Zorgen om hond na tekenbeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 12:55

Ik reageer nu even via mijn telefoon, dus dat is misschien wat korter. Ik kan me helemaal vinden in jou reactie Sabri en jij benoemt ook de dingen waar ik vragen over heb. Ik ben van plan dit weekend een mail te sturen naar de poli neurologie met mijn vragen/zorgen/opmerkingen met de mededeling dat ik hier donderdag tijdens het consult duidelijkheid over wil hebben.

Ik kan eventueel mijn dierenarts laten bellen, dat willen ze zeker doen, maar ik heb de neiging dat zij ook wel sturend zijn in bepaalde diagnoses. Het zuurstoftekort komt hun natuurlijk niet goed uit als dat het toch wel blijkt te zijn. Bij het fixeren is zijn bek/neus/kop zeker meer dan drie minuten gefixeerd, dus het kan zeker dat hij drie minuten geen/te weinig zuurstof heeft gehad. Hij is echt heel stevig vastgehouden en was daarna ook echt even “afwezig”. Zijn bek werd dichtgehouden waarbij er ook een hand over z’n neus zat, dat in combinatie met z’n kop naar achteren houden maakt dat ik het niet gek zou vinden als hij een tijd geen zuurstof heeft gehad. Hij gaf zich ook “ineens” over en hing toen echt wel een paar minuten stil bij de assistente waarna er geschoren kon worden en de hotspot behandeld kon worden. Hypoxemie is het beginstadium van zuurstoftekort, dus dat kan zeker goed kloppen bij de manier waarop er gefixeerd is. Ik sluit dit absoluut niet uit.

Wat betreft de medicatie moest dit in de ogen, want daar zit dan het probleem. Daarna moest het oraal omdat hij te heftig reageert in z’n ogen. Mijns inziens al een teken dat dit middel hem niet helpt. Het is inderdaad oorspronkelijk voor glaucoom, maar het is een bepaald soort medicijn dat ook invloed zou kunnen hebben op z’n zenuwen. Heel vergezocht. Dat ben ik met je eens. Het middel wordt voor glaucoom eigenlijk ook nauwelijks nog gebruikt vertelde de oogarts… De maag-darmklachten komen door het oraal toedienen van dit middel, dat schijnt vaak voor te komen volgens de neuroloog.

Ik vind TBE en eventueel toxoplasmose (ga ik nog verder in duiken), hersenontsteking of hypoxemie het meest aannemelijk.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:51

Jeetje wat heftig dan dat fixeren, alsof hij inderdaad buiten bewustzijn is geweest? Wat zul jij ook geschrokken zijn. Heel heftig, dan is het zeker wel aannemelijk ook en ook de zuurstoftekort, en iets wat ze natuurlijk zelf niet graag zullen toegeven?
Mbt de tekenziekten, nu gaat het bloed toch naar een Duits lab? Ik weet dat ze daar veel betere testen hebben, bij mensen met Lyme komt er ook vaak Lyme uit in Duitsland omdat in Nederland ze niet goed op Lyme kunnen testen(daarom gaan veel mensen naar Duitsland bij vermoeden van lyme). Ik weet niet of duur is maar misschien zou er tesamen naast de tbe test ook gelijk nog keer op lyme kunnen getest(of er inmiddels al antistoffen voor lyme zijn)? Bij lyme heb je ook chronische antistoffen, deze komen pas na paar weken opzetten, die kunnen nu misschien wel aangetoond worden omdat er wat weken voorbij zijn? Stel dat het een tekenziekte is dan kunnen ze antibiotica inzetten. Maar ik weet niet of dat veel extra kost. Zou het zeker in overweging nemen en evt nog met je eigen dierenarts bespreken.
Goed dat je alvast wat op de mail gaat zetten voor volgende week. Er is nu veel onduidelijk en je hebt toch recht om op zijn minst wat verduidelijkimg te krijgen lijkt me.
En nu maar lekker even genieten van Elvis en even zelf wat afleiding zoeken. Je kunt niet alles weten en je hebt echt alles gedaan wat in je macht lag voor Elvis :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 14:05

Het heeft weinig zin dat ik een persoonlijk vermoeden uit gebaseerd op geen professionele kennis. Maar ik heb ook een heel traject afgelegd met mijn vorige hond. Mij lijkt dat een tekenbeet een groter gevolg op het immuunsysteem kan hebben dan dat veelal aangenomen wordt. Zowel bij bokker Cupcakes als bij mij werd de anaplasmose van onze hond aan de kant geschoven als “bijzaak”. Zeer vreemd dat anaplasmose weinig voorkomt maar dat beide honden wel gestorven zijn door een falen van het hematologisch systeem.

BigOne

Re: Zorgen om hond na tekenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 14:19

Het lijkt toch wel op die eerste diagnose van foutief fixeren, je hebt het zwart op wit en nu rust geven lijkt me goed. Testen van bloed op toxoplasmose en dat andere prima . Maar verder geen gedoe want het lijkt alsof ze vanallrs maar proberen.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 14:21

Lukasje schreef:
Het heeft weinig zin dat ik een persoonlijk vermoeden uit gebaseerd op geen professionele kennis. Maar ik heb ook een heel traject afgelegd met mijn vorige hond. Mij lijkt dat een tekenbeet een groter gevolg op het immuunsysteem kan hebben dan dat veelal aangenomen wordt. Zowel bij Cupcakes als bij mij werd de anaplasmose van onze hond aan de kant geschoven als “bijzaak”. Zeer vreemd dat anaplasmose weinig voorkomt maar dat beide honden wel gestorven zijn door een falen van het hematologisch systeem.

Grotendeels mee eens. Er is rondom o.a. Anaplasmose vrij weinig bekend. Maar door dat de honden tegenwoordig mee op vakantie gaan, maar ook de vele buitenlandse honden die geïmporteerd worden zal dit hoogstwaarschijnlijk veel vaker voor gaan komen.
Als ik van Jip zijn casus spreek is de Anaplasmose een trigger geweest voor het lichaam. Waarschijnlijk had hij zijn hele leven al slechte/beperkte aanmaak van het bloed. We kunnen dat nooit meer nagaan, maar daar berusten onze vermoedens nu wel op, gezien ook bepaalde gedragingen in zijn gehele korte leven. In dit geval is de Anaplasmose dan ook de trigger geweest dat zijn lichaam het niet meer kon verwerken waardoor het hematologische systeem faalde.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 15:05

Sabri: Het fixeren is er inderdaad best heftig aan toe gegaan. Je moet je ook voorstellen dat Elvis een kleine hond is met een korte(re) neus. Hij heeft voor een Shih Tzu-kruising een mooie/lange neus, maar in vergelijking met andere honden is het natuurlijk een korte neus. Als je dan een volwassen hand om je bek/neus krijgt, een hand in je nekvel en iemand je lichaam vasthoudt, kan ik me best inbeelden dat er zuurstoftekort ontstaat. Het heeft ook best lang geduurd, dus vandaar dat ik het helemaal geen gekke diagnose vond van de neuroloog.

Het bloed gaat naar een buitenlands laboratorium, dus ik denk dat dat heel goed Duitsland kan zijn. Ik kan maandag even overleggen/navragen of ze daar ook Lyme nog een keer mee zouden kunnen nemen. Ik vind zijn klachten niet echt bij Lyme passen (hij heeft absoluut geen last van z'n gewrichten), maar je weet het nooit natuurlijk.

Lukasje: Je mag uiteraard je persoonlijke vermoedens delen, heel fijn zelfs. Ik geloof ook zeker dat tekenbeten een heel heftig effect (kunnen) hebben en dat dat erg onderschat wordt. Ik heb er zelf gelukkig nooit mee te maken gehad, maar hoor om mij heen bij mensen ook vaak dat het zo'n lange weg is om bijvoorbeeld Lyme vast te stellen. Is er bij jouw hond anaplasmose in het bloed aangetoond? Ik weet dat Elvis' bloed hier wel op getest is.

BigOne: Met mijn "boerenverstand" vind ik die diagnose het meest kloppend. Het lijkt inderdaad of ze nu van alles willen gaan proberen en er allerlei gekke dingen tevoorschijn worden gehaald die niet aansluiten bij het beeld dat Elvis liet zien. Ergens zijn we de snelweg een beetje kwijtgeraakt en verdwaald op een landweggetje voor m'n gevoel. Nu weer terug naar de snelweg en op naar herstel.

CupCakes_: Ik denk ook dat een tekenbeet/tekenziekte echt een groot effect kan hebben op het immuunsysteem waardoor het lichaam als het ware faalt en/of zichzelf kapot maakt. Het is zo lastig dat er nog best weinig over bekend is en het - naar mijn idee - door dierenartsen ook een beetje onderschat/weggewuifd wordt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:22

Ja TS, er werd anaplasmose in haar bloed gedetecteerd. En dat is volgens mij dé trigger geweest om haar immuunsysteem op hol te brengen.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:31

Maar even terug komend, bij Elvis is de coombs test ook uitgevoerd en daar kwam niets positief uit toch? Voordat we een hoop 'wat als' los gaan laten nu, daar heeft Elvis vrij weinig aan nu. :=

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 17:47

Wat is de coombs test? Is dat de bloedtest voor anaplasmose? Hij was negatief op de vier meest voorkomende tekenziekten, waaronder anaplasmose.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 18:11

Lugea schreef:
Wat is de coombs test? Is dat de bloedtest voor anaplasmose? Hij was negatief op de vier meest voorkomende tekenziekten, waaronder anaplasmose.

Jaa, dat is de naam van de test :)

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 18:20

Ah, dat wist ik niet. Ik zag alleen iets van SNAP staan, weer iets geleerd. :) Nee, dan is er geen anaplasmose aangetoond gelukkig.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:46

Hoe gaat het vandaag met Elvis?

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 12:50

Elvis heeft op zich een goede ochtend achter de rug. Hij wilde tijdens de boswandeling twee keer een stukje lopen en ik vond hem ook wat meer opgewekt dan de afgelopen twee dagen. Hij is wel een beetje in de war, wat zich met name uit in de weg kwijt zijn in de tuin. Hij weet niet hoe hij op bepaalde plekken kan komen of als hij ergens zit hoe hij weer terug moet. Dat is iets nieuws, dus even in de gaten houden.

Ik merk dat het fijn is dat het wat meer bewolkt is vandaag zodat het licht wat minder fel is voor hem. Ik wil zo even gaan opmeten of een Rex Specs voor hem een optie zou zijn voor de zonnige dagen. Hij heeft natuurlijk geen enorme neus, dus even opmeten of dat gaat werken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:54

Klinkt inderdaad niet verkeerd vanmorgen!
Blij dat de druppels uitgewerkt zijn en hij daar weer doorheen is!

Ik zou ze ook niet meer geven, hij heeft het al lastig genoeg, dus alle dingen die niet helpen of de boel verergeren, zou ik ook niet geven.

Het klinkt een beetje als beginnende dementie dat van de weg kwijt zijn enz...

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:59

Coombs test is voor auto immuun ziekten. Niet voor anaplasmose?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:03

Misschien in de tuin een grote parasol redelijk laag neerzetten zodat de felle lucht hem niet pijn doet. Dan heb je in de tuin geen bril nodig.

Las nog wat over de coomb test maar dat is geen anaplasmose test. De coomb test specifiek een immuun reactie van het lichaam op de rode bloedcellen en dat kan door meer ziektes veroorzaakt worden.

Pfoe pittig ts. Las ik nou ergens dat die oogdruppels van jou niks doen in een “normaal” werkend oog. Volgensmij in dat vetarinary artikel. Jij zag wel dat de pupillen kleiner werden toch? Pfoe en dat hypoxemie verhaal vind ik zo lastig.. ik lees dat er bij milde hypoxie snel herstel optreedt en bij heftigere zoals bij reanimatie/beroerte/langdurig coma wel heftige klachten zijn, maar dat kan toch nooit gebeurd zijn? Zijn neusgaten zijn vrij gelaten toch? Of is er misschien juist te hard op zijn halsaders gedrukt en heeft het niks met adem halen te maken. Toch lees ik dan ook dat het echt minuten lang afgedrukt moet worden, goh ik vind het lastig. Plus ik lees bij “minder heftig zuurstoftekort” treed er snel (gedeeltelijk) herstel op en dat heeft Elvis niet.

Zelf zou ik op meerdere sporen blijven zoeken precies zoals jij nu doet met de tbe test via je dierenarts. Puur omdat alle wegen nu niet 100% het verhaal logisch maken. Zou er bij de neuroloog op aandringen dat ook hij op meerdere sporen blijft zoeken. Mogelijk dat ze het hersenvocht ook op tekenziektes kunnen testen zoals het virus of de toxoplasmose. Lab heeft toch nog wel wat in de vriezer?

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 13:40

Little_Gift: Ik ga de druppels inderdaad niet meer geven. Hij is er nog wel van aan de diarree en wat aan het krabben, dus hij kan er zowel in z’n ogen als oraal niet goed tegen. Daarbij vind ik dat hij nu meer last van z’n ogen lijkt te hebben dan voor de druppels, maar dat kan ik over een paar dagen pas objectief beoordelen denk ik.

GaelleS: Ik vind bij de bloeduitslagen dat er op vier tekenziektes getest is waaronder anaplasmose, maar ik zie nergens iets staan dat op een coombs-test wijst. Ik heb er ook niets over gehoord, maar misschien is dat wel gedaan hoor.

Hannanas: Ik heb inderdaad een parasol staan en schaduwdoek hangen. Daarnaast staan mijn deuren open, dus kan Elvis zelf kiezen of hij binnen of buiten wil liggen. In huis heb ik de gordijnen dicht om ook de warmte een beetje buiten te houden, maar dat is voor Elvis nu ook fijn.

Ik denk dat er dan geen coomb test gedaan is, want dat is dan dus ook niet iets van de algemene “standaard” bloedtest denk ik? Er kwamen uit de standaard bloedtest geen afwijkende waarden voor de rode bloedcellen, dus ik denk dat de dat dan ook niet verder onderzocht hebben.

De oogdruppels verkleinen ook de pupil in een normaal werkend oog. Als ik het goed begrepen heb juist wel in een normaal werkend oog, maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben.

Ik heb vannacht veel wakker gelegen en alle scenario’s weer doorgenomen en begin zelf juist steeds meer te neigen naar hypoxemie als oorzaak. De neuroloog heeft ook aangegeven dat er bij milde hypoxemie vaak snel herstel optreedt, maar niet altijd. Er zijn gevallen waarbij dit langer duurt of waarbij er toch restschade is. Dat is een gevalletje pech.

De reden dat ik hypoxemie zelf blijf verdenken is dat zijn klachten acuut zijn ontstaan. Ik was om 15:00 uur met een gezonde hond bij de dierenarts en appte om 15:36 uur al naar een vriendin dat Elvis zo voor zich uit zat te staren.

Om hypoxemie te verkrijgen hoeven de neusgaten niet per se dichtgehouden te worden, want de luchtwegen kunnen ook op andere plaatsen geblokkeerd worden. Als een hond een tennisbal inslikt kan deze immers ook stikken doordat de luchtpijp in verdrukking komt, maar met de neus is dan niets aan de hand.

Ik vermoed zelf dat het fixeren rondom de hals, de kop naar achteren houden zodat de hals eigenlijk op 180 graden komt (het is een beetje moeilijk uitleggen, maar zijn kop werd achterover richting zijn rug getrokken) en de bek dichthouden waarbij er dus een hand stevig om zijn bek/neus is gehouden. Hij kon dus sowieso niet door z’n bek ademen en als de neusgangen door de druk op de neus geblokkeerd zijn, kan er via die weg ook geen zuurstof naar binnen. Daarnaast kan ik me voorstellen dat het voor de luchtpijp en/of het strottenhoofd ook niet fijn is als de kop zo lang achterover wordt gehouden. Dan zal er ook best een vernauwde doorgang kunnen ontstaan lijkt mij. Ik geloof dat dat er wel degelijk voor kan zorgen dat er een tekort aan zuurstof ontstaat. Het fixeren heeft ook minutenlang geduurd omdat het echt wel een strijd was met Elvis.

Ik blijf de andere opties openhouden, maar neig steeds meer naar hypoxemie omdat dat mijns inziens de klachten die Elvis heeft ook het beste verklaard. Ik ben ook blij dat ik de TBE test laat doen en ben ook wel benieuwd naar de uitslag, dat kan het ook nog steeds zijn.

Het vragen naar testen op toxoplasmose staat wel op mijn lijstje om na te vragen bij de neuroloog en/of mijn eigen dierenarts. Ik heb geen idee of en hoe lang ze hersenvocht bewaren? Misschien kunnen de dan ook wel een nieuwe telling van de ontstekingscellen doen? Of kan dat niet? Schiet me nu abrupt te binnen hoor.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 16:11

GaelleS schreef:
Coombs test is voor auto immuun ziekten. Niet voor anaplasmose?

Sorry, mijn fout. Ik haalde ze door elkaar. Excuses. :o

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:43

Ja of misschien is de koorts wel te hoog opgelopen en zijn er beschadigingen ontstaan daardoor.Je kan het hele medische handboek wel afvinken .Hoe dan ook vind ik het heel erg naar voor je dat je je groen en geel betaald en dan nog geen diagnose heb.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 17:46

Hij heeft gelukkig geen extreem hoge koorts gehad, dus ik verwacht niet dat dat de oorzaak zal zijn. Volgens mij ontstaat er pas schade als de temperatuur boven de 40,5 graden Celsius komt, maar dat kan ik mis hebben hoor.

Het is inderdaad lastig geen duidelijke diagnose op papier te hebben. Niet dat dat dan direct iets verandert aan de toestand van Elvis, maar dan kan ik zelf stoppen met blijven zoeken en denken “Moet ik dit niet nog onderzoeken?”, “Doe ik wel genoeg?” Ik zei ook tegen mijn eigen dierenarts dat ik het mezelf nooit zou vergeven als ik te weinig onderzoek heb laten doen, maar zij gaf ook al aan dat ik eigenlijk al veel meer gedaan heb/doe dan ze normaal zien. Ik moet daarin misschien ook wat berusting bij mezelf vinden en kijken naar wat ik wel allemaal al gedaan heb.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:47

office schreef:
Ja of misschien is de koorts wel te hoog opgelopen en zijn er beschadigingen ontstaan daardoor.Je kan het hele medische handboek wel afvinken .Hoe dan ook vind ik het heel erg naar voor je dat je je groen en geel betaald en dan nog geen diagnose heb.

Sorry bont en blauw is het spreekwoord :D .
Hoe dan ook vreemd dat je zelf de diagnoses moet gaan stellen van ellende.Ik heb het idee dat ze wat aan het zoeken zijn maar het eigenlijk gewoon niet weten.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:11

Lugea schreef:
Hij heeft gelukkig geen extreem hoge koorts gehad, dus ik verwacht niet dat dat de oorzaak zal zijn. Volgens mij ontstaat er pas schade als de temperatuur boven de 40,5 graden Celsius komt, maar dat kan ik mis hebben hoor.

Het is inderdaad lastig geen duidelijke diagnose op papier te hebben. Niet dat dat dan direct iets verandert aan de toestand van Elvis, maar dan kan ik zelf stoppen met blijven zoeken en denken “Moet ik dit niet nog onderzoeken?”, “Doe ik wel genoeg?” Ik zei ook tegen mijn eigen dierenarts dat ik het mezelf nooit zou vergeven als ik te weinig onderzoek heb laten doen, maar zij gaf ook al aan dat ik eigenlijk al veel meer gedaan heb/doe dan ze normaal zien. Ik moet daarin misschien ook wat berusting bij mezelf vinden en kijken naar wat ik wel allemaal al gedaan heb.

Ik kom weer even om de hoek vliegen. Soms is er geen oorzaak of diagnose te vinden/stellen. Hoe frustrerend dat ook is. Het belangrijkste is nu dat Elvis vooruitgang gaat laten zien en weer de goede kant gaat opknappen. En jij moet ook alles een plek kunnen geven. Het is niet niks wat er de laatste tijd gebeurd is.

En ik weet hoè frustrerend geen diagnose, oorzaak of uitsluitsel te kunnen hebben. Ik weet er alles van, maar laat dat alsjeblieft los. Je doet enorm veel voor Elvis, meer dan de gemiddelde hondeneigenaar zou doen. Kijk eventueel nog eens in de homeopathische hoek als er op medisch gebied geen vooruitgang komt. Soms wil dat ook nog wel eens helpen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:09

Goeie tips Cupcakes. En om het proberen los te laten en als het gaat om homeopathie.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:19

Ik vind ook dat je meer dan je best doet, veel meer dan dit kun je niet. Goed dat je met die druppels bent gestopt als hij daar alleen, maar slechter van wordt. Misschien knapt hij zo langzaam aan wel steeds meer op en anders kun je inderdaad ook nog in de alternatieve hoek gaan kijken of daar nog winst te behalen is. Op zich klinkt dat zuurstof tekort nog het meest voor de hand liggende omdat hij direct na het dierenarts bezoek ziek werd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:48

Vergeet even niet dat de temperatuur regeling voor een groot deel door je hypothalamus in samenwerking met de hypofyse gebeurt. En waar zit die
hypothalamus, juist in z’n koppie.
Dus die onverklaarbare koorts kan een gevolg van die lichte beschadiging zijn wanneer ook daar iets nog niet goed zit.