wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:15

De gemiddelde kat loopt verder dan 2 tuinen, en 2 straten verderop weten ze echt niet van wie die kat is.

Ik weet nu dat mensen zullen gaan zeggen... de mijne niet hoor.
Nou, ik was ook zo'n iemand, mijn kat (die niet veel buiten kwam) zat (dacht ik) altijd in de voortuin.
Ik had hem nog gezien en even later komt een buurvrouw aan de deur met de mededeling dat er een kat is aangereden een stuk verderop. Ik zei nog... dat is niet die van mij hoor, die zit in de tuin.
Maar het was wel die van mij en mensen uit die straat bevestigde ook dat hij daar vaker liep.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:18

F_Orumster schreef:
Ben geen kattenmens maar wel nieuwschierig hoe je ze zoiets af/aanleert?

Een van mijn vrienden is het wel gelukt de kat te leren in de tuin te blijven zonder de hele tuin af te moeten zetten :)
Hij heeft het aangepakt door het dier eerst de tuin te laten zien, aan de riem (anders zijn ze zo weg :+ ), en wanneer de kat in de buurt van de schutting kwam stond hij stil. Dit heeft veel tijd en werk gekost, maar nu kan de tuindeur gewoon open, en de kat blijft netjes in de tuin, en ja, dat is echt waar :j Maar voor de gemiddelde katteneigenaar zal dit te veel moeite zijn.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:18

Wilawander schreef:
Of vogels die een hartverzakking krijgen omdat er weer eens een vreemde kat aan de voliere hangt, en dan overlijd terwijl de vogel jongen heeft bijvoorbeeld. erg leuk.

Of mensen die een moeder kat vermoorden omdat ze een muisje had gevangen, aangzeien ze geen eten krijgt van der baasjes. Dan zit je daar met een nestje van 5 katjes van 3 dagen oud, ook heel leuk. de kat moet hier niet voor gestraft worden maar de mens. De persoon die zijn zwangere kat uitzet omdat hij geen kleintjes wil, dat is de boosdoener, niet de kat die haar jongen in leven wil houden

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:19

_San87_ schreef:
[

Weet je hoe stressgevoelig cavia's zijn? Als zo'n kat bovenop de ren zit... Ik heb ze al eens half in shock naar de dierenarts moeten brengen om het kreng van de buren. En nog moet IK het probleem oplossen terwijl IK (en mijn dieren) de dupe ben van de kat van een ander. Mijn vader kan 's zomers niet eens fatsoenlijk buiten zitten als wij niet eerst de kussens van de tuinstoelen helemaal reinigen. Dat zijn echt de dingen waar ik vrolijk van wordt :+:.

Dus eigenlijk moet ik mijn eigen beesten maar uit mijn eigen tuin houden omdat de buren geen zin hebben om hun kat bij zich te houden. Dat is wel echt de omgekeerde wereld, he.

Ja dat weet ik, de cavia's van dochter zijn een keer dooor een kat uit een afgesloten hok gehaald, beestjes heb ben het ternauwernood overleefd, gevolg, wij moesten een nog beter afsluitbaar en duurder hok kopen, raar he

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:20

Poeky, zéker een poes met kittens hoort niet buiten! En zeker niet wanneer die niet is geneutraliseerd!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:21

Brainless schreef:
De gemiddelde kat loopt verder dan 2 tuinen, en 2 straten verderop weten ze echt niet van wie die kat is.

Nou, ik was ook zo'n iemand, mijn kat (die niet veel buiten kwam) zat (dacht ik) altijd in de voortuin.
Ik had hem nog gezien en even later komt een buurvrouw aan de deur met de mededeling dat er een kat is aangereden een stuk verderop. Ik zei nog... dat is niet die van mij hoor, die zit in de tuin.
Maar het was wel die van mij en mensen uit die straat bevestigde ook dat hij daar vaker liep.
Wel meer katteneigenaren zijn zo naief inderdaad.

Wel schrikken zeg, dat je kat aangereden bleek. Maar dat is het risico dat je loopt als je je dier buiten laat. Een risico dat ik zelf nooit zou willen lopen als het mijn katten betreft.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:22

_San87_ schreef:
Ik moest er wel om lachen ja, het zag er grappig uit, een dikke kat die wordt afgetroefd door een konijn. Ik ben overigens wel netjes gaan vertellen wat er gebeurd was en ik heb gevraagd hoe het met de kat was, hoor.

:') Ik las niet goed en dacht aan een hond. Ik geloof dat ik zelf ook wel had moeten lachen als ik dit had gezien :=

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:22

Poeky schreef:
Wilawander schreef:
Of vogels die een hartverzakking krijgen omdat er weer eens een vreemde kat aan de voliere hangt, en dan overlijd terwijl de vogel jongen heeft bijvoorbeeld. erg leuk.

Of mensen die een moeder kat vermoorden omdat ze een muisje had gevangen, aangzeien ze geen eten krijgt van der baasjes. Dan zit je daar met een nestje van 5 katjes van 3 dagen oud, ook heel leuk. de kat moet hier niet voor gestraft worden maar de mens. De persoon die zijn zwangere kat uitzet omdat hij geen kleintjes wil, dat is de boosdoener, niet de kat die haar jongen in leven wil houden

Wat doet die kat dan buiten? als ze jongen heeft hoort ze binnen en hoort de eigenaar er voor te zorgen. Maar sommige laten ze uit gemakzucht lekker buiten. ja als dat dan mis gaat omdat ze bijvoorbeeld mijn broed verstoren ja jammer dan. hadt die eigenaar maar zijn verantwoording moeten nemen.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:23

Maanon_ schreef:
F_Orumster schreef:
Ben geen kattenmens maar wel nieuwschierig hoe je ze zoiets af/aanleert?

Een van mijn vrienden is het wel gelukt de kat te leren in de tuin te blijven zonder de hele tuin af te moeten zetten :)
Hij heeft het aangepakt door het dier eerst de tuin te laten zien, aan de riem (anders zijn ze zo weg :+ ), en wanneer de kat in de buurt van de schutting kwam stond hij stil. Dit heeft veel tijd en werk gekost, maar nu kan de tuindeur gewoon open, en de kat blijft netjes in de tuin, en ja, dat is echt waar :j Maar voor de gemiddelde katteneigenaar zal dit te veel moeite zijn.

Dat heb ik met mijn laatste 4 katten ook gedaan. Werkt idd. met de andere kon ik het niet aangezien ik zelf 5 jaar was :P Maar dan kan je ook checken hoe ver het teritorium van je kat reikt, heb ik met alle katten gedaan. Je stapt rustig, katten volgen je, op een bepaald moment stoppen ze en zetten zich op hun poep, en hoeveel je ook met eten rammelt ze kijken naar je en zetten geen stap verder. Dat is het einde en daar gaat een kat niet over, want daar begint het teritorium van een ander. Bij mijn katten is dit 3 huizen verder :P

Maanon_

Re: wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:25

Wat bedoel je met : op een bepaald moment stoppen ze en zetten ze zich op hun poep?

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:26

@Quellian, @Wilawander : Dat zeg ik dus ook. Was niet mijn kat he, ik heb de kleintjes gevonden, snel binnen genomen en verzorgd, gesteriliseert, laten adopteren, wat mij dus veel geld heeft gekost. Maar ik wou niet nog 5 wilde katten erbij in de buurt zonder enige toekomst, die echt voor overlast zorgen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:26

Poeky schreef:
Een kat doet geen vlieg kwaad, een hond wel, dat is het verschil. Ik stoor me er ook niet aan als de tuin vol ligt van konijnenkeutels van de konijnen van de buren, want die doen ook niemand kwaad.

Bovendien heb ik het ook 3 jaar lang verdragen van de vroegere hond, en die brak werkelijk heel onze tuin af. Hij verwoeste dan ons konijnenkot (toen we er nog hadden) en viel ze aan. Mijn ene konijn is zo naar de dierenarts gemoeten en zijn oog moest er uit! We hebben meerdere malen gevraagd om de afsluiting van de buren beter te maken, maar er gebeurde niets. En daar zit dus het verschil, een hond kan je binnen houden door een goede afsluiting, een kat niet!

Zo zie je maar hoe vervelend het is als andermans dier, waar jij niet om gevraagd hebt, in jóuw tuin gaat zitten.

_San87_ schreef:
Needje schreef:
Wel netjes tussen de bosjes he roxiie!

Ik ben zeker niet blind of achterlijk hoor Pauline. Met mij is gewoon te praten.
Maar wel op een normale manier.
Maar toch gebeurd dat niet. Dus blijkbaar veroorzaakt mijn kat geen overlast.
Of mensen zijn te beroerd om mij er op aan te spreken. Maar dat is hun probleem dan. En owee als ze het dan mijn kat zijn probleem maken.
Want als ik er achter kom dat iemand mijn kat opzettelijk wat aandoet, sta ik niet voor mezelf in. :=
(overigens valt daar op een normale manier mijn kat uit hun tuin weren zoals natgooien enzo niet onder)

Maar wat nou als jouw kat in de tuin van een ander door de hond van diegene verscheurt wordt? En dan gaan we er even vanuit dat de baas binnen is en het dus niet ziet.

Dat is bij ons eens gebeurd. Ik had mijn hond uitgelaten en kwam weer terug door mijn eigen tuin, die overigens helemaal afgezet was door een twee meter hoge schutting. Onze hond in de tuin van de riem af gedaan en hij zag de kat eerder dan ik.....kreeg 'm dan ook te pakken en nam hem te grazen. Gelukkkig voor de kat kwam hij uiteindelijk los en is er vandoor gegaan (overigens nooit meer terug gekomen). Als hij de kat dood had gebeten, had ik dat echt heel erg sneu gevonden voor het dier, maar de eigenaar, tja...die kiest er zelf voor om de kat te laten gaan hoor....

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:27

Maanon_ schreef:
Wat bedoel je met : op een bepaald moment stoppen ze en zetten ze zich op hun poep?

Dus, waar ik ook heen wandel mijn katten volgen me, tot op een bepaald punt. Dan stap ik verder maar stoppen ze gewoon en zitten je aan te kijken. En dan krijg ik ze zelfs met tonijn niet meer verder naar me toe, want daar eindigt hun teritorium. :P

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:28

Poeky schreef:
@Quellian, @Wilawander : Dat zeg ik dus ook. Was niet mijn kat he, ik heb de kleintjes gevonden, snel binnen genomen en verzorgd, gesteriliseert, laten adopteren, wat mij dus veel geld heeft gekost. Maar ik wou niet nog 5 wilde katten erbij in de buurt zonder enige toekomst, die echt voor overlast zorgen

ja zou ik ook gedaan hebben. Hier worden met regelmaat jonge kittens van ca. 6 weken voor de deur uit de auto gegooid. Die vang ik ook op en zoek ik een huis voor. Mijn schoonouders hebben er 3, mijn schoonzus 1 en wij 1. Heeft ons ook handen geld gekost omdat een ander zijn verantwoording niet neemt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:28

Poeky schreef:

Maar dit gebeurt doordat mensen hun dieren niet binnen houden.

Een maand of twee geleden vonden wij 3 kittens en diezelfde avond nog 3. Die laatste 3 kregen wij niet te pakken en daar is de dierenambulance bij gekomen. Hij zei ook: 'zolang mensen niet op hun eigen dieren letten, zal dit blíjven gebeuren'.
En bij mij houdt het ook eens op... ik heb ook allemaal vondelingetjes en gedumpte katten, 9 momenteel. Ik kan ook niet constant andermans sores op blijven lossen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:29

_San87_ schreef:
Brainless schreef:

Wel meer katteneigenaren zijn zo naief inderdaad.

Wel schrikken zeg, dat je kat aangereden bleek. Maar dat is het risico dat je loopt als je je dier buiten laat. Een risico dat ik zelf nooit zou willen lopen als het mijn katten betreft.

Normaal kwamen mijn katten alleen in de achtertuin (afgezet met stroom), maar deze was eerder aan komen lopen en ging weleens door de voordeur naar buiten (kinderen ... die de deur op laten staan). En dat was echt niet dagelijks.
Maar ik dacht echt dat hij altijd in de voortuin bleef. Hij lag dan lekker op het tafeltje bij de deur.

Maanon_

Re: wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:31

@ Poeky, op die manier! De kat van die vriend van mij gaat de tuin ook niet uit. Dat vind ik een goede en diervriendelijke oplossing :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:34

Quellian schreef:
Poeky schreef:

Maar dit gebeurt doordat mensen hun dieren niet binnen houden.

Een maand of twee geleden vonden wij 3 kittens en diezelfde avond nog 3. Die laatste 3 kregen wij niet te pakken en daar is de dierenambulance bij gekomen. Hij zei ook: 'zolang mensen niet op hun eigen dieren letten, zal dit blíjven gebeuren'.
En bij mij houdt het ook eens op... ik heb ook allemaal vondelingetjes en gedumpte katten, 9 momenteel. Ik kan ook niet constant andermans sores op blijven lossen.

Om diezelfde reden hebben wij dus de laatste twee a drie maand 200+ kittens opgevangen. Allemaal ziek, ondervoed, onder de vlooien en wormen. Allemaal dankzij mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:35

en TS al een oplossing gevonden?

ik heb niet alles doorgelezen, maar sommige redenatie vind ik toch ook niet je-van-het. bv de kat telkens naar het asiel brengen zodat de eigenaren er meer zouden naar omkijken :? 't is niet omdat je je kat buiten laat loslopen dat je er niet mee begaan bent. als ik elke keer de DB op m'n dak zou krijgen als m'n kat over straat loopt, dan stonden ze er elke dag. En ja ik hou van mijn kat, maar ga haar echt niet in huis opsluiten omdat de buren het zielig zouden vinden dat ze kans loopt overreden te worden... poeslief weigert nog op de bak te gaan en gaat liever in het veld, gelukkig woon ik tussen de velden...

tips om katten weg te houden, je hebt plantjes en gedroogde kruiden waarvan katten niet houden. Peper strooien wil soms ook nog wel eens helpen. En verder, minder je tuin opharken. Katten houden van net omgewoelde/losgerkabde aarde...

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:36

Dat is helemaal waar, maar als je al je katten streriliseert en goed te eten geeft gaan ze niet weggaan. Al mijn katten zijn trouwens ook vondelingen. 2 van dat nestje zijn bij mij gebleven, wel eigenlijk 3 maar het katertje is op een avond een wilde kat gevolgd en zo omvergereden. Daarvoor was er eentje dat mentaal gehandicapt was door als pas geboren katje achtergalaten te worden, liefste schat ooit.. Eentje gered van the letal injection, eentje van katteniesziekte, van het asiel..

Maar dus ik denk echt dat het grootste probleem gewoon zit bij mensen die hun dieren niet goed verzorgen en daardoor gaan jagen. Die moeten aangepakt worden, boetes krijgen of wat dan ook, maar de katten pijn doen kan hun toch niets schelen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:37

klopt dat doen de mijne ook. Als ik de hond ga uitlaten, dan lopen ze een stuk mee op tot het einde van het territorium en daar wachten ze dan tot hond en ik terugkomen :). Mijn katten (alle 3 opgevangen en met een rottig verleden) mogen overigens naar keuze binnen of buiten lopen. 's Nachts zijn ze altijd binnen ivm veiligheid. We wonen in een kattenbuurt, waar iedereen katten heeft. Ken ook niemand die ze in huis opsluit (gelukkig, want dat vind ik echt katonwaardig). Mijn katten hebben onbeperkt brokken, s avonds vlees, onbeperkt water, een schone kattenbak.. een grote vensterbank waar ze graag vertoeven, een zachte bank om op te liggen, krijgen dagelijks hun knuffels en aaitjes, worden regelmatig ontwormd en ingeënt en ze zijn ronduit gelukkig zo. Dan willen jullie zeggen dat ik geen verantwoordelijkheid voor mn katten neem? Come on zeg.. ik vind het aardig lachwekkend worden hier!

Als buren last hebben van mijn katten dan hoor ik dat graag en wil ik best iets vergoeden of wat dan ook, maar ik heb nog nooit een klacht gehoord. Heb er ook geen probleem mee dat iemand mijn kat uit zijn tuin jaagt op een normale manier, maar als iemand mijn kat iets aan doet, dan istie aan de beurt. Is me overigens al een keer overkomen, dat een idioot mijn kat heeft beschoten. Dier had 6 kogels in zijn lijf door zo'n kattenhater, zoals ik hier ook van sommigen verhalen lees. Hij heeft geluk gehad dat ik niet weet wie het was, ik had hem persoonlijk te pakken genomen, hoe gek ben je dan!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:38

Poeky schreef:
Dat is helemaal waar, maar als je al je katten streriliseert en goed te eten geeft gaan ze niet weggaan. Al mijn katten zijn trouwens ook vondelingen. 2 van dat nestje zijn bij mij gebleven, wel eigenlijk 3 maar het katertje is op een avond een wilde kat gevolgd en zo omvergereden. Daarvoor was er eentje dat mentaal gehandicapt was door als pas geboren katje achtergalaten te worden, liefste schat ooit.. Eentje gered van the letal injection, eentje van katteniesziekte, van het asiel..

Maar dus ik denk echt dat het grootste probleem gewoon zit bij mensen die hun dieren niet goed verzorgen en daardoor gaan jagen. Die moeten aangepakt worden, boetes krijgen of wat dan ook, maar de katten pijn doen kan hun toch niets schelen.

Zelfs een goed doorvoede kat jaagt.
En ja, mijn katten zijn geholpen... en toch lopen katten verder dan dat de meeste eigenaren denken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:39

Leorah schreef:
Als buren last hebben van mijn katten dan hoor ik dat graag en wil ik best iets vergoeden of wat dan ook, maar ik heb nog nooit een klacht gehoord.

Dan is er toch niets aan het handje? :)
Maar niets doen terwijl de buren constant klagen over je kat vind ik een absolute no-go.

Katten jagen nou eenmaal, heeft niets te maken met of ze wel of niet voldoende te eten krijgen thuis.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:41

Leorah, ik denk dat bedoeld wordt met eigenaren die hun verantwoordelijkheid niet nemen, de eigenaren van de katten die echt overlast veroorzaken. Zoals de katten van de buren, het interesseert onze buurman niet dat ze in onze tuin scheiten en onze buitenlamp kapot hebben gemaakt. Hij donderd ze 's ochtends om 5 uur naar buiten, dan gaat hij naar zijn werk, en als hij terug komt en de katten zijn toevallig in de buurt kunnen ze naar binnen. Voor de rest zijn ze buiten gedropt :roll: . En dat is in mijn ogen een heel ander verhaal, eigenaren die hun schouders er voor ophalen..

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:42

Ja iedere kat jaagt tuurlijk, maar als ze genoeg te eten krijgt neemt ze meestal wel genoegen aan de muisjes. En als ze al geen muisjes mogen vangen stel ik voor dat de discussie hier beïndigt wordt :+ En dan gaan ze ook vooral jagen in eigen tuin, puur voor de fun, en niet gaan zwerven.