Show je aquarium!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:34

Vaak is het andersom, mannetje raakt een schaar kwijt bij het paren... balen zeg :/

En ja medicatie zijn guppen niet altijd dol op.. wat ik zou doen? 50 % water verversen zodat al medicatie eruit is, zorg dat je ook geen kool hebt in je filter want is niet goed voor je medicatie..anders die vervangen direct. En dan gewoon zeezout toevoegen zonder jodium, 2 catappa bladeren en verwarming op 27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:43

Bedankt voor de tip! Catappa bladeren zal ik dan gelijk bestellen en kun je zeezout gewoon in de supermarkt halen? Ander haal ik daar namelijk gewoon een potje zout zonder jodium. Hoeveel zout is aan te raden, een theelepeltje?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:19

Soms gebeurt het dat de moeder geen schuilplaats kan vinden en dat de jonkies wel geboren worden maar haar van binnenuit opeten. Heb dit wel eens gezien, geen pretje maar het gebeurt wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:39

Echt? Wat er zijn wel een stuk of 8 jongen geboren van haar voordat ze dood ging. Dese doen het allemaal goed, maar 1 die niet zwemmen kon. (En nu al niet meer leeft)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:17

Zeezout kan je halen, maar pas op dat het jodium vrij is, anders giet je vergif in je bak...jodium kunnen vissen niet tegen.

Ik zou per 10 liter theelepeltje doen in geval van ziekte of zwakte :)

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:42

Mijn visjes hebben gelukkig een mooi plekje gevonden en de kreeft gelukkig ook! Super groot aquarium dus die voelen zich wel op hun nieuwe plekje thuis! Nu kan de ombouw in mijn bak gaan beginnen, aquarium krijgt een andere plek in de kamer, nieuwe inrichting en ik ga over op een soort vissen! ben heel benieuwd hoe het gaat worden!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:24

Leuk en interessant topic. :)

Ik zit nog te twijfelen of ik tzt een bak ga opstarten.
Zou dan een bak van 80-100cm willen en wat 'simpel' kleurig spul erin als guppen (liefst enkel mannen, endler en/of 'gewone' in een mooi kleurtje), evt een koppel zonsondergangsgourami's of een andere mooie kleurige vis (koppel of schooltje), wat corydorasjes (pygmaeus? julii?), 1-3 Chinese? algenetertjes (die 'vlindertjes') en mss nog iets van een slakkensoort en/of een garnalensoort.

zat te denken aan deze bak:
http://www.guppy.nl/aquaria/2582-ciano- ... 80-cm.html
of een slag groter, maar die zijn er van dit merk en type niet te krijgen zag ik dus dan uitwijken naar bijv juwel oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:04

Mioux, bedankt voor de tips :) ik heb gisteren twee theelepeltjes jodiumvrij zout op 45/50 liter gedaan, dan zal ik vanavond nog een schepje erbij doen :)

Dmnque, al een idee wat voor vissoorten je gaat houden?

Lor, ik zou vooral goed kijken naar de verschillende eisen van de vissen, volgens mij hebben die vlindertjes graag veel steen en veel stroming, terwijl (volgens mij) de gouramies van een minder snelle stroming houden. Juwel aquaria kan ik aanraden, ben met de bak zelf erg content! Op Marktplaats kun je soms hele mooie bakken voor een fijne prijs op de kop tikken :j

Iemand ook belang bij lilaeopsis novae-zelandiae? Heb mijn garnalenbak opnieuw ingericht en heb een pluk over :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:25

Ga ik ook zeker doen. :j
Zit voor nu nog een beetje te kijken naar wat ik mooi vind, daarna volgen de eisen en daarna ergens komt de uiteindelijke selectie.
Voor gourami kun je overigens ook een andere mooi gekleurde vissoort zetten, wil nl graag 1 iets grotere vissoort als blikvanger en verder vnl klein spul wat best kleur mag hebben maar ook 'saai bruingrijs' oid mag zijn.

Budget voor de bak plus pomp, thermostaat en verlichting zal €150,- tot max €200,- zijn en dan moet er nog een meubel onder en de inrichting erin.
Zal wel een projectje worden van €500,- of meer. :+

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:38

Hier zal de verbouwing van mijn bak sneller moeten dan verwacht, mijn lamp heeft het vandaag begeven... Nu dus bekijken wat voor licht ik erin wil hebben...
Advies is altijd welkom

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:00

Het sera led xchange systeem bevalt mij echt prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:24

Wat kosten betreft moet (nouja, mag :+) je geduld hebben en vele uren op marktplaats rondstruinen, op die manier hebben beide aquaria mij nog geen €80 gekost, inclusief dieren! En inclusief medicatie die ik nu nodig heb/had voor mijn tweede aquarium. Maar ik heb wel 2x 60cm bakjes en meterbakken zijn zeker duurder.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:55

Spruitjee schreef:
Mioux, bedankt voor de tips :) ik heb gisteren twee theelepeltjes jodiumvrij zout op 45/50 liter gedaan, dan zal ik vanavond nog een schepje erbij doen :)

Dmnque, al een idee wat voor vissoorten je gaat houden?

Lor, ik zou vooral goed kijken naar de verschillende eisen van de vissen, volgens mij hebben die vlindertjes graag veel steen en veel stroming, terwijl (volgens mij) de gouramies van een minder snelle stroming houden. Juwel aquaria kan ik aanraden, ben met de bak zelf erg content! Op Marktplaats kun je soms hele mooie bakken voor een fijne prijs op de kop tikken :j

Iemand ook belang bij lilaeopsis novae-zelandiae? Heb mijn garnalenbak opnieuw ingericht en heb een pluk over :)

ja zeker, wil graag gourami's gaan houden! vind het echt een hele mooie vissoort en ze zijn in zoveel kleuren en maten te krijgen!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:38

Spruitjee schreef:
Wat kosten betreft moet (nouja, mag :+) je geduld hebben en vele uren op marktplaats rondstruinen, op die manier hebben beide aquaria mij nog geen €80 gekost, inclusief dieren! En inclusief medicatie die ik nu nodig heb/had voor mijn tweede aquarium. Maar ik heb wel 2x 60cm bakjes en meterbakken zijn zeker duurder.

Ben net ff wezen spieken en er staan er verschillende bakken van 80-100cm voor max €100,- op, evt inc meubel, pomp en verlichting, allen binnen een straal van 15km.
Ook 1 van €350,- maar dacht dat die compleet was met inrichting en visbestand. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:02

Ik heb in totaal 6 aquariums (compleet en 1 zelfs mwt vissen) gekocht en alles wat ik niet nodig had heb ik weer verkocht, waardoor ik op bijna elk aquarium wel winst heb gemaakt. Het duurt even maar dan gaan de kosten snel omlaag :P En de vissen kon ik makkelijk kwijt in mijn eigen aquarium of bij andere mensen. Ik kreeg dan ookpas problemen toen ik vissen uit de ddierenwinkel haalde (de duurste vissen uiteindelijk met alle medicatie en verliezen := )

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:19

Ik meen dat er iets van een aquariumspeciaalzaak in Albergen zit, een paar km van waar ik woon dus ga daar tzt eens kijken wat die hebben aan vissen enzo.
http://www.bo-vis.nl/

En er zit een levendbarendenkweker in Hengelo, die ook verkoopt.
http://www.emeraldking-aquatics.com/

Verder kun je de hobby denk ik zo duur of goedkoop maken als je zelf wil, al vind ik bijv €300,- voor een meterbak best wel belachelijk duur en volgens mij betaal je dan puur voor het merkje. :+

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:07

Wat leuk een aquarium topic!

Ben al ff aan het meelezen. En wat komen er mooie en leuke aquariums voorbij!

En Tammie vind jou bak helemaal mooi! Lijkt erg ruim. En vind de kreeftjes ook erg leuk in je bak. Heb zelf ook een 60x30x30 aquarium. Maar vind het erg moeilijk om er diepte in te krijgen.

Ben van plan om deze week ook mijn bak om te gooien kwa inrichting. Ben er nu niet tevreden mee. Heb al een mooi stuk hout gekocht wat nu nog in een bak water staat.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:09

Ik ga vanmiddag een setje ledstrips halen om te proberen als verlichting, als dat bevalt ga ik eens rondkijken voor goede ledverlichting, maar dat laat het budget voor nu snel nog niet toe...

Iemand een idee of er nog meer oplossingen zijn tegen baardalg, of moet echt alles uit mijn aquarium en er opnieuw in?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:10

De garnalen doen het nu super!!! 50 jonkies zwemmer rond! in 1x slaan ze toch een potje aan het fokken.. lag dus waarschijnlijk wel aan wat verkeerde waterwaardes.

Wij hebben meer Co2 erin gedaan en regelmatig water verversen en voldoende stroming. En nu is bijna alles weg.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:50

Wat doen jullie met dit warme weer en wat er nog komen gaat, zetten jullie de temperatuur van de verwarmingselementen lager omdat de temperatuur in de kamer natuurlijk ook warmer word?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:01

Ik heb in beide aquaria geen verwarmingselement, de lamp en kamertemperatuur doet voldoende. De Axobak moet ik wss weer kaan koelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:36

Spottedponie, wat heb je al geprobeerd? Hier helpt het (ik heb zo goed als geen alg) om het licht niet langer dan 10 uur aan te laten en niet te overvoeren.

Riddershow, wat leuk! Wat voor garnaaltjes heb je?

Van 1 aquarium denk ik niet dat de temperatuur veel zal schommelen, deze staat tegen een muur aan en aan twee kanten dik hout, dus ik denk dat de temperatuur niet veek zal schommelen.

bij mijn aquarium waar ziekte in zit enkel de heater lager.

Ik zit er ook aan te denken mijn tweede aquarium voor een tweede keer op te starten en er een betta/corydoras aquarium van te maken.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:44

Ben inmiddels minder gaan voeren, heb een betere stroming in mijn bak, en laat het licht minder lang aan (nu helemaal uit sinds mijn verlichting ermee ophield :') , gelukkig kan ik zo nieuwe verlichting gaan halen :)

De alg is inmiddels al wel wat minder, maar er was mij wijsgemaakt dat ik mijn bak compleet opnieuw op moet zetten om van die alg af te komen?
Ik ga de komende dagen de temperatuur ook in de gaten houden, al is het bij ons in huis altijd redelijk koel dus ik verwacht niet dat ik de verwarming uit moet zetten...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:14

Ik heb tot nu alleen nog red fire :) Maar vind ze erg leuk om naar te kijken...

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:12

Hier foto's van mijn 60x30x30 aquarium. Nog niet tevreden over de inrichting en visbestand. Deze wil ik van de week veranderen. Vind het erg moeilijk om er diepte in te krijgen. En wil ook graag nog een nieuw binnenfilter zat te denken aan de dennerle hoekfilter of de eheim aquaball. Had 2 weken geleden witte stip bij mijn vissen. Nu ze behandeld zijn, zijn ze weer gezond. Had voor de zekerheid wel mijn garnalen en slakken even apart gezet in een kleiner aquarium. Ben nu over kool aan het filteren. En als het aquarium opnieuw is ingericht gaan ze weer terug naar het grote aquarium.
Mijn visbestand is nu:
1 Betta man
5 Corydoras pygmeaus ( deze wil ik met nog 5 uitbreiden)
2 Corydoras panda ( deze gaan weg vind ze toch te groot voor het aquarium en te druk op de grond met de garnalen)
5 Endler mannen guppen
2 Boraras Brigitte ( deze zijn over van een grotere groep, maar hou er steeds maar 2 over :( )

Afbeelding

Afbeelding

En hier de garnalen en slakken even apart

Afbeelding