Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:29

Je moet altijd wakker zijn met ze...... en zelf heel consequent zijn, want anders vegen ze echt de vloer met je aan......
Maar wat jij vertelt, herken ik bij beide honden wel, maar Tibeau is iets beheerster als Heero. Maar eigenlijk houd ik daarom wel van herders (maar hier heb ik Duitsers).

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:32

HEt leert je welomgaan met hondeongedrag. Een trekspelletje doen we liever niet meer bv. Omdat zij dan gegarandeerd wint. Het is van nature wel een vrij onderdanige hond, maar ik wil het risico niet lopen....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:37

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:52

Dat waakse herken ik vooral in mijn vorige Bullmastiff reu. Ze heten natuurlijk niet voor niets The Gamekeepers Nightdog. Een Bullmastiff bewaakt voornamelijk zijn baas en mijn reu kon dat heel goed. Evenwichtig en verstandig. Als ik s'avonds met hem liep dan manouvreerde hij zich altijd tussen mij en andere voorbijgangers. Ook keek hij mensen altijd na en in donkere gangetjes als we daar langs kwamen.

Zodra ik een gesprek aan ging met een vreemde was alles prima, vrouwtje vindt het goed dan vond hij het ook best.
Hij liep mee naar de deur als ik s'avonds de bel ging. Maar al zijn waken ging zonder veel gedoe en stennis. Hij blafte nooit maar ik denk niet dat er iemand een vinger naar me uit had moeten steken. Ik merk nu aan Lola dat zij ook begint.

Zij blaft nog wel als er mensen langs onze tuin lopen. Ach ja, pupbergedrag want ze zet ook alle haren die ze heeft als borstel overeind, de bluffert. Ik negeer het vooral of haal haar voor de heg weg. Ze moet haar evenwicht hierin vinden en alleen waken als het ook daadwerkelijk nodig is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:00

Liezel wat jij beschrijft is precies wat mijn hond ook heeft, dat waakse, alerte, heerlijk vind ik dat en zorgt dat ik me ook veilig voel, om watvoor tijd dan ook.
Ik heb al zoveel leuke situatie's meegemaakt met hem, bv toen ik hem uitliet om een uur of 2 en een paar dronken mannen tegenkwam, toen ze nog 20 meter ver waren sloeg hij al aan en ging voor me staan, vond het ook maar niets dat ik doorliep. Die kerels lallend en schreeuwend; grote hond hoor, stil maar, sssst enz. Nou hij was helemaal wild, want schreeuwende mensen midden in de nacht dat kan écht niet. Maar die kerels passeerden mij op enkele meters en er was verder niets aan de hand, hij liep ook gewoon los.
Het grappige daaraan is dat de ene persoon mij kan passeren zonder dat er wat gebeurd en bij een ander slaat ie bijna door, heel apart, ik denk echt dat hij zo'n ingebouwd boeven-detectie-systeem heeft :D
Tegelijkertijd blijft ie wel doodstil staan als kindjes van 3 hem om zijn nek springen en een dikke kus geven, zo schattig.

Overigens is de voormalige hond van mijn ouders ook wel het noemen waard wat dat betreft, zij hadden een kruising hollandse herder (50%) met mechelse herder (40%) en de rest was Rottweiler, met de hond ben ik opgegroeid, was echt mijn maatje. Dier was de goeiigheid zelve, blafte 3x als er vreemden kwamen maar liet zich daarna gewoon lekker aaien enzo, iedereen was gek op hem en hij zag er ook helemaal niet eng uit ofzo, was vrij klein voor een herder. De hond heeft mij nooit de indruk gegeven dat hij ook echt zijn baas zou beschermen tot ik op een gegeven moment met hem wandelde en langs het huis van de buurman kwam, zij hadden een Border Collie die onze hond altijd vreselijk uitdaagde, blafte en tekeer ging, ons achtervolgde enz. (overigens een goed voorbeeld van dominantie; onze hond negeerde hem compleet en ondanks dat hij zo tekeer ging durfde de hond niet dichterbij dan een meter te komen)
Iig; de hond sloop weer blaffend achter ons aan en aangezien Remi iets voor mij uitliep liep hij dus 2 m achter mij, zo vervelend. We waren inmiddels al op onze eigen oprit en Remie liep een meter of 5 voor mij uit en ik was het zat dus ik draai me om en zeg op boze toon; Rex ga naar huis toe! En Rex zette het op en drafje en kwam met opgetrokken lippen op me af, ik weet nog dat ik dacht; K*t nu ben ik de pineut, Rex sprong omhoog, deed zijn bek los en precies op dat moment vloog Remi als een soort Superman langs mij heen en ze rolden samen 3 meter verder.
Dat vond ik toch wel heel opmerkelijk, hij was een eind verderop en Rex was vlakbij mij maar blijkbaar hield hij me toch goed in de gaten.

Andere situatie wat eigelijk wel erg komisch was; Remi heeft ooit eens gelogeerd bij mijn neef die zelf politiehonden traint en die neef kwam een tijd later bij ons thuis(hij kwam wel vaker), het was 's avonds en hij liep door naar achter naar het kantoor van mijn vader, Remi liep blaffend met hem mee, Jur keek daar binnen maar mijn pa was daar niet dus hij liep weer naar voren toe en Remi liep nog steeds blaffend achter hem aan. Dus Jur denkt; die geef ik wel een grote bek en dan houd ie wel op maar voor hij met zijn ogen kon knipperen hing Remi in zijn elleboog.
En die stoere jongen die al tig politiehonden had getraind zat vervolgens hevig gechoqueerd bij ons aan de keukentafel, nog nét niet met de tranen in zijn ogen.

Achteraf hebben we er stiekem heel hard om gelachen, er bleek toch mooi dat ondanks dat Remi hem kende en ondanks dat Jur dacht hem te kennen we allemaal toch mooi verrasd werden.
Overigens was Remi in beide situatie's al ouder dan 11 jaar, hij is op zijn 14 ingeslapen ivm ernstige HD.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:32

HBVisser schreef:
Dat waakse herken ik vooral in mijn vorige Bullmastiff reu. Ze heten natuurlijk niet voor niets The Gamekeepers Nightdog. Een Bullmastiff bewaakt voornamelijk zijn baas en mijn reu kon dat heel goed. Evenwichtig en verstandig. Als ik s'avonds met hem liep dan manouvreerde hij zich altijd tussen mij en andere voorbijgangers. Ook keek hij mensen altijd na en in donkere gangetjes als we daar langs kwamen.

Zodra ik een gesprek aan ging met een vreemde was alles prima, vrouwtje vindt het goed dan vond hij het ook best.
Hij liep mee naar de deur als ik s'avonds de bel ging. Maar al zijn waken ging zonder veel gedoe en stennis. Hij blafte nooit maar ik denk niet dat er iemand een vinger naar me uit had moeten steken. Ik merk nu aan Lola dat zij ook begint.

Zij blaft nog wel als er mensen langs onze tuin lopen. Ach ja, pupbergedrag want ze zet ook alle haren die ze heeft als borstel overeind, de bluffert. Ik negeer het vooral of haal haar voor de heg weg. Ze moet haar evenwicht hierin vinden en alleen waken als het ook daadwerkelijk nodig is.

Dat heeft mijn kruising ook ;) :) super sociaal in de dagelijkse omgang, maar waaktijd is waaktijd :) en dan is hij gewoon heel allert. Niet dat hij blaft, want dat doettie eigenlijk niet....... Hij heeft ooit een keer iemand bijna gegrepen (kon hem nog net bij zijn band pakken) toen ik lag te slapen in de winkel en iemand dacht een geintje met me uit te halen........ EEN blaf, en een jezussprong richting die persoon.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:03

Liezel1 schreef:
Als ik met haat 's avonds laat in het donker het laatste rondje loop, is ze veel alerter dan overdag, mannen die alleen of in een groepje over straat lopen vertrouwd ze bij voorbaat al niet en daar is ze heel erg op gefoccused. Als er iemand achter ons loopt, lijkt ze elke stap achterom als ze het niet vertrouwt.

dit deed onze labkruizing ook, als het donker was, en iemand wou mij voorbij lopen, en die kwam dichter bij mij in de buurt dan een meter dan ging hij tekeer.. dat liet hij niet toe, ik voelde me er heel prettig bij :j moest ik in het donker ergens naar toe, dan ging hij mee ipv dat ik ging fietsen.. onze staf had dat instinct helemaal niet, maar mensen schrikken er toch van.. terwijl ze banger moesten zijn voor de labkruizing van voor de staf.. en vaak was het andersom.
onze kleintjes zijn ook waaks, als er iemand aanbeld, of als er een vreemde kat in de tuin zit dan slaan ze aan. slaapt er hier iemand, en die gaat s'nachts naar beneden om naar de wc te gaan bijv. dan slaan ze ook aan, en ook dat vind ik een prettig idee :j
edit: bij een vreemde slaan ze als die een deur open doet/ de trap af loopt, bij ons niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-09 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:08

Dat was bij onze kruising Bouvier/XKoningspoedel ook het geval. Een super sociale hond, maar als ik 'S avonds in het donker liep en er kwam iemand naar mij toe, of iemand liep vreemd (dronke mensen bijv) begon het met dreigen. De lippen gingen omhoog en er kwam een duidelijke brom uit.
Ik zou niet weten wat hij zou hebben gedaan als er werkelijk iemand op me af gekomen was, maar ik denk niet veel goeds.

Het tuig wat we nu hebben, heeft deze drang totaal niet :+
Ze beginnen alleen te blaffen. Dit omdat ze het eng vinden :+ Gelukkig schrikt dat ook al behoorlijk af!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:12

Ik zou helemaal knetter gestoord worden van een hond die om elk geluidje of andere situatie blaft.

Die van mij blaffen alleen als het nodig is. Dan moet ik mijn bed ook wel uit want dan is er echt iets aan de hand. Poosje terug ging mijn Sorry (zie avatar) als een bezetene tekeer. Ik door het raam naar buiten kijken, uit bed, rondje door huis en tuin gedaan. Niks te zien behalve dat de vrachtwagen die elke week s'nachts aan de over kant komt laden en lossen er weer was. Daar blaft ze normaal nooit om.

Dus ik weer in bed, al mopperend dat ze een stomme hond was en moest gaan slapen.

Paar dagen later wil ik mijn weiland aan de zijkant van ons huis bemesten met onze eigen mest op vlasbasis. Dus ik loop met mijn kruiwagentje de wei in...........nou het hoefde al niet meer.........die nacht dat Sorry zo tekeer ging had de chauffeur de wei al bemest.

Ik neem het nu echt heel serieus als Sorry blaft. Dan is er ook echt wat aan de hand. Voortaan moet ik haar maar meenemen ipv zelf te gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:15

ze doen het zeker niet om elk geluidje, een vreemde die de trap af loopt zijn ze niet gewend, dat geluid is anders dan dat wij de trap aflopen, dus ik vind het prima dat ze blaffen, dan doen ze dat iig ook als er iemand met verkeerde bedoelingen in huis is.. als er aangebeld word blaffen ze 2x , en dan is het klaar, en ook dat mag :j

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:20

@ HBvisser; is trouwens dat ik voor 't eerst een andere hond tegen komt die Sorry heet! De overleden Groenendaler van mijn buurman heten Xsorry, maar sprak je ook uit als Sorry! Leuk!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:37

HBVisser schreef:
Ik zou helemaal knetter gestoord worden van een hond die om elk geluidje of andere situatie blaft.

Die van mij blaffen alleen als het nodig is. Dan moet ik mijn bed ook wel uit want dan is er echt iets aan de hand. Poosje terug ging mijn Sorry (zie avatar) als een bezetene tekeer. Ik door het raam naar buiten kijken, uit bed, rondje door huis en tuin gedaan. Niks te zien behalve dat de vrachtwagen die elke week s'nachts aan de over kant komt laden en lossen er weer was. Daar blaft ze normaal nooit om.

Dus ik weer in bed, al mopperend dat ze een stomme hond was en moest gaan slapen.

Paar dagen later wil ik mijn weiland aan de zijkant van ons huis bemesten met onze eigen mest op vlasbasis. Dus ik loop met mijn kruiwagentje de wei in...........nou het hoefde al niet meer.........die nacht dat Sorry zo tekeer ging had de chauffeur de wei al bemest.

Ik neem het nu echt heel serieus als Sorry blaft. Dan is er ook echt wat aan de hand. Voortaan moet ik haar maar meenemen ipv zelf te gaan kijken.

Grappig, mijn ouders hadden vroeger een vuilnisbakje die ook werkelijk nooit blafte, Kuhne heette zij.

Op een gegeven moment waren mijn ouders weg en de oppas bij ons, hond blafte als een wilde maar de oppas durfde niet naar buiten om te kijken want wij woonden nogal afgelegen. Toen mijn ouders thuis kwamen had ze het verteld, niks te zien dus mijn ouders zijn gaan slapen, een uur later sloeg ze weer aan, helemaal over de rooie. Dus mijn vader snel een rondje om het huis, niks te zien.
Volgende ochtend bleek dat een vos onze beide ganzen had gesnaaid die in een ren zaten een 50m van ons huis (!!), daarom blafte ze dus 2x, vos was teruggekomen voor de tweede.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:39