Laat jij je kat naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Laat jij je kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:51

Zodra je een dier in huis haalt ben je verantwoordelijk voor zijn geluk vind ik.

Als een kat doodgelukkig wordt van binnen op de bank liggen, nou, dan doet ie dat. Is een kat veeeeel gelukkiger als ie buiten in de zon kan liggen en op vlindertjes kan jagen, dan zorg je dat ie de tuin niet uit kan en doe je dat.

Poes blij, buren blij, baasje blij.

De stelling: wat ie niet kent mist ie niet, ben ik het pertinent niet mee eens.

Mijn kater Wammes heb ik op 2 jarige leeftijd overgenomen van iemand die er niet meer voor kon zorgen. Wammes had in zijn hele leventje alleen een apartement zonder balkon gezien. Hij wist niet eens wat frisse lucht was.

Bij mij mocht ie buiten als ie dat wilde, maar hij moest wel een tijdje binnenblijven ivm wennen.

Vanaf moment 1 wilde hij naar buiten. Hij wilde zelfs zó graag naar buiten dat hij uiteindelijk uit het raam vanaf de eerste verdieping op de tuintafel sprong. Vanaf dat moment vond hij het heerlijk om overdag lekker buiten te struinen, bij mijn moeder in de winkel (waar ik boven woonde) op bezoek te gaan, en 's avonds lekker binnen te zijn. Beestje was uiterst gelukkig.

Hij kende het dus ook niet, maar het zat gewoon in zijn karakter ofzo.

Net zoals mijn twee raspoesjes die ik binnen wilde houden. Niet omdat ze zo duur waren, maar omdat vreemden al snel denken "hee een raspoes, die hoort vast niet buiten, ik ga hem redden!". En vervolgens kan ik poes weer in het asiel ophalen terwijl dat niet de bedoeling was.

Maar ook hier: helaas. De hordeur werd binnen 2 weken gesloopt want de beide poesjes wilden naar buiten! Nu blijft De Snoes lekker op vlindertjes jagen in de tuin waar ze niet uit kan want ze komt de schutting niet over. IemieminiePoes vist de visvijver leeg die drie straten verderop ligt en brengt me regelmatig visvijvervissen. Alle poesjes blij, Maanling blij.

EDIT: blijft het feit dat volgende zomer de schuttig dusdanig wordt afgemaakt dat ook IenieminiePoes er niet meer overheen kan.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:41

kimmie261 schreef:
ik een egoist???

omdat ik geen dieren neem die mij ip niet boeien??

of dieren waarvan ik vind dat ik ze niet de zorg kan geven die ik vind dat ze nodig hebben??

dan ben ik een egoist??

of begrijp ik je verkeerd??

ik rij zelden tot nooit buiten nee,overigens woon ik in een afgelegen gebied...dus als ik buitenrij zullen weinig mensen last of hinder ondervinden..

daarnaast vraag ik mij af,wat voor hinder ik geef als ik met paard onder mijn begeleiding buitenrij,zou wat anders zijn als ik hem gewoon losliet en aan het eind van de dag maar eens ging zoeken waar die uithangt...

Je kunt je kat waarschijnlijk ook niet geven wat die nodig heeft...

En natuurlijk ben je een hinder als je met je paard naar buitengaat, maar ik hoor het al dat die je weinig Slapen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:42

Letizia schreef:
kimmie261 schreef:
Haha! precies,ws heb jij dieren die ik niet leuk genoeg vind om zelf te hebben,kunnen ze beter bij mensen zitten die ze wel leuk vinden...

Egoisme noemen ze dat...

Dat slaat nergens op, alsof ik een ehhh noem eens wat, konijn ga nemen terwijl ik die niet leuk vind, want anders ben ik egoïstsich Verward[/quote]

Nee maar je kunt een karakter niet altijd kiezen.... Dus als hij na een jaar niet leuk meer is doe je hem toch gewoon weer weg?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:43

kimmie261 schreef:
ach ja,best fijn te weten dat ik ook nog een egoistische kant heb...

en dat terwijl ik juist ervoor zorg dat alle dieren die ik hier rond heb lopen,een gouden leventje hebben... Haha!

Zonder naar buiten te kunnen kom je niet verder dan brons...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:53

Kimmienogwat, heel vervelend voor je dat je zo'n overlast van katten hebt gehad. Al klinken je verhalen nogal aangedikt, als ik heel eerlijk ben. Nagelbijten / Gniffelen
Verder ben ik dus ook zo'n katteneigenaar, die een van haar katten lekker buiten laat lopen, maar de onzin die jij verkoopt (alsof het mij dus niet interesseert waar ze uithangt en dat soort bullshit) vind ik veel te ver gaan.
Je klinkt erg gefrustreerd, hoor. Haha!

Ik ben overigens geen liefhebber van honden, heb er dus ook niet een. Vork
Daar kan ik ook wel wat negatieve verhalen over ophangen hier, maar daar gaat het topic niet over, he. Tong uitsteken
Gelukkig maar dat smaken verschillen en laat andere mensen in hun waarde graag.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:57

Nadya schreef:

Dat geldt voor meer mensen hier Knipoog , bedoel ik overigens niet jou mee Nadya.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:58

IKbenEllen schreef:
Nadya schreef:

Dat geldt voor meer mensen hier Knipoog , bedoel ik overigens niet jou mee Nadya.

Hihi, ben ik helemaal met je eens, wat een gerel, zeg.... Knipoog
Tjonge, waar gaat het over??? Rolleyes

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:59

Bah bah, een mening is geen FEIT Rolleyes . Je komt maar tot brons Misselijk

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:04

IKbenEllen schreef:

Dat zeg ik ook niet...Ik gaf mijn mening Hamer

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:04

IKbenEllen schreef:

Nope iedereen geeft zichzelf goud, dus waarschijnlijk is het niet echt een nuttige maatstaaf Knipoog .
Onze katten lopen 24/7 buiten, maargoed het zijn ook boerderij katten. De halve pers komt af en toe binnen omdat hij nu bijgevoerd wordt. Eerder vond ik het niet kunnen dat mensen hun katten alleen maar binnen hadden zitten. Maar ik zie nu ook wel in dat het gewoon niet anders kan op sommige plekken en dat de meeste katten zich binnen ook prima vermaken.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:09

Ook onze katten lopen zo goed als de hele dag buiten maar wij wonen dan ook weer buitenaf/op de boerderij.
De buren hebben geen last van onze katten eerder nut van.... want ze vangen niet alleen muizen bij ons maar ook bij hen Knipoog

Had ik echter in de bebouwde kom gewoond dan had ik ze niet los laten lopen. Dan gewoon een (grote) ren gebouwd waar ze in hadden kunnen zitten als ze naar buiten willen.

Overigens zijn 2 van de 3 gesteriliseerd/gecastreerd. Nr. 3 is volgende week donderdag het haasje Clown

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:10

oh voor de duidelijkheid onze twee poezen zijn gesteriliseerd en de kater is gecastreerd Knipoog .

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:12

Binckydenice schreef:
Dat zeg ik ook niet...Ik gaf mijn mening Hamer

Jouw mening zonder ruimte voor andermans meningen zullen we dan maar zeggen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:13

Lest schreef:
Nope iedereen geeft zichzelf goud, dus waarschijnlijk is het niet echt een nuttige maatstaaf Knipoog .
Onze katten lopen 24/7 buiten, maargoed het zijn ook boerderij katten. De halve pers komt af en toe binnen omdat hij nu bijgevoerd wordt. Eerder vond ik het niet kunnen dat mensen hun katten alleen maar binnen hadden zitten. Maar ik zie nu ook wel in dat het gewoon niet anders kan op sommige plekken en dat de meeste katten zich binnen ook prima vermaken.

Kijk dit bedoel ik met een mening met ruimte.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:20

Binckydenice ,wat ik bedoel dat ik geen dieren neem die ik niet leuk vind,is dat ik bv geen kat neem,omdat ik het gewoon geen leuke dieren vind,of ik neem bv ook geen konijn,of cavia..
dat is een keuze,omdat ik ze best lief vind hoor,maar niet leuk genoeg vind om zelf te hebben.

en ik begrijp dat als je met een paard niet buiten rijdt,dat deze dan geen gouden leventje kan hebben??

nou ja,met brons neem ik ook genoegen hoor Haha! Knipoog

en helaas zijn mijn verhalen niet aangedikt van de katten overlast,was het maar waar...ik heb echt zo'n hekel aan katten gekregen door die tijd,doe ze verder niets hoor,heb er zelfs genoeg aan een nieuwe baas geholpen als mensen met katten zaten,en zelfs een nestje kittens welke verdronken zou worden(fijn hoor,waren nou eens echte katten liefhebbers,echt ik snap niets van "kattenliefhebbers"... ),in huis genomen en aan een nieuw baasje geholpen.

maar goed,dat is moet niet teveel van mezelf vertellen,was net blij te horen dat ik ook een egoistische kant had Haha!
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 22-11-07 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:22

Vind idd wel dat als je dan je katten buiten laat, je er wel voor moet zorgen dat ze geen kittens krijgen of maken Knipoog

Ik denk dat net zoals met je paard, je kat ook wel aan geeft wat hij wil. Bij ons staat de deur geregeld open, in de zomer helemaal. Maar de ene kat gaat even liggen in de zon en huppelt naar een kwartier weer naar binnen en is met geen stok meer naar buiten te krijgen Clown De ander gaat overal achteraan, maar schiet ook om de minuut naar binnen Clown

Zo lopen er bij mijn moeder in de buurt een paar Noorse boskatten buiten. Geheel verwaarloosd, vol met klitten en kale plekken. Dan krijg ik ook de neiging die een keer goed te verzorgen. Dat vind ik nou sneu.

Daarbij vraag ik me wel weer af hoe je je tuin zo maakt dat je kat er niet uit kan. WIj hebben een schutting van 180 en 250. Maar de kat klimt er zo in.

Ieder heeft ook een andere mening waarvan een dier gelukkig wordt en hoe je hem goed verzorgt. Ik geloof niet dat mijn dieren problemen hebben, de ene kat is zelfs enorm opgeknapt sinds hij hier woont.

edit; dat is hetzelfde verhaal als met paarden, de een vind het een schande als ze 24/7 op het land staan, de ander als ze op stal staan.. Daar is toch nooit een lijn in te trekken.. Zolang alle dieren er gezond verzorgt bij lopen vind ik het prima, dan kijk ik verder naar degene die dat neit doen. Lachen
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 22-11-07 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:23

Mijn kat kan naar buiten wanneer hij wil, door het kattenluik. Hij is meestal 's avonds en 's nachts op pad, alhoewel ik wel merk dat hij een stuk lammer is geworden nu hij de 3 jaar is gepasseerd Haha! . Nu ligt hij hele middagen in zijn hangmat aan de verwarming Tong uitsteken .
Mijn kitten heeft het kattenluik overigens nog niet ontdekt, die kent het buiten zijn ook nog niet.

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:23

Onze poes mag ook gewoon naar buiten toe.
De eerste paar weken hebben we haar binnen gehouden om te wennen, daarna hebben we haar ongeveer een week aan een touwtje buiten gehad, zodat ze daaraan kon wennen en de hond ook aan haar kon wennen.
Daarna mocht ze gewoon naar buiten toe. Ze wordt echt niet blij als ze de hele dag binnen moet zitten, het is wel een beetje een buitenkat.
Ze is geholpen, dus kittens kunnen er bij ons niet komen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:26

Mijn katten komen niet buiten om 3 redenen: 1 ik woon op een bovenwoning waar een kattenluikje niet mogelijk is, 2 redelijk dichtbij zit een heel drukke weg en 3 het zijn raskatten en ik wil niet dat er zoineens een weg is.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:08

Ik ben blij om te lezen dat er dus veeeeel meer mensen zijn die hun kat lekker binnen houden.

Toppie OK dan! Daar wordt ik vrolijk van Haha!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:43

Babsiej schreef:
Ik ben blij om te lezen dat er dus veeeeel meer mensen zijn die hun kat lekker binnen houden.

En ik ben blij om te lezen dat er veeeeeel mensen hun katten lekker naar buiten doen Haha!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:14

Ik ben blij dat ik blijkbaar niet de enige ben die mijn katjes binnen hou. Als ik nou in een woonwijk of 30 km zone zou wonen zou ik het nog wel durven denk ik. Maar ik heb alleen een fietspad tussen mijn huis en de 80 km weg (waar dikwijls 100 word gereden) en dus gaan ze niet.
Ben het ook wel met Kim eens, bij mijn ouders vonden de katten van de buren het leuk om bij ons in de tuin te plassen en te poepen. Daar gingen onze mooie plantjes kapot van en het is gewoon niet netjes. Met een ren in de achtertuin is het al een heel ander verhaal. Dan heeft niemand anders er last van.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:02

loveyoutoo schreef:
Babsiej schreef:

En ik ben blij om te lezen dat er veeeeeel mensen hun katten lekker naar buiten doen Haha!

Ja naar buiten die handel Haha! Go jij! Go jij!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:08

Als ik nou in een woonwijk zou wonen of aan een drukke weg, dan had ik er sterk over na zitten denken om een ren te maken of om mijn tuin af te bakenen.
Ik woon op een boerderij dus katten lopen lekker buiten. Bijna alle katten zijn gecastreerd of gestelliseerd, op 2 katers na. Die zijn wild en kan je absoluut niet te pakken krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:14

Babsiej schreef:

Ik ben blij dat er ook mensen zijn die de vrijheid van een kat niet ontnemen.
Heel blij, dikke pluim voor de mensen die beperkt zijn en een kattenren in hun tuin
aan hebben gelegd! OK dan!