Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:45

Er zitten idd weinig intressante toevoegingen bij waar je echt iets mee kunt omdat er maar een select groepje iets toe te voegen heeft en ook zeker niet altijd op een positieve manier of waar je wat mee kan.

Je bent zelf ook niet echt het voorbeeld van positieve input hiermee cursebreaker.

Ik kan mij ook zeker voorstellen dat niet iedereen meer durft te reageren.

Als je zelf gewoon positief bent en mee denkt dan zijn er altijd bokkers die daar minder prettig op reageren.

Soms is nodig dat er grenzen gesteld worden om het inhoudelijk te houden.

Als je dat gewoon bent op een positieve manier, dan zul je van mij ook positieve reacties terug kunnen verwachten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-04-23 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:55

Evamarie schreef:
Er zitten idd weinig intressante toevoegingen bij waar je echt iets mee kunt omdat er maar een select groepje iets toe te voegen heeft en ook zeker niet altijd op een positieve manier of waar je wat mee kan.

Je bent zelf ook niet echt het voorbeeld van positieve input hiermee cursebreaker.

Evamarie, er is maar één iemand negatief naar mijn mening, dat ben je toch echt zelf. Zodra iets niet in de straatje past ga je vol in de verdediging en dan is diegene waar je op reageert ineens negatief of kinderachtig.

Terwijl ik niemand zie die aan het stoken is of niet serieus reageert of op de tenen getrapt is, behalve jijzelf.

Nogmaals, ik zie zelden een topic zo gemoedelijk verlopen waar wel degelijk verschil in mening zit en waar mensen tóch nog moeite blijven doen om uitgebreid te reageren op elkaar en met elkaar en discussiëren.

Maar fijn om te weten dat we 'weinig interessante toevoegingen' doen. Fijn ook voor Daphara die kalm en uitgebreid blijft reageren en vragen blijft beantwoorden pagina's lang ondanks je houding. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:04

KimD schreef:
Evamarie schreef:

Evamarie, er is maar één iemand negatief naar mijn mening, dat ben je toch echt zelf. Zodra iets niet in de straatje past ga je vol in de verdediging en dan is diegene waar je op reageert ineens negatief of kinderachtig.

Terwijl ik niemand zie die aan het stoken is of niet serieus reageert of op de tenen getrapt is, behalve jijzelf.

Nogmaals, ik zie zelden een topic zo gemoedelijk verlopen waar wel degelijk verschil in mening zit en waar mensen tóch nog moeite blijven doen om uitgebreid te reageren op elkaar en met elkaar en discussiëren.

Maar fijn om te weten dat we 'weinig interessante toevoegingen' doen. Fijn ook voor Daphara die kalm en uitgebreid blijft reageren en vragen blijft beantwoorden pagina's lang ondanks je houding. +:)+

Dan heb je dat toch echt aan jezelf te danken door de manier waarop je reageerd. Er zitten heel veel respectlose reacties tussen van jezelf, maar als jij dat gemoedelijk wilt noemen. Dan moet je dat zeker doen.

Wat ik al eerder aangaf als je zelf gewoon positief bent ook richting mij, dan kun je ook positieve reacties terug verwachten.

Dat de discussie uberhaupt nog steeds loopt is omdat ik steeds ingrijp het topic inhoudelijk te houden.

ZEJA

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:12

Hoeveel veren wil je er in hebben?

Jij bent juist de gene die de sfeer in het topic negatief maakt door alleen jouw mening de juiste is.
Je leest totaal niet wat andere mensen typen en bent zo heilig van overtuigd dat je het bij het juiste eind hebt dat je de waarheid niet meer ziet.
Meid leer eens met andere ogen te kijken

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:12

Er is echt maar één iemand die respectloze reacties leest @Evamarie.

Misschien zit daar het probleem? Voel je je snel aangevallen?

Je reageert ook direct aanvallend,wat je ook weer een tegenreactie oplevert. Dat komt dan wel van beide kanten uiteraard. Maar ik zie niemand respectloos worden.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 22-04-23 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:13

Evamarie schreef:
Dan heb je dat toch echt aan jezelf te danken door de manier waarop je reageerd. Er zitten heel veel respectlose reacties tussen van jezelf, maar als jij dat gemoedelijk wilt noemen. Dan moet je dat zeker doen.

Wat ik al eerder aangaf als je zelf gewoon positief bent ook richting mij, dan kun je ook positieve reacties terug verwachten.

Dat de discussie uberhaupt nog steeds loopt is omdat ik steeds ingrijp het topic inhoudelijk te houden.

Je maakt toch zeker een grapje met die laatste zin of niet? := Lees je daadwerkelijk zo selectief TS? Je bent door meerdere mensen aangesproken op je houding, gedrag en manier van reageren. Z Je grijpt niet in, je laat het alleen telkens escaleren door je reacties.

Ik denk niet dat jij mij al eens in volle glorie hebt meegemaakt als ik met gestrekt been discussieer want ik houd het juist héél netjes op het moment, ook uit respect voor de mensen die zoveel moeite nemen om te reageren.

Ik fok geen katten maar vind het kijkje in de keuken van Daphara wel heel interessant en ook de overeenkomsten tussen beide tak van sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:14

ardo_iggy schreef:

Jij bent juist de gene die de sfeer in het topic negatief maakt door alleen jouw mening de juiste is.
Je leest totaal niet wat andere mensen typen en bent zo heilig van overtuigd dat je het bij het juiste eind hebt dat je de waarheid niet meer ziet.

Nee jij voegt echt wat toe met deze reactie

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:28

Meelezer hier.
Volledig eens met de laatste reacties betreffende jouw houding, Evamarie. Heel interessant topic met verschillende invalshoeken dankzij ervaring. Jouw “vragen” of aangevallen houding is dan erg storend. Juist deze posts voegen weinig toe aan de discussie.

Zelf overigens nog niets gepost omdat ik denk dat het pijnpunt bij de kopers ligt. Daar is denk ik geen regelgeving voor te bedenken. Campagnes, dat wel. En dan nog denk ik dat het mensen niet meer interesseert zodra ze puppy of kitten zien.
Waarom jouw plan niet gaat werken is m.i. al zeer uitgebreid verwoord in posts van o.a. Daphara. Ik snap niet dat je deze waardevolle posts als aanval ziet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:51

Heb je misschien autisme? Geen aanval maar een vraag.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:51

Evamarie schreef:
ardo_iggy schreef:

Nee jij voegt echt wat toe met deze reactie

En hier heb je een respectloze reactie. Van jezelf dus.
Jammer van een onderwerp als dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:52

Lisitano schreef:
Meelezer hier.
Volledig eens met de laatste reacties betreffende jouw houding, Evamarie. Heel interessant topic met verschillende invalshoeken dankzij ervaring. Jouw “vragen” of aangevallen houding is dan erg storend. Juist deze posts voegen weinig toe aan de discussie.

Zelf overigens nog niets gepost omdat ik denk dat het pijnpunt bij de kopers ligt. Daar is denk ik geen regelgeving voor te bedenken. Campagnes, dat wel. En dan nog denk ik dat het mensen niet meer interesseert zodra ze puppy of kitten zien.
Waarom jouw plan niet gaat werken is m.i. al zeer uitgebreid verwoord in posts van o.a. Daphara. Ik snap niet dat je deze waardevolle posts als aanval ziet.

Zelf heb je inhoudelijk helemaal niets toe te voegen hiermee. Het is zeker een intressant onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:53

Urbanus schreef:

Ik vind dit een heel rare manier van reageren. Ik heb je dan ook getemd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:56

Evamarie schreef:
Urbanus schreef:

Ik vind dit een heel rare manier van reageren. Ik heb je dan ook getemd.

Ja, dat snap ik. Maar ik vind de manier hoe jij op anderen reageert heel vreemd. Het is bijna alsof je een andere taal spreekt.

Dat maakt het communiceren met jou heel lastig. Je schiet acuut in de verdediging, het ligt altijd aan een ander, maar zelf ben je wel gemeen en persoonlijk.

Ik vind het jammer, ook voor jou. Dit is toch voor niemand fijn? En nu krijg je ik weet niet hoeveel berichten met mensen die meelezen en die zeggen dat ze jou niet fijn vinden reageren.

Je kunt mij niet vertellen dat dat niks met je doet.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 22-04-23 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:57

Evamarie schreef:
Lisitano schreef:
Meelezer hier.

Zelf heb je inhoudelijk helemaal niets toe te voegen hiermee. Het is zeker een intressant onderwerp.

Dus met andere woorden heeft niemand wat toe te voegen aan het topic behalve jij zelf?
Zie ik dat goed?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:58

Maar dat is ook zoiets Daphara zei precies hetzelfde als mij maar mij negeer je (meerdere malen) en dawr ga je wel tegen in. Dat is ook vrij apart. Nu maakt het mij verder niet uit. Ik snap helemaal wat KimD bedoelt ik fok geen honden maar er zijn wel degelijk overeenkomsten en verschillen waar ik ook weer van leer.
Ik denk dat juist het in gesprek gaan met mensen die ook fokken maar dan anders fokken dan jezelf dat je daar ontzettend veel van kan leren. Ga ik daardoor zelf anders fokken? Misschien. Ga ik dingen aanpassen? Als ik daardoor in mijn ogen denk beter te kunnen fokken jazeker.

Ik weet dat er binnen mijn ras een broodfokker zit niet hier maar in het buitenland. Dit ras is zo klein dat je veel fokkers al is het maar van naam kent. Misschien zien andere het niet als broodfok maar ik ben er van overtuigd dat ie dat wel is. En helaas heb ik daar zelf ook gevolgen van meegemaakt maar dan indirect. Ook daar blijkt weer geld is belangrijker dan gezondheid.
Ik merk alleen dat binnen een klein ras het gewoon gemakkelijker waarschuwen is.

Nu zie je met de honden bijvoorbeeld heel veel labradoodles. Die worden opeens in grote getalen gefokt ondat mensen zien dat daar geld in te verdienen is. En in de trimsalon zie ik de meest vreemde kruisingen en benamingen voorbij komen. Allemaal omdat mensen daar geld mee kunnen verdienen. En anderzijds omdat mensne een designerhondje willen. Zoals een maltipo, een mini husky en weet ik veel hoe ze die allemaal noemen.

Ook ik krijg dat wel eens te horen dat ik kruis maar dat is niet waar. Ja de abessijn en somali zijn 2 rassen maar genetisch zijn ze hetzelfde op de vachtlengte na. Hetzelfde met de brits korthaar en brits langhaar. Die kun je ook “door elkaar” gebruiken.

Ik fok in hoofdlijnen Somali’s. Helaas zijn er daar zo weinig van dat ik de abessijn nodig heb voor bloedspreiding. Mijn komende nestje wordt ook somali x abessijn. Daar zullen abessijntjes met langhaargen uit komen. Een generatie verder kun je dan weer somali’s fokken. Dit is gewoon toegestaan. Ik mag alleen niet via de somali terug fokken naar abessijnen en dat wil ik ook niet.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:59

Broodfok stopt pas als er geen brood meer mee te verdienen is. En dat is pas als mensen geen pups meer kopen van dit soort fokkers.

Door steeds strengere controles worden grotendeels de goedwillende fokkers getroffen, de kwaadwillende vinden toch weer de mazen in de wet. Bovendien is een waterdicht systeem in Europa met de open grenzen een utopie.

Maar uit (inmiddels wel vijf jaar oude) cijfers blijkt dat er jaarlijks in Nederland ongeveer een behoefte is aan 150.000 pups per jaar. In dat jaar werden er 34.000 pups met stamboom geboren, de rest kwam dus van nesten zonder stamboom (en dus zonder enige controle) of uit het buitenland. Dat is een schrikbarend hoog aantal…Oftewel nog een lange weg te gaan.
https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/b ... broodnodig

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:04

Esplendido schreef:
Broodfok stopt pas als er geen brood meer mee te verdienen is. En dat is pas als mensen geen pups meer kopen van dit soort fokkers.

Door steeds strengere controles worden grotendeels de goedwillende fokkers getroffen, de kwaadwillende vinden toch weer de mazen in de wet. Bovendien is een waterdicht systeem in Europa met de open grenzen een utopie.

Maar uit (inmiddels wel vijf jaar oude) cijfers blijkt dat er jaarlijks in Nederland ongeveer een behoefte is aan 150.000 pups per jaar. In dat jaar werden er 34.000 pups met stamboom geboren, de rest kwam dus van nesten zonder stamboom (en dus zonder enige controle) of uit het buitenland. Dat is een schrikbarend hoog aantal…Oftewel nog een lange weg te gaan.

Wow… dat is bizar hoog. Maar wat je zegt juist door de regels zullen de goedwillende fokkers steeds meer tegen de regels aan lopen. En wil je goed fokken dan wil en kun je in mijn ogen ook niet met 10-20 honden fokken om aan dat aantal te voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:09

Vanaf begin af aan ontvang ik pbs van mensen die van mening zijn dat een bepaald groepje het topic verpest waardoor zij niet durven te reageren. Voor mij is het belangrijk dat het topic inhoudelijk blijft. Maar als ik steeds politieagentje moet blijven spelen dan zal ik er een slotje op laten zetten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:11

Er zit ook nog wel iets tussen.

Voor mij zegt een stamboom minder dan Tests. Al hebben wij wel twee hondjes nu met stamboom. Maar zoals gezegd is ook daar niet altijd alles goed.

Maar die 115000 die dus uit stamboomloze nesten vandaan komen zijn niet allemaal slecht.

Er bestaan ook bewuste kruisingen bijvoorbeeld. Waar wel getest wordt en waar wel juist gekeken wordt naar gezondheid enz. Cijfers zijn helaas ook niet altijd zwart/wit.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:13

Esplendido schreef:

Heel interessant, dank voor het delen. Eigenlijk wil je verantwoorde fok juist boosten en "broodfok"- ofwel ongezonde/ongeteste fok tegenwerken. Ik kom dan steeds weer uit bij de koper. Hij kiest immers van welke van de twee hij een pup koopt.

Misschien is het een idee om van geteste kruisingen ook een database bij te gaan houden, of een "papier" voor gaan afgeven. Ik heb niks tegen een kruising die verantwoord en doordacht gefokt wordt met oog op de consumentenmarkt.

Evamarie: omdat je het topic hebt geopend hoef je nog niet de verantwoording te nemen om politieagent te spelen. Misschien de bokkers die jouw daarmee per pb belasten adviseren contact op te nemen met de betreffende bokker of te temmen bij een mod?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:15

Evamarie schreef:
Vanaf begin af aan ontvang ik pbs van mensen die van mening zijn dat een bepaald groepje het topic verpest waardoor zij niet durven te reageren. Voor mij is het belangrijk dat het topic inhoudelijk blijft. Maar als ik steeds politieagentje moet blijven spelen dan zal ik er een slotje op laten zetten.

Dat is grappig, die pb's ontvang ik over jou ook, met linkjes naar hoe je in andere topics ruzie maakt en een schaduwaccount maakte.

Je hoeft geen politieagentje te spelen want dat ben je niet.

Ik begrijp best dat het pijnlijk is, zoveel berichten aan jou, maar jij bent degene die het kan veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:17

Zolang het inhoudelijk blijft zul je mij niet horen. Ik ben al blij met de laatste reacties waarin er imhoudelijk weer verder wordt gediscussieerd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:20

Evamarie schreef:

:=
TS, kom op...

Urbanus schreef:
Evamarie schreef:

Dat is grappig, die pb's ontvang ik over jou ook, met linkjes naar hoe je in andere topics ruzie maakt en een schaduwaccount maakte.

Je hoeft geen politieagentje te spelen want dat ben je niet.

Ik begrijp best dat het pijnlijk is, zoveel berichten aan jou, maar jij bent degene die het kan veranderen.

Neem dit ter harte TS!

Anders kun je ook ipv een slotje zelf ontstippen. Dan kunnen wij verder met deze vredige discussie.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:22

@flux ik snap je. Ik heb op zich ook niks tegen goed doordachte kruisingen. Ik denk dat je die binnen de honden meer ziet dan binnen de katten. Ik moet bekennen een kruising abessijn x main coon vind ik echt niet doordacht getest of niet. Voor mij is dat papier wel belangrijk want ik wil geen inteelt heel kort bij. En ja ik zeg kortbij want ik ontkom er gewoon af en toe niet aan. Doordat er zo weinig fokkers zijn kom je ergens toch weer terug op bepaalde lijnen. Binnen Europa zit heel veel familie van elkaar. Dankzij dat stamboompapier weet ij wat wr achter een kat zit en of ik die kann gebruiken. Er worden wel katten van buiten Europa gehaald maar nadeel daarvan is dat er dan binnen een paar jaar ook die weer ergens in de lijn heeft zitten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:27

Is er bij katten niet zo iets als DNA?

Daarmee kun je dus aantonen wat de ouderdieren zijn. Ik ben in de kattenfok echt helemaal niet thuis. Sorry voor deze domme vraag.