Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 18:08

Maar dan heb je het over zoogdieren. Levende voedseldieren verkopen met tig tegelijk in labbakken, daar mogen ze wat mij betreft direct mee stoppen.

Wat je noemt over de tijd die ze in de bakjes zitten is ook zeker een punt die ze zouden kunnen veranderen - bijvoorbeeld stellen dat er alleen aanbieders mogen komen uit landen direct rondom Nederland om de reistijd te verkorten.

Maar nogmaals, in een kleine ruimte zitten vinden veel reptielen niet vervelend, dat doen ze uit zichzelf ook. Als ze tijdens het vervoer warm genoeg zitten is er doorgaans weinig aan de hand.

MondyJoker

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 18:30

Bedankt voor je duidelijke en fijne antwoorden !

Je geeft aan dat het voor vervoeren veiliger is, die kan ik me ook echt wel goed voorstellen. Maar die beurzen duurt toch een hele dag/meerdere dagen ?
Dan is het stukje voor veilig vervoeren ook weer weg als ze daar zijn.
Misschien zijn sommige dieren dan ook niet geschikt om op dat soort beurzen te laten zien/verkopen ?
Verbieden lijkt me ook drastisch, zeker voor de mensen die echt kijken naar welzijn. Maar zoals nu in die bakken (hier idd ook de fotos van de vorige beurs gezien via kennis) zo lang moet toch anders kunnen ?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 18:44

Hanteren van de dieren geeft ook weer een vorm van stress, wanneer je ze op de beurs zou overzetten in grotere bakken. En dan is het nog het risico op ontsnappen.

De grootste Nederlandse beurs is in Houten, dit duurt van 10 tot 4, niet meerdere dagen. Veruit de meeste dieren zijn 's avonds gewoon weer thuis.

Bepaalde soorten die gevoeliger zijn voor stress verbieden vind ik ook helemaal geen gek idee trouwens.

Bedenk dat de mensen die op deze beurzen staan voornamelijk liefhebbers zijn met vaak tientallen jaren ervaring in de verzorging en kweek van hun dieren. Zieke en gestreste dieren hebben zij ook geen plezier aan!

Dit verbod is bedacht door mensen die er een bepaald gevoel bij hebben maar niet gehinderd worden door enige kennis van zaken en daarbij bereid zijn om wetenschappelijk onderzoek, in opdracht van de overheid nota bene, volledig te negeren.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 18:47

Ik krijg bij hun altijd het gevoel wat er ook is bij de lui die paardensport helemaal willen verbieden. Alles of niets.
Maar dat er een hoop beter kan in hanteren en handelen en welzijn van dieren ben ik het altijd helemaal mee eens.

Het zou mooi zijn als er een manier gevonden kan worden wat voor beide partijen werkt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 18:48

Maar dan blijft er wel heel weinig over als knaagdieren, konijnen en sommige andere dieren niet mogen.

Maar ik snap ook dat het uitwisselen van dieren en kennis via dit soort beurzen een belangrijk doel van een beurs is in de reptielenwereld.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 20:04

Dat valt wel mee, de knaagdieren (op voedseldieren na) zijn er ook niet elke editie bij.

Om te illustreren hoe graag bepaalde reptielen in een kleine ruimte zitten, dit is een rotsagame op Cyprus afgelopen december. Ik heb hem onder die steen gevonden zoals je hem ziet zitten en daar zit ie maanden achter elkaar tot het weer warm genoeg is buiten.

Afbeelding

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 20:18

In het geval van de foto heb je het over een winterrust.
Waar het dier zelf z'n plekje kiest en het ook een natuurlijk proces is wat bij dat dier hoort.

Dat is in mijn beleving anders dan op een beurs in een bakje opgekruld zitten, hier is geen sprake van een natuurlijke rustperiode waarin ze in het wild in de kleinste hoekjes zitten.
Op enkele foto's die ik zag van vandaag waren er hagedissen te zien die niet languit konden zitten.
En je hebt meermaals aangehaald dat ze bij vervoer kunnen beschadigen, ik snap die gedachte. Maar een rondje dierenarts (zoals je eerder zei) is vele malen korter dan een beursdag.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 20:27

Op een beurs hebben die dieren geen schuilplekken. Want ze moeten goed te zien zijn. Dat is het doel van de doorzichtige bakjes neem ik aan.

En voedseldieren zijn ook knaagdieren?

Nogmaals: strengere regels zouden een goede stap zijn. Maar ik vraag mij af of dat zin heeft.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 20:50

Ingenting schreef:
In het geval van de foto heb je het over een winterrust.
Waar het dier zelf z'n plekje kiest en het ook een natuurlijk proces is wat bij dat dier hoort.

Precies, en dat plekje is het allerkrapste hoekje wat hij kon vinden, want daar voelt hij zich het prettigst om de winterrust door te komen. Hij kan overal gaan zitten. En dat is met veel reptielen zo, vaak zie je ze de hele dag niet, niet alleen als ze in winterrust zijn. En in het bakje zijn ze inderdaad wel te zien, en dat zal inderdaad een vorm van stress geven, dat klopt. Dat is echter maar kort en daar houden ze niks aan over.

Als je het rondje dierenarts geen goede vergelijking vindt, paarden dan? Op transport door heel Europa in een krappe vrachtwagen omdat de eigenaar op wedstrijd wil of naar een ander land verhuist. Of op het vliegtuig naar een ander continent. Geeft ook stress. Is ook tijdelijk.

Voedseldieren zijn inderdaad ook knaagdieren.

Ik heb meer dan 20 jaar reptielen en geleedpotigen en ben vaker op beurzen geweest dan me lief is, je hoeft mij echt niet te vertellen dat er verbeterpunten zijn en dat er soms dingen gewoon niet goed gaan. Maar feit is dat deze beurzen in Nederland echt niet slecht zijn en als je het verbiedt dan gaan mensen ergens anders naartoe. NVWA is er de hele dag, er lopen dierenartsen rond, dat gebeurt niet in elk land.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 21:21

Maar het is toch niet omdat anderen met andere dieren het niet ok doen, dat het dan wel ok is om het met andere dieren ook te doen?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 21:32

Wie zegt dat het niet oké is? Ik niet. De paarden houden er doorgaans niks aan over, de reptielen ook niet. Er is tijdelijk ongemak als er verder gewoon goed voor gezorgd wordt. Ik zeg dat het vergelijkbaar is en daar kun je het mee eens zijn of niet.

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 21:41

black_kelpie schreef:
Ingenting schreef:
Als je het rondje dierenarts geen goede vergelijking vindt, paarden dan? Op transport door heel Europa in een krappe vrachtwagen omdat de eigenaar op wedstrijd wil of naar een ander land verhuist. Of op het vliegtuig naar een ander continent. Geeft ook stress. Is ook tijdelijk.

Ik heb niet gezegd dat ik het in de paarden allemaal goedkeur. Daar heb ik ook zo mijn mening over.
In mijn geval gaat het niet om het soort dier, elk dier zou zo stressvrij mogelijk moeten kunnen leven. En nee 100% stressvrij dat kun je vrijwel niet realiseren.
Maar ongeacht over welk dier het gaat, stress bezorgen en het in een kleine ruimte vervoeren om naar de dierenarts gaan of als het is aangekocht het vervoer naar huis vind ik heel anders dan het dier nog langere tijd in een kleine ruimte vervoeren voor eigen of andermans vermaak (of dat nu het werk is of niet van de mens).

Maar zal verder de discussie los laten, want in anders blijven we in cirkels draaien.