[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:22

Bijna alle honden gaan graag met de baas mee en met bijna alle honden kun je recreatief sporten. Je kunt dus heel veel kanten op denk ik.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:34

Loolotte schreef:
Hoewel ik al wat fokkers heb benaderd, ben ik toch benieuwd wat jullie denken :) Ik zoek een hond die graag met de baas (mee gaat naar stage, wat gaan eten ergens, op vakantie, dus eigenlijk overal waar hij mee naar binnen mag). Dus geen nerveus type. Daarnaast wil ik gewoon verschillende sporten gaan proberen en kijken waar we uitkomen. Hoeft geen wereldkampioen-kwaliteiten te hebben ;) Verder:
- Middelmaat
- Geen ruwharige
- Relatief gezond ras (want elk ras heeft wel wat)
- Rustig binnenshuis, mag wel blaffen bij de bel maar niet constant

Wij hebben een Duitse Pinscher na een zoektocht met dezelfde wensen. :)

Sammyoo

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:05

Labrador

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:07

Wat wil je verder gaan doen met de hond? Wat wordt er van de hond verwacht op je stage?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:38

Met deze eisen kan je heel veel kanten op. Zoek je een hond die graag een blokje om loopt of liever een die uren apporteert? Zoek je een hele volgzame hond of een zelfstandiger type?

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:54

Duitse Pincher had ik nog niet naar gekeken. Lees wel dat ze vrij waaks zijn in huis?
Labradors heb ik niks mee, sorry :o
Zoals ik al zei, kijk ik liever waar we samen plezier aan kunnen beleven dan me nu ergens op te focussen. Zou graag beginnen met mantrailen of jachtcursus, maar als agility ons meer ligt is dat prima. Mijn stage bestaat uit veld- en kantoorwerk maar de hond hoeft zelf niks te doen. Op kantoor gewoon rustig liggen of wat rondlopen en met veldwerk netjes bij me blijven lopen.
Ik heb inderdaad niet ontzettend veel eisen, eigenlijk ook omdat ik niet te hoge verwachtingen wil hebben :D Wat betreft beweging wil ik dus wel echt gaan sporten, en 2x daags een uur langs de Maas of door het bos, en een paar plasrondjes. Daarnaast fietsen als de hond oud genoeg is. Ik houd wel van de aanhankelijke types, en gezien de hond vrijwel nooit alleen hoeft te zijn (en anders samen is met de hond van mijn zus) verwacht ik daar ook geen problemen mee.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:53

Loolotte schreef:
Duitse Pincher had ik nog niet naar gekeken. Lees wel dat ze vrij waaks zijn in huis?
Labradors heb ik niks mee, sorry :o
Zoals ik al zei, kijk ik liever waar we samen plezier aan kunnen beleven dan me nu ergens op te focussen. Zou graag beginnen met mantrailen of jachtcursus, maar als agility ons meer ligt is dat prima. Mijn stage bestaat uit veld- en kantoorwerk maar de hond hoeft zelf niks te doen. Op kantoor gewoon rustig liggen of wat rondlopen en met veldwerk netjes bij me blijven lopen.
Ik heb inderdaad niet ontzettend veel eisen, eigenlijk ook omdat ik niet te hoge verwachtingen wil hebben :D Wat betreft beweging wil ik dus wel echt gaan sporten, en 2x daags een uur langs de Maas of door het bos, en een paar plasrondjes. Daarnaast fietsen als de hond oud genoeg is. Ik houd wel van de aanhankelijke types, en gezien de hond vrijwel nooit alleen hoeft te zijn (en anders samen is met de hond van mijn zus) verwacht ik daar ook geen problemen mee.

De enige DP's die ik écht waaks heb meegemaakt woonden met z'n 5en en staken elkaar gruwelijk aan. Mika blaft héél af en toe aan als het donker is en er loopt iemand bij de buren naar de deur. :+
Met Mika volg ik nu enkel Obedience ivm leeftijd, echter wil ik starten met Canicrossen over enige tijd. Het zijn buiten actieve honden, Mika is ook echt een allemansvriend en zo ken ik ze allemaal wel. Binnen kan hij fijn spelen met ons maar zoekt ook zelf goed de rust op. Jachtcursussen zijn ze ook erg goed geschikt voor, zijn erg met de neus bezig.
Dit is Mika: Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:59

Wat vind je van een nova scotia duck tolling retriever? Zijn wel echte werktypes dus het is maar de vraag of je dat wil. Ook zijn ze over het algemeen wel vrij eenkennig, als je dus een hele sociale stage hebt is dat misschien minder handig.

Border collieszijn erg baasgericht maar eisen ook veel uitdaging en beweging. Daar zou je dan dus ook open voor moeten staan.

Een pitbull? Die zijn vaak erg sociaal, baasgericht en actief. Maar niet zo veeleisend als een werkhond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:08

Kaus schreef:
Een pitbull? Die zijn vaak erg sociaal, baasgericht en actief. Maar niet zo veeleisend als een werkhond.

Ze zijn ook vaak hondagressief (en nee, dat is geen kwestie van trainen, je kan het daarmee hoogstens reguleren. Een border collie herdert, een lopende jachthond gaat zijn neus achterna en een retriever haalt dingen op). Dat is voor sommige hondensporten problematisch.

Daarnaast zijn ze vaker niet welkom op allerlei plaatsen en zijn mensen er regelmatig bang voor. Ze willen nogal eens hyper zijn. Erg gezond vind ik ze ook niet. Veel allergie-problemen, al een aantal met tumoren en hd/ed (en probeer dan maar eens een hond die all-out gaat bij alles wat hij doet en energie voor 10 heeft rustig te houden na een operatie).

Waaks zijn ze inderdaad zelden.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:13

Daar heb je inderdaad gelijk in, had ik niet aan gedacht...

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:18

Oh dat klinkt beter dan wat ik online lees Boemklatsch! Zal me er eens wat verder in verdiepen.
De duck toller is waarvoor ik wat fokkers heb benaderd om eens kennis te komen maken :j Het eenkennige is geen probleem, daar houd ik zeker rekening mee. Border collies vind ik wat zenuwachtig? Het 'eye' en fixatie überhaupt vind ik niet prettig, en hoewel dat vast enigszins te sturen is, zit het gewoon in de hond. Iets teveel van het goede, haha.
Mizora beschrijft exact mijn punten waar ik tegenaan loop bij pitbulls en dergelijke rassen. De hond moet ook wel redelijk goed met andere honden kunnen omgaan, gezien ik regelmatig bij mijn zus kom die een hond heeft.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:29

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:49

Ik begrijp inderdaad wat je bedoelt bij de border collies. Mede daarom ben ik voor een Cattle dog gegaan. Een stuk minder nerveus vaak en imo vrolijker en onbezorgder. Misschien dat die je dus ook aanspreekt.

Wat vind je van een flatcoated retriever? Die zijn net wat kalmer en opener dan tollers.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:56

Een cattle moet je net constant meer op je hoeden zijn. Ze zijn vaak niet super met andere honden. Ze kunnen getraind worden honden te negeren maar het is niet de hond dir je bij om het even welke hond even laat dollen. Veel cattles zijn ook nogal baasjericht en niet gek van vreemden

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:23

Ik vind flatcoated retrievers alles behalve kalm.

Ik noem hem maar weer eens: Softcoated wheaten terriër

Mijn Spaanse herdermix zou ook prima voldoen ;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:43

Nee flatcoated retrievers zijn zeker niet kalm, maar in vergelijking met tollers imo wel kalmer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:14

Niet mee eens, ik vind flatcoateds aardig kunnen wedijveren met de over enthousiaste opdringerige (bruine)labrador.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:16

Aan een Hollander had ik nog niet gedacht, maar ik denk ook niet helemaal mijn ding.
Toevallig zijn hier in de buurt redelijk wat flatcoats en stuk voor stuk stuiterballen, dus rustig is ook niet mijn ervaring helaas.
Terriër gaat hem niet worden, daar heb ik simpelweg niks mee :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:05

Kaus schreef:

Serieus, de meest voor de hand liggende eigenschappen van de pittbull waren je even ontschoten?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:08

Wat denk je van een Welsh springer spaniël?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:59

Loolotte schreef:
Aan een Hollander had ik nog niet gedacht, maar ik denk ook niet helemaal mijn ding.
Toevallig zijn hier in de buurt redelijk wat flatcoats en stuk voor stuk stuiterballen, dus rustig is ook niet mijn ervaring helaas.
Terriër gaat hem niet worden, daar heb ik simpelweg niks mee :)

Het is jammer om hem dar op af te wijzen, want de wheaten vind ik geen typische terriër (ik ben zelf ook geen terriër mens) en ik denk dat hij heel goed in het plaatje past dat jij schetst.
Anders wellicht een middenslag schnauzer?

Friesam, een Ridgeback?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:41

Kuggur schreef:
Kaus schreef:

Serieus, de meest voor de hand liggende eigenschappen van de pittbull waren je even ontschoten?

Nee. Het was me even ontschoten dat ze op zoek is naar een hond-sociale hond.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:01

Loolotte schreef:
Hoewel ik al wat fokkers heb benaderd, ben ik toch benieuwd wat jullie denken :) Ik zoek een hond die graag met de baas (mee gaat naar stage, wat gaan eten ergens, op vakantie, dus eigenlijk overal waar hij mee naar binnen mag). Dus geen nerveus type. Daarnaast wil ik gewoon verschillende sporten gaan proberen en kijken waar we uitkomen. Hoeft geen wereldkampioen-kwaliteiten te hebben ;) Verder:
- Middelmaat
- Geen ruwharige
- Relatief gezond ras (want elk ras heeft wel wat)
- Rustig binnenshuis, mag wel blaffen bij de bel maar niet constant

Wij hadden een beetje dezelfde eisen, het liefst een teef, middelmaat, geen nerveus type en niet te waaks en we hebben een grote reu, kan een enorme zenuwpees en angsthaas zijn (voor mensen, vuurwerk ofzo vind ie fantastisch) en er hoeft maar een postbode langs te lopen of bij begint te blaffen en grommen en rondjes te lopen. Pin je niet al te veel vast op een ras of op eisen, of wat je op internet leest. Mijn hond is kruising labrador en bijna niet om te kopen met voer, geen allemansvriend.
Toller zat ik idd ook aan te denken, denk dat die voor een groot deel aan je eisen kunnen voldoen. Dan nog: een connectie is (imo) belangrijker dan een eisenlijstje. Ik hoop dat je wat leuks vindt! :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:45

En de Welsh Springer Spaniel? Of de Engelse Springer Spaniel? Daar al eens aan gedacht?

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:12

Springer spaniël is hierboven ook genoemd inderdaad, ik hou 'm in mijn achterhoofd :)
Heb je zeker gelijk in Theadora :D