Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Joolien schreef:Even een kritische noot, heeft de 2e direnarts haar gezien? Hoe lang heeft ze de kat gezien? Vind dat ze namelijk wel heel snel een conclusie trekt, of ligt dat aan mij?
)
.
. We doen ons best en zijn wel echt doorzetters. Zo is mijn 22-jarige merrie 10 jaar geleden afgeschreven door de artsen en in de jaren die volgde zijn we van L1 naar Z2 uitgegroeid. In 2012 kregen we te horen van dezelfde arts dat we niet meer mochten rijden en zijn we toch wat vooruit gegaan (van afgeschreven/laten inslapen naar niet meer rijden)
. En ondertussen rijden we nog steeds eigenwijs door.Kuggur schreef:Ayasha schreef:imo als de gene die haar neemt, haar neemt terwijl die het HELE verhaal van de kat weet. Zie ik het probleem niet van herplaatsen.
Nee? Een kat die de iemand letterlijk het ziekenhuis heeft ingeholpen? Dan ben je imo vrij laconiek als je "het probleem van herplaatsen" niet ziet.
Niet als de kat nu gewoon normaal is. WowAmigo schreef:Ik lees dit topic al een tijdje mee, heftig verhaal.
Maar wat ik mij als kattenleek nou afvraag is, wat kan je nou in hemelsnaam bij een dergelijke kat zo verkeerd doen dat ie zo uit zijn stekker gaat? Als je een dier nou zo treitert dat ie vals wordt, dat snap ik, maar daar is hier toch geen sprake van? Ik stel me voor dat je zo'n kat gewoon eens binnen en buitenlaat, dagelijks voorziet van voer en er eens mee knuffelt, wat kan je er dan mis mee doen? (ik zal wel te simpel denken, maar ik ben daar wel benieuwd naar)
Kuggur schreef:Ayasha schreef:imo als de gene die haar neemt, haar neemt terwijl die het HELE verhaal van de kat weet. Zie ik het probleem niet van herplaatsen.
Nee? Een kat die de iemand letterlijk het ziekenhuis heeft ingeholpen? Dan ben je imo vrij laconiek als je "het probleem van herplaatsen" niet ziet.
Zwerte schreef:WowAmigo schreef:Ik lees dit topic al een tijdje mee, heftig verhaal.
Maar wat ik mij als kattenleek nou afvraag is, wat kan je nou in hemelsnaam bij een dergelijke kat zo verkeerd doen dat ie zo uit zijn stekker gaat? Als je een dier nou zo treitert dat ie vals wordt, dat snap ik, maar daar is hier toch geen sprake van? Ik stel me voor dat je zo'n kat gewoon eens binnen en buitenlaat, dagelijks voorziet van voer en er eens mee knuffelt, wat kan je er dan mis mee doen? (ik zal wel te simpel denken, maar ik ben daar wel benieuwd naar)
Bij een dergelijke kat kan je snel dingen verkeerd doen. Zo'n kat is veel gevoeliger voor stressprikkels, voelt zich sneller in het nauw gedreven. Waar wij nog 10 routes kunnen zien via waar de kat een situatie kan ontvluchten, kan de kat er blind voor zijn dus het gevoel krijgen te moeten aanvallen als verdediging.
In dit geval werd de kat vastgehouden, dus letterlijk geen vluchtmogelijkheid. Had waarschijnlijk dus een pijnprikkel door de blaasontsteking, maar ze snappen natuurlijk niet dat het daardoor komt, deze kat dacht dat zn eigenaar die pijn veroorzaakte. Logisch dan dat ie aanvalt. Een kat met een gezond koppie zal ophouden zodra hij los is, deze kat ervaart echter dusdanig veel stress dat er een soort paniekaanval ontstaat en bleef dus maar doorgaan.
Zo'n kat heeft het nodig om zich veilig te voelen en katten krijgen dat gevoel als hun omgeving voorspelbaar en beinvloedbaar is. Een kat als deze kan er dus bijv gestresst van raken als ie de ene dag wel naar buiten mag en de volgende dag niet, dat is onvoorspelbaar en dus stress. Zoiets simpels kan al op gaan bouwen en leiden tot een agressieve uiting. De kat bepaalt wat veilig is, wij niet. Geldt trouwens voor elke kat, alleen een gezonde kat kan best wel wat stress hebben voordat ze probleemgedrag gaan vertonen.
madelief88 schreef:Ik ben ook wel heel benieuwd wat voor voortekenen zo'n kat dan vertoont, ik heb daar echt geen idee van.
Zwerte schreef:@missyvette4u: dit heeft niks met het ras te maken hoor, maine coons zijn niet anders dan andere katten.
dit topic is echt mega interessant en leerzaam! MissYvette4u schreef:Zwerte schreef:@missyvette4u: dit heeft niks met het ras te maken hoor, maine coons zijn niet anders dan andere katten.
Qua omgang en signalen toch wel? Je schrijft zelf dat zo'n kat veel gevoeliger is voor stressprikkels.
Of is dit niet bij alle maine coons, is het puur per kat ivp ras afhankelijk?
Ik weet niet, ik ben wat dat betreft een leekdit topic is echt mega interessant en leerzaam!
Zwerte schreef:Dat valt erg tegen jammergenoeg. Er zijn nogal veel misverstanden over katten. Zo denken veel mensen dat je katten toch niks kan leren en worden ze volledig 'los' gelaten. Zolang minoesje gewoon vriendelijk rond loopt is alles prima, maar als ze een keertje uithaalt is ze gemeen of vals en kan een schop krijgen. Je wil echt niet weten hoeveel katten probleemgedrag vertonen uit pure onmacht, omdat de eigenaren gewoon de katten niet kunnen lezen. Is bijna nooit onwil gelukkig, maar wel onkunde.
Ook niet vreemd hoor, de kat is bij ons toch voornamelijk een muizenvanger geweest. Zelfstandige jager die gewoon af en toe wat te vreten wil en soms een aaitje. Voor veel mensen zijn ze nooit meer geworden dan dat en je verdiepen in gedrag is dan ook niet nodig. Dit zie je heel erg op het platteland terug: hele groepen half verwilderde katten en boeren die dat helemaal prima vinden.
Iemand noemde haar laatst nog een soort hond, vanwege dat gedrag.