Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:04

Ik heb nu een kleine zak gemengd voer, ik zal volgende keer dan alleen biks nemen voor madame :)

Laten jullie je nijnen enten? En zo ja hoeveel zijn jullie dan ongeveer kwijt per konijn?
Ik heb zojuist de 2 dierenartsenpraktijken in de buurt gemaild wat de kosten zijn voor het enten, zodra ze geënt is hoop ik er een leuke castraat bij te kunnen zetten zodat ze niet alleen is. Ik heb al naar de opvang gemaild hier in de buurt, ik wil graag een konijntje een nieuw thuis kunnen bieden uit de opvang :)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 01:36

Ik heb normaal samengestelde korrel van de molen in het dorp(deze maakt de brokken zelf). Vroeger had ik de konijnen op gemengd voer zitten, maar je gooit inderdaad veel weg. Ik heb eigenlijk best wel kieskeurige konijnen.. het duurdere voer van Garvo eten ze niet en de brok die ik nu heb, eten ze echt goed.
Voor Flap heb ik van de week een zak sience selective gehaald en wil hem dit eigenlijk blijven voeren. Hij heeft na zijn 'ziekte' een aanval op gras overgehouden +) Hij eet nu bijna alleen maar gras...en drinken doet hij nu veeel minder als voorheen :? Dit baart mij enerzijds zorgen, anderzijds ook weer minder zorgen... Wat was de achterliggende oorzaak van dat vele drinken en dat plotseling niet lekker zijn... Hij slaapt nu wel veel, is wat afgevallen, maar is wel een erg levendig konijn, zoals die altijd is geweest en zijn keutels zijn gelukkig weer normaal.... Heel apart...

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 05:55

liesenlizzy: natuurlijk bevat gras ook veel meer water dan hooi he dus is neit zo gek dat hij dan veel minder drinkt, hier doen ze dat ook als de grasren hebben drinken ze bijna niks

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:40

Mindim: Wauww wat super zo een zandbak voor je konijnen!! Graven ze er ook echt gangen in of heb je daar iets voor gevonden?
Wil ook graag een zandbak voor mij beestenboel!

Dess

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 10:06

Laatst op stage kwam er een vrouw naar mij toe, waarom de konijnen in van die kleine hokjes zaten.
Ze heeft natuurlijk gelijk, want ze zitten in een flat en ook nog eens alleen.
Toen kwamen ik en nog 2 collega's op het idee om de konijnen overdag los te doen in de geiten, koeien stallen.
We hebben alle vrouwtjes (6) samen in 1 grote koeienstal gedaan. We bleven er wel eerst bijstaan kijken of het goed ging. En het ging prima ! Er was wel een die niet zo lief is voor andere konijntjes dus die hebben we in een buitenren gezet. Die viel zelfs haar eigen jongen aan paar week geleden.

We hebben 7 mannetjes, en we hadden nog vier stallen over. Dus hebben we eerst in elke stal 1 gedaan, en na 2 uur hebben we er 2 omgewisselt.

Mijn eigen konijntje zit nog steeds in een kooi zoals jullie weten, maar ze is erg klein en voor mijn gevoel niet eens gegroeit.
Wel heb ik haar tijdje geleden dus in de kippenren gedaan, en dat vond ze geweldig.
Daarom wil ik haar na de winter ook buiten in een ren hebben met een vriendje.
Het lijkt mij niet verstandig om er nu een vriendje bij te doen, omdat ze dan samen in een kooi zitten.
De kooi is 1 bij 50 dus eigenlijk te klein, maar voor tijdelijk moet het wel kunnen toch? Ze loopt ook erg vaak los.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:00

cyclo86 schreef:
liesenlizzy: natuurlijk bevat gras ook veel meer water dan hooi he dus is neit zo gek dat hij dan veel minder drinkt, hier doen ze dat ook als de grasren hebben drinken ze bijna niks

Normaal kreeg hij ook tussendoor een pluk gras, maar dan dronk hij toch nog steeds 1,5 flesje water per dag, vandaar dat mij dit voor nu opvalt :)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:06

*zucht* Er is via via een verwaarloosde franse hangoor voedster op mijn pad te gekomen. We zoeken eigenlijk een rammetje.
Onze reeds aanwezige dame is vrij rustig qua karakter, en de verwaarloosde heeft eerder succesvol samen geleefd met een andere voedster...

Het proberen waard of niet? Wat is in dat geval de beste manier van aanpak?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:58

Heeft je voedster veel ruimte?
Franse hangoren hebben vaak een zacht karakter (uitzonderingen daargelaten) en zijn vrij verdraagzaam naar elkaar.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:09

Wat sneu pindadipje.

Bij mij in de regio word dit veel aangeboden:
Konijnenhok te koop, incl konijn.

En Shetlandhalster te koop, incl shetlandpony.

Triest he.

___
Liesbeth: Geef jij de grote of kleine korrel van de molen?
Ik haal toevallig ook alles daar (heb zaterdg weer 5kg voor de katten en 5kg voor de konijnen gehaald) en ik voer nu de grote korrel. Toen Takkie er als kleintje bij kwam heb ik tijdelijk de kleine korrel gegeven.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:23

Hier worden ook heel veel konijnen met hokken gratis aangeboden. Of hele mooie hokken voor heel weinig met een konijn. Meestal proberen we die konijnen naar ons opvang te halen.. want die gratis konijn worden meestal opgehaald door slangenhouders, broodfokkers of handelaren.

We hebben al heel veel ellende meegemaakt hiermee.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:26

Ja sneu eigenlijk. Vaak met reden: Kind is niet meer geinterresseerd. Jammer dan denk ik toch. Dan moet je of als ouder je kind zien te motiveren of als ouder de zorg overnemen. Vind ik dan. Volgens mij zit hier niet een opvang. Ede is het meest dichtbij denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:48

Ik vind het eigenlijk schandalig dat ouders zo laks omgaan met hun kinderen verantwoording leren. Mijn zoon had een hamster, gigantische bak in huis gehaald, een aquarium van 1.10 bij 50 cm :') Alles er op en er aan voor het konijn. Hamster heeft toen zoonlief flink gebeten, lol was er af. Dan ga ik zo'n diertje toch niet weg doen. Nee hoor, hij heeft 3 jaar geleefd en is niks tekort gekomen, zoonlief heeft braaf elke dag gevoerd en hielp mee met de schoonmaak. Hij wilde graag vissen, prima, maar we ruilen niet het een in voor het ander. Nu heeft hij een aquarium waar hij enorm veel plezier aan beleefd, alles wordt braaf gevoerd en elke dag telt hij of alle vissen en dergelijke er nog zijn. Ik leg hem ook alles uit over dieren, waarom je er goed voor moet zorgen.
Je kinds huisdier aanbieden op marktplaats omdat het kind er geen zin in heeft, vind ik je kind leren dat dieren wegwerpartikelen zijn. Zegt ook genoeg over de mensen zelf en zijn bij voorbaat iig niet mijn type. Mijn zoon krijgt ook alleen een huisdier als ik er volledig achter sta, ik ben uiteindelijk de verantwoordelijke voor het welzijn van het beeske.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:54

Makkie Afbeelding
en Takkie! Afbeelding

<3 <3 <3

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:45

Laptopmuis schreef:
Heeft je voedster veel ruimte?
Franse hangoren hebben vaak een zacht karakter (uitzonderingen daargelaten) en zijn vrij verdraagzaam naar elkaar.

Onze Spekkie heeft de gehele tuin tot haar beschikking + schuur, respectievelijk 6 bij 10 meter. Ze zit momenteel zelf wel weer even in haar hok omdat ze voortdurend over het hekje springt naar de buren, maargoed dat wordt binnenkort verholpen en een ander konijntje hoeft natuurlijk niet persé hetzelfde gedrag te vertonen.

Ik twijfel erg, de voedster die we aangeboden kregen is 1.5 jaar oud en heeft een gewicht van nog geen 2 kg. Ons konijn is net 7 maanden geworden en weegt momenteel al 5,2kg zonder dik te zijn. Het aangeboden diertje is een raskonijntje en vel over been, dus hoe dan ook zullen we haar waarschijnlijk in de schuur zetten om aan te sterken en dan tegen het nieuwe jaar pas een koppelpoging ondernemen. Mijn dwergvoedsters konden elkaar wel schieten, maar net wat je zegt Fransozen zijn zoveel zachter in karakter... Volgens de fokker van mijn konijn zou ik het anders ook nog kunnen proberen met 1 of 2 gecastreerde rammen erbij om wat meer balans in het groepje te houden. Maar manlief vind 4 nijntjes echt teveel, zeker gezien hun formaat VS. onze tuin en daarbij de verantwoordelijkheid indien ze iets krijgen (Hij kent me langer dan vandaag, ik loop de DA plat zodra er iets broeit.) Komt nog eens bij dat Fransoosjes overduidelijk meer voedsel nuttigen dan onze oude dwergen :D

Ik voer nu alleen een grove konijnenbiks en daarnaast bijna onbeperkt hooi. Af en toe een peentje en dat is dat. Gemengd voer beginnen we niet meer aan!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:15

Inderdaad erg sneu dat er veel dieren van de hand worden gedaan zodra het kind niet meer geinteresseerd is.
Wat Mindim zegt vind ik top: ook ik heb van mijn 10e tot 20e 2 konijntjes gehad en die moest ik van mijn ouders door weer en wind verzorgen. Wel deden mijn vader en ik vaak om de beurt de hokken schoonmaken, en tevens gaf mijn moeder ze vaak wat worteltjes of oud brood <3 (terwijl die helemaal geen fan is van dieren :') ), maar ik moest ze zelf elke dag voeren/water verversen, zelf elke dag verzorgen etc. Ook zelf de gezondheid van de konijntjes in de gaten houden en als er wat met het konijn aan de hand was moest ik zelf de dierenarts bellen (uiteraard wel alles onder verantwoording van mijn ouders) Deze 2 dames hebben het beide de leeftijd van 10 jaar bereikt en daar zijn we best een beetje trots op! Wat een lieve knijntjes waren het zeg. Ze mochten vaak los door de kamer lopen, en anders lekker los op de gang. Tevens lagen ze met regelmaat languit op m'n bed, terwijl ik lekker huiswerk aan het maken was. Ze hebben een heel groot plekje in mijn hart vervult en er zijn pagina's vol in fotoboeken gewijd aan konijnenfoto's :') .

Hmmmm, lastige situatie Pinda_Dipje! Het valt te proberen, anders in overleg met een opvang het konijntje een thuis bieden? Mocht de koppeling dan toch niet lukken, het dier dan wel welkom is bij een opvang alwaar er vanuit daar gezocht wordt naar een konijnenvriendje waar het wel mee klikt? :) Knoem maar een wat hoor! :)

Mijn 5 hupsels krijgen qua voer de pellets van Havens en staan op onbeperkt hooi. Tevens krijgen ze elke dag een grote (biologische) groenteschotel waar van alles in zit (wel wisselend met wat we in huis hebben). Zo hebben ze vandaag weer een groenteschotel gekregen met 1/4 broccolie, 5 worteltjes, 1 venkel, 2 appeltjes (kleintjes), 2 tomaten, andijvie, een handje oud brood en een handvol radijsjes (volgens mij ben ik nog wat vergeten, maar maakt niet uit :+ ).

Ter idee:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

@ Chaos: wat een poppies zeg!

Gisteravond bij Jooppie weer een ontsteking gevonden, nu helemaal achteraan op haar ruggetje/kontje. Voelde en zag er al de hele week korsten zitten (ook een oud bijtplek), maar het zag er relatief rustig uit, dus bewust niet aangezeten. Totdat ik gisteravond ook die plek weer opnieuw checkte en het opviel dat de huid erom heen dik was. Na 1 x op de huid romdom het plekje gedrukt te hebben knapte ook hier de pus eruit. Weer goed schoon gemaakt en ontsmet en vandaag zag die plek er al een stuk rustiger uit. Tevens komen er uit de andere wondjes ook steeds minder pus :) .

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:19

Zou wel eventjes opletten Pinda_Dipje. Als ze inderdaad zo mager is kan er ook iets anders aan de hand zijn, medisch gezien dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:05

Hier krijgen ze dagelijks biks, ongemengd. Onbeperkt hooi, ik gebruk dan ook maar gewone balen hooi, die we voor de paarden ook hebben. Vaak andijvie en elke dag gras en als ik konijnvriendelijke groente in huis heb, dan gaat dat daar ook naar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:07

@Chaos, dat gaas achter het zwarte konijntje, blijven ze daarachter? Die van mij gaan er gewoon door :') Geweldig hun 'hol' :D

Ik krijg er zelf honger van Millenium :9

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:07

Ik heb een bruine hangoor konijn, erg leuk beest. Maar hij is meer van 'vroeger'. Toen wilde ik altijd een konijn, en nu vind ik het allemaal niet meer zo heel boeiend :P Gelukkig heb ik een lieve moeder die hem wel verzorgt := Hij is ondertussen alweer een jaartje of 9 ? Ik heb geen idee hoe oud konijnen eigenlijk worden ? Hij is nog steeds in topvorm en hij lijkt totaal geen 9 jaar. Helaas geen foto :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:23

Tja, jouw konijn, ik vind het een belabberde instelling, maar ok.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:34

liesenlizzy schreef:
cyclo86 schreef:

Normaal kreeg hij ook tussendoor een pluk gras, maar dan dronk hij toch nog steeds 1,5 flesje water per dag, vandaar dat mij dit voor nu opvalt :)

1,5 flesje water per dag..... Mijn 2 dwerghangoren drinken misschien eens in de 3-4 dagen één flesje leeg. Ze drinken echt heel weinig, en hebben geen gras. Ze eten wel ruim een kilo andijvie, 4 stronken witlof en en 4 winterwortels (ongeveer) per week aan groente, en soms van takken en bladeren als ik wilgenbomen tegenkom. Brokjes krijgen ze maar heel weinig en voor de rest eten ze hooi. Alleen in die groente zit vocht lijkt me.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:04

Weet iemand een goede site om aan mijn moeder te laten lezen? Ze wil namelijk absoluut geen 2e nijn erbij, maar zover ik weet horen konijnen gewoon in koppels gehouden te worden..

Maar er zijn heel veel sites die zeggen dat een konijn ook prima alleen gehouden kan worden, en die sites zijn er meer dan sites die zeggen dat ze in 2 horen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:15

Bovenstaande zijn goede konijnensites.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:27

Mijn konijnen zijn ook geen megaedrinkers , ze eten dan ook mega veel blaadjes :P