Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:49

Mindim schreef:
De meeste katten mijden hondentuinen wel hoor. Bij ons achter loopt nooit een kat, de meesten die er zijn geweest, wisten niet hoe snel ze weg moesten komen.
Maar mijn hond beschadigd ze niet hoor, die van jou dus wel?

In het begin van het topic heb ik het al gezegd, nu nogmaals maar. Hij verjaagt ze alleen als ze in de tuin komen, een enkele keer is daardoor een kat halsoverkop de sloot in gevallen en dat soort akkevietjes. Maar hij heeft ze nog nooit gepakt. Tijdens het uitlaten kan je gerust 10 tegen komen, niets aan de hand. Als je hem in een kamer zet met katten, ook niets aan de hand. Zolang ze maar van zijn terrein blijven.

[edit] Sinds we de hond hebben, ligt de tuin er ook weer netjes bij. Geen uitgegraven plantjes, niet met je handen in het stront zitten etc.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 17-01-10 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:49

IndianLady schreef:
LYSANNO schreef:
Nouja, kijk, sommigen katten willen gewoon naar buiten. Zoals mijn kat, mijn kat is doodongelukkig als ik heb telkis binnen laat, dus ik doe 'm ook buiten. Het is maar net welke kat je hebt.

Prima, maar respecteer dan ook mensen die hun kat binnen hebben omdat wij katten hebben voor osnzelf en niet voor de buurt.

Mijn binnenkat en Bellatrix dr katten komen absoluut niks tekort.

Ja, ik heb ook niks gezegt. Ik val jullie niet aan ofzo. Alleen ik vind het zonde.. Maar dat is mijn mening hé.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:50

Mindim schreef:
De meeste katten mijden hondentuinen wel hoor. Bij ons achter loopt nooit een kat, de meesten die er zijn geweest, wisten niet hoe snel ze weg moesten komen.
Maar mijn hond beschadigd ze niet hoor, die van jou dus wel?

Die van mij heeft dus eens een kat te pakken gekregen in mijn tuin. Dier was niet snel genoeg, ik was te laat met mijn reactie en hond was op tijd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:52

mijn honden vreten ze op met huid en haar....kat heeft werkelijk geen schijn van kans tegen 7 honden,of bv een konijn,gebeurd hier ook nog weleens....
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 17-01-10 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:52

en toen? wat heeft ie gedaan?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:53

Alle verhalen van gisteravond moeten dus weer herhaald worden zo te zien :')

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:53

Hier is zowat geen hond te bekenen, alleen maar katten. De buren hebben katten. Verder op nog een paar. Dus, nooit gezeur van overlast.. Dan heb ik het idee, dan laat ik hem gewoon buiten, en sowhat al was dr wel overlast hij wil naar buiten en hij mag.

LYSANNO

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:54

Ook al heeft ie nu z'n plekje wel gevonden voor de verwarming.. Hij heeft waarschijnlijk iets, blaasontsteking.. Dinsdag heen, hopelijk niks ergs.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:56

suuzepuus schreef:
en toen? wat heeft ie gedaan?

Bedoel je mijn hond? Hij kreeg 'm te pakken en deed nare dingen....Uiteindelijk is de kat losgekomen, maakte dat hij wegkwam en ik heb 'm een poosje niet meer gezien. Een poosje helaas, het was een volhardende, volle kater, die het nodig vond om daarna weer vrolijk verder te gaan tegen mij deuren aan te piesen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:56

magda_90 schreef:
Alle verhalen van gisteravond moeten dus weer herhaald worden zo te zien :')

Er komen hier ook mensen die het topic net lezen en hun verhaal willen doen ;) .

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:58

Mijne komt niet buiten.
Is een aanloper die ik van straat af heb geplukt. Die verkeert in een dusdanige staat dat zij een gevecht niet aan kan. De kans dat dat buiten gebeurd is zeer aanwezig, en ik denk dat ze dat niet overleeft.... Ze heeft binnen een grote krabpaal en loopt verder door het hele huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:59

IndianLady schreef:
LYSANNO schreef:
Nouja, kijk, sommigen katten willen gewoon naar buiten. Zoals mijn kat, mijn kat is doodongelukkig als ik heb telkis binnen laat, dus ik doe 'm ook buiten. Het is maar net welke kat je hebt.

Prima, maar respecteer dan ook mensen die hun kat binnen hebben omdat wij katten hebben voor osnzelf en niet voor de buurt.

Mijn binnenkat en Bellatrix dr katten komen absoluut niks tekort.

Mijn probleem is dat sommigen hier die hun kat binnen houden het niet respecteren dat wíj ze wél buiten laten :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:01

Ik heb er geen probleem mee dat jouw katten buiten BB, maar wel dat ze in andermans tuin hun behoefte doen en jij je schouders ophaalt en zegt; tja hij moet ook zijn behoefte doen.

Daar erger ik me aan :Y)

(wil hier niet mee zeggen dat jij dat wel doet ;) )

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:02

Bizzybijtje schreef:
Mijn probleem is dat sommigen hier die hun kat binnen houden het niet respecteren dat wíj ze wél buiten laten :+

Dat valt wel mee. Dit topic is geopend omdat TS graag een discussie wou voeren over het wel of niet buiten laten van katten. Jij wilde daar kennelijk ook over discussiëren, anders had je niet gereageerd.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:08

Ik vind het per kat verschillen. Ik snap echt wel dat je een pure raskat niet naar buiten laat. Wij hebben ook katten gehad, maar dat was alleen voor hun leuk, wij zagen ze nooit. Ze zaten alleen maar buiten, eentje zat zelfs bij anderen binnen! Die ging lekker in een wiegje van de baby slapen. Daarom hebben wij besloten hem weg te doen.

Een kat binnenhouden kan makkelijk, en al helemaal als hij goede verzorging krijgt en dergelijke.

Een dier moet je niet met een mens vergelijken. Dat is nou eenmaal onmogelijk. Als een kat het naar zijn zin heeft binnen, waarom dan anders doen? Waarom zou je zo'n dier aan gevaar blootstellen als hij welgesteld is met zijn leefomgeving?
De risico's die eraan vastzitten, zijn te groot.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:11

Ik heb hier twee katten die gewoon naar buiten, ik woon aan de rand van een woonwijk vlak bij een drukke weg maar die mijden ze.
We hebben een kattenluikje dus ze gaan wanneer ze willen.
Beesten opsluiten (dat is het in mijn ogen wel..) vind ik gewoon niet kunnen.
Als je ze niet naar buiten kan laten gaan, neem dan gewoon geen kat (of paard of wat dan ook :) )
En het is echt niet zo dat ik minder van ze houd ofzo, omdat ik ze niet 'bescherm tegen gevaren van buiten.'
Ik denk dat ze gek zouden worden als ze niet naar buiten mochten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:13

Dus jij vind dat elk dier zoiezo onder elke omstandigheden naar buiten moet (Dus ook de kleinere knaagdieren e.d.)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:14

Ik denk dan niet dat mijn buurt het zo leuk vind als ik mijn toekomstige huisgenoot buiten laat rondlopen (vogelspin). :+

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:15

@Marjoow, Je neemt toch ook een kat omdat je speciaal die kat leuk vind, ok als je hem als kitten koopt, weet je het natuurlijk niet precies. Maar als je de kat aan het begin aan een lijn in de tuin houd, gaat hij het meestal wel zien als zijn thuis. En bovendien, een kat is een kat en dus onafhankelijk, dus ja die gaan naar buiten en blijven soms dagen weg. Als je dat niet leuk vind, neem dan geen kat.

En hoe kan je weten dat een kat het naar zijn zin heeft binnen, ze zijn het gewend. Maar ik wed dat bijna elke kat buiten gelukkiger is. Als jij vanaf je(ga ik toch met een mens vergelijken) geboorte binnen wordt gehouden en nooit naar buiten mag raak je er ook aan gewend en zal je ook 'gelukkig' worden als je goed verzorgd wordt. Maar als je buiten mocht komen was je gelukkiger geweest, over het algemeen. Een paard kan ook gelukkig worden als hij vanaf zijn geboorte altijd in een paddock staat, maar hij was gelukkiger geweest in een groot weiland.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:18

de ene kat is graag buiten, de andere niet
ik ken huishoudens waar de kat altijd binnen zit met zijn kont bij de kachel... het beest wil niet eens naar buiten

onze kat die is het liefst buiten, hij komt in de winter wel meer buiten maar in de zomer is hij alleen binnen om te eten.. en hij heeft het geweldig buiten....

de ene kat is de ander niet, als jouw katten gelukkig zijn op deze manier... dan zou ik het gewoon zo laten bellatrix ;)

Colorado

En kleinere knaagdieren kan je wel buiten laten, maar die hebben daar minder aan dan een kat imo. Een kat kan lekker op onderzoek uitgaan. Een cavia komt te hoge stoepjes tegen, mensen die erop gaan staan en andere obstakels waar hij niet om heen kan en waar een kat geen last van heeft dus die heeft daar zo goed als niks aan. Maar ik vind wel dat als je cavia's hebt dat die lekker de hele dag in een grote (overdekte) ren buiten rond moeten kunnen lopen met allemaal vriendjes en dingen om aan te knagen/onder te schuilen enz.
Laatst bijgewerkt door Colorado op 17-01-10 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

haha!!

En mijn cavia's blijven ook gewoon binnen :')

Nee maar ik vind dat je het per dier moet bekijken. Een paard en een kat kun je niet vergelijken. Een kat die zich vrolijk voelt binnen, en niet naar buiten gaat, voelt zich echt niet opgesloten hoor.
Die weet niet beter, deze dieren hebben de ruimte en kunnen gaan en staan waar ze willen in dat huis.

Ik snap best dat een kat beter naar buiten kan, maar als je nou niet anders kan. Je moet het niet in het algemeen nemen, maar bepalen met wat je hebt.
Als je een vechtersbaas hebt als kat (wat wij hadden) krijg je de hele buurt op je dak, omdat hij met iedere kat vecht. Wil je dat dan?

En ik vind niet dat je een paard/mens/kat kan vergelijken. Het zijn allemaal compleet andere diersoorten, die compleet anders leven.

En een kat in een groot huis, zal heus gelukkig zijn hoor.

Marjo

Colorado schreef:
En kleinere knaagdieren kan je wel buiten laten, maar die hebben daar minder aan dan een kat imo. Een kat kan lekker op onderzoek uitgaan. Een cavia komt te hoge stoepjes tegen, mensen die erop gaan staan dus die heeft daar zo goed als niks aan. Maar ik vind wel dat als je cavia's hebt dat die lekker de hele dag in een grote (overdekte) ren buiten rond moeten kunnen lopen met allemaal vriendjes en dingen om aan te knagen/onder te schuilen enz.

Haha, goeie, ik zet mijn cavia's met dit weer buiten :')

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:21

Mijn kat gaat lekker naar buiten. (behalve als er sneeuw ligt dan wil ze niet :+)
We hebben een grote tuin waar ze haar behoeftes kan doen en wonen tegenover het bos waar ze lekker kan jagen op muizen. Klachten van buren hebben wij nooit gehad en in die tuinen kan ze ook niet erg makkelijk komen.
Wel is ze helaas een keer aangereden en had ze iets gebroken in haar bekken. Toen heb ik best wel getwijfeld of ik haar weer naar buiten zou laten of niet. Maar uiteindelijk toch gedaan, zo was ze het haar hele leven gewend en ze zou doodongelukkig zijin de hele dag binnen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:21

Hoef je niet om te lachen hoor, dat kan prima namelijk!
Mijn cavia's zaten toen ze in een grote groep zaten het hele jaar door buiten, met een lekker warm hokje met een handdoek en een hele hoop stro en als ze zin hadden konden ze de hele dag buiten lopen en zo niet, konden ze lekker warm in hun hokje zitten. Maar het grootste deel van de dag zaten ze toch echt lekker met zijn allen buiten. Ja in de vrieskou, geen een is er dood aangegaan. :)
Doordat ze het hele jaar door buiten zaten pasten ze zich aan het weer aan. Nu van binnen naar buiten is niet zo slim inderdaad. Dan vrees ik dat ze al snel nokkie liggen ;)