Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Flux schreef:Interessant xoranlover. Ik bedacht me dit ook met oog op de hondenfok ja, voor katten nog niet over nagedacht. Abessijn x main coon vind ik ook niks doordacht aan inderdaad en dat jij doordat er zo weinig fokkers zijn soms nesten met (verre) verwantschappen heb snap ik ook. Bestaat er trouwens ook outcross in de kattenfok? Abessijn/somaal snap ik dan maar dat is natuurlijk eigenlijk hetzelfde ras. Binnen sommige stamboomrashonden hoor je dit steeds vaker.
Afstamming op papier vind ik voor alle dieren belangrijk. Ik heb een rashond met stamboom maar het jammere aan dat papiertje vind ik wel dat ik niet direct kan zien hoe gezond de voorouders waren. Dat moet ik dan weer in een database zien te vinden waar uitslagen lang niet altijd op staan. (ik weet dit trouwens voor mijn eigen hond wel hoor want daar heb ik haar fokker de oren van de kop over gevraagd). En ook als dieren komen te overlijden zou ik dan graag binnen het stamboek terug willen vinden.
Lughnassadh schreef:Een stamboom heeft voor mij alleen zin als alle achterliggende dieren ook getest zijn. Het papiertje an sich zegt met dus niets.
Xoranlover, nee dat bestaat (nog) niet. Ik vraag me ook af of dat er ooit komt. Die fokkerswereld is veel kleiner dan honden en ook veel versnipperder. Toen ik nog fokte was ik al heel blij dat ik inteelt, etc. kon bereken online. DNA-testen waren toen net in opkomst.
Flux schreef:Interessant xoranlover. Ik bedacht me dit ook met oog op de hondenfok ja, voor katten nog niet over nagedacht. Abessijn x main coon vind ik ook niks doordacht aan inderdaad en dat jij doordat er zo weinig fokkers zijn soms nesten met (verre) verwantschappen heb snap ik ook. Bestaat er trouwens ook outcross in de kattenfok? Abessijn/somaal snap ik dan maar dat is natuurlijk eigenlijk hetzelfde ras. Binnen sommige stamboomrashonden hoor je dit steeds vaker.
Afstamming op papier vind ik voor alle dieren belangrijk. Ik heb een rashond met stamboom maar het jammere aan dat papiertje vind ik wel dat ik niet direct kan zien hoe gezond de voorouders waren. Dat moet ik dan weer in een database zien te vinden waar uitslagen lang niet altijd op staan. (ik weet dit trouwens voor mijn eigen hond wel hoor want daar heb ik haar fokker de oren van de kop over gevraagd). En ook als dieren komen te overlijden zou ik dan graag binnen het stamboek terug willen vinden.
Evamarie schreef:Flux schreef:Interessant xoranlover. Ik bedacht me dit ook met oog op de hondenfok ja, voor katten nog niet over nagedacht. Abessijn x main coon vind ik ook niks doordacht aan inderdaad en dat jij doordat er zo weinig fokkers zijn soms nesten met (verre) verwantschappen heb snap ik ook. Bestaat er trouwens ook outcross in de kattenfok? Abessijn/somaal snap ik dan maar dat is natuurlijk eigenlijk hetzelfde ras. Binnen sommige stamboomrashonden hoor je dit steeds vaker.
Dat vind ik ook en je kunt daar ook inteeld uithalen.
Daphara schreef:Lughnassadh schreef:Een stamboom heeft voor mij alleen zin als alle achterliggende dieren ook getest zijn. Het papiertje an sich zegt met dus niets.
Xoranlover, nee dat bestaat (nog) niet. Ik vraag me ook af of dat er ooit komt. Die fokkerswereld is veel kleiner dan honden en ook veel versnipperder. Toen ik nog fokte was ik al heel blij dat ik inteelt, etc. kon bereken online. DNA-testen waren toen net in opkomst.
Mensen denken door malafide fok ook dat stambomen heel duur zijn. Ik moet altijd lachen om die advertenties met bijvoorbeeld:
“Kitten uit stamboom ouders, kitten zelf heeft geen stamboom maar is raszuiver, wil je er een stamboom bij, dan €200 duurder”
Een stamboom aanvraag kost per kitten tussen de €12,50 - €22,50 even afhankelijk van welke vereniging de fokker aangesloten is. Het papier an sich kost echt niet zoveel, het staat ergens voor, namelijk de voorgeschiedenis van je dier.
Edit: wat Esplendido dus ook zegt.
.
Esplendido schreef:Broodfok stopt pas als er geen brood meer mee te verdienen is. En dat is pas als mensen geen pups meer kopen van dit soort fokkers.
Door steeds strengere controles worden grotendeels de goedwillende fokkers getroffen, de kwaadwillende vinden toch weer de mazen in de wet. Bovendien is een waterdicht systeem in Europa met de open grenzen een utopie.
Maar uit (inmiddels wel vijf jaar oude) cijfers blijkt dat er jaarlijks in Nederland ongeveer een behoefte is aan 150.000 pups per jaar. In dat jaar werden er 34.000 pups met stamboom geboren, de rest kwam dus van nesten zonder stamboom (en dus zonder enige controle) of uit het buitenland. Dat is een schrikbarend hoog aantal…Oftewel nog een lange weg te gaan.
https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/b ... broodnodig
BeFunny schreef:Er zijn ook steeds meer belachelijke kenmerken waaraan rashonden moeten voldoen. Dat je je moet afvragen of het wel zo verkeerd is dat er steeds minder van zijn. Die extreme uiterlijke kenmerken dat is ook dierenleed. En dan zie ik nog liever verantwoord outcross bijvoorbeeld.
Avalanche schreef:BeFunny schreef:Er zijn ook steeds meer belachelijke kenmerken waaraan rashonden moeten voldoen. Dat je je moet afvragen of het wel zo verkeerd is dat er steeds minder van zijn. Die extreme uiterlijke kenmerken dat is ook dierenleed. En dan zie ik nog liever verantwoord outcross bijvoorbeeld.
Ik ook. Maar designerdogs zijn helaas een trend geworden, en sommige rassen moet je imo niet willen kruisen.
Imo is er ook outcross mogelijk waarbij je binnen je eigen ras blijft. Mijn reu komt uit Polen. Waar ik overigens moest zorgen dat paspoort in orde was, rabiës enting en titer in orde, stamboom uiteraard aanwezig, en ik nam dus naast een hond een hele map met papierwerk mee
Urbanus schreef:En zo bereik je mensen, denk ik. Je kunt wel een heel fantasierijk plan bedenken om broodfok tegen te gaan en je te focussen op de fokkers, maar zonder vraag geen aanbod. Wil je iets tegengaan dan moet je het niet per definitie verbieden, want verbieden werkt alleen maar stiekem gedrag in de hand*, maar ridiculiseren. Belachelijk maken. En dat doe je door de consument direct te benaderen, denk ik. Door je als dierenarts zo uit te spreken.
Lughnassadh schreef:Ardo, nee voor katten bestaat dat niet.
Pawpeds is ideaal inderdaad.
Het zou een hoop schelen als men meer aan outcross zou doen en gesloten stamboeken weer open zet. Ik fokte Maine Coons en daar kon toen, en ik neem aan nu nog, ver bloed ingevoerd worden. Wel aan voorwaarden verbonden.