Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laika

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:17

:D even een furminator behandelingetje?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:30

Evelli schreef:
Ikwashier schreef:
Onze hond krijgt Lucky Dog, Aldi brokken. := Daar doet hij het al z'n 9 jaar goed op. :D

Dat deed die van ons ook :\ tot vorig jaar en hij binnen 3 maanden 3 keer een darmontsteking had :\
Nu met Orijen Senior gaat het super nergens meer last van (tenzij de kennelhouder hem voert :x)

Die van mij kreeg tot een half jaar terug ook Lucky Dog van de Aldi. Tot ik bedacht dat het misschien toch niet zo goed was. Ik ben overgestapt op Cavom. Hond glimt veel meer, laat geen stinkscheten meer en ziet er echt veel beter uit! Voor mij geen hondenvoer meer uit de supermarkt!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:31

Laika schreef:
Omdat als je slechts 1 diersoort voert, het te eenzijdig is. Vandaar het regelmatig wisselen.

Waarom is het te eenzijdig? In Carnibest zit toch alles dat een hond nodig heeft?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:43

Majo schreef:
Laika schreef:
Omdat als je slechts 1 diersoort voert, het te eenzijdig is. Vandaar het regelmatig wisselen.

Waarom is het te eenzijdig? In Carnibest zit toch alles dat een hond nodig heeft?

Dat zeggen ze wel ja, maar persoonlijk zou ik toch af en toe andere diersoorten voeren. Aangenaam ter afwisseling voor de hond en het kan alleen maar gezond zijn. ;)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:48

Laika schreef:
Dat zeggen ze wel ja, maar persoonlijk zou ik toch af en toe andere diersoorten voeren. Aangenaam ter afwisseling voor de hond en het kan alleen maar gezond zijn. ;)

Het gevolg was dat de mijne dus niks meer at toen ie een andere smaak kreeg...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:51

Tja, soms heb je er aparte bij. Die van mij vreten werkelijk alles wat ik in de bak gooi. Behalve de kleinste dan..... die is behoorlijk moeilijker.
Het zal geen kwaad kunnen hoor, zeker met carnibest zitten er ook toevoegingen in zodat de eventuele ontbrekende vitamines en mineralen er toch wel in zitten. (denk ik)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:03

mikster schreef:
Wij hebben sinds kort een puppy, een maltezer. Zij kreeg van de mensen waar wij ze gehaald hebben Pedigree puppybrok. Nu is mijn partner daar niet zo van te spreken omdat er teveel zout in zou zitten. Heb dit ook op internet gelezen dat het zoutgehalte van Pedigree vrij hoog is. Haar ontlasting is prima op orde en ze poept gemiddeld 3 keer per dag een mooie :Y) drol. Nu ben ik een beetje aan het rondkijken en over werkelijk waar over ieder voer lees ik wel iets slechts. Ik weet nu echt niet welke keus wij moeten maken. Doorgaan met Pedigree, overstappen op Hills, Royal Canin, Smolke, of Prins?
Wat geven jullie jullie hond/pup en wat zijn de ervaringen? Ook slechte ervaringen zijn welkom?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon zo snel geen topic vinden.

Pedigree is zooi idd. Ik heb een Jackie die wel tegen bonzo kan en niet tegen Pedigree. Dan gaat ze bloed poepen. Ze is zwaar allergisch voor Pedigree en haar papa was dat ook. Zo zie je maar! Mijn moeder heeft jaren honden gefokt en voerde Canex brokken en Bonzo. Mijn ervaring is dat onze honden het het allerbeste doen op bonzo brokjes. Nou ben ik een gemakzuchtige hondeneigenaar. Er zijn er zat die zich helemaal inlezen en een klein wolfje in hun hond ontdekken, maar ja, wij stammen ook af van iets anders en zo wil ik liever niet leven! Maar voor puur natuur is wat te zeggen, niet aanvallend bedoeld dus. Het is maar net hoeveel energie je er in wil steken. Onze hondjes doen het al een aantal jaren uitstekend op Bonzo brokjes. Niet duur, overal verkrijgbaar en ze vinden ze erg lekker. *D
Wel wegen we het voer van de Jackies voor we het geven en we houden de helft aan van wat op het pak staat. Een te dikke hond is ook niet goed hè, en daar zijn er in NL veel te veel van. Veel plezier met je pup!

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:43

Laika schreef:
:D even een furminator behandelingetje?

dat doe ik in de verhaartijd ook eens per week! Komt dan ook echt veel af!
Ach jah, we moeten er even doorheen! Zal ook wel minder worden.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:44

ik ben wel benieuwd hoe de ervaringen met smuldier zijn totnutoe..
aangezien oud hondje erg last van tandplak had en ik voor het einde probeer te voorkomen dat ze nog een keer op de tafel moet was ik vol goede moed aan een combi van smuldier en renske begonnen.
bijkomend voordeel was dat ze minder incontinent werd, nadeel was dat de vieze oogjes onmiddellijk terugkwamen, wat eveneens gebeurt bij het gros van de brokken. nu dus toch maar weer terug naar een half om half dieet van renske/smuldier en dodson & horrell brokjes, omdat de vieze oogjes mijns inziens ergens door een of ander vitaminen/mineralen tekort veroorzaakt worden.

heeft iemand zich dus ook verdiept in de toevoeging van mineralen en vitaminen in diverse KVV's?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:58

Laika schreef:
Zidore In merken als Carnibest zit gemalen bot, maar dat zijn ook scherpe stukjes. Lijkt me voor de hond niet prettig als hij daarop probeert te kauwen. Aan de andere kant vinden ze bij mij het vlees zo lekker dat dat zonder kauwen naar binnen geslokt wordt :D In het versvlees is de puppievariant alleen maar extra gemalen, is dus ook gewoon voor oudere honden geschikt.

@Frangelica Bedoel je trouwens rijst met kip als vers? Of brokjes variant rijst met kip?? Want dan kan de allergie ook komen van de toevoegingen die daar in zitten: granen etc.

hoe groot zijn die stukjes bot dan en kan het kwaad als hij dat niet kauwt?? ik weet verder trouwens weinig over vers vlees

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:06

Zidore, het kan geen kwaad als hij de stukjes niet kauwt, het zijn hele kleine stukjes namelijk. de stukjes zijn nog geen halve centimeter groot hoor, dus wel heel klein.

Jade, ik heb ook een oud hondje met vieze oogjes, volgens de dierenarts is dat toch gewoon een leeftijdsprobleem.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:08

laika: alles leuk en aardig, maar als ik vitamine C bijvoer of dodson & horrell voer dan heeft ze geen vieze oogjes meer. volgens de algemeen geaccepteerde theorien is dat met vitamine C uberhaupt al niet mogelijk omdat honden dat zelf aan kunnen maken, maar de praktijk wijst in dit geval toch echt anders uit.
aangezien ze met andere brok wel vieze ogen heeft, en zoals nu blijkt met smuldier en renske ook, kan ik niet accepteren dat dit puur een ouderdomsprobleem is. dan zou het mijns inziens niet door verandering van voer verholpen kunnen worden.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:12

Hmm dan ga ik toch ook eens kijken of ik vitamine C kan toevoegen. Brok ga ik haar niet geven ivm gebitsproblemen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:15

dan ben ik benieuwd of jouw hondje er ook baat bij heeft :)
voor mij zou dat natuurlijk ook een optie zijn, maar ik twijfel een beetje aan de overige vitaminen/mineralen gehalten hierdoor, vandaar de vraag naar KVV experts :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:28

@Jade, het zou heel goed kunnen dat wij ivm de leeftijd van de honden vitamine C moeten toevoegen. Een hond maakt zelf vitamine C aan, maar stopt daarmee als hij dit over een lange periode krijgt toegediend. Aangezien wij al oudere honden hebben en die al jaren lang brok hebben gegeven, waar het aan toegevoegd is, kan het zijn dat onze honden het niet meer (voldoende) aanmaken in het lichaam.

Een andere oorzaak bij mijn hondje: het betreft slechts 1 oogje, aan dat oogje heeft ze een wratje aan de binnenkant van haar ooglid zitten. Dit irriteert de oogbol waardoor ze meer oogvocht aanmaakt. Geen idee dus of daar de vitamine C bij zal helpen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:46

vitamine C wordt niet in kvv toegevoegd,er wordt uitgegaan dat een gezonde hond zelf vitamine C aanmaakt en het dus als toevoeging overbodig is,daarnaast als je het wel gaat toevoegen,stopt de hond zelf met vit C aanmaken,dus nog een reden om dit juist niet in kvv toe te voegen.

maar er zijn speciale vitamine C preparaten voor honden op de markt,welke je natuurlijk wel door de kvv zou kunnen mengen,daar hoef je niet speciaal brok voor te gaan voeren..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:02

Ik voer Farmfood... (en soms gelijkwaardige vers vleesmaaltijden... Duck bijv) zowel vers vlees als brok. Verder mag ze als 'beloning' alleen puur vlees snacks eten... beetje huid of gedroogde pees.
Ze is rustiger, gezonder, heeft een mooiere vacht en geen verstopte anaalklieren meer.

Supermarktvoer of commerciële dure voeder als Eukanuba komen er hier niet in.

Gemak vind ik de slechtste reden om de suiker/ zout en kleurstofbommen van Bonzo aan te schaffen. Neem dan geen hond, dat scheelt echt een hoop tijd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:12

Wij zijn nu overgeschakeld naar Royal Canin Fibre Response.
Dit omdat onze hond last heeft van chronische diarree en een voeding nodig had met meer vezels. Gaat prima. :)

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:15

Ik ben op zoek naar een makkelijke en smaakvolle brok voor onze Husky van nu 1/2 jaar oud. Hij is erg kieskeurig al eet hij wel altijd zijn eten op maar heb nu div. soorten geprobeerd, en de meest ideale soort heb ik nog niet gevonden. Commerciele voeder heb ik ook niks mee net als Ninx. Eukanuba e.d. hoef je inderdaad niet mee aan te komen. :) Oh, misschien handig te weten, ik wilde niet dat hij als we eens van voer wisselen meteen ziek is dus heb vanaf het begin van alles geprobeerd.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:17

Orijen :j zonder granen met véél vlees :) onze Malamute doet het er super op :D

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:19

Royal Canin :j Geen problemen mee :n

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:21

Orijen ken ik nog niet, waar haal jij dat Evelli? (je woonde in de buurt van mij toch?) en hoeveel kost dat voor hoeveel KG?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:27

Onze honden krijgen vers vlees van www.lotgering.nl dat is niet duur en ze doen het er super op! Mijn mechelse herder was echt graatmager en niks hielp, maar met dit voer zijn alle vijf mijn honden mooi op gewicht (ook de gene die aanleg hadden om dik te worden) , goede ontlasting en ook een mooie glans vacht.. Super tevreden dus. Hiervoor voerde ik cavon daar deden ze het ook wel goed op. Maar sinds ik dit verse vlees voer doen ze t nog beter

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:28

Ik bestel het bij Zooplus, daar kan je ook de kiloprijs zien :)
In Bussum bij de dierenwinkel kan je het ook kopen.

Zitten geen granen en andere opvulproducten in, bevat veel vlees en een percentage groenten.

Onze hond zit fantastisch in zijn vel :D is energiek (hij is 11 maar stuitert weer tegen het plafond op) is gezond, geen vieze scheten meer en is mooi op gewicht :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:09

Zidore schreef:
Laika schreef:
Zidore In merken als Carnibest zit gemalen bot, maar dat zijn ook scherpe stukjes. Lijkt me voor de hond niet prettig als hij daarop probeert te kauwen. Aan de andere kant vinden ze bij mij het vlees zo lekker dat dat zonder kauwen naar binnen geslokt wordt :D In het versvlees is de puppievariant alleen maar extra gemalen, is dus ook gewoon voor oudere honden geschikt.

@Frangelica Bedoel je trouwens rijst met kip als vers? Of brokjes variant rijst met kip?? Want dan kan de allergie ook komen van de toevoegingen die daar in zitten: granen etc.

hoe groot zijn die stukjes bot dan en kan het kwaad als hij dat niet kauwt?? ik weet verder trouwens weinig over vers vlees

Ik voer al jaren Carnibest.
Er zit inderdaad gemalen bot in.
Ik heb echter nog nooit een stuk bot in de rollen gevoeld of gevonden. Laat staan een scherp stuk!
Ik prak het altijd met de vork uit elkaar en moet soms met mijn handen eraan om het uit de rol te krijgen. Ik heb nog nooit iets hards of scherps gevoeld. Ik denk dus ook dat het bot wat in het vlees gemengd wordt, zodanig fijn gemalen is, dat er geen gevaarlijke scherpe stukjes meer inzitten.

Ik ga er nog eens extra op letten of ik wat voel en zo ja, dan zal ik dat zeer zeker hier melden. Maar mij lijkt niet dat Cairnibest scherpe stukjes bot in het vlees heeft zitten. Dat is toch gevaarlijk?