Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:39

nee nee dat zien jullie verkeerd,orka's hebben het super goed ,ze worden de hele dag vermaakt ,ze hebben zat ruimte,dus waar zeuren we over..

:n :n

overigens geldt dit niet alleen voor orka's ook dolfijnen hebben over het algemeen veel en veel te weinig ruimte,als ik lees dat in de "lagune" op dolfinarium nu zo'n 25!! dolfijnen zwemmen op een oppervlakte van 7000m2 ,vraag ik me echt af waar we nu mee bezig zijn,en waarom er mensen naar dit soort parken toegaan ( buiten je eigen pleziertje kan ik me er niets bij voorstellen waarom je erheen zou willen gaan) en daarmee deze ellende in stand houden...

Berdien

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:42

25??????

Onvoorstelbaar...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:47

ja dat schreef iemand hier in dit topic,dat er nu 25 dolfijnen zwemmen in die "lagune"en als je zoekt op afmetingen daarvan is het 7000m2 groot...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:49

Nou ja, mensen gaan ook nog massaal naar de dierentuin, tijgers kijken die achter tralies zitten, op een stukje grond van een paar 100 meter.... olifanten die in een paddockje rondlopen (en die dus in greppels vallen enzo)... sterker nog, er zijn hier op bokt echte "dierenvrienden" die graag foto's maken in de dierentuin en ze vol trots laten zien hier. Aan de ene kant logisch, voor je eigen plezier, want niet iedereen heeft het geld om even naar Afrika te vliegen om de dieren in het wild te bekijken. En zo'n dier vind je niet in je achtertuin of het plaatselijke bos. Zeer interessant om te zien dus. Orka's net zo, hoewel die makkelijker in het wilde te bewonderen zijn. Maar ja, dan doen ze geen kunstjes natuurlijk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:51

kimmie261 schreef:
nee nee dat zien jullie verkeerd,orka's hebben het super goed ,ze worden de hele dag vermaakt ,ze hebben zat ruimte,dus waar zeuren we over..

:n :n

overigens geldt dit niet alleen voor orka's ook dolfijnen hebben over het algemeen veel en veel te weinig ruimte,als ik lees dat in de "lagune" op dolfinarium nu zo'n 25!! dolfijnen zwemmen op een oppervlakte van 7000m2 ,vraag ik me echt af waar we nu mee bezig zijn,en waarom er mensen naar dit soort parken toegaan ( buiten je eigen pleziertje kan ik me er niets bij voorstellen waarom je erheen zou willen gaan) en daarmee deze ellende in stand houden...

Bewonderenswaardig hoe druk je je maakt over Morgan en de andere Orca's in gevangenschap.
Ik blijf het wel apart vinden als ik jouw stellige reacties lees, dat jezelf wel paarden houdt op een beperkte ruimte en dat acceptabel vindt, terwijl je dolfijnen in een lagune niet acceptabel vindt (de meeste dolfijnen in Harderwijk zijn daar geboren). Naar mijn idee is dit meten met 2 maten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:58

Nee, dat is het niet. Orka's en dolfijnen zijn nog steeds wilde dieren, en kunnen in een kommetje niet functioneren. Sterker nog, ze kunnen helemaal doordraaien, denk aan sonar etc. En paarden zijn gedomesticeerd, da's wel even een verschilletje ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:59

naar mijn inziens zijn paarden gedomestiseerde dieren en geen wilde dieren,laat ik zo zeggen,zou hier geen giraffen in mijn achtertuin nemen nee...

en zou ook geen bak laten maken waarin ik orka's zou gaan houden voor de hobby..

blijf een wild dier nog steeds wat anders vinden als een door een mens genetisch vern*ukt huis-tuin en keukendier...

dus ja,25 dolfijnen in een badje van nog geen hectare vind ik doodzielig...en zal dat ook blijven vinden...

6 orka's in een badje van nog geen halve hectare en dan nog eens een dooie saaie betonnen bak,tja kan daar niet echt een dierwaardig iets inzien..

kan daar overigens ook geen vergelijk in zien met 6 paarden op 2 hectare grasland hoor,maar kan aan mij liggen... :=

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:01

Janoek:
Een normale paardenliefhebber heeft een behoorlijke ruimte voor zijn/Haar paarden waar ze lekker hun ding kunnen doen. Bovendien is een paard al lang geen wild dier meer. En kun je dit vind ik niet vergelijken

Maar om het nou even op te draaien, jij zou het dus ook goed vinden mocht ik 25 paarden op een weitje van 1 hectare te zetten?
En ze zijn allemaal op die hectare geboren. Dus ze zijn het zo gewend en dat maakt het dan goed?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:14

In mijn ogen is een dier een dier. Wild of gedomesticeerd. Voor mij is er geen verschil tussen 25 dolfijnen op een hectare of 25 paarden op een hectare.
Het verbaast me dan ook dat er zo'n verontwaardiging is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:21

oww ja, dan kan ik me je verbazing wel voorstellen :j

als je een dier en dier vind en niet naar de achtergrond en leefwijze van zo'n dier kijkt,dan zal je inderdaad verbazen dat er mensen zijn die een dolfinaria,of circus afkeuren :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:09

@kimmie
Je sarcasme wordt niet op prijs gesteld door mij.

Ik verbaas me er oprecht over dat je zo verontwaardigd bent over dolfijnen in een lagune, maar dan wel je paarden 'opsluit' in een beperkte ruimte.
Niet alle paarden in de wereld zijn trouwens gedomesticeerd.Hier in Nederland wel. Maar het blijven nog steeds dieren met hun eigen behoeftes, etc., die ze ook niet in een weiland allemaal kwijt kunnen.Net zoals dolfijnen en orca's.

Daarom blijf ik bij mijn mening dat je met 2 maten meet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:20

Maar janouk, lees je dan helemaal niet de andere redenen, zoals de sonar etc? Waardoor zo'n dier door kan draaien in de kop? Kijk je daar dan expres overheen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:24

oww janoek,was niet sarcastisch bedoeld,maar meer dat ik het begrijp dat je er dan minder moeite mee hebt als je geen verschil ziet tussen wilde dieren en gedomestiseerde dieren.

nogmaals we hebben bepaalde dieren gedomestiseerd en zo gefokt dat wij ze als mens 'gebruiken' als huisdier,zo ook bv een hond,maar deze is niet te vergelijken met een wolf,zo is een huiskat niet te vergelijken met een tijger..

en zo vind ik het houden van dolfijnen en orka's in totaal onnatuurlijke omstandigheden,plus nog eens in veel en veel te kleine ruimtes onaanvaardbaar...

en daarmee vind ik niet dat ik met 2 maten meet,oja toch wel,ik meet met de maten,wilde dieren en 'huis'dieren ( gedomestiseerd)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 19-12-11 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:25

Berdien schreef:
25??????

Onvoorstelbaar...

Heb ik eerder al aangegeven. In ben er in 2009 geweest en aan een verzorger gevraagd. Toen waren het er 21. Op mijn vraag: Maar een keer raakt de lagune toch vol? kreeg ik geen antwoord

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:33

Sorry, dan heb ik daar overheen gelezen :)

Ik ben ook nog steeds van mening dat je een gedomesticeerd dier zoals een paard niet kan vergelijken met een dier wat gewend is om oceanen door te zwemmen. Wat niet wil zeggen dat je een paar dan maar in 9m2 op kan sluiten, maar dat is weer een hele andere discussie ;)

Een dierentuin vind ik nog weer anders dan een dolfinarium trouwens. Dierentuinen hebben voornamelijk een informerende en conserverende functie. Dolfinariums gaan voornamelijk voor het vermaak. Anders zouden ze die arme dieren niet al die malle kunstjes laten doen. Ze trainen voor check-ups is één ding maar dat heeft imo níets te maken met een show gebaseerd op een script met felle lichten en luide muziek.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:34

Mensen die wild vergelijken met gedomesticeerd :')___!!!!

Ik kan het alleen maar eens zijn met bovenstaande reacties...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:40

Berdien, ik heb het met mijn voorbeeld van de dierentuin nog niet eens over het kunstjes leren. Maar het feit dat een wild dier, veels te klein in gevangenschap wordt gehouden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:49

Eens hoor :j Een dierentuin kan nooit de ruimte bieden die bepaalde diersoorten nodig hebben. Toch worden die dieren meer in hun waarde gelaten dan dolfinariums doen. En gezien de informerende functie maar ook de conserverende wat bepaalde soorten betreft vind ik dat gevoelsmatig minder 'erg'. Daarnaast biedt het aan veel mensen ook de mogelijkheid om dieren te zien die ze anders niet zien. En door baby-olifantjes te zien spelen in Emmen denken ze misschien 3x na voor ze een ivoren beeldje op de schoorsteenmantel zetten....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:22

En zonder dierentuinen waren al heel veel soorten uitgestorven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:45

janouk schreef:
@kimmie
Je sarcasme wordt niet op prijs gesteld door mij.

Ik verbaas me er oprecht over dat je zo verontwaardigd bent over dolfijnen in een lagune, maar dan wel je paarden 'opsluit' in een beperkte ruimte.
Niet alle paarden in de wereld zijn trouwens gedomesticeerd.Hier in Nederland wel. Maar het blijven nog steeds dieren met hun eigen behoeftes, etc., die ze ook niet in een weiland allemaal kwijt kunnen.Net zoals dolfijnen en orca's.

Daarom blijf ik bij mijn mening dat je met 2 maten meet.

Als je een vergelijking wilt trekken, moet je je verdiepen in beide soorten, anders gaat je vergelijking sowieso mank. Zoals eerder genoemd kun je de natuur voor een paard meer nabootsen dan voor een orka.
Wat heeft een orka volgens jou in gevangenschap wat hij daarbuiten ook heeft en wat kan de mens het dier bieden?
En dan de zelfde vergelijking voor een paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:53

Citaat:
Een dierentuin vind ik nog weer anders dan een dolfinarium trouwens. Dierentuinen hebben voornamelijk een informerende en conserverende functie. Dolfinariums gaan voornamelijk voor het vermaak. Anders zouden ze die arme dieren niet al die malle kunstjes laten doen. Ze trainen voor check-ups is één ding maar dat heeft imo níets te maken met een show gebaseerd op een script met felle lichten en luide muziek
.

Wat is het verschil tussen een dolfijn kunstjes laten doen in een bassin met publiek en een dressuurpaard "kunstjes" laten doen in een ring met publiek? In mijn ogen is dat hetzelfde.
Dat staat net zover van de natuurlijke omgeving van een dolfijn af dan van de natuurlijke omgeving van een paard. Een dier is een dier; gedomesticeerd of wild. Een wild dier heeft alleen minder 'last' gehad van menselijke bemoeienis.

En dan heb ik niet over sonar problemen in een ondiep bad. De sonar geeft ook problemen in de oceanen. Hoogstwaarschijnlijk doet het probleem zich ook voor in de grote oceanen, omdat wetenschappers vermoeden dat deze problemen leiden tot de massale strandingen van dolfijn- en walvisachtige.
Het ging mij alleen om het meten met 2 maten; wat voor Morgan niet acceptabel is, is dan voor eigen paarden wel acceptabel.

Er zijn veel goede redenen om Morgan weer uit te zetten, maar er zijn ook goede redenen om dat juist niet te doen. De apen die door Stichting Aap worden opgevangen, worden over het algemeen ook niet meer teruggeplaatst in de natuur om hele uit een lopende redenen. En dat geldt voor veel wilde dieren, die door mensen zijn opgevangen. Al is het maar om geen ziektes over te brengen naar de wilde populatie.
Laatst bijgewerkt door janouk op 19-12-11 19:02, in het totaal 2 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:58

Mindim schreef:
Als je een vergelijking wilt trekken, moet je je verdiepen in beide soorten, anders gaat je vergelijking sowieso mank. Zoals eerder genoemd kun je de natuur voor een paard meer nabootsen dan voor een orka.
Wat heeft een orka volgens jou in gevangenschap wat hij daarbuiten ook heeft en wat kan de mens het dier bieden?
En dan de zelfde vergelijking voor een paard.

Heel erg zwart wit gezien, kan de mens in mijn ogen een paard hetzelfde bieden als een orca.

Morgan krijgt nu een kunstmatige 'kudde' net als de meeste van onze paarden in Nederland. Ze krijgt een ruimte om te zwemmen, net zoals onze paarden. Weiland, hoe groot ook, is geen vrije natuur. Ze krijgt te eten, net als onze paarden. Ze moet 'kunstjes' doen net zoals onze paarden. Ze krijgt medische verzorging net zoals onze paarden.

Eigenlijk helemaal geen verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:07

Nou dan zijn we uit gepraat, als jij daar geen verschil tussen ziet, dan liggen jouw mening en de mijne te ver uit elkaar. Ik neem aan dat jij al dieren in gevangenschap, hoe dan ook, hond , kat olifant en paard allemaal een pot nat vind? Dat een vis in een kom oke is? Dat een paard met 22 uur per dag box oke is? Of een paard gans de dag in een klein paddockje bij zijn stal, zonder de kans een flink de benen te strekken? Want eer een orca op gang is, is het einde van het bad er al.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:14

apart, Mindim, dat jij weet wat ik oké vind voor dieren en wat niet.
In mijn reactie schrijf ik namelijk helemaal niet wat ik daar van vind.

Ik schrijf alleen dat ik me verbaas over het feit dat de verontwaardiging groot is als dolfijnen kunstjes moeten doen in een show, maar dat die verontwaardiging er niet is als paarden kunstjes moeten doen in een show/wedstrijd.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:20

Wie zegt dat mensen daar niet verontwaardigd over zijn? Voor mij staat de hedendaagse dressuur mijlenver van wat ik met een paard wil. In de hedendaagse dressuur doet een paard inderdaad kunstjes, moet hij z'n voorpootjes huizenhoog opzwaaien en verder wat rond huppelen.

Maar maakt dat dat we dit niet erg mogen vinden? Is het afdoende om te wijzen naar iets anders zodat we hier verder maar vooral niet over moeten nadenken, praten of wat dan ook?

Sorry, maar zo zit ik niet in elkaar :) Ik ga het ene 'kwaad' niet vergoelijken omdat het andere kwaad bestaat.