[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:39

Ik zou dan voornamelijk bij een herplaatser gaan kijken en niet naar een ras. Er zijn border collies die na 30 minuten wandelen per dag echt wel genoeg hebben gedaan en je hebt rassen met over het algemeen wat minder energie waarvan een individu je gek maakt door zijn energie.

Je geeft aan niet heel veel te kunnen wandelen, dus dan kom je al vaak uit bij een herplaatser waar de energielevel al in te schatten is of bij een pup veel hersenspelletjes doen en een paar keer per week meegeven aan een hondenuitlaat. Bij dat laatste geval kan je weer bijna ieder klein tot midden ras aanraden met een normale haarlengte.

Wil je cursussen gaan volgen? Hoe sociaal moet hij zijn? Hoeveel ervaring heb je etc. En wat noem je speels? Speels noem ik een shiba, maar die lijkt mij niet geschikt in jouw situatie. Speels noem ik ook de werkhonden, maar te veel energie.

Ga bij jezelf na wat je wilt van een hond en wat je eventueel extra moet doen om een hond die voldoet aan jouw eisen gelukkig te houden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 01:28

Kaus schreef:
Een corgi absoluut niet doen hoor. Dat zijn echt werkhonden, te vergelijken met border collies.

Ja in de fantasierijke omschrijvingen van de rasvereniging misschien. Als werkhond is de tegenwoordige corgi absoluut niet te vergelijken met een (echte) bordercollie.

Kaus

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 02:23

Nee misschien niet. Maar ik zou m echter persoonlijk niet aanraden voor iemand die niet op zoek is naar een hond die van uitdaging houdt. Dan loop je meer het risico ze te kort te doen dan met bijvoorbeeld een Engelse bulldog (willekeurig voorbeeld)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:42

Kuggur schreef:
Kaus schreef:
Een corgi absoluut niet doen hoor. Dat zijn echt werkhonden, te vergelijken met border collies.

Ja in de fantasierijke omschrijvingen van de rasvereniging misschien. Als werkhond is de tegenwoordige corgi absoluut niet te vergelijken met een (echte) bordercollie.

Mee eens :)
Een Boston terriër vind ik helemaal geen hyper hondjes. Kennissen van mij met een druk gezin hebben voor dit ras gekozen omdat ze niet veel tijd hebben om te wandelen en omdat hij wel makkelijk mee kan, of kan logeren bij de ouders op leeftijd.
Maar ik ben het ook met SR eens dat een herplaatser een goede keuze zou kunnen zijn. Ook omdat een pup nou eenmaal altijd extra werk met zich mee brengt.
Misschien is een Entlebucher Sennenhond anders nog een optie?
Al zullen die wel weer meer beweging nodig hebben dan een Boston terriër.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 12-10-17 07:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:43

Kuggur, daar heb je vast gelijk in, maar het zijn wel werkers. Die van mij zou uitermate ongeschikt zijn voor 3x per dag een blokje om, daar heeft ze veel te veel drive voor. Geen werkhond misschien, maar imo ook niet passend bij wat yenni zoekt.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 10:10

En een border terrier? leuke ruwharige dingen. Wellicht wel wat (te?) actief

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:03

Met die beweging die je de hond maar kan bieden zou ik me tot rasgroep 9 gezeldschapshonden beperken. Zoals een chihuahua of poedels (of vindt je die vacht al te lang?)

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:11

Een poedel is ook een werkhondje hoor!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:21

MissAnnemijn schreef:

Ik vraag me toch serieus af wat voor waanzinnig brede definitie van "werkhond" huisdierhouders hier hanteren.
Dit soort definities maakt de term imo betekenisloos.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:25

Een poedel heeft minimaal 1.5 uur en bij voorkeur minimaal 2 uur per dag beweging nodig, daarnaast minimaal een uur hersenwerk/training per week.

Werkhondje staat in dit geval geloof ik tegenover schoothondje.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:25

Kuggur schreef:
MissAnnemijn schreef:

Ik vraag me toch serieus af wat voor waanzinnig brede definitie van "werkhond" huisdierhouders hier hanteren.
Dit soort definities maakt de term imo betekenisloos.

Dat de BC voor jou nou de enige goede werkhond is... hoef je niet elke pagina te herhalen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:30

Onzin. En een wat trieste poging op de man te spelen.
Natuurlijk zijn er veel meer werkhonden dan bordercollies, en voor andere gebruiksdoelen dan drijfwerk.
Een poedel die al tientallen generaties als huisdier wordt gefokt valt daar bepaald niet onder.
En dat heeft niets te maken met het feit dat ik (inderdaad) een van de weinigen ben die werkhonden heeft, traint, en daadwerkelijk gebruik voor werk.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:37

Ik vind een poedel ook geen werkhond. Het zijn wel intelligente honden. Maar prima huishondjes die je 3x per dag kunt uitlaten en in huis bezig kunt houden.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:19

Yenni schreef:
Hallo,

Ik zal de situatie uitleggen.

-kleinere hond ( geen labarador formaat)
- kort of ruw harig (geen golden retriever lengte)
- 3 x per dag wandelen waarvan 's avonds een wandeling van een half uur/ 3 kwartier.
- mag een speels hondje zijn
- minimaal 1 x per week naar het bos.
Als ik werken ben gaat de hond naar mijn ouders.

Dus welke hond zou bij mij passen.

Ik denk dat een Teckel hier best wel tevreden mee zal zijn. Deze zijn er zowel in kort als ruwhaar.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:07

Ik vind een hond die gelukkig wordt van sporten en werken met de baas in potentie een sport/ werkhond. Weinig poedel die van alleen een blokje om blij worden denk ik. Maar ik vind dat veel honden wel wat meer uitdaging zouden mogen krijgen :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:49

Tuurlijk zit er wel verschil tussen een Mechel/Border Collie en een poedel. Maar iemand die op zoek is naar een leuke wandelhond raad je imo geen actieve renhond aan.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:14

Ken zat poedels die maar 3x per dag een rondje doen. Hebben ze allemaal geen problemen mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:56

En ik ken er zat (inclusief 1 van mijn 2) die binnen vanzelf andere activiteiten gaan bedenken als je dat doet en zelfs als ze zich er bij neerleggen (dat is de ander), ze alsnog dan niet gelukkig zijn. Ze geven zich er inderdaad soms aan over. Maar je doet hun welzijn dan wel stevig tekort.

Hoewel dat natuurlijk wel afhangt van jouw definitie van een rondje. Als het 3x 40 minuten is aan een lange lijn of los, dan is het inderdaad geen probleem. Is het 2x10 minuten en 1x een half uur, dan is het opeens wel een probleem. Met een poedel moet je rekenen op minimaal 1.5 uur wandelen per dag.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:03

Misschien is het hier niet toegestaan, maar ergens leek mij dit de juiste plek om advies te vragen.

Wij waren niet opzoek naar een hond, maar krijgen de kans om een jonge akita over te nemen, deze is net een jaar geworden.
Het is gecastreerde reu..

Voordat de vooroordelen komen, we zijn niet bekend met de akita in de praktijk, wel goed ingelezen.
Daar in tegen zijn we wel bekend met andere grote rassen, ook zeker niet de makkelijkste honden.. waaronder de pyrenese berghond.
Het is een enorm lieve hond, zit geen kwaad in, maar kan niet altijd even goed met andere honden overweg (nou hebben wij zelf geen andere honden, maar onze ouders wel.. hmm)

Ook is hij niet opgegroeid met andere dieren, kent geen katten, en wat is er nu gaande.. wij hebben twee jonge katten van nu een halfjaar.

Twijfels dus.. zou dit goed kunnen gaan? De hond is al bij ons thuis geweest, heeft kennis gemaakt met de katten, zij zijn erg fel op hem, bang.. hij wil met ze spelen.
(Van huis uit, ben ik niet anders gewend.. honden en katten samen, de kennismaking is nooit een probleem geweest)

Ik zou graag jullie eerlijke mening horen.

Zou hij zich nog aanpassen aan een nieuwe eigenaar? Ze hebben puppycursus met hem gedaan, hij is goed afgericht en kent de basiscommando's.

Sorry als het verkeerd staat.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:14

Waarom gaat hij weg? Een akita is niet zomaar een moeilijk ras, het is zelfs een heel makkelijk ras als je bekend bent met de niet westerse honden. Je moet ze alleen heel anders opvoeden dan je gemiddelde herder.

Over het algemeen hecht een akita zich heel sterk aan een baas, maar herplaatsing is zeker niet onmogelijk.

Hond is pas 1 jaar, akita's zijn late en heftige pubers, zie ze daarom het liefste pas veel later gecastreerd. Als hij nu los kan lopen en netjes luisterd hoeft dit niet te betekenen dat hij dit voor jullie ook wilt doen of dat hij dit in de toekomst nog wilt doen.

Imo is gewoon inlezen in een akita niet voldoende, ga eerst eens werken met de honden en loop eens mee met een wandeling van het ras. Weet niet welke regio je zit, maar de komende weken zijn er heel veel wandelingen voor Japanse honden en je bent van harte welkom om mee te komen wandelen of om een van mijn honden over te pakken tijdens zo'n wandeling.

Lichaamstaal is anders bij dit ras en katten en andere honden kunnen dan feller reageren, maar zolang een akita geen negatieve ervaringen heeft gehad met katten zal het geen probleem zijn. Wat kan je de hond verder bieden en wat wil je ermee gaan doen?

Gaat het om een Japanner of een amerikaan?

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:24

Ze doen de hond met heel veel meoite weg, maar dit doen ze puur en alleen omdat zij te weinig tijd voor hem hebben, en hem liever een nieuw huisje geven waar hij meer aandacht krijgt.

Daar ben ik inderdaad bekend mee, hij hecht zich bij hun ook nog niet persee aan 1 persoon, het is bij hun tot nu toe nog een gezinshond geweest, betreffende het opvoeden.

Wat je zegt snap ik, dat is precies waarom wij hierin zeker geen overhaaste beslissingen willen nemen, als we het zouden doen willen we dat de hond voor altijd kan en mag blijven. Los lopen kan vast nog, maar dit is niet iets wat zijn huidige eigenaren nu doen, hij loopt gewoon netjes mee aan de lijn. En is ook absoluut niet iets wat wij van hem verwachten, hij zal bij ons niet los komen te lopen tijdens het uitlaten, alleen in de tuin.

Dat inlezen niet voldoende is, kan ik inkomen.. theorie zegt niks, praktijk wel.. dat is precies waarom we al een paar keer bij de hond zijn geweest. Dat lijkt me heel mooi om te doen, ik zou graag mee lopen. Wij wonen in friesland.

Het gaat om een amerikaanse akita, hij heeft geen positieve en geen negatieve ervaringen met katten, je ziet bij hem puur onbegrip, hij snapt niet wat hij met de katten aan moet.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:25

Hier ben ik het wel met Kuggur eens hoor. Een poedel een werkhond noemen is echt bizar. Wat voor een werk zou de poedel moeten doen dan?

Neemt niet weg dat er wel werkers tussen kunnen zitten, als tegenovergestelde van een schoothond.

Mijn corgi heeft het concentratievermogen waar een adhder niets bij is, maar wel veel drive. Ze zijn gewoon te clownesk om nog als werkhond bestempeld te kunnen worden maar dat maakt ze nog geen schoothond.

Ik denk dat er binnen redelijkheid heel veel mogelijk is met heel veel honden. Als een gemiddelde huishond al geen agility parcour meer kan lopen, dan gaat er gewoon iets niet goed. De meeste kunnen dat dan ook gewoon wel. Mensen die recreatief willen sporten kunnen dat dus prima met een huishond doen, zonder meteen een werkhond nodig te hebben.
Aan de andere kant zijn er huishouden die wel veel drive en energie hebben, dat soort honden aan raden aan iemand die er max 3x 20 minuten wat mee wil doen is ook vragen om problemen. Dat maakt ze echter nog geen werkhond.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:26

Ik wil een hond kunnen bieden met de middelen die ik heb. Ik als ik ales bij elkaar op tel zou de hond aan een kleine 1.5 beweging per dag komen. Ik wil geen honden die enorm veel uitdaging nodig heeft want dat kan ik hem simpelweg niet bieden.

Qua borstelen en lange vachten:
Een langharige hond of poedel of doedel moeten een paar keer per week (zo niet elke dag in ruiperiode) geborsteld worden. Dit kan ik niet ivm de spieren in mijn handen/polsen.

Ik wil een hond die het leuk vind een balletje te gooien maar die niet zoals de border collie uren aan het werk moet zijn.

Bedankt voor alle reacties! Mochten er nog rassen bij de situatie passen roep ze gerust!

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:29

Nu vergeet ik te antwoorden op je vraag wat wij de hond kunnen bieden, we zouden graag willen proberen om verder te gaan met cursussen, om een goede band te kunnen opbouwen tussen baas en hond.
Misschien op den duur iets van behendigheid, mocht hij dit leuk vinden om te doen/kunnen.
3 tot 4 wandelingen op een dag, smorgens en s avonds een wat kortere ronde, en in de middag kunnen we een mooi eindje op pas (gezien het feit dat ik alleen de ochtenden werk)

Uiteindelijk zou ik ook graag met hem gaan fietsen, en evt hardlopen.

Verdere plannen hebben wij niet gelijk voor hem.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:51

Bonna schreef:
Hier ben ik het wel met Kuggur eens hoor. Een poedel een werkhond noemen is echt bizar. Wat voor een werk zou de poedel moeten doen dan?

Poedels werden vroeger veel gebruikt als jachthond, mee op jacht voor apporteren van het wild ;)

Maar ja dat zie je helaas niet meer zoveel.