Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:16

bot is helemaal fijn gemalen in carnibest,er zijn wel soorten KVV waar botsnippers inzitten,maar ook die zijn redelijk fijn gemalen.

orijen lijkt me wel een van de beste broksoorten om te voeren,alleen die prijs :oo

op zijn goedkoopst betaal je ruim 5 euro de kilo (bij 400 gram zakken zelfs 11,50 de kiloprijs),en als je bedenkt dat kvv te verkrijgen is voor 1,50 de kilo...

zou hier gewoon onbetaalbaar zijn orijen voeren met 6 grote honden... :)

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:13

wij voeren hier BARF aan onze 2 Boxers, toch wel het beste voer wat je een hond kunt geven! Dus helemaal rauw vlees, niks geen brokken en andere zooi...

Gypsylady

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:25

s'morgens Rodi en s'avond brokken van Prins
Soms ook een echte BARF dag
Carnibest etc allemaal al geprobeerd maar vonden ze niet te vreten helaas
Alleen BARF vind ik te bewerkelijk vooral omdat als ik op vakantie ga ik dat doe met een tentje
Dus niet de mogelijkheid van een vriezer en ieder dag naar een winkel is ook geen optie, vandaar de brok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:05

Gypsylady schreef:

Wat versta jij onder een echte BARf dag?

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:11

Chiqa schreef:
Gypsylady schreef:

Wat versta jij onder een echte BARf dag?

Echt vers vlees rund of kip of pens met bot dus en rauw
Nou oké pens zit geen bot in stinkt alleen maar maar ze vinden het heerlijk
Lamsvlees zijn ze ook gek op alleen dat is hier wat moeilijker te krijgen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:16

In juni komt mijn '2ehands' :+ hond aan, en ik heb me dus even goed verdiept in wat voor voer ik hem zal geven.

Het is het merk Romeo bij de Aldi geworden. In deze brokken zit tenminste 20% vlees(kip). En dat is een van de belangrijkste dingen.. Lucky Dog lag er ook, maar dat is dus echt bagger. := Daar zit bijna geen vleesperecentage in. In die duurdere merken zoals Royal Canin zit geloof ik ook iets van 20%. Ik geloof dat ik wel een goede keuze heb gemaakt zo! Daarbij wil ik hem ongeveer 1x per week vers rauw diepvriesvlees geven van bijvoorbeeld Farmfood. :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:11

20% vlees betekend 80% opvulling wat een hond helemaal niet nodig heeft :)

ook RC betaal je je scheel voor bietenpulp,maar goed,ze hebben wel leuke zakken met hondenrassen foto's erop,dat dan weer wel :)

goede merken brok zijn: acana,orijen en farmfood,daar zit 70 tot 80% vlees in en bv in orijen zitten geen granen verwerkt..

een hond heeft echt géén granen nodig,dat verteren ze niet (kort darmstelsel,voor granen is een lang darmstelsel nodig zoals een paard wel heeft bv) dus granen worden uitgepoept,wordt door het hondenlichaam niet gebruikt,onnodig dus,maar wel goedkope vulling voor brokkenmakers,die vullen hun zakken voer met heel veel granen en bietenpulp,ipv echt eens vlees in hun producten te stoppen...dat wat een hond wél nodig heeft...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:20

Dat van die granen wist ik idd! Ik hou het eerst bij Romeo, ik kijk even hoe hij het daar op doet. Ik geloof dat dit voer in Duitsland zelfs heel hoog gescoort heeft uit een cosumententest. Naar mijn gevoel is het prima spul. :j Aldi heeft vaak goede pure producten, mijn eigen eten komt er doorgaans ook meestal vandaan, niet te vergelijken natuurlijk maar toch. :+

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:26

@Marloez, gelukkig komt je hond pas in juni ;) en heb je nog even tijd om je echt in hondenvoer te verdiepen. Ik zou dus nog geen zak van die aldi brokken in huis halen ;)

Dat je zelf Aldi producten eet, dat kan heel goed, dat doe ik ook. Maar wij mensen zijn alleseters. Een hond is een vleeseter en wat Kimmie ook al aangaf: 20% vlees, betekend 80% troep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:32

kimmie261 schreef:
goede merken brok zijn: acana,orijen en farmfood,daar zit 70 tot 80% vlees in en bv in orijen zitten geen granen verwerkt..

Orijen zit 70% vlees in, Acana 60 en farmfood.....dat weet niemand. De laatste zit bomvol granen :j

Ik ben het met mn voorgangers eens, Aldi is niet bepaald de meest gezonde brok, vreemd dat je dan wel wil afwisselen met een dag vers vlees.....

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:35

Die zak voer is er al. :+ Ik zie dat de prijs kwaliteit verhouding van Farmfood trouwens ook best te doen is.. hoe kan dat zo verschillen?

[edit] @ chica: Ah zou dat dan dus de reden zijn dat Farmfood zo goedkoop is in verhouding met de andere?

En over dat afwisselen met vers vlees.. omdat ik er van overtuigd was dat Aldi wel een goede brok was misschien? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:51

Je kan die zak wel terugbrengen toch of ben je het bonnetje kwijt.
Ik vond Farmfood tien keer niks, mijn hond ging er enorm van stinken (Uit de huid) heb al dr dekentjes weg moeten gooien zo smerig. Ook scheet ze zich helemaal leeg op die brokken.
Orijen was ik een stuk tevredener over.

Laika

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:52

Ik heb zelf geen ervaring met Farmfood maar in de wandelgangen wordt het ook wel fart-food genoemd :')

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:56

Chiqa schreef:
Je kan die zak wel terugbrengen toch of ben je het bonnetje kwijt.
Ik vond Farmfood tien keer niks, mijn hond ging er enorm van stinken (Uit de huid) heb al dr dekentjes weg moeten gooien zo smerig. Ook scheet ze zich helemaal leeg op die brokken.
Orijen was ik een stuk tevredener over.

Klopt dat kan, maar ik ga 'm toch testen. :j Orijen vind ik te duur, dat heb ik er niet voor over. :) Ik eet zelf ook geen kaviaar enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:58

Ik zou persoonlijk die rommel niet op mijn huisdieren durven uit te testen, of vind je gezondheid niet zo belangrijk Marloez?

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:01

droge brokken van pedigree met een bak rauw vlees uit de diepvries erdoorheen. Af en toe een bak frollics. Veel eten doet ie trouwens niet,als ie al wat eet is het meestal het kattenvoer :D (de kat eet trouwens ook uit zijn bak..echt bizar,nog nooit een kat pens zien eten)
Ik was altijd nieuwsgierig naar BARF maar ik zie het niet zitten om hem rauwe botten te geven aangezien hij deze in z'n geheel opvreet en ik als de dood ben dat er botsplinters vanaf komen met alle gevolgen van dien. (afgelopen kerst als verrassing een rauw vleesbot bij de slager gehaald en er was na 15 minuten serieus niks meer van over..)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:02

Ik denk dat je uit mijn post wel kunt opmaken dat ik dat erg belangrijk vind. Maar iets kan ook te ver gaan! Ik vind mijn gezondheid ook belangrijk, en zou ook het liefst alleen maar puur biologisch willen eten. Maar dat betekend nog niet dat dat ook uitvoerbaar is binnen mijn budget!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:04

Ik vind de verzorging van een paard veel geld....... ik heb dus geen paard.
Als mensen goed voer voor een hond te duur vinden, neem dan gewoon geen hond. Toch? Of zie ik het nou te zwart wit.

@Marloez, je eet geen kaviaar, maar dat heb je ook niet nodig om gezond te blijven, wel? Ik neem aan dat je wel groenten, vlees, zuivel etc. eet om gezond te blijven. Dat je dat bij de goedkoopste winkel koopt, is niks mis mee. Want als je het heel goedkoop wil doen, kun je zelf ook wel brandnetels gaan snijden en die koken toch? Maar dat doe je toch ook niet?

Ik geef mijn honden vlees, maar geen biefstuk of een T-bone.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:04

Marloes waarom ga je dan niet bv barfen als gezondheid én je portemonaie belangrijk is?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:07

Koia schreef:
droge brokken van pedigree met een bak rauw vlees uit de diepvries erdoorheen. Af en toe een bak frollics. Veel eten doet ie trouwens niet,als ie al wat eet is het meestal het kattenvoer :D (de kat eet trouwens ook uit zijn bak..echt bizar,nog nooit een kat pens zien eten)
Ik was altijd nieuwsgierig naar BARF maar ik zie het niet zitten om hem rauwe botten te geven aangezien hij deze in z'n geheel opvreet en ik als de dood ben dat er botsplinters vanaf komen met alle gevolgen van dien. (afgelopen kerst als verrassing een rauw vleesbot bij de slager gehaald en er was na 15 minuten serieus niks meer van over..)

Heb je al wel eens gekeken hoeveel kunstmatige kleur en smaakstoffen er in die merken zitten?
Tussen brok en barf zit ook nog KVV. Wel het gezonde bot, maar gemalen zodat het voor een niet of slecht kauwende hond geen kwaad kan. En rauwe botten splinteren niet. Dat je hond het in 15 minuten weg had, wil alleen maar zeggen dat hij het verrukkelijk vond. :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:10

farmfood heeft toch een hoog vleesaandeel in de brokken?alleen die gebruikt wel granen...

er zijn meer brokken merken waar een hoog vleespercentage inzit:
Arcana (Hoger vleesaandeel)
Arden Grange (Hoger vleesaandeel)
Biofood (Biologisch. De vleesbrok is een geperste brok)
Dog Lovers Gold
Farmfood (Geperste brok zonder chemische anti-oxidanten)
Henne (Op basis van vis)
Orijen (Bevat 70% vlees en 30% groente/fruit. Bevat dus ook géén rijst!!)
Platinum Petfood (70% vlees/kip aandeel)
Seven for Seven (Elke dag een andere "smaak". Met een hoger vleespercentage)
Yarrah (Biologisch)

deze merken staan bekend als "betere" brokkensoorten :)

marloez,kvv is goedkoper als menig brok... :)

om een voorbeeld te geven,royal canin kost bij kopen van een grote zak,3,60 de kilo,kvv kan je al voeren voor 1,50 de kilo..en dan voer je niet eens 80% granen en vulmiddel...als je nu toch naar je portemonnee kijkt :D

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:11

Laika schreef:
Ik vind de verzorging van een paard veel geld....... ik heb dus geen paard.
Als mensen goed voer voor een hond te duur vinden, neem dan gewoon geen hond. Toch? Of zie ik het nou te zwart wit.

@Marloez, je eet geen kaviaar, maar dat heb je ook niet nodig om gezond te blijven, wel? Ik neem aan dat je wel groenten, vlees, zuivel etc. eet om gezond te blijven. Dat je dat bij de goedkoopste winkel koopt, is niks mis mee. Want als je het heel goedkoop wil doen, kun je zelf ook wel brandnetels gaan snijden en die koken toch? Maar dat doe je toch ook niet?

Ik geef mijn honden vlees, maar geen biefstuk of een T-bone.

In het Aldi voer zit 20% vlees. Dat zit ook in véél duurdere merken die zelfs bij de dierenarts verkrijgbaar zijn. Uit een consumententest in Duitsland was het voer heel goed gekomen. :j Dat betekend voor mij dat het prima voer zal zijn, wat nog te bezien valt natuurlijk want het is ook per dier verschillend. Misschien is het niet het beste, maar ook niet het slechtste! Net zoals ik zelf eet eigenlijk. Plus daarbij; kip is licht verteerbaar dus lijkt me ook wel geschikt. :j

Dat kaviaar was geen goed voorbeeld van me idd.

Ik ben het met je eens als je goed voer te duur vind niet aan een dier moet beginnen, maar er zit verschil tussen overdreven extremistisch goed voer willen kopen en gewoon een goede zak voer kopen. :) Mensen labelen Aldi meteen als 'slecht' maar in mijn ogen is het niet 'slechter' dan het gemiddelde merk acceptabele hondenvoer. :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:16

@koia,ik denk dat het een probleem is dat mensen bij barfen altidjd maar denken aan botten voeren...of halve koeien in je huis moeten gooien,bot is maar een percentage wat je voert in het voerschema,voor de rest kan je bv vlleessnippers voeren,en dan 1 of 2x per week iets met bot ,en dat kan je zien als een stuk spare ribs voeren of ene kipkarkas,dat is toch niet zo heel erg...

dat er mensen zijn die schapenkoppen voeren,dat wil niet zeggen,dat je dat altijd moet doen als je barft..

als je dat niets vind om te voeren,maar wel vers wil voeren,is er een prima tussenweg: KVV,dat is een gemalen vleesmenu die geheel kompleet is,ook te verkrijgen in zeer veel verschillende vormen (van hamburgers/worsten,tot zakjes vlees) en verschillende merken.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:18

Laika schreef:
Koia schreef:

Heb je al wel eens gekeken hoeveel kunstmatige kleur en smaakstoffen er in die merken zitten?
Tussen brok en barf zit ook nog KVV. Wel het gezonde bot, maar gemalen zodat het voor een niet of slecht kauwende hond geen kwaad kan. En rauwe botten splinteren niet. Dat je hond het in 15 minuten weg had, wil alleen maar zeggen dat hij het verrukkelijk vond. :D

Verukkelijk vond ie het zeker! als BARF nou van die pakjes voor in de diepvries heeft met spul dat al een beetje grof gemalen is voert het makkelijker. Ik zie het niet zo zitten om met een half karkas in m'n huiskamer te zitten of emmers dode kuikens in m'n keuken klaar te zetten haha :+ Ik geef hem trouwens best vaak visjes,van die kleine dingetjes waar alleen maar haargraatjes in zitten,inclusief kop+ingewanden. Vind ie echt heerlijk. --> http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=54833
Van die zakken met stukken hart wat je even moet voorkoken vind ie ook erg lekker maar krijgt hij daarmee wel alles binnen? Vandaar die brokken. In de supermarkt heb je de keuze: geurstof,smaakstof,kleurstof..tja ik weet het niet :+ alle dure merken schijnt wel wat mis mee te zijn

edit// sorry lees net dat er al berichten voor me zijn geplaatst. In ieder geval,de hond leeft nog,ziet er gezond uit en lijkt me gelukkig. Maar ik ben wel bereid om dingen te testen :+
mocht hij na een week BARF elke dag z'n bakje leeg eten stap ik zo over! geen twijfel mogelijk. Hij eet nu zo'n 1 keer per 2/3 dagen. Dus zou mooi zijn als ie wat beter at,wie weet,misschien is BARF de oplossing :D
Laatst bijgewerkt door Koia op 21-05-10 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:21

kimmie261 schreef:
als je dat niets vind om te voeren,maar wel vers wil voeren,is er een prima tussenweg: KVV,dat is een gemalen vleesmenu die geheel kompleet is,ook te verkrijgen in zeer veel verschillende vormen (van hamburgers/worsten,tot zakjes vlees) en verschillende merken.

Het is alleen jammer dat ik altijd ernstig ruimtegebrek heb in mijn inimini vriezertje die ik ook nog moet delen met huisgenoten. :+ Brokken zijn voor mij dus wat makkelijker.