BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:55

Bedankt meiden voor de antwoorden! Xerox heeft gister een zalmkop+lijf op, aangevuld met nog wat spiervlees en de ontlasting was oké. Volgende keer nog ietsjes meer vlees erbij en dan moet het goed zijn!

anneliesdj, zelf woon ik in Arnhem, dus kan je wat dat betreft niet helpen helaas. Kan je wel vertellen dat barf goedkoper is dan kvv, alhoewel dat verschil ook steeds kleiner begint te worden (barf wordt steeds duurder en er komen steeds meer merken kvv op de markt, ook goedkopere). Aan barf ben je natuurlijk ook meer tijd kwijt. Aan de andere kant heeft barf veel voordelen t.o.v. kvv.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:07

En wat zijn dan de voordelen? Want ik zie vooral veel voordelen voor kvv :P

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:24

Je kunt zelf de kwaliteit bepalen, want je ziet wat je koopt. Je kunt kiezen uit veel meer verschillende diersoorten, je kunt er iets minder van voeren (want het vult beter), je hond heeft echt werk aan zijn eten, barf maakt de tanden schoner dan kvv...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:29

Dat laatste is idd een goed argument, daarom twijfel ik ook nog.
Minder voeren van BARF dan kvv? Die hoor ik voor het eerst, waarom zou het beter vullen?
De hoeveelheid diersoorten ed maakt hier echt niet uit, Baruch is nogal een schrokkerd en die vreet alles wat voor zijn snuit komt, letterlijk.

Maar barf is veel meer werk en tijd, meer kosten en meer gesmeer. Vind ik nogal zwaarwegende argumenten.
En ik ga er vanuit dat de kwaliteit van kvv gewoon voldoende is, is dat onterecht?

Ik kan bij de poelier hier in de buurt gemalen kippenkarkassen/organen ed krijgen voor 2,- pk.
Dus daar ben ik al blij mee.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:42

hoi annelies :)
als ik jou was begon ik eerst met een goede kvv (ik vind persoonlijk smulier echt bocht :o , het is niet voor niks zo goedkoop)
goede kvv s zijn dus wel duurder, een goede kvv heeft ook een natuurlijke calcium bron dus bot ipv preparaat. en er is in mijn ogen zeker degelijk verschil in kvv s

dat barf veel meer tijd is ben ik het niet helemaal mee eens, ik ben 5 minuten bezig om eten te maken voor 2 honden en dan is het klaar. ze doen het hier veel beter op barf dan kvv (voerde lotgering) maar daar was m n reu vet op, en de kwaliteit zag ik achteruit gaan van het voer. barfen kan je zo duur maken als je zelf wilt, ik ben aardig wat geld kwijt omdat ik veel biologisch voer, vooral nu m n teefje zwanger is. maar daarnaast kan ik wel via de jager heel goed aan eenden en ganzen komen en doe met lijntjes mee via barfplaats. ik ben er zo tevreden over idd omdat ze echt aan het werk zijn, de tanden een stuk schoner zijn en ik precies de kwaliteit zie :)

je kunt eens beginnen met 5 dagen kvv en 2 dagen barf (denk aan kippenruggen, konijn karkassen, kip karkas etc) om zo toch lekker te kunnen knagen en zo hoef je ook niet alles precies uit te rekenen en het kost niet zo veel tijd :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:45

Ik ben nu met barf goedkoper uit dan met lotgering... Kwestie van slim inkopen en dan heb ik mooi spul, veel wild en biologisch.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:53

Je moet inderdaad sowieso eerst overstappen op kvv en dan kun je verder zien.

Met barf ben ik nu ook een stuk goedkoper uit dan met kvv, maar dat neemt niet weg dat ik de afgelopen driekwart jaar al prijsstijgingen heb meegemaakt.

Doordat je bij barf grotere stukken bot en vlees voert, gaat de vertering langzamer en zijn de honden langer voldaan. Onze Shar Pei had met 600 gram kvv (Barf Tinlo menu, dus wel een van de betere merken) nog echt trek, terwijl hij nu aan 575 gram barf meer dan genoeg heeft. Het scheelt dus geen kilo's maar wel iets, zeker bij een hond van dat formaat :)

De hoeveelheid diersoorten maakt voor de smaak misschien niet uit, maar wel voor de gezondheid. Barfhonden die 10 tot 12 diersoorten per 2 weken krijgen zijn echt geen uitzondering, met kvv krijg je dat nooit voor elkaar. Je kunt met barf dus nog veel gezonder voeren dan met kvv.

Kiporganen zou ik trouwens links laten liggen. Kipkarkas voor 2 euro per kilo vind ik persoonlijk vrij prijzig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:23

Net voor t eerst zalmlijf uit de vriezer gehaald, in stukken gehakt en gevoerd...
Luna en lotus wilden de grote stukken niet. Toen alles in kleinere blokjes gehakt en toen aten ze t keurig.
Leila had haar stuk al op en die heb ik nog ff happy gemaakt met de staart.
Ze was afgelopen week ook al zo dol op de duif die ik gekocht had. Echt n barfhondje...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:14

Als ik eerlijk moet zijn, hoor ik veel dingen waarvan ik me toch echt afvraag of dat nodig is.
12 diersoorten per 14 dagen?? Ik eet zelf bij lange na niet zo gevarieerd en dat zullen wolven in het wild ook zeker niet doen. Is dat nodig of is dat gewoon omdat het baasje denkt dat het beter is?

En hoe bepaal je welke kvv goed is en welke niet? Alleen op basis van de prijs? Ik heb al eerder op hondenfora gehoord dat juist Smuldier best een goede is, ondanks de lage prijs. En voor zover ik weet zitten daar zo min mogelijk toevoegingen in.

Baruch is al wel het een en ander gewend, hij heeft vroeger een tijd op smuldier gestaan en op het moment voer ik brok als hoofdvoer maar krijgt hij veel vlees erbij.
Wat ik bij de poelier haal zijn kipkarkassen, nekken, organen ed, grof gemalen en verpakt in kilo's. 2,- per pak. Waarom moet ik geen kiporganen voeren? Organen horen er toch juist wel bij?

Dan heeft hij een paar weken geleden 2 ganzen gehad, van het vriendje van mijn zusje is jager en die had ze voor me geregeld. De eerste had hij niet al teveel intresse in, de tweede ging er met smaak in.
En op het moment komen ze steeds met botten thuis, gister hadden ze een poot waar ze het vlees af stonden te trekken. Ik denk dat de buurman ergens een kalf heeft gedumpt maar ik moet dat nog even navragen. Ik weet dat dat niet de bedoeling is maar ik kan daar dus niet zo snel wat aan doen, wel grappig om te zien hoe fanatiek ze daarmee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:30

In kip zit n hoop rommel zoals antibiotica. Als je kipoenorgaan wil voeren, dan liefst biologische kiezen.
12 diersoorten is niet nodig nee... Ze zegt alleen dat barfbaasjes dat wel vaak doen. Ik vind t zelf okk leuk om zoveel mogelijk te varieren met t vlees dat mn honden krijgen.

Hiervoor heb ik n tijdje DARF kvv gegeven. Was best goedkoop, 100% biologisch en geen troep er in.
Pas met veel andere kvv op voor slechte kwaliteit. T is allemaal vermalen en je ziet daarom niet wat er precies in zit.
Kies dan in ieder geval voor n bedrijf dat heel gedetailleerde info over de exacte ingredienten geeft.
Ver weg blijven bij termen zoals "gevogelte" en juist zoeken naar duidelijke termen zoals "kippen karkas","ganzenlever","runderpens", etc. Zodat je precies weet van welk dier welk deel gebruikt is.
Dat geeft je de meeste openheid. Maar nog geen invloed op de kwaliteit...

Afgekeurd voor mensen mogen ze wel voor honden gebruiken.
Voordeel van barf is dat je zelf de kwaliteit kunt uitkiezen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:35

Op de site van smuldier staat dat ze alleen dieren gebruiken die zijn goedgekeurd voor menselijke consumptie.
Die kippenorganen klinkt wel logisch idd.
Maar waar halen jullie dan je vlees vandaan? Ik hoor dat 2,- teveel is voor een kilo kip, maar als ik online kijk zie ik nergens zulk goedkoop kippenvlees.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:51

anneliesdj schreef:
Op de site van smuldier staat dat ze alleen dieren gebruiken die zijn goedgekeurd voor menselijke consumptie.
Maar waar halen jullie dan je vlees vandaan? Ik hoor dat 2,- teveel is voor een kilo kip, maar als ik online kijk zie ik nergens zulk goedkoop kippenvlees.

Ik denk dat de meesten die goed en goedkoop vlees scoren dit met groepsbestellingen op barfplaats meebestellen ;)
Heel grote vriezer aanschaffen en groot inkopen drukt de prijs!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:53

Femke schreef:
In kip zit n hoop rommel zoals antibiotica. Als je kipoenorgaan wil voeren, dan liefst biologische kiezen.

Of bijv. haas-, of lamsorgaan kiezen, dat soort dingen...dat is meestal ook geen bio-industrie met veel antibiotica.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:55

Op welke site's bestellen ze dan? Ik kan me niet voorstellen dat een kipkarkas van 2,50 naar 0,50 cent gaat bij een megabestelling.
Een vriezer aanschaffen wil ik best maar pas nadat ik het heb uitgeprobeerd, daarom wil ik graag even met iemand meedoen, zogezegd.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:57

barfplaats.nl, en dan zelf even kijken in de rubriek vraag en aanbod!
Zal vast wel eens iets in jouw regio voorbij komen...zo doen anderen dat ook.

Zijn btw meestal particulieren die een prijs uithandelen met een leverancier.
Zelfs bij Lupa zul je geen 2 euro voor karkas betalen.

Ik hebt laatst prachtige parelhoenkarkassen kunnen kopen voor iets meer als een euro per kilo incl. vvk.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:02

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:34

Ja ik heb al diverse site's gevonden, zit nu barfplaats af te speuren.
Maar nu lees ik weer iets heel anders; karkassen en koppen inclusief haren?
Ik heb altijd gelezen dat je juist nooit incl haren of veren moet voeren? :s
(ik heb in de tijd dat hij smuldier at ook al veel info gezocht over barf, had zelfs nog een inlognaam voor barfplaats :P)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 23:41

anneliesdj schreef:

ja maar als je meer kvv s hebt gezien en je denkt logisch na dan weet je dat dat gewoon geen kwaliteit kan zijn ;)
lotgering hetzelfde.. redelijk goed maar zo goedkoop doordat er veel vet in zit (veel vet dus minder aan goede kwaliteit vlees)

dat zijn dus hele prooidieren, in de natuur eten ze ook alles met huid en haar op ;) ik geef alleen kuikens met dons de rest vind ik teveel van het goede.

dus nogmaals wat ik zou doen in jou geval, 5 dagen kvv en 2 dagen barf en dan kijken hoe het bevalt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:45

Maar werk je dan het jachtinstinct niet in de hand?
Als dat dier in zijn geheel met haar er nog op voor de hond ligt, ziet en ruikt hij echt wel dat een konijn wat langshupt zijn volgende maaltijd is. Lijkt me een kleine stap of je hebt een hond die zelf aan het vangen gaat. Natuurlijker kun je het niet krijgen natuurlijk, maar wil je dat ook?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 23:50

nee hoor, alle konijntjes en kippetjes etc leven nog hier in de buurt ;)
net zo n fabel als dat ze agressief zouden worden van rood vlees :P jacht instinct word opgewekt als een dier weg rent en ze daar dus achteraan gaan, niet omdat ze een dood prooidier voor hun neus geschoteld krijgen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:14

Dat dacht ik ook altijd maar als je echt een heel konijn gaat voeren, incl vacht, dan ruikt hij toch echt wel dat dat konijn normaal zijn avondeten is. Ik denk dat ze daar zeker wel scherper van worden hoor.

Maar hoe verdelen jullie het vlees? Want ik zie pakketen van 5 a 10 kg die ingevroren aangeleverd worden.
Ga je dan thuis alles ontdooien, apart verpakken in zakjes en weer invriezen? Hoe moet ik dat zien?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 00:47

nou niet dus ;) heb hier nog hele konijnen in de vriezer liggen (niet zelf gevangen :P )
het gaat om de drive tot jagen, niet om het smaakje, dan zien ze het lopen en denken ze heee die had ik vorige week in m n bak! let s get him! haha nee waren ze maar zo slim ;)

verdelen is voor ieder anders, ik haal er bijv die 5 kilo (of 1 kilo) uit en als het een beetje hakbaar is hak ik ervan af wat ik nodig heb en de rest terug in de vriezer, heb ook niet honderd zakjes in de vriezer liggen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:58

Ga je dan met een mes ofzo op een paar kilo bevroren vlees staan hakken?? :oo

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 01:05

Ja :D maar gewoon grofweg hè, haal er af wat ik nodig heb en dan de rest terug, heb ik iets teveel geef ik t de volgende dag nog een keer

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 01:10

Maar dat werkt toch niet, dan zit je een eeuw te hakken?