Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:08

Mijn honden vinden ze geweldig! Voor mijn Mechelaar was het zijn eerste echte sneeuw! Hij liep alleen maar met zijn neus over de grond en ballen in de lucht te gooien. Daarnaast vond hij zijn slidings ook echt geweldig, want hij bleef maar doorgaan!

Mijn Duitser van 3 vindt het wel prima, maar die vind het leuker om het op te eten. Die gaat niet zo uit zijn plaat!

Die duitser doet het nu voornamelijk beter met het speuren. Hij was eerst veel te enthousiast en begon al vanuit de auto mijn spoor te volgen. Nu kan ik het wat beter controleren. Zijn tempo is nog wel hoog, maar hij werkt het wel op een tempo uit tot nu toe. Het appel is en blijft nog een drama; hij vindt alles en iedereen zo leuk dat hij steeds gefocust is op andere dingen dan op mij... ondanks mijn balletje en "puppy"geluid haha...

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:15

Ik kom ook weer even binnen vallen :D leuk om al die verschillende vormen van hondensport te zien, helemaal leuk met die foto's er bij :j
Hier gaat de training goed, trainen nu echt het VZH programma. Mijn kleutertje heeft af en toe een uitspatting, maar over het algemeen doet ze het netjes. :j

Verder geniet ze net zoals veel andere honden enorm van de sneeuw :)) afgelopen weekend zaten we in Duitsland en daar had ze het geluk dat er al sneeuw lag. Ze bleef maar door de weides heen en weer racen :):) en sneeuwvlokjes proberen te vangen :') Ben zelf niet zo dol op dit weer, maar zo'n enthousiaste hond maakt veel goed :j

foto'tjes van het winterse tafereeltje: [BB-ITP] Schoonheid komt met de jaren

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:08

Mijn hond vindt de sneeuw ook leuk, zie onderschrift!

Ik ben van plan op niet al te lange termijn met mijn hond deel te gaan nemen aan trainingen, weet alleen nog niet wát precies, haha! Heb 'm nu 3,5 week, en ik wil eerst rustig de tijd nemen om hem goed te leren kennen en uit te vinden wat voor dingen geschikt voor hem zijn.
a.s. zondag zijn hier frisbee wedstrijden, daar ga ik ook even kijken.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:21

Phoe, zo even bijlezen! Tin vind de sneeuw vooral koud :).

Hij heeft ondertussen al 2x in de worst gebeten en doet dit heel fijn. Heb het zelf erg druk, dus kan helaas niet zoveel trainen als de club graag wil zien, maar we gaan lekker in ons tempo. Tin toont erg veel power om in de worst te bijten, dus we gaan de goede kant op. Zelf vind ik nog lastig hoe te staan en wat uit te voeren, het is voor mij immers ook de eerste keer.
Vriendlief is inmiddels 1x in het pak geweest en is dol enthousiast.

Ik zal zo even wat filmpjes uploaden, inclusief blooper.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:26

leuk, ben benieuwd!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:29

Hm, Youtube en Photobucket willen mijn hondenfilpmjes niet uploaden, vorige keer ook al niet. Snap er niets van, andere filpmjes uploaden ze gewoon. Alles is MP4 en niet extreem lang...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:55

De eerste, die met de blooper. Het veld was nat, en ik had mijn rijlaarzen nog aan. Daarom ren ik ook zo...apart :+

En hier snapte Tin de bedoeling nog niet helemaal :)

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:05

Haha hele leuke filmpjes!! Bedankt!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:24

Telt een geleidehond hier ook in mee? :P :o Omdat ik elke dag bijna met hem loop gaat het goed, maar toen ik geopereerd was en tijdje niet goed kon lopen (knie operatie) merk je ineens hoe belangrijk het is om dingen (bijna) dagelijks te herhalen zeg :). Vind het echt een leuk topic om door te lezen :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:45

Leuke filmpjes maar jammer dat er zo druk word gedaan aan de worst dat moet je dan straks er weer uit zien te krijgen. Je hoord een rustige beet te hebben een hond die er in gaat zitten zo te noemen. Ook de laatste is jammer nu hangt hij aan het touw dan had je beter kunnen lossen en weer netjes en rustig op de worst kunnen zetten.

Wij gaan moren vroeg weer speuren pakwerk word hem niet verwacht ik, maar even afwachten hoe het veld is.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:26

De laatste is als eerste gefilmd, heb ze wat ongelukkig neergezet. Die waar de worst losgeklikt word is het laatste filmpje ;). Ik probeërven tee doen wat de trainer zegt, maar soms gaat hey mij ook te snel.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:39

Gewoon aangeven dat het de ruig is, zo jammer als ze het snappen dat je ze dan weer moet leren rust te houden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:34

Ik kom zo maar even binnenvallen voor een vraag. Gisteren een workshop obedience gedaan en ik sta er verstomd van hoeveel voer er werd gegeven,hele hompen kaas. Hoe doen jullie dat? Had het idee dat de honden alleen maar naar het voer keken . Mijn Border was al snel verveeld , is niet zo'n voer hond.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:54

Ik beloon niet met voer enkel met samen spel, op onze club word er ook met voer gewerkt maar ik vertik het ik wil dat de hond samen werkt met me en niet enkel voor een homp kaas voor zn neus

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:08

Ik beloon met stem, spel en voer. 80% stem en spel, 20% voer (frikandel).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:09

Maar spel ziet zij alleen als trekken aan een speeltje mijn hond doet dat echt niet.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:16

Dat kunnen ze wel leren :j
Alle honden doen graag iets met de mond een balletje gooien is ook spel.
Voer vind ik niet nodig in werk enkel bij pups die moeten leren wat belonen is zodra ze dat snappen ga ik over op spel.

joyce2

Maar hoe beloon jij je hond normaal dan? Soms ren ik een samen met Gaya een stukje over het veld en dol wat met haar. De andere keer mag ze even de bijtrol apporteren en daar een rondje mee rennen, soms doen we een trekspelletje, andere momenten krijgt ze alleen een aai, een klopje of een "braaf/goedzooo". Op momenten dat het allemaal wat subtieler moet, zoals nu met volgen (ze loopt scheef en focust op het verkeerde punt), krijgt ze een stuk frikandel voor haar neus en zodra ze loopt zoals ze moet, krijgt ze daar een stukje van. Als ik haar daar met stem of spel zou belonen, zou ze gelijk haar focus weer kwijt zijn en dan moet ik haar eerst weer rustig zien te krijgen, plus dat ik haar focus kan sturen met wat lekkers voor haar neus (zonder dat ze gelijk loopt te stuiteren, zoals ze dat zou doen als ik een bal voor dr neus zou houden)!

farpz

Je kunt ook gewoon met een balletje spelen of iets dergelijks hoor, dat werkt ook prima als beloning. :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:18

ik werk ook weinig met voer, balletje, stem of ff rondrennen werkt bij die van mij ook goed.

kan me de redenering van joyce wel voorstellen

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:29

Ik doe voer en speeltje.
Gebruik frolic als beloning.
Breek een zo'n frolic in 4 stukjes.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:37

Ze heeft niets met speeltjes,nooit gehad. Ze vind een aai of even stoeien veel leuker. Het is een heerlijke hond en werkt goed maar is net als ik wat ingetogen in gek doen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:30

Hallo allemaal ik ga van de week het topic wel even doorlezen, maar ik zet vast een stipje. Ik ga zaterdag kijken bij een amerikaanse collie werklijn pup van 5,5 maand. Ik heb 0,0 verstand van IPO maar ik ga me er maar is in verdiepen. Jullie zullen denken met een collie??? Ja met een collie, papa wordt momenteel getraind voor IPO3 en meerdere honden uit die lijn hebben al IPO3 gelopen. Verder wil ik er GG en behendigheid mee gaan doen. Verder heb ik nog een Amerikaanse collie, daar doe ik alleen GG mee en een klein beetje behendigheid, haar rug is qau spieren niet optimaal. Mijn vriend heeft nog een labrador waar mee hij tot twee maanden terug in de jacht trainen op A niveau en hij traint er nog wel GG3 mee, maar ze is ondertussen 10.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:00

Er zijn wel meer collies die ipo lopen in het buitenland :j heb er wel meer gezien uit duitsland.
Enige tip die ik voor de ipo kan geven is zoek een club die ook ervaringen heeft met andere rassen als ze bijv enkel met duitse herders werken of bijv mechelaars dan zal jij met de collie sneller tegen dingen aan lopen doordat het kwa karakter toch een heel andere hond is.

Ik trainde eerst bij een rottweiler club en liep met mijn veel snellere en stress gevoeligere dobermann veel sneller tegen problemen aan. Mijn hond hoeft bijv niet gejut te worden daar deden ze dat met alle jonge dieren mijn hond word dan te fel/te veel drift dus dat werkte totaal niet.
Nu bij de boxers gaat het veel makkelijekr door de karakters die dichter bij elkaar liggen mijn hond kan enkel meer druk hebben dan de meeste waar ik mee train.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:13

Ik werk ook met voedsel beloning. Waar ik train, hebben ze het liever niet en gebruiken ze speeltjes. Kees kan t wel voor speeltjes doen, maar voor voer is hij enthousiaster. Ik heb een poos geprobeerd het voer eruit te krijgen en had een flinke terugval. Ik heb dus besloten om te werken met voer. Op een examen mag dit niet, dat weet ik wel. Maar ik train soms zonder voer en dan krijgt hij de Kong. Daar doet hij het ook wel voor, maar niet iedere keer.

Meestal geef ik gedroogde long, of een klein gedroogd kippelooppootje. Ik heb een droogoventje en maak zelf voedselbeloningen.