Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:25

Ahhh kijk zonder osmose apparaat en waterverversing met nieuw zout ben je al een heel eind qua kosten besparing. Dat het bij jou op deze manier goed loopt zal ook wel voor een groot deel komen door een flink formaat bak, veel koralen en een lage visbezetting. Veel mensen gooien kleine bakjes te vol en dan is het niet mogelijk om zonder dure ingrepen een goed draaiende zeebak te krijgen.

Pallatin

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:14

Idd, hoe groter hoe stabieler, ik heb nog een vrij kleine bak voor zeewater begrippen. Osmose heb ik wel idd, die was ik vergeten! En met dit weer verdamp je aardig wat...

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:03

Wow dat zeeaquarium is echt prachtig Pallatin. Ben benieuwd naar de recentere foto's :D

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:45

Wauw jeetje dat zee aquarium is echt gaaf! Echt heel mooi ingericht!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:58

Hier mijn bak weer aangepast, je blijft bezig he hahaha. Kleine bak morgen aan de beurt... helaas door de nieuwe planten 7 garnalen dood van de 11 dus nog 4 over die ik probeer te redden in andere bak... baal wel goed... nooit geluk als ik garnalen aanschaf GGRRRR

Hier hoe de bak van 120 cm er nu uit ziet

Afbeelding

Alles moet nog groeien, heb ook nieuw huisje besteld voor de l nummers :)

Afbeelding

Morgen ga ik de 60 cm aanpakken en kweek bak klaar zetten voor de betta, ronde 1 van de koi lijn.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:12

nou het gaat gebeuren hoor ! Er komt een 2 meter bak !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:15

Wat gaaf! Wat voor vissen komen er in? :)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:14

Afbeelding
[/img]
Afbeelding
[/img]
Afbeelding
[/img]
Beetje flets omdat ze zon erop staat en de ipad niet de beste kleuren geeft, maar geeft een beetje een idee van mn snoepkleurtjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:15

Nemo! En die rare die bubbeltjes verzameld :D (gele doktersvis toch?)
Mooi aquarium :)

Hier ook een nieuw project! Een Juwel Rio125 op de kop kunnen tikken voor €25! Draaide nog met vis en al dus kon gelijk zien dat het aquarium niet lek was en de lampen het nog deden :) De vissen (6 roodneuszalmen en 4 kardinaal tetra's) zitten nu tijdelijk in mijn 60 cm bak die leeg stond.

Hier thuis en de vissen er al uit:
Afbeelding
Goor. Enorm goor, overal alg!

Afbeelding
Ik heb 4 plantjes uit het aquarium gehouden, de rest zag eruit zoals deze Anubias nana.

Afbeelding
Nu ziet het aquarium er zo uit. De planten aan de rechterkant staan zoals ik wil, de rest wordt nog allemaal verplaatst.

Maandag of dinsdag komt mijn Eheim 2213 van Marktplaats binnen, nu zit er een klein filtertje in het water voornamelijk in beweging houden moet. Kijken wat hiervan gemaakt kan worden!

Als visbestand had ik in mijn hoofd: Corydoras Habrosus, misschien 2 Pangio Kuhlii (Indische modderkruiper), een aantal appelslakken, een scholenvis en een Betta man. Maar alleen de Corydoras Habrosus en de appelslakken staan vast ;) Als mensen hier nog suggesties hebben, graag!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:49

Mooi projectje! De zeebak die je ziet was eerst zoetwater, ik weet niet of het mogelijk is voor je, maar met een co2 bemesting heb je vrijwel geen alg meer en prachtige planten, ik mijn co2 installatie op mp gekocht voor een prikkie...leuk visbestand!
Mn vissen op de foto krijgen is een ramp, ze zijn veels te snel! Je ziet idd een paartje nemo's, ik heb een gele dokter en een borsteltanddokter, poetsvis, twee dwergkeizers en een salarias

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:11

Pallatin vind je zeeaquarium echt super mooi! Prachtig al die kleuren. Mijn zus had een paar jaar geleden ook een zeeaquarium. Ze had eerst alleen maar koraal, maar kon er uren naar kijken. Helaas ook vrij snel weer weg gedaan. Omdat het erg duur en veel tijd in beslag nam. Vissen zijn ook veel mooier dan de zoetwater vissen vind ik. Mocht ik nog een keer teveel geld en tijd over hebben... :D

Spruitjee leuk z 'n project! Ziet er inderdaad wel heel goor uit. Visjes zullen wel blij met je zijn. Eindelijk een schoon huis *\o/* ziet er nu al een heel stuk beter uit! Succes er mee en veel plezier natuurlijk! :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:02

Tegen de garnalenhouders: wij hebben de discussie of het nu wel of niet goed is om 2x in de week water te verversen (max 30%) ik vind het te veel (we hebben sinds kort ook een waas (bepaalde groendalg?) manlief zegt dat daardoor onze garnaaltjes fokken als konijnen en dat als hij gaat minderen dit ook slechter zal worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:02

Ik ververs 1x in de week/1x in de twee weken 25/30% en mijn garnalen kweken prima! Hoe lang heb je je lichten aan staan? Dat wil ook nog wel invloed hebben om een waas voor het raam.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:15

_KiMmi_ schreef:
Pallatin vind je zeeaquarium echt super mooi! Prachtig al die kleuren. Mijn zus had een paar jaar geleden ook een zeeaquarium. Ze had eerst alleen maar koraal, maar kon er uren naar kijken. Helaas ook vrij snel weer weg gedaan. Omdat het erg duur en veel tijd in beslag nam. Vissen zijn ook veel mooier dan de zoetwater vissen vind ik. Mocht ik nog een keer teveel geld en tijd over hebben... :D

Spruitjee leuk z 'n project! Ziet er inderdaad wel heel goor uit. Visjes zullen wel blij met je zijn. Eindelijk een schoon huis *\o/* ziet er nu al een heel stuk beter uit! Succes er mee en veel plezier natuurlijk! :D

Dank je wel! :o de opstartkosten zijn wat hoger bij zeewater, maar ik denk dat het verder niet veel verschilt qua kosten met een zoetwaterbak. Zeker als je je koralen en vissen van andere hobbyisten koopt of ruilt. Dat kost een fractie van wat t in de winkel kost. En qua tijd, ook dat valt mee, ik moest mn zoetwaterbak wekelijks de planten snoeien, regelmatig water verversen, filter schoonmaken..dat hoeft nu niet meer.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:28

Het is meer een bepaalde troebelheid (zwevende alg?). K heb net het licht van 10 naar 8 uur terug geschroeft en twijfel er over om nog 2 uur raad te halen .

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:04

Mijn zwaar-brak bak nu:

Afbeelding

Even een vraag voor andere mensen met kogelvissen: Ik vind het heel uitdagend om de bak verrijkend te houden voor mijn twee Tetraodon fluviatilis. Ze hebben heel snel de neiging om te gaan "raamzwemmen". Aan de zijkanten zijn de zichtlijnen goed gebroken, ze hebben ook heel veel verstopplekken en ik varieer veel met de inrichting en voedsel. Ook "verstop" ik muglarven uit de diepvries door de bak heen en dan zijn ze wel een hele tijd bezig. Toch hebben ze nog de neiging op en neer te gaan zwemmen.

Ze moeten binnenkort alweer groter en ik zit er nu al mee hoe ik een grotere bak goed genoeg volstop en verrijkend maak zodat ze zich niet gaan vervelen. Zijn levende vlugge visjes een idee? of hebben ze die meteen te pakken? Ze krijgen nu wel krabben, kreeften, morio's en slakken waar ze graag op jagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:15

Super goed dat je ze op brak houdt :)

Eigenlijk is het een soort die je solitair moet houden. Het raamzwemmen kan gedeeltelijk worden veroorzaakt door de stress. Je bak is nu 1 groot geheel. Het zal schelen als je het splitst is 2 'kamers' door de stenen naar het midden te verplaatsen. Dan kunnen ze even weg van elkaar.

Visjes zou ik er niet bij zetten, omdat het een hele slechte voedselbron is voor kogelvissen.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:44

Gloa schreef:
Super goed dat je ze op brak houdt :)

Eigenlijk is het een soort die je solitair moet houden. Het raamzwemmen kan gedeeltelijk worden veroorzaakt door de stress. Je bak is nu 1 groot geheel. Het zal schelen als je het splitst is 2 'kamers' door de stenen naar het midden te verplaatsen. Dan kunnen ze even weg van elkaar.

Visjes zou ik er niet bij zetten, omdat het een hele slechte voedselbron is voor kogelvissen.

Ik heb nummer 2 er wel juist bij gezet omdat nummer 1 in zijn eentje zich meer leek te vervelen. Ze eten ook samen en "delen" dan letterlijk. Ze durven geen enkele prooi in hun eentje aan. Wel is er eentje duidelijk dominant. Ze hebben wel al erg veel verstopplekken in de bak waar ze soms afgezonderd van elkaar in rusten, maar ik zal in het midden ook eens proberen! goed idee!

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:46

Pearix wat een leuke bak heb je zeg! Vind de kogelvissen ook altijd erg leuk. Zijn erg nieuwsgierig altijd en hebben echt hun eigen karakter. Jammer alleen dat ze zo moeilijk te combineren zijn met andere vissen. Maar een hele leuke en mooie bak heb je +:)+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:38

Update van mijn bak!
Ik vind em nog steeds erg saai en kaal, maar volgens mij begint het water weer te stabiliseren, en de draadalg is niet terug gekomen.
Dus vandaag een beetje water ververst, mn grote hoekpomp eruit gehaald, en mn nieuwe pomp verplaatst, en volle kracht gezet.
Meteen zichtbaar betere doorstroming :)
Betere pompkracht, maar minder groot filter dus die zal ik wat vaker even schoon moeten maken, maar met deze is dat geen probleem.
Ook de indeling weer iets veranderd vanwege dat de hoekpomp weg is, dus niks om tegen aan te bouwen. Maar ik had nog een drijvend hoekplateau liggen, dus die er weer in, met dingen ertegen aan gebouwd.
Lang verhaal, maar nu de foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:26

_KiMmi_ schreef:
Pearix wat een leuke bak heb je zeg! Vind de kogelvissen ook altijd erg leuk. Zijn erg nieuwsgierig altijd en hebben echt hun eigen karakter. Jammer alleen dat ze zo moeilijk te combineren zijn met andere vissen. Maar een hele leuke en mooie bak heb je +:)+

Ik heb ze momenteel met scholletjes zitten, dat gaat verder goed. De schollen liggen onder het zand of zitten tegen het raam en de kogelvissen hebben er geen interesse voor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:02

Hoi sorry dat ik ik hier inbreek.

Ik heb een vraag je over een viskeuze die ik na de vakantie wil maken.

Mijn bak draait al een 2 jaar en na verloop van tijd had ik een wat bont visgezelschap.
Op het laatst had ik een koppeltje antennebaarjes en 3 mannetjes guppen.
Maar de antennebaarrjes werden gek van de guppen dus die heb ik aan iemand weggegeven.

Nu dus nog 3 guppen over...die ga ik na de vakantie aan iemand weggeven.

Ik wil er dus wat anders in. Ik heb het een en ander zitten lezen op internet en ik twijfel over een schooltje Boraras brigittae of een groep rasbora galaxy.

Nu lees ik over die laatste heel veel verschillende verhalen. De een zegt kan makkelijk in een 40 cm bak de ander zegt minimaal 80 cm bak.

Mijn vraag nu wat vinden jullie en of wat zijn jullie ervaringen?

Ik wil er geen andere vissen bij. Hoogstens garnalen erbij.

Mijn bak is 60 x 30 x 30 aan de randen dicht beplant.

Alvast bedankt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:17

Het is sowieso bij bijna alle vissen zo dat hie groter de bak is hoe beter. Van brigittae kun je wel een iets grotere school van houden dan van de galaxy omdat de laatste groter zijn. Ook zijn garnalen geen probleem bij beiden omdat hun bekjes erg klein zijn en de garnalen al snel te groot zijn om op te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:36

Potverdorie!
Gisteren was ik met het kleine aquarium bezig, hoorde inenen een raar geluid maar zag niets. Komt mijn zusje thuis, zegt ze: "Wat heb jij met je aquarium gedaan?" Ik kijken, is het waterniveau gezakt en ligt er water op de grond! Lek dus :(

Alles leeggehaald met zusjelief, de roodneuszalmen en de kardinaal tetra's in mijn grote aquarium (die nu net een week aan het indraaien is..) en alles overhevelen naar mijn andere 60cm bak.

Afbeelding
Je ziet geen scheur niets, maar je ziet precies waar de reflectie van de bodem stopt. Hieronder is het dus vochtig en deze plek werd langzaam maar zeker groter. Hier is het aquarium ook helemaal gevuld met water om te kijken waar dit lek zou zijn. Best balen, zou dit nog normaal te kitten zijn? :(

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:28

Ik zou het er niet op wagen...maar anders even met aquacompleet bellen voor advies....ik heb toen ik dacht dat mn sump lek was een nieuwe bak op maat laten maken, kostte niet eens zo gek veel