Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:39

Ik ben begonnen met KVV omdat mijn kat zichzelf tot bloedens toe open likte en krabde. Hij stonk en had vieze tanden (Frits is aan komen lopen op mijn studentenkamer). Op dat moment ging ik ook samenwonen en kwam er een kitten bij. Toen ben ik me gaan verdiepen in kattenvoer.
Die worsten waren handig en botten vond ik eng.
Na een half jaar toch maar een beetje bot gaan voeren en nu stel ik zo'n 4 jaar het voer samen. Zelf eet ik helemaal geen vlees, maar voor de katten vind ik het natuurlijk geen probleem. Ik kan het meeste vlees ook wel onderscheiden ;)
De kattenoppas is het gewend en is blij dat de bakken eigenlijk niet vies zijn.

Frits ziet er nu super uit, katten hebben allemaal mooie schone tanden en hebben nooit wat. Maar zodra Frits ook maar 1 brokje eet, heeft hij weer diarree en korsten. Of het door de kleurstoffen komt of juist de granen, geen idee. Maar hier komen er geen brokjes meer in :)

Skoll met kippenborst:
Afbeelding

Frits met duif (wel onhandig die veren)
Afbeelding

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:51

Twee jaar geleden twijfelde ik of ik mijn honden zou overzetten op kvv/barf. Ik heb er veel over gelezen en me er ook behoorlijk in verdiept. Wat het voor mij ook moeilijk maakte is dat ik twee "brokkenhonden" heb gehad die beiden 18 jaar zijn geworden (wel kleine rassen)!
Toen we een jaar geleden onze Duitse Herder pup kochten (die bij de fokker ook kvv/barf kreeg), heb ik toch definitief de stap gezet.
Drie van mijn vier honden eten kvv/barf en doen het daar heel goed op. Ze vinden het heerlijk en ik kan er ook zo van genieten als ze hun zalmkop, runderstrot of eendenneken lekker wegpeuzelen.
Mijn Duitse Herder van 13 jaar (voor een DH dus ook al een hele leeftijd) heeft altijd brokken gehad, tussendoor de overstap naar kvv/barf, maar uiteindelijk at ze toch de brokken beter. Omdat ze al zo oud is heb ik het voor haar maar zo gelaten.
Het rare is: na alles wat ik gelezen, gehoord en gezien heb de afgelopen twee jaren ik ben er heilig van overtuigd dat kvv/barf echt het beste is wat je je hond kunt geven! En toch ben ik een beetje bang voor de toekomst: zullen mijn "rauw vlees-honden" het net zo lang uithouden als mijn "brokkenhonden"??
Dat blijft spannend. De tijd zal het leren...

dierenfan

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:02

mijn ouders hebben ook een jaar nodig gehad hoor. Eerst als ik afwezig was of ziek moesten ze noodgedwongen brok eten. Toen ze het durfden voeren moest de verpakking eraf zijn en het al verdeeld zijn, nu doet mijn ma zelf de verpakkingen er al af en verdeeld ze zelf en ook een aantal barf dingen durft ze al te voeren. Maar dat is puur gekomen omdat er steeds meer en meer mensen complimenten zijn gaan geven over het uiterlijk van mijn honden (zo glanzen en glimmen en prachtig gebit enz.)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:38

ik weet niet meer wie deze had gepost http://skeptvet.com/index.php?p=1_12_Raw-Veterinary-Diets, maar dankjewel, interessant leesvoer (ook al ben ik het niet overal mee eens), en ook enige wetenschappelijke bronvermelding; mijn eigen gevoelsmatige bezwaren tegen kvv worden hier ook genoemd, met op nummer 1 twijfels over de voedingswaarde van sommige kvv's.
tevens interessant dat men op de website juist aangeeft dat het verteringssysteem van de huis-tuin-keuken-hond zich in de loop der tijd heeft aangepast op 'menselijk' voer, wat voorzover ik weet haaks staat op wat barfers aangeven, namelijk dat dat nog grotendeels overeenkomt met dat van de wolf.
@henkje, de website geeft overigens ook aan dat katten daarentegen nog steeds grotendeels jagers zijn, waarbij een dieet van vers vlees meer overeenkomt met hun behoeftes :)
daarnaast voor xromana misschien interessant, er wordt op de site ook vermeld dat wolven in gevangschap over het algemeen langer leven op brok dan op vers vlees ;)

misschien niet helemaal ontopic, maar voor de vers vlees voerders op vakantie is dit misschien ook leuk om naar te kijken: http://www.rwdh.nl/honden/hondenvoer/moongold-dried-meat-medium-15kg.html
Laatst bijgewerkt door Jade op 29-05-12 23:48, in het totaal 2 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:43

Toen ik mijn hond als puppy ophaalde bij de fokker, kreeg hij iets van Duck volgens mij.
Daar zaten 10 plakken vlees(?) in zo'n pakje, uit de diepvries was het.
Dat heb ik ook nog een paar maanden gegeven.
Als dat onder kvv valt, heb ik mijn hond dat toch ooit gevoerd.:+
Volgens mij was ik daarmee gestopt omdat hij het niet goed at, hij kreeg ook brokken en dat ging beter.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 00:05

Ik blijf het goor vinden; zo'n beest dat op een stuk vlees staat te kauwen... Helaas vond Sky altijd dat ik toe moest kijken hoe zij haar kippenpootje at. Kreeg nog net aangeleerd dat ze de kluif alleen op badhanddoek mocht leggen

Verder komt er bij mij niks het diepvriesvak in wat ik zelf niet zou eten! Het idee alleen al vind ik te ranzig...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:07

Juut schreef:
Verder komt er bij mij niks het diepvriesvak in wat ik zelf niet zou eten! Het idee alleen al vind ik te ranzig...

Dan haal je ook niks uit de diepvries in de supermarkt waar het vers hondenvoer ook bij in ligt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:57

mika11 schreef:
Misschien een rare vraag, maar mensen die vers vlees voeren.
Moesten jullie daaraan wennen, dat je er zelf niet misselijk van werd?

Dat went wel, ik heb kippenekken bijv. nooit vies gevonden, en karkassen vond ik er vies uitzien (dat is gewend) maar niet vies voelen, maar orgaanvlees vind ik nu nog iets smerigs om te zien dus die raak ik ook echt echt echt niet aan. Prooidieren ben ik aan gewend geraakt. Vis vind ik nog steeds stinken maar mijn dieren pakken dat niet aan dus daar heb ik geluk mee.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:02

Wij hadden voor onze honden van die worsten gehaald. Nog ver voor moeten rijden omdat die hier niet te krijgen zijn. Weet zo niet meer hoe het heet, maar iets met "best" erin. Schijnt super goed honden vlees te zijn. Mijn hond trekt er echter zijn neus voor op.
Brokken lust ze wel, dus ja, dan maar brokken, en voor de honden die het vlees wel lusten wat vlees bij de brokken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:05

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed dat mensen misselijk worden van vers vlees voor de hond. Ik bedoel, je eet het toch zelf ook en dan moet je het ook bereiden (zout, kruiden, eventueel aan stukken snijden)?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:09

nou moet eerlijk zeggen,toen ik voor de eerste keer die koeienpoten kreeg heb ik ook wel ff staan gruwelen hoor...

en later de eerste krat van de slachter met tongen erin,luchtpijpen ,longen,en dat allemaal nog wat warm,hmmmzz was ook wel even wennen,maar dat went dus wel...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:57

Daarom voer ik kvv, niet meer herkenbaar als (onderdeel van) beest en gewoon te verdelen in de voerbakken. :+

De honden vorig jaar toen ze bij ons kwamen wonen van de ene op de andere dag overgezet op carnibest.
Ik had niks anders meer in huis en we hebben ze op 1e pinksterdag opgehaald... Ze deden het gelijk goed op kvv.
Een paar maanden geleden overgestapt op Tammenga en ook hier doen ze het goed op.
Krijg van mensen die ik tegenkom vaak complimenten dat mijn honden er zo goed uit zien.

Af en toe krijgen ze kippenekken, pens en iedere week wat zalmkarkas.
Als tussendoortje/beloning heb ik gedroogde runder- of lamslong, laatst nog ergens hertentong gekocht.
Ik heb ze nog niet horen klagen.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:02

Jade schreef:
ik weet niet meer wie deze had gepost http://skeptvet.com/index.php?p=1_12_Raw-Veterinary-Diets, maar dankjewel, interessant leesvoer (ook al ben ik het niet overal mee eens), en ook enige wetenschappelijke bronvermelding; mijn eigen gevoelsmatige bezwaren tegen kvv worden hier ook genoemd, met op nummer 1 twijfels over de voedingswaarde van sommige kvv's.
tevens interessant dat men op de website juist aangeeft dat het verteringssysteem van de huis-tuin-keuken-hond zich in de loop der tijd heeft aangepast op 'menselijk' voer, wat voorzover ik weet haaks staat op wat barfers aangeven, namelijk dat dat nog grotendeels overeenkomt met dat van de wolf.
@henkje, de website geeft overigens ook aan dat katten daarentegen nog steeds grotendeels jagers zijn, waarbij een dieet van vers vlees meer overeenkomt met hun behoeftes :)
daarnaast voor xromana misschien interessant, er wordt op de site ook vermeld dat wolven in gevangschap over het algemeen langer leven op brok dan op vers vlees ;)

misschien niet helemaal ontopic, maar voor de vers vlees voerders op vakantie is dit misschien ook leuk om naar te kijken: http://www.rwdh.nl/honden/hondenvoer/moongold-dried-meat-medium-15kg.html

Ik had de link gepost, had hem toen ik hem kreeg helemaal doorgelezen, maar ben het met veel dingen niet eens. Ondanks dat er een bronvermelding bij staat zal dit nog niet veel zeggen. Over het algemeen geld dat wanneer wetenschappelijk onderzoek word gedaan waarbij men denkt te weten wat de uitkomst is, kan anders geinterpreteerd worden dan wanneer men er onbevooroordeelt in stapt. Ook zijn uitkomsten makkelijk te beinvloeden. Ik zeg niet dat het bij al de onderzoeken gebeurt, maar ik houd het toch in mijn achterhoofd als ik artikelen lees, niet alleen hierbij.

Verder zie ik bij de bronvermelding voornamelijk artikelen over Salmonella infecties (en micobiele infecties; 6 van de 12 artikelen) bij dieren die rauw vlees gevoerd krijgen. Net als voedsel voor onszelf is hygiene wel erg belangrijk. Afhankelijk van waar de kip vandaan komt en hoe deze (eventueel) word schoongemaakt is de kans groter of kleiner om een Salmonella infectie op te lopen. Volgens mij worden in Nederland de kippen Salmonella vrij gekweekt (of het word iig geprobeerd).

De artikelen die interessant lijken en die niet over bacteriele infecties gaan, zijn weer niet of moeilijk te vinden op internet als tekst (ondanks dat ik hier op mijn werk meer artikelen kan lezen dan iemand thuis). Er zijn veel onderzoeken gedaan voor beide kanten en allebei hebben ze uitkomsten die brokken én rauw vlees promoten. Vaak zie je dat het BARFen word afgekraakt omdat de voedingsstoffen er niet in de juiste verhoudingen in zit. Als je weet waar je mee bezig bent, zal dit wél kloppen. Ik heb het idee dat er mensen zijn die wat aanmodderen (onbewust) omdat ze zich niet hebben ingelezen en dus dingen in de verkeerde verhouding geven. Dan krijg je inderdaad problemen. Als je zelf je voer samenstelt voor je hond of kat heb je veel meer verantwoordelijkheid voor de benodigde voedingsstoffen dan wanneer je brokken geeft.

Ik kan zo snel nergens wetenschappelijke artikelen vinden waarin met zekerheid is aangetoond dat honden over de jaren zodanig veranderd hun maag darm kanaal is aangepast op het eten van brokken. Ik ben benieuwd naar de wetenschappelijke artikelen waarin dit zowel genetisch als met weefselonderzoek word bewezen. Dat onze huidige schoot-puppys genetischafwijken van de wolf klopt, maar op welke genetische gebieden wijken ze af? Er zijn honden rassen uit china zoals de shar-pei die genetisch dichter bij de wolf staan dan bijvoorbeeld de duitse herder...

Allebei de kanten van het voeren zijn af te kraken. Ik denk dat je zelf moet bekijken wat je logisch vind klinken en voeren waar je je goed bij voelt. Dat laatste is veel makkelijker te doen als je je hebt ingelezen in beide kanten. Dan weet je tenminste meer dan mensen die standaard brok voeren omdat ze niets anders kennen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:14

@stybba, ben het er helemaal mee eens, denk niet dat het zo zwart wit gesteld kan worden dat het een beter is dan het ander, daarvoor zijn er teveel variabele factoren. desondanks leuk om eens een anti-kvv/barf verhaal te horen, bronvermelding is inderdaad onvoldoende, maar goed onderbouwde artikelen pro-kvv/barf heb ik ook nog niet gezien, dus wat dat betreft doet het een ook niet echt onder voor het ander :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:24

kimmie261 schreef:
nou moet eerlijk zeggen,toen ik voor de eerste keer die koeienpoten kreeg heb ik ook wel ff staan gruwelen hoor...

en later de eerste krat van de slachter met tongen erin,luchtpijpen ,longen,en dat allemaal nog wat warm,hmmmzz was ook wel even wennen,maar dat went dus wel...

Koeienpoten zijn toch veel te hard? Ik heb gelezen dat dragende delen (dus poten toch?) echt afgeraden worden vandaar dat mijn honden die niet krijgen of zit ik nu fout? Nu zijn mijn honden geen fanatieke knagers hoor dus is het al snel te hard voor ze :D .

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:27

git schreef:
Wij hadden voor onze honden van die worsten gehaald. Nog ver voor moeten rijden omdat die hier niet te krijgen zijn. Weet zo niet meer hoe het heet, maar iets met "best" erin. Schijnt super goed honden vlees te zijn. Mijn hond trekt er echter zijn neus voor op.
Brokken lust ze wel, dus ja, dan maar brokken, en voor de honden die het vlees wel lusten wat vlees bij de brokken.

vast carnibest geweest. Schijnt idd 1 van de beste vers voer merken te zijn maar omdat het zo droog geperst is moeten mijn honden het ook niet hebben. Hier wel zeer tevreden nu over lotgering wat ik sinds kort nog maar kan kopen redelijk in de buurt. Echt een heel goede aanvulling op hun eten omdat ze ook veel smaken hebben en het vlees niet heel vochtig is en zeer voedzaam en gemakkelijk verpakt zit. Weer een merk kvv erbij dus hier en overweeg zelfs om nu weer 80% kvv te gaan voeren en 20% barf bijv. omdat mijn honden luie knagers zijn. Dus dan maar veel merken en variatie qua inhoud en diersoorten en 2x per week wat knaagwerk.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:41

koeienpoten zijn recreatiebotten,dus ze mogen de botten niet opeten,maar wel het vlees eromheen...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:42

aha snap hem helemaal zo ;)

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:03

aslo schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed dat mensen misselijk worden van vers vlees voor de hond. Ik bedoel, je eet het toch zelf ook en dan moet je het ook bereiden (zout, kruiden, eventueel aan stukken snijden)?

:n

Misschien is dat dus ook de reden dat ik er misselijk van wordt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:31

Ik ben ook niet zo geneigd tot barf om dezelfde reden. Kvv voeren vind ik dan weer geen probleem. Maar vlees koop ik om die reden bijna altijd zo dat ik er niks aan hoef (dus gekruid gehakt, soms gekruide kippenpoten). Ik sta ook altijd te gruwelen als ik bezig ben met de scharrelkip uit elkaar te halen zodat hij ingevroren kan worden. Echt ontzettend smerig vind ik dat. Voor de rest is het - uit het zakje/bakje en in de pan. Ik gebruik uit mijzelf zelden kruiden en nooit zout, dus daar heb ik geen last van. Maar ik eet bijv. ook geen filet american, ik moet er niet aan denken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:27

aslo schreef:
Juut schreef:

Dan haal je ook niks uit de diepvries in de supermarkt waar het vers hondenvoer ook bij in ligt?

Nee! Moet minstens 2 schappen tussen zitten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:05

aslo schreef:

Nou, als ik hier lees over bakken met koeientongen, organen etc :')
Daar zou ik misselijk van worden, als ik het alleen maar zou zien.
Snap best, dat je daar aan kan wennen, als je er elke dag mee bezig bent.
Maar ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn, die dat meteen 'durven', zeg maar.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:19

Ik kan morgen foto's plaatsen van 2 verschillende maaltijden.. Een volledig bestaand uit konijn (karkas, vlees, orgaan) en een bestaand uit eendennekjes en pens. Denk dat jullie het reuze mee zouden vinden vallen (wel een geluk dat je een foto niet kunt ruiken dan, wat de pens betreft).

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:23

Als we verhuisd zijn en de katten naar buiten kunnen krijgen ze hier ook BARF hapjes :j Ze slepen graag en we hebben hier voor het grootste gedeelte vloerbedekking. De enige plek waar ik ze in op zou kunnen sluiten waar we tegels hebben is de badkamer, maar dat lijkt me ook niet zo'n lekker idee :P Ik kijk er wel echt al naar uit, ben benieuwd wat ze er van vinden. Van mij mogen ze lekker knagen hoor, vind er niks smerigs aan :)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:35

Brok, KVV, BARF... Ik denk dat alles staat of valt met het verdiepen erin. Ik heb mijn honden over gezet op KVV toen mijn bull enorme last kreeg van jeuk. Opvallend is dat de meeste dierenartsen hier vrij weinig van weten. Ik stond met een kuur prednison weer buiten. Leuk voor de symptonen, maar niet voor de oorzaak. Ik ben KVV gaan geven omdat ik dan niet hoef te letten op verhoudingen. Af en toe een kippennek of sardientje voor de afwisselingen. Mijn honden zien er sinsdien geweldig uit, goed op gewicht, prachtige vacht en ze eten weer met plezier. Mijn 10 jarige stafford krijgt nog regelmatig complimentjes en wordt veel jonger geschat!