Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:52

Kuggur schreef:
Het hele begrip "ras" zoals we dat tegenwoordig definiëren is een relatief moderne uitvinding.
Heeft zijn wortels in de "dog fanciers" in Groot Brittannië uit de victoriaanse tijd. Dáár stammen óók de absurde ideeën over "raszuiverheid" vandaan. Met als gevolg dat vele rassen nog steeds op een héél smalle genetische basis stoelen met een inteelt coefficient dat iedere generatie stijgt... 8)7
Testen op genetische defecten blijft dan dweilen met de kraan open.

Dat klopt. Ik denk in de hondenfok nog ernstiger dan bij de katten, maar ook bij katten zijn er rassen met een imo veel te smalle genenpool, doordat stamboeken te snel gesloten zijn.

Denk bijvoorbeeld aan de Ragdoll, een designer ras met een schrikbarend kleine foundation, waarbij voor bijna elke Ragdoll tenminste 30-40% van hun genetische basis van 1 kat weg komt, namelijk Josephine. Dat heeft tot heel veel erfelijke problematiek geleid, door goed te testen en te selecteren is nu eindelijk die erfelijke problematiek beter onder controle voor de goede fokkers, maar 15 jaar geleden stonden Ragdolls er om bekend vaak het 5e levensjaar niet te halen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:53

@Daphara dat is wel mooi dat het voor de birmaan op orde is. Voor de Somali Abessijn helaas niet.

Ik merk het ook binnen de Abessijn en Somali dat er steeds extremer gewenst wordt door fokkers, en eigenaren maar ook door keurmeesters.

Zo heb je wat wij het CFA type abessijn noemen en het gewone type. Die CFA types zijn heel klein, smal en slank en hebben enorme oren. Ze gaan helaas steeds meer richting de huidige Siamees. Ik pas daar voor. Ik wil gezondheid in mijn lijnen en geen ongezonde extreme kat. Dan maar geen Best in Show en weet ik veel wat. Ik heb tenminste katten met een fatsoenlijke kin, in mooie verhouding en zonder die extreme grote oren.
Keurmeesters zeggen het ook bijna elke keer dat Elani te kleine oren heeft en dat ze (daar ben ik het wel mee eens) te hoog op het kopje zitten. Als ik mijn abessijnen naast de CFA abessijnen zet dan is Nishi 2 keer zo groot onderhand. Ik vind dat niet wenselijk dus ik fok daar niet naar.

@Avalanche wij proberen ook outcross te doen binnen het ras maar zodra er een kater uit Japan, Rusland of waar dan ook naar Nederland komt is het een kwestie van tijd voordat iedereen die heeft in zijn lijnen en dan ben je weer uitgekoekeloerd. En helaas zijn er steeds meer fokkers die toch wel flink laten dekken waardoor iedereen weer vast zit. Ik probeer daarom zo min mogelijk van die "commerciële" katers te gebruiken.

@ Daphara dat hebben ze nu denk ik ook met de siamees wel bereikt. Ik hoorde laatst op show een fokker. Die ging zo veel mogelijk FiFe shows in Europa of om dat beest Grand Champion of weet ik veel wat ze allemaal wilde te krijgen voordat ie omviel. Want ze had van dat type allemaal beesten die prijzen wonnen maar de oudste was maar 8 geworden... -O- -O-
Laatst bijgewerkt door xoranlover op 22-04-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:54

Urbanus, ik heb ook zo’n DA die je gewoon echt duidelijk daar over is. Andersom ook overigens. Wij kregen complimenten dat we een pup gekocht hadden die mooi vierkant stond en een rechte rug heeft. Maar wil je mensen bereiken dat is 1 op 1 vaak veel helpender, dat zie ik ook in mijn werk (totaal andere tak van sport), dan allerlei regelgeving, verboden, eisen, etc.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:55

Gisteren kwam ik dit filmpje op Fb tegen.
https://fb.watch/k3wTjMEhgB/

Maar ook dit vind ik dierenmishandeling.

Maar wat zijn nu op dit moment de precieze regels om met een kortsnuit te mogen fokken?

Ik dacht dat een korte snuit wel mocht zolang er een langere snuit tegen over stond?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:55

Ja ik snap het issue hoor.

Ik ben van plan om nog een teef uit het Oostblok te halen, zodat ik voorlopig 'vrij' bloed heb. Maar het blijft idd niet simpel. En het kost gewoon heel veel tijd om het goed uit te zoeken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:56

Ik heb dus een fokker van labradoodles op het oog. Nu komen wij daar pas vanaf 2026/2027 voor in aanmerking, dus ik heb haar nog niet benaderd. Maar hoe zou ik kunnen zien of ze broodfokker is?

Hij is overigens echt een fijne dierenarts inderdaad. Jammer dat hij geen reptielen doet ;(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:59

xoranlover schreef:
Ook ik krijg dat wel eens te horen dat ik kruis maar dat is niet waar. Ja de abessijn en somali zijn 2 rassen maar genetisch zijn ze hetzelfde op de vachtlengte na. Hetzelfde met de brits korthaar en brits langhaar. Die kun je ook “door elkaar” gebruiken.

Ik fok in hoofdlijnen Somali’s. Helaas zijn er daar zo weinig van dat ik de abessijn nodig heb voor bloedspreiding. Mijn komende nestje wordt ook somali x abessijn. Daar zullen abessijntjes met langhaargen uit komen. Een generatie verder kun je dan weer somali’s fokken. Dit is gewoon toegestaan. Ik mag alleen niet via de somali terug fokken naar abessijnen en dat wil ik ook niet.

Dat is ook zo bij oa de Duitse herder bijvoorbeeld. De oud Duitse herder is ooit ontstaan, omdat langhaar niet toegestaan was bij de DH. Tegenwoordig wel, maar de odh zijn dus precies dezelfde lijnen ook. Ookal roepen ze dat zij rechtere ruggen hebben, klopt dat al niet. Het grootste verschil zit hem kn het in stand zetten of niet en of het uit show of werklijnen komt. Helaas vinden ze bij de dh die standfotos belangrijk op sites enzovoorts waardoor ze veel erger lijken ivm gewoon normale foto's waar honden natuurlijk staan.
In een nest kortharige kunnen gewoon langharige bijzitten als de ouders het gen dragen. In het nest waar mijn reu uitkomt waren uit mijn hoofd 11 pups en daarvan 4 of 5 langharig.
Net als dat de Zwitserse witte herder ook uit de dh kwam, omdat wit niet toegestaan was en is.
Er werd gesproken over verdunningen die bij de dh gefokt werden zoals blauw. Maar daar wordt niet eens bewust op gefokt door serieuze fokkers, maar die komen soms spontaan naar boven net als witte aftekeningen. Weer een gen wat ineens bij elkaar komt en iets aparts eruit. Ja, degene die aan geld denken zullen zulke dingen willen fokken, want bijzonder en dat trekt weer mensen aan die voor uiterlijk gaan. Helaas...

De vader van mijn reu kwam uit Duitsland, volgens mij Oost Duitsland oid. Van teef kwam opa uit Finland en vader weer uit duitsland met zelfs Tsjechische voorouders dacht ik. Bij 'ons' rijden ze al jaren Europa door voor vers bloed. Ki mocht niet, reuen en teven moesten gewoon natuurlijk dekken en gedekt worden. Aan de ene kant soms jammer vanwege bloedspreiding, maar ook weer goed dat het wel moet kunnen zonder hulp. (En dekgeld bij ons was nooit zo duur als bij andere rassen. Geen pupprijs oid)

Jammer dat een da die extreem aflopende dh weer meteen wegzet met HD. Dat heeft dus niks met elkaar te maken. Ik vind die bouw niet oké, maar er zijn er echt zat die juist totaal geen HD hebben. Dan mag er ook niet mee gefokt worden namelijk. Die bouw zegt weer niks over de heupen, maar een da ziet juist de honden die wat mankeren en niet degene die dat niet hebben.
Daarnaast zijn er dus ook daarbij veel broodfokhonden geweest die wel HD hadden, omdat ze populair waren en eraan verdiend kon worden. Dan boeit het niet dat de hond niet gezond is en niet kan lopen, dus komen er steeds meer ongezonde.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:59

Urbanus schreef:
Ik heb dus een fokker van labradoodles op het oog. Nu komen wij daar pas vanaf 2026/2027 voor in aanmerking, dus ik heb haar nog niet benaderd. Maar hoe zou ik kunnen zien of ze broodfokker is?

Hij is overigens echt een fijne dierenarts inderdaad. Jammer dat hij geen reptielen doet ;(

Ik zou in de eerste plaats geen labradoodle kopen, eigenlijk. Koop dan een poedel, als je dat type leuk vindt. Poedels zijn slimmer, veel atletischer, SUPER met kinderen maar vooral heel veel gezonder dan labradoodles.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:02

Urbanus schreef:

Labradoodles zijn bijna altijd per definitie broodfok met de achterlijke eisen waar je je aan moet houden als je er een koopt, de prijs voor een kruising nog even buiten beschouwing gelaten. Persoonlijk zou ik dan voor een (ras)poedel gaan, wel de voordelen, niet de nadelen van de doodle en poedels zijn zo leuk. Of kijken naar een fokker die geen drie, vier, vijf nesten per jaar heeft maar wel overal op test. 100% DNA testen, HD/ED/OCD en het liefst nog spondylose en uiteraard de ECVO. Maar vooral een fokker die niet moeilijk doet om de uitslagen hiervan te delen.

MyWishMax

Lughnassadh schreef:
Een stamboom heeft voor mij alleen zin als alle achterliggende dieren ook getest zijn. Het papiertje an sich zegt met dus niets.

Xoranlover, nee dat bestaat (nog) niet. Ik vraag me ook af of dat er ooit komt. Die fokkerswereld is veel kleiner dan honden en ook veel versnipperder. Toen ik nog fokte was ik al heel blij dat ik inteelt, etc. kon bereken online. DNA-testen waren toen net in opkomst.

Dat idd. De stamboom zelf boeit me niet, behalve handig om geen inteelt te krijgen. En om terug te zoeken qua gezondheid. Die gezondheid is het aller belangrijkste.

ZEJA

Avalanche schreef:
Urbanus schreef:

Ik zou in de eerste plaats geen labradoodle kopen, eigenlijk. Koop dan een poedel, als je dat type leuk vindt. Poedels zijn slimmer, veel atletischer, SUPER met kinderen maar vooral heel veel gezonder dan labradoodles.

Als je gewoon de goede hebt is er niks mis mee.
De problemen zitten hem meer in de ALD enzo.

Die zijn begonnen met de fokverboden en daardoor in een te kleine genenpoel gekomen.

Ik heb zelf doodles die nergens last van hebben geen allergieën of dergelijke.
Heupen elle bogen en alles tip top in orde.

Dus het ligt er echt aan waar je hem weg haalt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:03

Avalanche schreef:
Urbanus schreef:

Ja? Zie je me al gaan?

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:05

Ja :')

Je kan een Labradoodle ook zo trimmen als je wilt trouwens _O-

Afbeelding

De meeste zien er gewoon zo uit :D
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 22-04-23 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:06

Maar dat hoeft helemaal niet. De poedel met volle vacht is prachtig.
Ik vind ze veel leuker dan een Doodle.

Een kennis van mij heeft een Doodle na lange zoektocht ze had eerst ook een zogenaamde fokker met een hele mooie website en allerlei regeltjes waaraan de pupkoper moest voldoen maar dikke vette broodfokker.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:07

@MyWishMax. Ja weet ik er wordt zo snel een stempeltje op gedrukt. Mijn schoonmoeder heeft een witte herder. Al jaren, vorige zijn 14 en 12 geworden.
Ik vind het geweldige honden maar ik vind DH over het algemeen geweldige honden.

Ik weet dat er in mijn ras oorspronkelijk 4 kleuren waren. Wildkleur, Sorrel en daar de verdunningen Blauw en Fawn van.

Nu fok ik alleen met wildkleur en sorrel want ik vind Fawn echt lelijk. Maar mocht ik een passende kater vinden die verdunning draagt of zilver van zal ik het niet laten vanwege het kleurtje.

En inderdaad soms komt eruit een bepaalde combi ineens wat "raars" oppoppen. Zo ook die scottish fold, munchkin en naaktkatten dat zijn allemaal mutaties van rassen. Alleen omdat mensen dat schattig vinden en wat speciaals willen hebben verkoopt dat en gaan mensen daarmee fokken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:09

Avalanche schreef:
Ja :')

Ja ik vind dit stiekem wel echt heel tof _O-

BeFunny schreef:
Maar dat hoeft helemaal niet. De poedel met volle vacht is prachtig.
Ik vind ze veel leuker dan een Doodle.

Een kennis van mij heeft een Doodle na lange zoektocht ze had eerst ook een zogenaamde fokker met een hele mooie website en allerlei regeltjes waaraan de pupkoper moest voldoen maar dikke vette broodfokker.

Ja, precies, de site van de fokker staat vol met regels, er staat waar de honden op getest zijn en welke uitslag, het ziet er eigenlijk gewoon perfect uit.

Maar ik zie 1 rood vlaggetje en dat is 'mini'. En daar sla ik dan een beetje op aan want mini's fokken lijkt me totaal niet in het belang van de hond.

Maar het is dus verdomd lastig om te laveren tussen de broodfokkers die er niet uitzien als Henkie met de tig rassen.

xoranlover

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:13

Ik moet zeggen het Urbanus dat het wel echt grappig zou zijn om een slangenhouder (wat ik dan toch onder de wat stoerdere dieren schaar) met een poedel te zien lopen die zo tuttig getrimd is. :') :')

Maar ja ik kan je verder niet helpen maar het lijkt me echt een lastige zoektocht.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:14

Urbanus schreef:
Ja ik vind dit stiekem wel echt heel tof _O-

Ik wist het :') Je kan het alleszins laten doen, ik vind het eigenlijk ook wel heel cool :')

Urbanus schreef:
Ja, precies, de site van de fokker staat vol met regels, er staat waar de honden op getest zijn en welke uitslag, het ziet er eigenlijk gewoon perfect uit.

Maar ik zie 1 rood vlaggetje en dat is 'mini'. En daar sla ik dan een beetje op aan want mini's fokken lijkt me totaal niet in het belang van de hond.

Maar het is dus verdomd lastig om te laveren tussen de broodfokkers die er niet uitzien als Henkie met de tig rassen.

Dat is waarom ik voorlopig van de designerdogs wegblijf eigenlijk. En poedels zijn zo leuk _O-
Mijn Ravi was bevriend met een koningspoedel, echt fantastische hond was dat. Geweldig met andere honden, kinderen, lief naar mensen, baasje nam hem ook overal mee heen. Superleuk :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:14

Bij twijfel even googlen ook naar "ervaringen met" rode vlaggen betekend niet doen. Ik vond het niet heel ingewikkeld om in te zien dat het foute boel was. De bewuste fokker waar ik op doel heeft vaak nesten plaatst veel op MP ook en ook best duur aan de prijs.

Kennis heeft nu een hondje (De Doodle dus) bij iemand die geen "prof fokker is" maar wel de gezonheidstests etc had gedaan. Ik zou ook niet voor de Doodle gaan. Maar ik vind de poedel zelf gewoon heel erg leuk.

overgens is mini Doodle mini omdat ze voor de kruising een kleiner ras hebben gebruikt (dat staat er heel gek maar de poedel heb je in meer formaten) en zo mini zijn ze niet die worden zo'n 10 kg ;)

Foto van internet geplukt. Want zo,n kapsel als bovenstaande poedel vind ik verschrikkelijk maar dat hoeft dus niet.

Afbeelding

Edit even wat aangepast
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 22-04-23 14:33, in het totaal 4 keer bewerkt

Avalanche

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:16

Oh en poedels kunnen heel goed zwemmen :j die poedel had geleerd om mensen uit het water te redden, en mocht na een tijdje niet meer bij het zwembad komen, want hij redde iedereen :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:31

Urbanus schreef:
[

Ja? Zie je me al gaan?

[ Afbeelding ]

Nee, absoluut niet; de hond op de foto is niet roze.

Maar serieus, poedels die niet in de handen zijn gevallen van een groomer zien er heel stoer uit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:29

Kuggur schreef:
Urbanus schreef:
[

Ja? Zie je me al gaan?

[ Afbeelding ]

Maar serieus, poedels die niet in de handen zijn gevallen van een groomer zien er heel stoer uit.

Ja precies! Of andere waterhonden. Vind ik leuke honden.

Ik vind alleen die stomme Duitsers uit werklijnen veel leuker :+ zelfs nu met rolstoel haha. Maar goed, nestgenootjes zijn ook hulphonden. Ik grap wel eens Day de verschillende lijnen bijna compleet verschillende rassen zijn, zowel qua uiterlijk maar ook qua karakter.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:24

xoranlover schreef:
@Daphara dat is wel mooi dat het voor de birmaan op orde is. Voor de Somali Abessijn helaas niet.

Ik merk het ook binnen de Abessijn en Somali dat er steeds extremer gewenst wordt door fokkers, en eigenaren maar ook door keurmeesters.

*knip*

@Avalanche wij proberen ook outcross te doen binnen het ras maar zodra er een kater uit Japan, Rusland of waar dan ook naar Nederland komt is het een kwestie van tijd voordat iedereen die heeft in zijn lijnen en dan ben je weer uitgekoekeloerd. En helaas zijn er steeds meer fokkers die toch wel flink laten dekken waardoor iedereen weer vast zit. Ik probeer daarom zo min mogelijk van die "commerciële" katers te gebruiken.

@ Daphara dat hebben ze nu denk ik ook met de siamees wel bereikt. Ik hoorde laatst op show een fokker. Die ging zo veel mogelijk FiFe shows in Europa of om dat beest Grand Champion of weet ik veel wat ze allemaal wilde te krijgen voordat ie omviel. Want ze had van dat type allemaal beesten die prijzen wonnen maar de oudste was maar 8 geworden... -O- -O-

Ik ken de breedte van de foundation van de Siamees niet, dus kan daar niet veel over zeggen, maar ik was onder de indruk dat die wel heel beed was. Ik denk dat jij het hebt over er in gefokte afwijkingen doordat het steeds extremer moet.

Bij de Ragdoll waar ik het over heb is de foundation, dus het aantal katten vanwaaruit het ras is opgebouwd, echt heel erg smal.

In deze post eerder dit jaar in een ander topic leg ik het wel uit:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&p=108505129&uf=347975#p108505129

Het verhaal van de kat uit het buitenland die zich suf mag dekken en je een paar jaar later in elke lijn tegen komt, was eerder ook bij Birmanen zo. Maar sinds we de database bijna compleet hebben, is dat veel minder geworden, want zelfs een kat uit het buitenland heeft waarschijnlijk dezelfde (of slechtere) genetische basis als een kat dichterbij. Nu je voor elke Birmaan kunt kijken naar de foundation, zijn lang niet alle katten uit het buitenland interessant. Uit de VS bijvoorbeeld is echt een hele kleine genetische basis, dan kunnen de katten in de laatste 5+ “onbekend” zijn, maar als je naar de foundation keek, was de basis maar iets van 20 katten (t.o.v de bijvoorbeeld 200+ in de foundation van mijn katten)

Daar win je niets mee, ja op papier ziet het er mooi uit in de eerste generaties, maar als je er achter gaat kijken is het drama.

Dus voor mij is niet alleen de match op papier belangrijk, maar ook zeker het kijken naar de genetische basis. Hoe breder de basis (hoe meer outcross) hoe leuker ik een kat begin te vinden.

Het zou heel nuttig kunnen zijn om meer fokkers van jou ras zover te krijgen dat ze al hun stambomen in de database zetten en om die completer te krijgen. Het kost wat jaar, maar daar kun je echt heel veel aan hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:43

Kuggur schreef:
Urbanus schreef:
[

Ja? Zie je me al gaan?

[ Afbeelding ]

Ben zo benieuwd naar jouw beeld van mij _O-

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:53

Evamarie schreef:
Lisitano schreef:
Meelezer hier.
Volledig eens met de laatste reacties betreffende jouw houding, Evamarie. Heel interessant topic met verschillende invalshoeken dankzij ervaring. Jouw “vragen” of aangevallen houding is dan erg storend. Juist deze posts voegen weinig toe aan de discussie.

Zelf overigens nog niets gepost ]omdat ik denk dat het pijnpunt bij de kopers ligt. Daar is denk ik geen regelgeving voor te bedenken. Campagnes, dat wel. En dan nog denk ik dat het mensen niet meer interesseert zodra ze puppy of kitten zien.
Waarom jouw plan niet gaat werken is m.i. al zeer uitgebreid verwoord in posts van o.a. Daphara.
Ik snap niet dat je deze waardevolle posts als aanval ziet.

Zelf heb je inhoudelijk helemaal niets toe te voegen hiermee. Het is zeker een intressant onderwerp.

Oh. Dik gedrukte gemist?

Zo’n campagne als de dierenarts van Urbanus vind ik bijvoorbeeld top. Ik ben zelf ook zo’n irritante die kritische vragen stelt als iemand een pup- of raskeuze noemt. Daar heb je zelf invloed op. De regelgeving voor fokkers is er al. Kopers moet je aanspreken. Zonder vraag geen aanbod.
Als je zelf ook graag iets wil doen, verspreid dan informatie aan mensen. Via socials of op verjaardagen, where ever. Waar je op moet letten voor een goede fokker, wat is een gezonde hond, hoe komt zo’n snelle marktplaatspup ter wereld, etc.