BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 07:04

Ik doe het anders, laat het een ietsje aandooien, net genoeg om het van elkaar af te kunnen wrikken en verdeel meteen in porties en dan gaat alles zo snel mogelijk de vriezer in.
De meeste dingen krijg je met een goed mes ook wel bevroren gesneden.
Dat is meestal wel een paar uur werk na een levering, maar daarna hoef je ook maar de porties wat je nodig hebt uit de vriezer te pakken. Is dus wel even werk aan ....

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 08:17

Zo kan het idd ook alleen doe ik dat niet omdat je dan nooit even wat meer of even wat minder kan geven :) en heb geen zin om uren te gaan hakken :p die 5 a 10 min dat ik bezig ben vind ik ook niet erg

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 08:18

anneliesdj schreef:
Maar dat werkt toch niet, dan zit je een eeuw te hakken?

Nee...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:32

anneliesdj schreef:
Op welke site's bestellen ze dan? Ik kan me niet voorstellen dat een kipkarkas van 2,50 naar 0,50 cent gaat bij een megabestelling.
Een vriezer aanschaffen wil ik best maar pas nadat ik het heb uitgeprobeerd, daarom wil ik graag even met iemand meedoen, zogezegd.

Ik bestel kipkarkas voor 0,50 tot 1,50. Ligt eraan of de 1e leverancier kipkarkas heeft of niet. En qua kwaliteit zie ik geen verschil. Veel vlees.

Ik voer niet zoveel diersoorten per 2 weken hoor, ik kom aan de 10 per 4 weken, maar wel met orgaan erbij. Het voordeel voor mij is dat mijn hond het er beter op doet. Op KVV valt ze enorm af rond haar loopsheids(zoveel dat ze de dubbele hoeveelheid KVV krijgt en nog afvalt), heeft ze altijd honger, moet ze 2 keer per dag eten om geen gal te spugen. Terwijl ze op barf gewoon hele jaar door dezelfe hoeveelheid krijgt, ze er nog iets beter uitziet en voldaan is. En ik vind het leuk :D

Ik hak 1 keer per week, heb ook een menu waar ik de ene week een kilo kipkarkas opmaak en wat spiervlees van 1 diersoort, de week erna pak ik iets anders. Ik heb wel 10 kilo van alles liggen, maar het zit wel zo los dat ik 1 of 2 karkassen eruit kan pakken. 1 keer in de maand hakken vond ik teveel werk, dan ben je hele middagen bezig. Ik voer ook niks in vacht, dat is nog een stapje te ver. Wel voer ik patrijzen waar alleen de borstfilet en veren af zijn, zit dus nog wel een kop aan. Tessa jaagt absoluut niet, wij hebben altijd konijnen gehad en die waren alleen leuk als ze wegrenden.

Ik ben eerst begonnen met KVV, want dat is makkelijker, toen tijdje barf, weer terug naar kvv en nu weer barf. Het hakken neem ik nu voor lief, omdat mijn hond het er beter op doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:10

Ik heb wat kleinere porties, want ik heb 3 kleine hondjes.
Als ik inkopen heb gedaan, dan verdeel ik het direct in porties in een plastic zakje en dat gaat dan de vriezer in.

Op dit moment koop ik 't meeste nog op de markt en bij de Turkse slager hier in 't dorp. Dat is dan nog vers (niet ingevroren) dus makkelijk te verdelen.
Wel ietsje duurder dan bestellen via websites, maar zo lang mijn nieuwe vriezer er nog niet is, kan ik geen grotere hoeveelheden tegelijk bestellen.

Voeren is bij mij een kwestie van de dag ervoor 2 zakjes er uit pakken (in 1 zakje zit een maaltijd voor 3 honden), in de koelkast leggen zodat het kan dooien... En dan de volgende ochtend 1 zakje pakken om te voeren. Verdelen in 3 bakjes. En voilá... dan heb ik weer 3 super tevreden hondjes :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:47

'Vroegah' werd op barfplaats gezegd dat het voeren van hele delen met vacht en veren eraan juist wel de jacht opwekt. En wanneer het vel eraf is de hond alleen vlees ruikt en niet de dierspecifieke geur en 'look' erbij heeft en dat dier dus niet herkent als het voor zich staat. Dat vond ik wel een logische uitleg.
Hebben jullie ook niet dat je hond met dode dieren aankomt wanneer je bv in het bos loopt? Ik bedoel dat hij die dood tegenkomt en ze meeneemt?

En voeren jullie eenmaal per dag of meerdere keren? En vasten? En voegen jullie allemaal braaf groente's toe? Rekenen jullie per week de hoeveelheden uit? Of doe je dat eenmalig en gaat het verder vooral op de gok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:52

Honden doen dat toch al, of doen dat toch al niet...
De jack russel van m'n ouders was van puppy af aan al dol op dode beesten en nam ze altijd mee. Die staat op brok.

Mijn hondje Luna vind 't heerlijk om in een dode vogel te rollen, maar laat 'm liggen. Zowel toen ze op brok stond als sinds we zijn overgestapt op barf.

Mijn hondje Leila ving al vogeltjes in de tuin toen ze net een jaar oud was en nog nooit barf of ander vers vlees had gehad. En dat doet ze nu nog steeds. Niet erger of minder erg... gedrag is precies hetzelfde gebleven.

Gedrag zit in de hond, niet in 't voer dat je ze geeft.
Een jachthond die je op vers zet, zal ook niet plotseling de vangst gaan opeten.

Ik maak zelf een groente mix.
En daar doe ik vrij lang mee, omdat ik dan gelijk een paar kilo maak. Die doe ik in porties in plastic zakjes waar ik 48 uur (2 dagen, = 4 maaltijden) van kan voeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:58

Dat ben ik niet met je eens, ik ken iemand die jaagt en waarbij ze honden gebruiken, die krijgen geen van alle vers. Want als die hond zijn tanden in die vogel zet om hem te apporteren voelt en proeft hij vlees. Een hond die de prooi opeet/stukbijt wordt afgemaakt, zo nutteloos maar helaas wel waar.

Ik twijfel echt hoor. Want Baruch deed vroeger nooit wat met dode dieren en sinds hij een paar keer wat karkassen heeft gehad is hij veel fantieker. Tijdje terug kwam hij met een marter aan en nu eten ze dat kalf wat de buurman heeft gedumpt.
Maar goed dat maakt verder weinig uit, zolang hij niet actief op jacht gaat.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:00

Wat een kul, op Barfplaats zitten meerdere jachthonden die barfen. Kwestie van opvoeden, werk is werk en eten is eten.

Hier ook 2 honden die het niet in hun hoofd halen achter wild aan te gaan of dood wild mee te nemen.

Ik voer 2x per dag, laat de honden niet vasten, voeg braaf groentes toe en reken alles uit tot op de gram. Het moet ook een beetje een hobby worden/zijn en je moet barfen vanuit een bepaalde overtuiging (namelijk dat het 't allerbeste is wat je voor je hondjes kan doen qua voeding), anders ga je het niet lang volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:01

Dat zegt toch nog niets... Anneliesdj
Een jachthond heeft overigens een "zachte" mond, die "prikt" niet door het beest heen en de hond zal dus zeker geen vlees proeven.

En dan nog, een hond met goede training, weet wanneer hij wel en wanneer hij niet mag eten. Heeft echt niets met z'n voer te maken, maar 100% met training.

Ik ken genoeg mensen die hun jachthond op vers hebben staan en daar geen enkel probleem mee hebben ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:02

anneliesdj schreef:
'Vroegah' werd op barfplaats gezegd dat het voeren van hele delen met vacht en veren eraan juist wel de jacht opwekt. En wanneer het vel eraf is de hond alleen vlees ruikt en niet de dierspecifieke geur en 'look' erbij heeft en dat dier dus niet herkent als het voor zich staat. Dat vond ik wel een logische uitleg.
Hebben jullie ook niet dat je hond met dode dieren aankomt wanneer je bv in het bos loopt? Ik bedoel dat hij die dood tegenkomt en ze meeneemt?

En voeren jullie eenmaal per dag of meerdere keren? En vasten? En voegen jullie allemaal braaf groente's toe? Rekenen jullie per week de hoeveelheden uit? Of doe je dat eenmalig en gaat het verder vooral op de gok?

Onze oude brokken honden kwamen ook met dode dieren aan en de bouvier wilde nog wel eens op een konijn jagen, maar die kregen nooit barf. Tessa komt nooit met een dood dier aanzetten eigenlijk.

Ik ken meerdere jachthonden die wel op barf staan en die hebben geen enkel probleem met de prooi afgeven met de jacht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:04

Oh en ik geef geen groentes, want Tessa vertikt het te eten. Als er maar een theelepeltje in zit, eet ze het niet op.

Verder de grammen, die reken ik uit, maar ik wijk er wel wat van af soms. Net wat goed uit komt, soms krijgt ze meer, soms minder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:20

Haha dat zei ik dus ook al tegen hem :P
Het gaat om de vriend van mijn zusje.
Van hem heb ik 2 ganzen gekregen en ze hebben bij ons oud en nieuw gevierd en toen heeft Baruch die ganzen gekregen, de hond van mijn ouders was daar ook bij.
Toen ze thuis waren, 2 dagen later, waren ze aan het lopen met de hond en ging hij achter een haas aan, over de weg en had hem uiteindelijk ook te pakken.
Jasper was daarbij en zei natuurlijk meteen; zie dat krijg je ervan, hij heeft gister die gans gehad en nu vangt hij zelf zijn vreten.
Naja, daar valt haast niet tegenop te praten natuurlijk.
Ik heb het mijn zusje al uitgelegd (die hond is altijd al een jager geweest, stom toeval dat hij hem nu te pakken had) en ik hoop dat ze zelf dr verstand gebruikt.
Maar evengoed, ik kan de redenatie ook wel begrijpen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:24

Je hebt ook verschillende vormen van ongewenst jagen. Er achteraan gaan, erachteraan gaan en het doden en erachteraan gaan, doden en opeten. De meeste honden doen alleen 1 en als ze heel veel geluk hebben en het pakken dan 2. Maar dat is meer het instinct, dan het vers voeren hoor. Heel veel spelletjes die wij mensen doen met honden zijn toch gebaseerd op jacht/moord instinct.

Wel 'knap' dat hij die haas te pakken, meestal zijn die niet te vangen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:29

Nee klopt, dat verbaasde hun ook, zeker omdat de hond niet zo snel meer is.
Maar hij zat teveel in het nauw denk ik, aan de ene kant een kanaal, aan de andere kant een drukke weg dus zigzaggen zal er wel niet bij zijn geweest. Maar hij is hem wel gevolgd over de weg en terug voor hij hem had.
Volgens mij had hij nog niet eerder wat te pakken gehad maar we hadden zijn vader ook, die kreeg gewoon brok en killde alles wat los en vast zat; kippen, konijnen, wij als kinderen konden geen huisdieren hebben :P

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 12:19

Femke schreef:
Honden doen dat toch al, of doen dat toch al niet...
De jack russel van m'n ouders was van puppy af aan al dol op dode beesten en nam ze altijd mee. Die staat op brok.

Mijn hondje Luna vind 't heerlijk om in een dode vogel te rollen, maar laat 'm liggen. Zowel toen ze op brok stond als sinds we zijn overgestapt op barf.

Mijn hondje Leila ving al vogeltjes in de tuin toen ze net een jaar oud was en nog nooit barf of ander vers vlees had gehad. En dat doet ze nu nog steeds. Niet erger of minder erg... gedrag is precies hetzelfde gebleven.

Gedrag zit in de hond, niet in 't voer dat je ze geeft.
Een jachthond die je op vers zet, zal ook niet plotseling de vangst gaan opeten.

Ik maak zelf een groente mix.
En daar doe ik vrij lang mee, omdat ik dan gelijk een paar kilo maak. Die doe ik in porties in plastic zakjes waar ik 48 uur (2 dagen, = 4 maaltijden) van kan voeren.

absoluut mee eens!

mijn hond ging vroegah toen ze nog mini was achter schapen aan.. stond toen nog op brok ;) het was gewoon de kick om te drijven (stond je dan aan te kijken goed he maaammm haha) met veel trainen eruit gekregen maar heeft absoluut niks met voeren te maken, net als met katten (wat niet op het menu staat ;) ) daar gaan de meesten ook achteraan omdat t weg rent ;)

ik heb de berekeningen op briefjes en daar hou ik me ongeveer aan, ook groentenmix (om de dag ) voer 2x per dag (teefje nu 3x omdat ze drachtig is en al veel moest overgeven) en niet vasten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:25

Met al die berekeningen voor de honden weet ik vrij zeker dat hun voeding beter is gebalanceerd en gevarieerder is dan mn eigen maaltje. Hahaha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:10

Dat weet ik wel zeker, ik reken zelf niet uit wat ik of mijn kinderen precies nodig hebben en we eten al helemaal niet 10 verschillende soorten vlees of groenten per 2 weken :=

Maar is er ook een heel simpele manier om de verhoudingen altijd goed te hebben? Door bv alleen hele prooidieren te voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:17

Ja, er zijn verschillende methodes... Eén daarvan is inderdaad om altijd hele dieren te voeren (wel genoeg variëren in dier dan).
Maar dat kan alleen met de kleinere prooidieren. Je kunt geen hele koe voeren (hihi logisch natuurlijk).

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 13:29

ik doe wel eens een prooidier voeren maar helemaal over gaan zal ik nooit doen, te weinig variatie en als je een keer wilt spelen met de percentages (bijv bij te harde of te zachte ontlasting) kan dat niet

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:31

Nee uiteraard, maar ik heb nogal een grote hond en die zou toch al 1,5 kilo per dag moeten hebben.
Dus die kan ik dan vrij makkelijk konijnen, geitjes, lammeren, eenden, ganzen enz, allemaal in zijn geheel voeren toch? Maar dan moet je nog steeds organen bij geven, want die zijn er vaak uit?

Ik zie op barfplaats dat topic over de geitjes bestellen, dat lijken me wel goede prijzen toch?
Slim om daaraan mee te doen? Het begin is gemaakt, ik heb iemand een pb gestuurd die hier in de buurt woont.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 13:34

ja alleen 1 heel geitje weegt al aardig wat hoor dus moet je gaan hakken, en idd even vragen of de organen er nog inzitten
zien er iedergeval wel erg mooi uit
weet niet waar je woont? ik kan aan mooie ganzen en eenden komen (even vragen hoeveel hij nu nog schiet)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:56

Ik woon in Ommen, volgens mij is dat niet echt bij jou in de buurt ;)
In dat topic staat dat een geitje tussen 1500 en 1800 gram weegt, dat zou voor hem precies genoeg zijn voor een dag.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:54

Even een vraagje, heeft 1 van jullie ervaring met paardenribben? Wel of niet veilig?

Annelies, zo heel moeilijk is het niet om de juiste verhoudingen te voeren. Je bestelt vleesbot, spiervlees en orgaan, rekent 1x de juiste hoeveelheden uit en klaar ben je!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 16:33

ja ik! maar kan alles weg gooien (haal het vlees eraf) het is echt veeeel te hard helaas

ja zag het idd staan, dacht dat ze veel meer wogen joh

ik ga puppie inkopen doen <3 zooo leuk! van het weekend beginnen met de werpkist en puppie bandjes en warmte lamp enzo :)