Bokkers met vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:31

Ik heb een prachtig aquarium van 1.20 overgenomen van iemand.
Vroeger heb ik veel Chicliden gehad, maar nooit zo heel goed in verdiept.
Nu weet ik wel al aardig wie welke man is en welke behoefte.
Alleen heb ik ook nog veel vrouwen (als ik het goed heb), maar nu zou ik graag willen weten welke vrouw(en) hoort(horen) bij welke man?
De vissen zijn allemaal zo tussen de 10/12 cm geschat uit mijn hoofd. 8 is de enige die slecht 2/3 cm is, ik dacht dat dat een kindje is van 6?
ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
dit zijn de vissen:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CV8YRSLU.jpg

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:50

jolienrotti schreef:
die wou ik ook gaan maken, maar op dit moment is het nacht in de bak, dus een foto maken van een groot zwart vlak word niemand wijzer van hier. zal morgen een foto maken en posten! :j

Ben erg benieuwd:j
Zoutwater aquaria zijn echt prachtig *\o/*

MMIDV

Re: Bokkers met vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:51

ik ben ook benieuwd naar een foto, lijkt me gaaf zo'n zoutwater aqua :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:01

Zoutwateraqua, wow!

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:31

Ik heb geprobeerd net een foto te maken.. maar het aquarium staat recht tegenover het raam, dus je ziet meer weerspiegeling van het raam dan het aquarium zelf.. vanavond even proberen of ik dan een betere kan maken als het buiten niet meer licht is. foto laat dus nog even op zich wachten!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:03

Hebben mensen eigenlijk ervaring met zoutwateraquaria? Klopt het dat het toch wel behoorlijk duur is, veel tijd kost en lastig is om zo'n bak te kunnen houden?
Ik ben namelijk gek op zoutwateraquaria, maar wordt behoorlijk door die gedachte tegen gehouden om ooit zo'n bak op te starten.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:48

Batlow schreef:
Mooie bak, maar helaas is je ancistrus te groot hiervoor...

Klopt :7 maar het lijkt wel of hij blijft groeien...
Hiervoor had ik een kleinere bak, maar omdat ik het zo sneu vond voor plakkie :(:) heb ik een bak gekocht die ruim een keer zo groot was... vervolgens groeit plak gestaag door... -O-
Heb er al aan gedacht om hem ergens anders onder te brengen... maar waar...

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:37

Afbeelding

Afbeelding
Dit is het filter wat onder het aquarium staat! het is een biologische eenheid waar heel veel goeie bacteriën inzitten die schadelijke stoffen uit het water haalt. Er zit een speciale afschuimer in, die de overtollige eiwitten uit het water haalt. In het filter zit een pomp waar 3000 liter per uur doorheen word gepompt.

Afbeelding
Een rifwachter, hier hebben we een paartje van.. maar ze komen niet erg vaak voor de dag. Dit is nog 1 van de weinige vissen die er in zitten.

Afbeelding
Het aquarium voluit, het is een 1000 liter aquarium. de afmetingen zijn: 200x80x70 cm's

er zitten niet zoveel vissen in op dit moment, maar dat is een kwestie dat mijn vader niet weet wat ie er verder in wilt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:37

Sodeju, heb mijn hele bak overhoop gehaald: tijd voor groot schoonmaak ivm hardnekkige alg. Wat bleek? Was een stuk hout ook aan het rotten! Dus alle planten etc zijn eruit gehaald en grondig door de inspectie gegaan; grotendeels weggegooid daardoor maar heb nog stekjes kunnen redden :)
Onder de planten kwam een smerige rommel weg := nog een vergane vis gevonden.

Maar ook iets geweldigs: mijn corydoras sterbai zijn ouders geworden :D blijkbaar is er toch een eitje uitgekomen want ik vond een heel schattig kleine corydoras aan het scharrelen! Viel bijna niet op, maar was onmiskenbaar een sterbai :D had zelfs al een paar stippen <3

Zand heb ik toch licht gelaten, toch wat natuurlijker :)

Bij de hornbach wel even wat hout gehaald en een nep rots, zodat ze nog mee verstopplekken hebben nu :)

(Al met al 2,5 uur bezig geweest := )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:39

Wowowow wat een bak Jolienrotti! Kwetsbaar evenwicht zeker?
Echt een plaatje zeg! 1000 liter := bak is goed zwaar haha

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:43

@vuurneon, Ja het is zeker een flinke bak, en het kan zo maar zijn dat van de 1 op de andere dag je hele ecosysteem op de kop ligt. gelukkig is dat hier nog niet gebeurt.. mijn vader checked ook regelmatig de waardes van het water en dergelijke.

Even een toevoeging ; zal m'n vader doorgeven dat z'n bak mooi gevonden word haha. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:45

Kennis had zo'n bak en tijdens zijn vakantie was het stroom uitgevallen en omdat er maar 2 keer per week iemand kwam (alles ging immers automatisch) was zijn hele bak naar de knoppen :=

Nee, ik vind de bak van je vader niet zomaar mooi; maar geweldig fantastisch mooi :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-10-12 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:46

Wow mooi zeg!!

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:51

@vuurneon. Haha, m'n vader is blij met de complimenten! :D hij zegt erbij dat hij de boel met rust laat zodra hij het heeft liggen zoals hij het wil. don't mess with mother nature. dat is in een aquarium ook zo.. zo min mogelijk met je handen erin zitten, tenzij het nodig is natuurlijk. :)
Lijkt me vreselijk als je terug komt dat je bak helemaal naar de knoppen is! een kameraad van mijn vader heeft zoiets ook gehad, alleen ging het van de 1 op de andere dag dat z'n hele ecosysteem kapot liep.. gelukkig nog een aantal vissen en koralen kunnen redden.. maar het overgrote deel was kapot. dat is 2x gebeurd bij hem. hij heeft letterlijk zitten janken. dan nog niet te praten over hoeveel het wel niet kost om het weer op te bouwen.
het is een heel gevoelig iets

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:52

Precies, zit ongelooflijk veel tijd en geld in zo'n bak. Echt zuur als zoiets door iets knulligs als een stroomstoring kan weg mikken :=

Ik heb nu inderdaad wel noodgedwongen de bak overhoop moeten halen, dus de vissen zijn echt goed in de stress nu. Al beginnen ze langzaam hun kleuren weer terug te krijgen :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:55

Wat een mooie bak zeg!

@vuurneon: wat leuk dat je een kleine sterbai er bij hebt! Ik heb ook ooit een jonkie blauwe keizertetra gehad, maar deze is helaas toch als voer geëindigd. Toch was hij al herkenbaar als blauwe keizertetra, hij had het dus lang volgehouden, hij verstopte zich heel goed. Helaas nooit meer gezien :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:56

Ik hoop dat de sterbai braaf opgroeit. Scheelt dat het een bodemdier is en de rest toch wel hoger zwemt :)
Had ik nooit verwacht met al die vissen in de bak dat een eitje uit zou komen haha :D

Ik heb nu iig nog meer verstopplekken gemaakt/gekocht :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:59

Ik heb war babyguppen apart zitten mocht ze van de leerlingen niet als voer laten zitten... Ben benieuwd of ze t in dit bakje overleven maar dat zien we dan wel weer haha!
1 van de leerlingen wil de gupjes wel meenemen naar huis als ze wat groter zijn dus dan zou ik ze wel kwijt zijn:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:16

Afbeelding

Mijn bak, een Fluval Edge 2, 46 liter, wit met extern filter, ledverlichting en verwarmingselement. De bak is opgebouwd rondom een Carinotetraodon travancoricus en bevat planten die goed groeien met weinig licht, van links naar rechts : Cryptocoryne usteriana, Rotala Wallichii, Cryptocoryne usteriana en Cryptocoryne moehlmannii. Op de voorgrond: Anubias barterii, Anubias nana op hout, mosbollen, Anubias barterii en een kokosnoot met javamos :).

Naast de dwergkogelvis heb ik een schooltje van 8 Danio margaritatus, oftewel Hemelse Pareldanio's :).

Hieronder wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Kogelvisje Cupcake :). Toen ik hem kreeg een kleine 1 cm, inmiddels 2 cm schoon aan de haak 8-). Haha.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:00

Leuk bakje! Maar ik zou je wel aanraden om er nog minstens 2 dwergkogeltjes bij te nemen. Dwergkogeltjes is de enige kogelvis-familie die als groepje leeft en elkaar dus gewoon verdraagt. één alleen is een beetje zielig vind ik eigenlijk.

@ degene met de zoutwaterbak. Kijk, ZO'N maat zeeaquarium is nou mooi! Als ik ooit nog weer begin, dan wordt het ook zoiets. Maar dan wel met een blauwe achtergrond, dan komen de kleuren er wat mooier uit naar mijn idee.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:20

Wat een mooie bak zeg jolienrotti! prachtig!!

@melaniepk: Hoe groot schat je de ancistrus nou ongeveer en hoe groot is je bak?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:15

Leorah schreef:
Leuk bakje! Maar ik zou je wel aanraden om er nog minstens 2 dwergkogeltjes bij te nemen. Dwergkogeltjes is de enige kogelvis-familie die als groepje leeft en elkaar dus gewoon verdraagt. één alleen is een beetje zielig vind ik eigenlijk.

Hehehe... Nee.

De enige kogelvis die in groepen leeft, ook in het wild, is de Colomesus asellus, oftewel South American Puffer. Voor alle kogelvissen (behalve de SAP) geldt dat ze solitair gehouden worden, voor dwergjes geldt dat ze elkaar accepteren en ook dat niet eens altijd. Dus een dwergje alleen is verre van zielig :).

Daarbij, in een bak van 46 liter kan je nauwelijks twee dwergjes houden en al helemaal niet in een bak met redelijk klein grondoppervlak :). Jammer van je slechte advies.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:22

jolienrotti schreef:
[img]https://lh3.googleusercontent.com/-hgtuA7CPFUA/UHMbfy1c5LI/AAAAAAAAAHU/MySg5nQakJU/s640/20121008_202823.jpg

[img]https://lh5.googleusercontent.com/-QwwoAd1w1nQ/UHMbuPClGLI/AAAAAAAAAHk/kL6ECINJGHA/s640/20121008_202754.jpg
Dit is het filter wat onder het aquarium staat! het is een biologische eenheid waar heel veel goeie bacteriën inzitten die schadelijke stoffen uit het water haalt. Er zit een speciale afschuimer in, die de overtollige eiwitten uit het water haalt. In het filter zit een pomp waar 3000 liter per uur doorheen word gepompt.

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-aQG1Drkxfxk/UHMbzcTCoiI/AAAAAAAAAHs/StSoxBhMMJw/s640/20121008_202721.jpg
Een rifwachter, hier hebben we een paartje van.. maar ze komen niet erg vaak voor de dag. Dit is nog 1 van de weinige vissen die er in zitten.

[img]https://lh5.googleusercontent.com/-28IFdfPV56c/UHMb65D2MHI/AAAAAAAAAH0/dPewXb6NpRg/s640/20121008_202705.jpg
Het aquarium voluit, het is een 1000 liter aquarium. de afmetingen zijn: 200x80x70 cm's

er zitten niet zoveel vissen in op dit moment, maar dat is een kwestie dat mijn vader niet weet wat ie er verder in wilt.

Erg mooie bak zeg _O_.

Een kennis van mij heeft een dergelijke bak met een stelletje Koraalduivels erin :). Erg mooi om te zien, ik ben sowieso fan van die vissen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:43

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:49

Ja... Lees de informatie in je eigen link eens door. Ze kunnen in groepen gehouden worden, mits er voldoende ruimte is, maar alleen is niet zielig of zo, want ze zijn zeer territoriaal.

Dus sorry, maar ik ga je advies niet opvolgen, sowieso is het dom advies want mijn bak is niet eens groot genoeg voor twee dwergen. Ik heb me erg goed ingelezen en advies gevraagd aan kogelviskenners en allen zijn het erover eens dat een dwergje alleen super is en totaal geen probleem :).