en heb zelf 3 katten,Ze komen aleen op het balkon verder naar buiten mogen ze niet!

Ik vind dat als je katten heb je ze gewoon binnen moet houden want je heb tog katten voor jezelf en niet voor de buren!

Mensen hier in de buurt laten hun Poes ook steeds naar buiten dat arme beest komt steeds zwanger terug, die mensen laten die kleintjes ook gewoon weer naar buiten en zo krijgen we een overschot aan katten!

Als iedereen ze kat gewoon binnen zal houden zal dat overschot aan katten flink dalen!

Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:15

Maanling, ik weet dat dat hele dure katten zijn. En jij schrijft dat je het niet doet, maar voor degenen die meten met twee maten: rechtvaardigt de prijs het dan opeens om ze wel binnen te mogen houden? Dus als een kat maar duur genoeg is, hoef je er opeens geen rekening meer mee te houden dat hij instincten en behoeften heeft?

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:22

Heb heel het topic doorgelezen.....
En weet je wat ik dan niet snap iedereen zeurt over dat katten buiten horen en dat we ze de vrijheid niet mogen ontnemen....
Maar waarom houden die mensen dan wel paarden op stal?
Horen die niet ook gewoon in het wild dan!

Dat is pas met 2 maten meten!! ROFL ROFL ROFL ROFL

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:25

Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken die wellicht met twee maten meet, maar ik weet wel dat je een raskat weloverwogen aanschaft. Mensen zoeken sneller een ras dat bij hun omstandigheden past. Bij raskatten zal het meer gaan als bij honden denk ik. Mensen op een flat nemen minder snel een deense dog of herdershond, en mensen die alle ruimte hebben doen dat wellicht weer wel zodat het beest lekker kan rennen. Dus mensen met een klein appartement zullen -als het goed is- geen ruimte-eisende Abessijn of Bengaal aanschaffen.

Zelf zie ik dat de kleine lenige minipoes altijd buiten wilt, terwijl bolle fluffie Snoetje liever binnen is op een incidentele vlindertjesjacht na.

Vaak worden er ook door de fokkers eisen gesteld aan nieuwe eigenaren. En vaak is die eis: niet naar buiten, maar wel graag een ren of omheinde tuin.

Het lijkt me dus net allemaal wat meer doordacht dan bij mensen die voor 5,- een leuk kitten zien en dat meenemen. (bij wijze van spreken dan he, niet dat iedereen met een niet-raskat zich nu ineens beledigd voelt want dat hoeft nou ook weer niet)

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:33

Amantje schreef:
Heb heel het topic doorgelezen.....
En weet je wat ik dan niet snap iedereen zeurt over dat katten buiten horen en dat we ze de vrijheid niet mogen ontnemen....
Maar waarom houden die mensen dan wel paarden op stal?
Horen die niet ook gewoon in het wild dan!

Dat is pas met 2 maten meten!! ROFL ROFL ROFL ROFL

Mijn paard komt gewoon elke dag buiten, in de zomer 24 uur. Ik zou mijn paard nooit op stal zonder weidegang zetten en ik zou nooit een kat nemen als ik, zoals nu, zo woon dat het dier niet naar buiten kan.

Alle dieren horen naar buiten te komen, ik moet er zelf echt niet aan denken dat ik zelf NOOIT buiten kom, nooit die frisse lucht, nooit de wind door je haren, nooit even een stuk kunnen rennen of spelen met alles wat je tegenkomt.....

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:47

Miss_jumpy:
Mijn paard komt gewoon elke dag buiten, in de zomer 24 uur. Ik zou mijn paard nooit op stal zonder weidegang zetten en ik zou nooit een kat nemen als ik, zoals nu, zo woon dat het dier niet naar buiten kan.

Alle dieren horen naar buiten te komen, ik moet er zelf echt niet aan denken dat ik zelf NOOIT buiten kom, nooit die frisse lucht, nooit de wind door je haren, nooit even een stuk kunnen rennen of spelen met alles wat je tegenkomt...

Amantje:
Je kan beter zeggen elk dier heeft bewegingsvrijheid nodig! Een kat kan zich in huis vrij bewegen!
Dat kan je van paarden die op stal staan niet zeggen,
Ook al staan ze over dag buiten ,snacht staan ze tog op een stal waar ze niet eens fatsoenlijk heen en weer kunnen lopen!
ROFL ROFL

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:49

Bovendien mogen de "binnenkatten" hier over het algemeen wel in de tuin, maar daar wordt voor het gemak even overheen gekeken.
Mijn paarden wil ik ook niet 24/7 buiten, 's avonds fijn op stal.

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:59

Mijn kat mag naar buiten en naar binnen wanneer ze wil.Ze is gesterilliseerd,juist omdat ze naar buiten gaat.
Mijn kat komt ook met van alles aan:konijnen,vogels,ratten,muisen enz.Ik kan er niks aan doen.Nu is het wel zo dat ik me er wel van bewust ben dat ze evt aangevallen zou kunnen worden door een hond oid.Dat is het risico dat ik en mijn kat nemen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:06

En wat vind je van het risico dat de buurman op de stoep staat dat ie een dure vogel / vis mist?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:12

IKbenEllen schreef:
Bovendien mogen de "binnenkatten" hier over het algemeen wel in de tuin, maar daar wordt voor het gemak even overheen gekeken.
Mijn paarden wil ik ook niet 24/7 buiten, 's avonds fijn op stal.

Ik bedoel jou ook niet. Ik bedoel degenen die vinden dat katten koste wat kost buiten zouden moeten kunnen, omdat het anders zielig is. Ze zouden hun instincten en behoeften moeten kunnen bevredigen, maar als het een dure raskat is, kunnen ze wel begrijpen dat hij binnen moet blijven. Dan zijn de behoeften en instincten kennelijk niet zo belangrijk meer....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:22

Ik bedoelde niet "hier" als in bij mij thuis, maar als in dit topic Haha! Ook de dure raskatten mogn in de tuin / ren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:23

Ah ok. Maar ik meende toch gelezen te heben dat ook omheiningen van bijv. tuinen niet op prijs gesteld worden door de tegenhangers van binnenhouden.