Laat jij je kat naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_janet_

Re: Laat jij je kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:25

miss_jumpy schreef:
ik verbaas me soms zo over zaken....

In Nederland zijn er hele discussies over dat melkkoeien in de wei horen en varkens zouden buiten in de modder moeten kunnen rollen. Er is veel commentaar op de (intensieve) veehouderij.

Maar aan de andere kant mag je wel een kat binnen houden. Wat is daar anders aan dan een koe die niet in de wei komt?

Ik vind dat alle dieren eigenlijk zoveel mogelijk buiten zouden moeten komen.

Dat dat in de intensieve veehouderij niet/moeilijk realiseerbaar is kan ik goed begrijpen maar dat mensen hun huisdier (kat/paard/konijn e.d.) bewust binnen houden kan ik maar slecht begrijpen.

En zeker dat diezelfde mensen soms wel het hardste roepen dat de veehouderij verkeerd bezig is.

Ik ben het helemaal met je eens.
Altijd dat gezeur of dat het zielig is voor de koeien en varkens blablabla.
Maar katten wel binnen houden terwijl die een groot jachtinstinct hebben. Probeer dan in iedergeval door het bouwen van een ren, of door je tuin af te bakenen je kat een zo natuurlijk mogelijk leven te geven.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:26

inderdaad. Een zo natuurlijk mogelijk leven, zonder dat een ander daar last van heeft Knipoog

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:38

Jennyxx schreef:
Is een huisdier dan ter wereld gekomen voor jouw plezier? Of is het gewoon een dier die ook maar 1x leeft en zelf gelukkig wil zijn Haha!

Denk je dan echt dat je paard het leuk vind dat er een zadel op hem word gelegt, JIJ bent diegene die dat leuk vind hoor, precies het zelfde verhaalt.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:41

Letizia schreef:
Jennyxx schreef:
Is een huisdier dan ter wereld gekomen voor jouw plezier? Of is het gewoon een dier die ook maar 1x leeft en zelf gelukkig wil zijn Haha!

Denk je dan echt dat je paard het leuk vind dat er een zadel op hem word gelegt, JIJ bent diegene die dat leuk vind hoor, precies het zelfde verhaalt.

het gaat hier niet over paarden, maare jij rijdt zelf toch ook???

en trouwens mijn paard doet het absoluut niet met tegenzin...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:44

Mijn kat zat ook echt niet met tegenzin binnen en op het balkon hoor Knipoog En ik vind het wel een goede vergelijking, (huis)dieren heb je altijd voor je lol.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:48

kimmie261 schreef:
Haha! precies,ws heb jij dieren die ik niet leuk genoeg vind om zelf te hebben,kunnen ze beter bij mensen zitten die ze wel leuk vinden...

Egoisme noemen ze dat...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:49

kimmie261 schreef:
van mij hoef je je kat niet binnen te houden,maar wel op eigen terein te houden,mijn honden lopen hier ook op afgezet terrein,paarden ook,laat ik toch ook niet bij de buren door de tuin rennen,iets wat ze met alle liefde zouden willen doen Haha!

persoonlijk vind ik ,als je voor een huisdier kiest,dan moet je zorgen dat deze veilig en op eigen terrein gehouden kan worden.

als ik katten zou nemen,zouden deze dus een ren krijgen een grote ren,daar ik ruimte zat heb,ik zou dus niet kunnen leven met het feit dat mijn dier allerlei risico's buiten zou lopen.

daarnaast zou ik geen dier willen hebben die hele dagen of nachten van huis weg is,wat heb je er dan aan??

maar goed dat is een heel andere discussie.. Haha!

Dus je maakt nooit een buitentrit met je paard? Want ja dan breng je een hele hoop overlast....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:49

ziggy_janet schreef:
Letizia schreef:

het gaat hier niet over paarden, maare jij rijdt zelf toch ook???

en trouwens mijn paard doet het absoluut niet met tegenzin...

Ik maakte een vergelijking en ik houd mijn katten binnen, ja onderandere voor MIJN plezier en heb daar net zo min moeite mee dan wanneer ik een zadel op m'n paard leg Knipoog
En neem van mij aan dat jou paard veel liever met leuke vriendjes op de wei staat dan dat jij er op gaat zitten hoor Knipoog

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:51

kjoetie schreef:
Mijn kat zat ook echt niet met tegenzin binnen en op het balkon hoor Knipoog En ik vind het wel een goede vergelijking, (huis)dieren heb je altijd voor je lol.

Precies wat ik bedoel Lachen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:51

Hij staat toch ook met paardjes in de wei, 24 uur per dag het hele jaar door.

Ik heb een kat ook wel omdat ik ze leuk vind en voor mijn plezier, maar ik doe de kat ook een heel groot plezier door hem naar buiten te laten. En zijn instinct zijn gang laten gaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:52

ik een egoist???

omdat ik geen dieren neem die mij ip niet boeien??

of dieren waarvan ik vind dat ik ze niet de zorg kan geven die ik vind dat ze nodig hebben??

dan ben ik een egoist??

of begrijp ik je verkeerd??

ik rij zelden tot nooit buiten nee,overigens woon ik in een afgelegen gebied...dus als ik buitenrij zullen weinig mensen last of hinder ondervinden..

daarnaast vraag ik mij af,wat voor hinder ik geef als ik met paard onder mijn begeleiding buitenrij,zou wat anders zijn als ik hem gewoon losliet en aan het eind van de dag maar eens ging zoeken waar die uithangt...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 21-11-07 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:52

Binckydenice schreef:
kimmie261 schreef:
Haha! precies,ws heb jij dieren die ik niet leuk genoeg vind om zelf te hebben,kunnen ze beter bij mensen zitten die ze wel leuk vinden...

Egoisme noemen ze dat...

Dat slaat nergens op, alsof ik een ehhh noem eens wat, konijn ga nemen terwijl ik die niet leuk vind, want anders ben ik egoïstsich Verward

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:53

ziggy_janet schreef:
Hij staat toch ook met paardjes in de wei, 24 uur per dag het hele jaar door.

Ik heb een kat ook wel omdat ik ze leuk vind en voor mijn plezier, maar ik doe de kat ook een heel groot plezier door hem naar buiten te laten. En zijn instinct zijn gang laten gaan.

Ooh dus jij rijd verder niet Lachen Ok Lachen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:54

dat zeg ik niet, beter lezen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:56

Binckydenice schreef:
kimmie261 schreef:

Egoisme noemen ze dat...

Een cursus inhoudelijk discussiëren of een woordenboek (waar slaat egoisme in godsnaam op in deze context? Koe ) zou voor jou geen overbodige luxe zijn met dit soort reacties. Slaat werkelijk als een tang op een varken. Net zoals je buitenrit reactie, als ik mijn paard losgooi bij jou in de tuin en hij vernaggelt je bloemen en vermoord jouw kat, dan heb je een goede vergelijking Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:58

ach ja,best fijn te weten dat ik ook nog een egoistische kant heb...

en dat terwijl ik juist ervoor zorg dat alle dieren die ik hier rond heb lopen,een gouden leventje hebben... Haha!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:59

ziggy_janet schreef:

Ik las dat ie 24 per dag het hele jaar door op wei staat, weet niet hoe lang jouw dag is.

Maar goed, deze discussie geeft mij een bittere smaak Scheve mond Nogmaals er discusseren hier mensen mee die heel halsstarrig zijn en niet buiten hun hokje kunnen denken, erg jammer Scheve mond

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:00

ik ben het met je eens Letizia. Ik ga dan ook wat nuttigs doen en naar huis, lekker egoistisch met mijn cavia's knuffelen Haha!

Doei!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:03

mijn katten komen gewoon buiten,klimmen over de schutting en ravotten met elkaar,en komen daarna gewoon weer terug.
maar binnen zitten in de warmte vinden ze ook heerlijk hoor

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:54

Letizia schreef:
ziggy_janet schreef:

Ik las dat ie 24 per dag het hele jaar door op wei staat, weet niet hoe lang jouw dag is.

Maar goed, deze discussie geeft mij een bittere smaak Scheve mond Nogmaals er discusseren hier mensen mee die heel halsstarrig zijn en niet buiten hun hokje kunnen denken, erg jammer Scheve mond

je kan ook pietlutig gaan doen zeg...

maggie1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:25

Dus als ik het goed begrijp mag je eigenlijk geen huisdier hebben Verward . Heb je een kat en die gaat naar buiten ben je bijna een dierenbeul, want het "arme beestje "kan doodgereden worden, niet meer terugkomen (zoals ons is overkomen), aangevallen door een hond want dat mag blijkbaar van het baasje etc etc. Heb je een kat, die binnenblijft mag ook weer niet want dat kan niet vanwege zijn jachtinstinct (is zielig), of maakt je baasje gek omdat ze het "huis"sloopt. Tja dacht ik toch net even dat als die van ons niet meer terugkomt om wat voor reden dan ook een beestje uit het asiel een kans te geven. Maar als ik het goed begrijp kunnen ze dan daar beter blijven toch? gezellig in een hok met andere katten, geen gevaar en veilig. Tja begin toch ernstig te twijfelen, want ik wil toch niet gezien worden als een dierenbeul Verdrietig omdat mijn kat naar buitengaat.
Ik begrijp heel goed dat de meningen verdeeld zijn en dat is ook terecht. En ja een kat die niet meer terugkomt is "het risico van het vak" zoals het botweg hier genoemd wordt. Gelukkig de meesten hier op bokt houden wel van paarden en hebben daar alles voor over toch???? dus zijn we het daar in elk geval overeens. Haha! En wat betreft als Mini niet meer terugkomt gaan wij toch lekker kijken naar een kitten, en ga ik dan nog wel eens een nachtje slapen om te bepalen of hij/zij dan al of niet naar buiten gaat.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:51

Dus ideaal gewoon een tuin afzetten toch een buitenkat en geen gevaar Haha!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:57

Ik zeg niet dat "jullie" dierenbeulen zijn, omdat jullie je kat binnenhouden. Ik vind dat katten ook buiten horen te zijn. Ik denk dat het beter is voor de kat.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:43

hangt wel een beetje van de kat af vind ik,maar over het algemeen genomen vinden katten het wel fijner buiten.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:01

Mijn katten komen ook niet buiten.. behalve dan in de tuin s'zomers.. Waarom niet? Omdat katten zoals deze gejat worden.. Beesten hebben het prima. De dieren van nu zijn niet meer de dieren van vroeger, je kan ze dus ook niet zo laten leven als vroeger. Dat geldt voor alle 'huis'dieren. Dat iemand dat 'zielig' vindt moet diegene zelf weten. Ik zou me persoonlijk eerder bezighouden met de katten die verwaarloosd en zelfs gemarteld worden, hier en in het buitenland. Betrek me liever met echt dierenleed dan een luxe probleem.