Ik zit me hier echt op te vreten (KITTENS!)

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Ik zit me hier echt op te vreten (KITTENS!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:30

ik snap niet dat "iedereen" een kitten moet hebben ipv een volwassen dier.
De opvoeding vind ik nogal veel werk en wil dus liever 1 die al gevormd is, dan weet ik ook pecies of hij/zij bij me past.

Mijn hond heb ik bij een particulier vandaan toen hij tussen de 8 en 10 jaar was. Ik heb 'm nu 4 jaar en ja, nu begint hij echt oud te worden.
toch ben ik gek op dat beest en zal het de volgende x weer doen.
Deze heeft gezworven en daarna in het asiel gezeten en toen bij de mensen waar ik 'm vandaan heb.
Voordat hij heeft gezworven heeft hij wel een thuis gehad, omdat hij goed is opgevoed en naar ik weet hebben ze 1 oude eigenaar gesproken, die 'm iig niet terug wou.
Het is écht een schat - springt niet tegen je op, is erg trouw, lief voor m'n kleine nichtje, kan zitten en poot geven etc.

Al had hij niet zo'n geschiedenis gehad, had ik 'm ook genomen hoor. Ben niet iemand die nodig en verwaarloost beest moet hebben. Dat vind ik namelijk ook zo raar, dat sommige mensen juist en dietr moeten hebben die het zo zwaar heeft gehad.
IK vind het alleen belangrijk dat hij bij me past. Cool

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:32

Effy schreef:
Trouwens, het is toch algemeen bekend dat bij asielen een wachtlijst staat voor kittens en pups? De meeste mensen willen nu eenmaal een jong dier, dat is zogenaamd leuker. Die zijn dus ook altijd als eerste weg. Maar om omwille van zo'n wachtlijst nu het doelloos vermeerderen te stimuleren... Nee, zou ik niet doen. Dan maar even wachten, bij een fokker kun je immers ook vaak niet direct kiezen en ophalen.

Ergens heb je wel gelijk, al was het in mijn situatie niet omdat ik nou perse een kitten wilde omdat ik dat zo leuk vond, maar omdat dat de enige optie was met mijn kat. Heb niet gekocht op marktplaats, maar wel verkocht...

Ben het er niet mee eens dat het het doelloos vermeerderen stimuleert, aangezien de meeste kittens gratis weggaan, dan verdienen mensen daar ook niets aan. Mensen fokken toch wel met die beesten, omdat ze het zo leuk vinden, of omdat ze hun kat niet willen laten helpen. Zal echter niet snel via marktplaats kopen, omdat ik graag weet waar mijn beest vandaan komt. Ben zeker NIET voor het "zomaar" fokken voor de fun, maar dat gebeurde wel al ver voor marktplaats!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:43

Met het doelloos vermeerderen doelde ik niet alleen op Marktplaats, maar onder andere op de mensen die hier in dit topic zeggen "Ik krijg vaak de vraag wanneer ik weer een nestje heb, want mensen komen niet gemakkelijk aan katjes" met als gevolg dat zulk soort mensen poeslief weer vol laten zitten omdat ze "ze toch wel kwijt kunnen". Waarom moet je mákkelijk aan katjes kunnen komen? Je koopt je paard toch ook niet bij de eerste de beste...

Edit: overigens ben ik van mening dat het niet uitmaakt of iemand op Marktplaats de kittens gratis weg doet, of dat er geld voor gevraagd wordt, als Marktplaats niet stimuleert, dan werkt het in ieder geval ook niet tegen. Zoals in mijn geval toen, die man zet ze op Marktplaats en raakt ze wel kwijt. Hij hoeft er geen geld voor, maar moet wel van ze af. Je eigen katten dan even laten helpen lijkt mij de meest efficiënte oplossing, maar dat komt niet bij zo iemand op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:56

Laura24 schreef:
Effy schreef:
Trouwens, het is toch algemeen bekend dat bij asielen een wachtlijst staat voor kittens en pups? De meeste mensen willen nu eenmaal een jong dier, dat is zogenaamd leuker.

Ahum? Hádden we maar een wachtlijst!! Dat zou de ideale situatie zijn. Want dat zou betekenen dat we helemaal niet veel kittens hadden.

Nee joh, er is juist overschot aan kittens (en ook aan volwassen katten).

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:59

Da's wel waar ja... Maarja, aan de andere kant is het wel weer een manier om kittens (en volwassen katten) kwijt te raken zonder ze op straat te dumpen... Want dat gebeurt helaas erg vaak als mensen niet weten wat ze er anders mee aan moeten... Erg slechte zaak overigens! Maar zoals in mijn egval had ik het kitten ook naar het asiel kunnen brengen natuurlijk, maar wilde graag weten waar het beestje terecht zou komen, en wat ik al zei: de asiels zitten al zo vol. Kost hun ook geld om voor zo'n beestje te zorgen, dat wilde ik gewoon zelf op me nemen tot ik zeker wist dat ie goed terecht zou komen Lachen

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:00

Oh, dan is het misschien niet overal zo. Hier in het asiel was/is in ieder geval ook altijd een wachtlijst, omdat het jonge grut echt zo weg is. Via het asiel hier kom je niet gauw aan een jong poesje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:02

Ik en anderen hebben het in dit topic zelfs al gehad over het afmaken van kittens vanwege het overschot.... Geen tijd en ruimte voor de intensieve zorg die ze met zijn zovelen allemaal nodig hebben..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:04

De asiels werken toch wel samen neem ik aan? Dus als Den Haag vraag heeft naar kittens dat ze in b.v. Eindhoven die daar heen brengen?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:04

Wuis schreef:
Ahum? Hádden we maar een wachtlijst!! Dat zou de ideale situatie zijn. Want dat zou betekenen dat we helemaal niet veel kittens hadden.

Nee joh, er is juist overschot aan kittens (en ook aan volwassen katten).

Hmm is bij mij wel 2 jaar geleden, maar toen werd er dus gezegd dat de kans maar klein was dat ik binnen een half jaar een kitten zou kunnen krijgen. Daarnaast was ik voor hun ook nog niet de ideale kandidaat, aangezien ik in een flat woon.

Een paar jaar daarvoor, toen ik samen ging wonen met mijn ex, vonden ze me ook al geen geschikte kandidaat voor een volwassen kat, omdat ik in het centrum woonde. We hadden een flink dakterras, dus kat zou wel buiten kunnen, alleen niet op straat, gezien de winkelende massa en een gezamelijk trappenhuis. Vond ik vrij achterlijk, een goede baas en goede verzorgin, liefde voor zo'n beest leek mij allemaal veel belangrijker, maar daar waren ze het dus niet mee eens, als de kat maar buiten kon. Het enige wat ik kon proberen was regelmatig langskomen of ze een "echte" binnenkat hadden, maarj, die kans was niet zo groot aangezien ze voornamelijk zwervers binnenkregen...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:05

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:07

heb niet het hele topic door gelezen, maar ik vind ook dat er veel te veel kittens zijn. Mensen die hun niet gestereliseerde katten buiten laten lopen. Ik snap dat niet.
Bij mij in de buurt was vroeger een boer die ook een paar katten had, daardoor liepen er ook steeds weer kittens, waar niemand dan voor zorgde. We hebben nu thuis 10 katten, bijna allemaal van hier uit de buurt, die zijn komen aan lopen.
De boer heeft nu geen katten meer, en al onze katten zijn gestereliseerd en gecastreerd.

Anoniem

slimmerik schreef:
De asiels werken toch wel samen neem ik aan? Dus als Den Haag vraag heeft naar kittens dat ze in b.v. Eindhoven die daar heen brengen?

Wij werken samen met Zuidwolde... Maar katten uitwisselen gebeurd eigenlijk vrijwel nooit. In Zuidwolde hebben ze in die tijd vaak zelfs nog veel meer katten en kittens dan ons (dat asiel is groter).

@Laura24: Vreemd.

Laura82

Wuis schreef:
Ik en anderen hebben het in dit topic zelfs al gehad over het afmaken van kittens vanwege het overschot.... Geen tijd en ruimte voor de intensieve zorg die ze met zijn zovelen allemaal nodig hebben..

Dit staat op de site van het asiel in alkmaar:

Voor ieder dier vinden wij een nieuw tehuis, of dat nu oud ,jong, moeilijk of makkelijk is.Wij laten nooit dieren inslapen omdat ze te lang bij ons zouden zitten, ieder dier krijgt gewoon een kans tot de juiste baas is gevonden, maakt niet uit hoe lang dat duurt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:09

Dat is afhankelijk per asiel Lachen sommige laten inslapen andere niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:10

Ook al zit een kat er 10 jaar dan laten wij hem nog niet inslapen. Knipoog

Maar de kittens zijn vaak zwak en ziek, en als er dan toch te veel zijn om voor te kunnen zorgen dan moet je wat. Bij ons gebeurt dat heel weinig gelukkig, maar het kán wel.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:11

Wuis schreef:
Wij werken samen met Zuidwolde... Maar katten uitwisselen gebeurd eigenlijk vrijwel nooit. In Zuidwolde hebben ze in die tijd vaak zelfs nog veel meer katten en kittens dan ons (dat asiel is groter).

Een slechte zaak!! Dat er geen database is tussen de asiels. Zo kun je niet optimaal vraag en aanbod op elkaar afstemmen. Ik vind dat zoiets wel beter geregeld mag worden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:12

Bij sommige asielen hier wel, en dan worden ze geschonken aan de universiteit. Aan de ene kant snap ik het wel, waar moet je ze plaatsen. Alles zit vol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:16

slimmerik schreef:
Wuis schreef:

Een slechte zaak!! Dat er geen database is tussen de asiels. Zo kun je niet optimaal vraag en aanbod op elkaar afstemmen. Ik vind dat zoiets wel beter geregeld mag worden.

Ben ik het mee eens.

En als ik dan even terugkijk op Januari 2007: De katten vlogen bij ons de deur uit en we hadden op een gegeven moment nog maar 1 of 2 plaatsbare katten.

Maar dat andere asiel wilde ons geen katten geven, want ze zeiden dat ze er zelf al heel weinig hadden (maar toch zeker wel een stuk of 20..).

Maarja, ik weet niet hoe dat precies zit met andere asiel in Nederland. De meeste hebben geen contact met elkaar. En dan zit je nog met het feit dat er asielen zijn als onderdeel van de dierenbescherming, en asielen die daar geen onderdeel van zijn.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:59

Te weinig katten? Jeetje, komt dat ook nog voor? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:13

Laura24 schreef:

Gelukkig dit jaar wel ja, voor het eerst in 25 jaar.

Let wel het was in de winter he, dus dan zijn er geen kittens.

Je reactie komt nogal sarcastisch over, ik snap niet waarom. Wees juist blij dat we dit eens hebben mogen meemaken zou ik denken..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:24

Ben het helemaal met de TS eens. Mensen die maar fokken omdat het zo 'leuk' is.. Ik kan er met mijn verstand niet bij. Al onze drie katten zijn geholpen. We hebben een paar maanden geleden een kitten gevonden, die was gedumpt. Ook die is geholpen. De hond net zo. Volgende dieren worden ook zeker geholpen, en waarschijnlijk uit het asiel gehaald.
Het jammere is dat er mensen zijn die persee een jong ding willen, maar als het jonge ding groter wordt, en het niet leuk meer is, het zo weer op straat gezet wordt. Je ziet het zo vaak, als pup is het allemaal leuk en schattig, maar als de pup wat minder aaibaar is, veel eet en vaak uitgelaten moet worden is de lol er snel af.
Bezint eer ge begint..

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:11

Wuis schreef:
Laura24 schreef:

Gelukkig dit jaar wel ja, voor het eerst in 25 jaar.

Let wel het was in de winter he, dus dan zijn er geen kittens.

Je reactie komt nogal sarcastisch over, ik snap niet waarom. Wees juist blij dat we dit eens hebben mogen meemaken zou ik denken..

Sorry dat het zo overkomt, maar zo is het absoluut niet bedoeld...Misschien komt die knipoog een beetje ongepast over...Bedoelde dat het me serieus verbaast dat dat nog kan, gezien de hoeveelheid katten die er gedumpt worden. Ik ben zeker blij dat we dat hebben mogen meemaken, had het dus alleen niet verwacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:26

Laura24 schreef:
Sorry dat het zo overkomt, maar zo is het absoluut niet bedoeld...Misschien komt die knipoog een beetje ongepast over...Bedoelde dat het me serieus verbaast dat dat nog kan, gezien de hoeveelheid katten die er gedumpt worden. Ik ben zeker blij dat we dat hebben mogen meemaken, had het dus alleen niet verwacht...

Geeft niet. Haha! Dacht dat je het anders bedoelde. Haha! Cool

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:54

er zijn genoeg redenen waarom mensen liever een kitten willen dan een oudere kat
overal zitten voor en nadelen aan
ik vind dat je iedereen daarover in z'n waarde moet laten
als er echt zo'n overschot was dan waren er meer mensen die met kittens bleven zitten.
mensen die ze op marktplaats zetten doen tenminste moeite om een baasje te vinden,
er zijn genoeg die ze verzuipen of levend begraven.
wij hebben tot nu toe alleen nog maar mensen blij gemaakt met een kitten en hebben ontzettend veel mensen moeten teleurstellen omdat er niet meer waren
ik ben echt geen broodfokker en mijn poezen komen normaal niet buiten en voor het plezier?? hoef ik het ook niet te doen..

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:07

Ik vind ook dat je voor een ander niet kan bepalen of hij/zij wel of geen kitten neemt of een oudere kat.
Ik heb zelf 2 herplaatshonden en 1 herplaatskat, geen van 3 gaan ze ooit nog wel, maar ik denk wel 3x na bij het opvangen van oudere dieren. (deze waren dus ook al iets ouder toen ik ze kreeg).

Ik ben nog niet zo lang geleden voor mn 2e hond dus eerst hier in het asiel geweest hondje uitgezocht, een teefje, was leuk hondje, klik ermee enzovoorts, ik mocht het hondje ineens niet meer hebben toen ik hoorde dat dit ook een teef was. Nou dan niet hoor Clown

Maar dat de asielen overvol zitten is natuurlijk niet leuk, maar vrees dat mensen gewoon doorgaan, want het IS leuk al dat kleine grut....