Bijtgrage hond vergrijpt zich aan baby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Bijtgrage hond vergrijpt zich aan baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:10

slimmerik schreef:
Vreemd: : als mensen het met argumentatie niet meer kunnen winnen ze in de persoonlijke aanval gaan.

De meeste doen het dan iig nog netjes in het topic. Jij valt mensen lastig via pb! Zodat niemand er iets aan kan doen. DAT is pas kinderachtig. Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:16

Needje schreef:
slimmerik schreef:
Vreemd: : als mensen het met argumentatie niet meer kunnen winnen ze in de persoonlijke aanval gaan.

De meeste doen het dan iig nog netjes in het topic. Jij valt mensen lastig via pb! Zodat niemand er iets aan kan doen. DAT is pas kinderachtig. Knipoog

Kan me niet heugen jou ooit een pb gestuurd te hebben. (staat ook niets tussen de verzonden items) Verwissel je me soms met iemand anders?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:18

Er zijn cursussen gedragstherapie, maar dat betekent niet dat je een goede bent helaas Tong uitsteken

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:20

Zo lang het geen erkend beroep is, kun je er dus weinig mee. En volgens mij is het meer een modetrend dan echte noodzaak. Toch vreemd dat zulke dingen zomaar mogen in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:21

@ katia: De laatste jaren zijn de ontwikkelingen op het vakgebied van de gedragstherapie voor honden zo snel gegaan dat er nu gelukkig officiële opleidingen bestaan tot gedragstherapeut. Dit brengt de dienstverlening aan de cliënt en zijn of haar hond op een kwalitatief hoog niveau. Helaas is er nog steeds veel kaf onder het koren en zijn er mensen die zich "gedragstherapeut" noemen, zonder met goed gevolg een in Nederland erkende opleiding te hebben afgesloten. De titel "gedragstherapeut" is in Nederland geen beschermde titel. Iedereen mag zich ongestraft "gedragstherapeut" noemen. Wil je zeker weten of je te maken hebt met een erkende gedragstherapeut, dan moet je hem/haar vragen of hij/zij lid is van de vakorganisatie Alpha

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:26

Door wie is Alpha dan erkend dees_daan....zoals ik tot nu toe uit de site kan opmaken, zijn ze alleen door de eigen leden erkend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:27

dat weet ik ook niet, ik zoek wel even op google, ik heb dit ook voor je opgezocht, ben er verder niet bekend mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:28

Een manier om een professionele gedragstherapeut te vinden is af te gaan op goede ervaringen van andere hondenbezitters. Is dit niet aan de orde, dan zul je zelf op zoek moeten. Je kunt dan bijvoorbeeld eens kijken op de website van Alpha, de Nederlandse Vereniging van Gedragstherapeuten voor Honden, een vakorganisatie die is opgericht om gediplomeerde gedragstherapeuten te onderscheiden van niet-gediplomeerde (ook in België). Natuurlijk zijn er nog veel andere professionals die niet bij Alpha zijn aangesloten. Je vindt deze op het internet, via advertenties in vakbladen en soms ook in de Gouden Gids.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:02

karoliena schreef:
Slimmerik: Helemaal niet gaat mij erom dat ik er niet van gediend ben dat iemand mij gaat lopen afkraken omdat wat ik typ dus niet helemaal 100 % abn is, dat vind ik pas in de persoonlijke aanval gaan

Lange tenen? Sjonge je kan toch ook gewoon even toegeven dat je een kromme zin heb neergezet,
jeetje wat laat jij je kennen zeg Knipoog

slimmerik schreef:

Het blijft een questie van ervaring, kennis, wetenschap en ook nog eens persoonlijke emotie...
Dat blijft moeilijk....Ik ga persoonlijk liever af van wetenschap...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:00

Edit: Laat ook maar

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:35

Citaat:
Even een vraagje aan de "kenners" . Gedragstherapeuten bij honden: is dat wel een erkend beroep?

Mijn vriendin heeft vorige week bij haar tsji tzu (echt waar) ook een gedragstherapeute bij gehaald. Mevrouw is een half uur geweest, kostte 90 euro en een advies wat iedere leek haar ook gegeven kon hebben. Bovendien zijn alle problemen niet eens fatsoenlijk besproken.

Klopt, helaas is het (voor zover mij tot nu toe bekend) NOG geen beschermde titel...
Kortom; elke jan jurk mag zich nog gedragstherapeut noemen...

De dame die ik erbij had, was verbonden aan een asiel en werkte al 30 jaar intensief met honden.
Helaas bleek dat dus geen garantie voor kennis....

Nu begrijp ik wel waar het zo misging; zij heeft de hond ontmoet in de fase dat hij nog moest wennen aan de muilkorf. Die verheftigt het gedrag vaak (de hond beseft dat hij zich niet meer kan verdedigen, en IS al angstig) en dan kan je een verkeerd beeld krijgen... ik had echter wel verwacht dat iemand met zoveel ervaring daar doorheen zou kijken.

Vervolgens kregen we een bachbloesemtherapie... waarop de hond alleen maar heftiger werd. Erg raar allemaal. Omdat de situatie op die manier wel erg moeilijk en traumatisch voor de hond werd, hebben we toen uiteindelijk deze ''therapie'' afgebroken (uiteraard hebben we deze vrouw dit laten weten) en zijn we zelf gaan trainen. En hij is al enorm vooruit gegaan. Lachen

Nee... gedragstherapeuten zijn vaak duur, maar dat is absoluut geen garantie voor GOED...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:03

nou dat zou ik niet zeggen Lachen gedragstherapeuten kunnen nog goed zijn, maar past de hond er gewoon niet bij. Net zoals een goede ruiter op een verkeerd paard.
En honden die genetische of iets in hun hersenen, is de oorzaak van bijten nog altiijd?
Als je dat niet weet is het moeilijk om je hond te trainen Lachen en daarmee zijn ze van de gehele groep algemene bijtincidenten toch de gevaarlijkste Lachen

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:03

Citaat:
gedragstherapeuten kunnen nog goed zijn, maar past de hond er gewoon niet bij.

Ik snap de post niet helemaal...
Een goede gedragstherapeute moet een hond kunnen beoordelen, welke hond dan ook. En dat hoeft niet in een uurtje. Erfelijkheid en genetisch kan je aan de buitenkant niet zien, maar je moet dus afgaan op de informatie die van de eigenaren krijgt en aan de hand daarvan kijken naar het gedrag van de hond.

Al ben je nog zo goed, je zult niet IEDERE hond kunnen helpen. Maar je moet als goede gedragdtherapeute wél gedrag kunnen herkennen, en weten hoe een hond inelkaar steekt. Je moet dus goed kunnen analyseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:58

Nakisha schreef:
Een goede gedragstherapeute moet een hond kunnen beoordelen, welke hond dan ook.

Daar geloof ik niet in, anders zou er geen hond meer bijten Knipoog want dan zouden alle honden voor de veilgheid naar een training moeten. Je kan een mens of dier nooit voor 100% doorgronden. Nooit.
Niets is zeker in het leven alleen dat we doodgaan Lachen

Vandaag trouwens wéér een hond doodgeschoten die zich niet kon beheersen;
http://www.nu.nl/news/1209428/14/Politi ... _dood.html

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:33

Als je mijn stukje goed leest:

Citaat:
Al ben je nog zo goed, je zult niet IEDERE hond kunnen helpen.

Dus dat had ik zelf ook al gezegd... Knipoog

Laten we er dus trouwens nogmaals aan toevoegen dat mijn ervaringen met ''gedragstherapeuten'' dan ook bagger zijn.

Ik heb net het nieuwsstukje gelezen... het zegt eigenlijk haast niets... dus hier kan ik geen commentaar op geven. De hele situatie blijft verder in het midden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:49

Nakisha ik had het idd even verkeerd geinterpreteerd, mijn excuses
in de laatste zin kan ik idd wel met je meegaan, en gezien jou
ervaring denk ik ook dat je wel weet waar je over praat...
Een agressieve hond aan de bach......Klinkt me meer in de ogen
als een of andere geitenwollensok die niet echt op aarde staat...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:51

staat er dan meer informatie in dan in de openingspost Tong uitsteken

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:54

Citaat:
Nakisha ik had het idd even verkeerd geinterpreteerd, mijn excuses
in de laatste zin kan ik idd wel met je meegaan, en gezien jou
ervaring denk ik ook dat je wel weet waar je over praat...
Een agressieve hond aan de bach......Klinkt me meer in de ogen
als een of andere geitenwollensok die niet echt op aarde staat...

Dank je wel... En excuus uiteraard geaccepteerd, iedereen leest wel eens over iets heen. Lachen
Ik hoop inmiddels wat kennis en ervaring te hebben opgedaan, maar er valt nog altijd heel veel te leren. Lachen Maar het feit dat ik zelf een ''probleemhond'' heb, heeft alles wel in een stroomversnelling gebracht... ik wilde alles weten, om hem zo goed mogelijk te kunnen begeleiden.

Wat bach betreft... daarover verschillen de meningen. IK vind het niks, anderen zweren erbij.
Ik geloof hierbij dat er ook sprake is van een psychologisch effect; Hond vertoont probleemgedrag, baas is wanhopig en gespannen. Hond krijgt deze spanning mee, wat vaak een negatief effect heeft op het probleemgedrag. Hond krijgt Bach, baas is vol vertrouwen dat het zal werken... de spanning daalt, de hond voelt de rust, probleemgedrag neemt wat af.
Op die manier kan je zeker spreken van een ''werking''... maar niet zoals men denkt.

Maar opnieuw; sommigen zweren erbij.
Maar ik hoef niet meer. Knipoog

Experts buitelen al jaren over elkaar heen als het gaat om hoe men probleemgedrag dient aan te pakken. Waar de één van harde (soms lichamelijke) straffen is, is de ander juist van handjes af en negeren. Ik geloof dat de waarheid er, zoals altijd, wel weer ergens tussenin zal zitten.
Maar het is belangrijk dat de mens leert wat een hond nu voor wezen is, en waarom hij doet wat hij doet. Als je de lichaamstaal van de hond kan lezen, het verschil leert herkennen tussen de verschillende tonen wanneer het dier blaft... dan zal je merken dat je een hond steeds beter gaat begrijpen.

De tijd van de slipketting is nog niet eens zó lang geleden.
En vroeger (heel veel vroeger) was het nog simpeler; een hond die zich misdroeg, maakte men af, en dan nam men een nieuwe. Hoe en wat, dat was in die tijd niet zo interessant.
Nu is ''hondenpsychologie'' een bloeiende buisness. Eigenlijk helaas... want dat trekt ook altijd mensen aan die alleen op centjes uit zijn. Boos!

Ik volg dit alles met grote interesse, en probeer zelf te doen wat ik denk dat juist is. Zelf heb ik me verdiept in het wezen hond, en de verschillende trainers en hun methoden.
Ik ben het zelf erg met Jan Fennell eens; haar manier van trainen spreekt mij het meeste aan. Lachen