wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:25

F_Orumster schreef:
Wetten of wat nou goed is voor een kat, je hebt in een wijk rekening met je medemens te houden enne je hoeft geen kat tte nemen?? Dus als je geen zin hebt om m te begrenzen moet je m niet nemen, net als je geen hond moet nemen als je geen zin in wandelen hebt.

En als jij dan met je hond wandelt, heb jij m dan netjes aan de lijn waar dat hoort? En ruim jij zijn poep op?

Echwel

Re: wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:25

Ik wel iig.....zeker omdat er voor loslopende honden en het niet opruimen een fikse bekeuring wordt uitgedeeld.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:28

In de wijk ruimde ik het op maar dst hoefde niet want daar poepte ie niet.
In het bosje niet.
O enne ik betaalde belasting.
Aangelijnd ja anders bracht ie elke kat en hond thuis.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:12

Citaat:
enne op een andere post,, ik zal mijn kat even vertellen dat ie niet bij de buren mag poepen :) ik denk dat ze luisterd :j
wat ben ik toch bgiga blij dat ik buitenaf woon,, en we hier gewoon alles rond laten lopen wat rond kan lopen.. geen buur die je hoort aangezien die het zelfde doen ideaal :)

Dat is op mijn post bedoeld neem ik aan?
Jammer hoor, dat kun je je kat dus gewoon leren. Maar aangezien jij daar toch geen moeite voor wilt doen, zoals ik uit je post begrijp, zal ik daar verder geen woorden aan vuil maken ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:17

Ben geen kattenmens maar wel nieuwschierig hoe je ze zoiets af/aanleert?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:34

F_Orumster schreef:

Welnee, dat gaat helemaal niet bij katten :D
De verantwoordelijkheid ligt gewoon bij de eigenaar door het dier uit de tuinen van anderen te houden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:38

_blue_ schreef:
uitzonderingen bevestigen de regel maar dat zal je altijd zien maar het is meer uitzondering dan regel zoals hier beweerd wordt. en ieder krijgt wat ie toekomt ik heb dit echt nooit maar dan ook nooit meegemaakt en woon toch in een zeer kat rijke buurt ;)

Precies, die uitzondering zou inderdaad best eens bij jullie kunnen zijn.

Needje schreef:
F_Orumster schreef:
Wetten of wat nou goed is voor een kat, je hebt in een wijk rekening met je medemens te houden enne je hoeft geen kat tte nemen?? Dus als je geen zin hebt om m te begrenzen moet je m niet nemen, net als je geen hond moet nemen als je geen zin in wandelen hebt.

En als jij dan met je hond wandelt, heb jij m dan netjes aan de lijn waar dat hoort? En ruim jij zijn poep op?

Mjn honden lopen altijd aangelijnd (waar het moet) en ik heb altijd zakjes bij me om ongelukjes op te ruimen. Vind ik ook heel normaal trouwens.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:13

Quellian schreef:
F_Orumster schreef:

Welnee, dat gaat helemaal niet bij katten :D
De verantwoordelijkheid ligt gewoon bij de eigenaar door het dier uit de tuinen van anderen te houden.

En hoe zie je dat voor je? De eigenaar de hele dag achter katjelief aanrennen om hem uit de tuin van de buren te jagen? Oh nee, wacht, het lukt vast wel als je tegen de kat zegt "dat mag niet poes" hahahaha wat een onzin zeg!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:21

Tisby, wat dacht je van je kat binnenhouden of je tuin afzetten?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:34

tisby schreef:
En hoe zie je dat voor je? De eigenaar de hele dag achter katjelief aanrennen om hem uit de tuin van de buren te jagen? Oh nee, wacht, het lukt vast wel als je tegen de kat zegt "dat mag niet poes" hahahaha wat een onzin zeg!

Zoals Diablo al aangeeft :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:43

dan kom ik eigenlijk met de volgende vraag,waarom neem je een dier die de hele dag weg is,waarvan je niet eens weet of die weer thuis komt :?

ik lees hier heel vaak van die bezorgde berichten "help mijn kat komt niet thuis",en dan denk ik,ja jij laat hem los..dan weet je toch ook dat ie dan niet thuis kan komen,al dan niet plat gereden door een auto..

als je toch zeker wil weten waar je kat is hou je hem toch op eigen terrein,of ben ik daar nu te simpel denkend in ( heb nooit een kat als huisdier gehad nl..,wel 3 half plat gereden en dus nog levende katten van de weg af gehaald en in laten slapen bij een da...beesten hebben echt een gruwelijke dood gehad,wil je dan nu echt als kattenbezitter?is dat de 'liefde' die je dan voor een beest hebt?Is dat een rechtvaardige prijs die jou 'liefje' mag betalen omdat jij hem vrijheid gunt,in een land wat alleen al voor mensen overbevolkt is? )

ik weet nog wel, vroeger werkte ik op een OK en een anesthesiste had een beo...super tam,die mocht altijd los vliegen door het huis,tot een der buurtkatten het vogeltje gespot had,kat heeft ze diverse malen de tuin én huis uitgebonjourd,maar katlief bleef terug komen,en ze had geen idee van wie die kat was ( midden in rotterdam,tja ga dan maar uitzoeken van wie die kat is),dus toen katlief voor de tigste keer achter haar vogel aanzat en ze de kat te pakken had heeft ze deze met narcosemiddel in laten slapen en de kat in een container weggegooit..

ik zeg niet dat ik het normaal vind,maar voor iedere kattenhouder die denkt dat iedereen loslopende katten van een ander zo leuk vind,nee dus,tot dit zijn mensen in staat als er overlast is...mss wel iets om over na te denken als je "klagende" of zoals ze eerder gezien worden "zeurende" buren hebt,dat deze tot heel vervelende dingen op jou kat in staat zijn te doen...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:48

Kimmie, niet heel normale manier om met andermans dier om te gaan (hij heeft in elk geval een fijnere dood gehad dan de katten die jij van de weg geplukt hebt), maar ik begrijp ook heel goed dat je jouw eigen dieren niet moet laten bedreigen door andermans dieren.
Ik persoonlijk zou inderdaad de kat oppakken en naar het asiel brengen. Of hem adopteren als hij van niemand is :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:53

ja weet je,ik zeg ook niet dat ik dit normaal vind,maar ze was zo die kat zat,ze heeft hem dan ook niet "aardig"de tuin en huis uit gebonjourd,maar ja beest bleef terug komen...

het is alleen meer een waarschuwing ook waar mensen toe in staat zijn die aanlopende huisdieren van een ander echt meer dan spuug en spuugzat zijn...en voor de achterblijvende katten houder komt poekie niet thuis,en die zal ook nooit meer thuis komen,je zal ook nooit weten wat er met poekie gebeurd is..ík persoonlijk zou daar niet mee kunnen leven als het 1 van mijn dieren was,maar bij katten heb ik weleens het idee dat eigenaren hun schouders ophalen en zoiets hebben,van ach ja,dat hoort erbij,en een gratis nieuwe kitten halen op MP en wonderbaarlijk genoeg,zo'n kat weer de straat opzetten,kan daar met mijn verstand niet bij...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:56

Nee daar kan ik ook met mijn pet niet bij...
Mijn zus is daarin ook zo makkelijk, die doet dieren net zo makkelijk weg als dat ze ze in huis haalt.

Mijn katjes blijven lekker in de tuin. Ze hebben 3 verdiepingen, een eigen ingerichte kattenzolder en een tuin om te ravotten, het is goed met ze!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:59

Mijn kat is alleen weg als ik ook weg ben.
En nee, je weet nooit zeker of ie thuis komt.
Maar dat weet je helaas van je bloedeigen kinderen nog niet eens. :\
Als ik bij een drukke weg had gewoond had ik er denk ik nog wel 3x over nagedacht. Maar ik zit midden in verkeersluwe buurt.

En kimmie, 1 kat van mij is ook op een dag niet thuisgekomen. En dat doet verdomd zeer. En heb er ook alles aan gedaan om r terug te vinden. Aangereden geloof ik niet in. Dus waarschijnlijk ook een kattenhater. En ik ben voornamelijk boos dat die persoon niet bij me langs is gekomen als ze last van r hadden, aangezien iedereen hier in mn buurt wel wist dat zij bij mij hoorde.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:01

Needje schreef:
En kimmie, 1 kat van mij is ook op een dag niet thuisgekomen. En dat doet verdomd zeer. En heb er ook alles aan gedaan om r terug te vinden. Aangereden geloof ik niet in. Dus waarschijnlijk ook een kattenhater. En ik ben voornamelijk boos dat die persoon niet bij me langs is gekomen als ze last van r hadden, aangezien iedereen hier in mn buurt wel wist dat zij bij mij hoorde.

Ja en dit stukje geloof ik dan weer niet zo.
Als het je écht zo verdomd zeer deed, dan hield je met al je liefde je katten bij je. Dus boos zijn dat iemand niet bij je aan de deur komt? Je moet voorkomen dat iemand uberhaupt last heeft van jouw dieren.

Ik kan hier geen medelijden mee hebben, alleen vreselijk zielig voor het dier, want die had bescherming nodig van zijn baasje.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:05

en je volgende kat laat je dan wel weer buiten? met hetzelfde risico dat ook deze kat mss wel door dezelfde kattenhater gedood wordt??

probeer me het gewoon voor te stellen hoor,want ik zou echt daarna nooit mijn beest meer naar buiten laten gaan alleen ( nu zou ik dat toch al niet doen,omdat ik geen zin zou hebben af te wachten of madam of meneer wel thuis zou komen,rammelend met een pak felix voor de deur "poekie poekie roepend"... :P ,plus dat ik niet vind dat andere mensen overlast van mijn dieren moeten hebben...)

de mensen waar ik mijn eerste rottweiler weg haalde waren echte katten liefhebbers en dan vooral in de kleur 'grijs',overal grijze katten :D ,maar die hadden een mega ren in de tuin gemaakt,vol met klimpalen en struiken en ligdingen,ze konden via een katten luik in de keuken die ren in en ook weer terug het huis in,dat was wat mij betreft echt een super oplossing..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:12

Ja haar broer loopt nog steeds buiten.
Je mag wel een dagje hier zitten met hem binnen. :D

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:13

Quellian schreef:
Needje schreef:

Ja en dit stukje geloof ik dan weer niet zo.
Als het je écht zo verdomd zeer deed, dan hield je met al je liefde je katten bij je. Dus boos zijn dat iemand niet bij je aan de deur komt? Je moet voorkomen dat iemand uberhaupt last heeft van jouw dieren.

Ik kan hier geen medelijden mee hebben, alleen vreselijk zielig voor het dier, want die had bescherming nodig van zijn baasje.

Dan geloof je het niet, jij gelooft vaker wel dingen niet Quillian

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:15

Zou mij een worst wezen wat anderen wel of niet geloven.
Ik weet dat mijn katten een super goed leven hebben bij mij.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:15

maar dan weet je dus dat hij ook te grazen genomen kan worden,met god weet wat voor afschuwelijke dood ( dood geslagen worden,verzopen worden,in een val zitten en verhongeren enz enz)??

en dat risico is het voor je kat en voor jezelf waard?

zeg het een ren maken of in je tuin houden kan toch ook?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:16

dynamiek schreef:
Dan geloof je het niet, jij gelooft vaker wel dingen niet Quillian

Je bedoelt mij, met Quillian? :+
Maar ik geloof bepaalde dingen niet nee, zeker niet als ik zelf een andere ervaring heb.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:18

Alsjeblief zeg, het zijn katten! Al zouden ze heel je tuin kapot maken, in tegendeel tot een hond kan je er niets aan doen en wordt de wet niet overtreden.

Ik woon in een doodlopende straat, en bijna iedereen hier in de buurt heeft katten. Dat een kat in andermans tuin haar behoefte doet is normaal, ze zullen het zelden in eigen tuin doen. :+ Je kat binnen houden vind ik de reinste zever, behalve als je op een drukke weg of in de stad woont natuurlijk. En ze tegenhouden naar een andere tuin te gaan kan je al helemaal niet doen. Al zet je een afsluiting van 4 meter hoog, een kat klimt, springt, graaft een putje aan de onderkant,.. Het zijn ontsnappingsduivels! Ik woonde vroeger in de stad, en onze kat raakte zelfs door het raam op de 3e verdieping, ze deed dat iedere dag..

Een kat zomaar wegbrengen of inslapen dat doe je gewoon niet. Als je er echt zoveel last van hebt kan je speciaal kruid kopen dat ze verschrikkelijk vinden, en wat kattekruid zaaien op de grens met de buren als ze het niet zien :P kattekruid is werkelijk een drug voor de dieren, grote kans als ze een goede bos zien dat ze daarbij in de buurt blijven.

Ik heb zelf in de laatste 2 jaar 2 katten verloren, een omvergereden, een meegenomen door iemand ;( Iedere avond steek ik al mijn katten binnen om dat te proberen vermijden, maar het kan altijd gebeuren. Toch laat ik ze iedere ochtend terug buiten, omdat ik weet dat ze ongelukkig zijn als ze constant binnen zitten. Ze hebben een grote tuin en ik hoop altijd dat ze hier blijven, maar helaas is dat ook het enige wat ik kan doen.

Ohja, wat je wel kan doen is wilde katten laten castreren en steriliseren, anders wordt het op de duur gewoon te veel, en een gecastreerde kater blijft sowieso dichter bij eigen huis ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:23

dus...omdat jij een huisdier neemt ( want een kat is nu eenmaal een aangeschaft dier door een mens) moet iemand die geen katten heeft het leuk vinden dat het huisdier van een ander de tuin volpoept en piest,en anders maar zijn tuin zo inrichten dat ze evt geen overlast zouden kunnen hebben van andermans huisdieren?...

beetje kromme redenatie niet?

maw jij zou het ook helemaal niet erg vinden als de deense dog van 3 straten verderop elke dag in jullie tuin komt poepen en piesen,en bv in je zandbak voor je kindjes poept en piest en graaft...

dan zou je niet zoiets hebben van ,hou die hond lekker bij je en uit míjn tuin?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:25

Magrathea schreef:
_San87_ schreef:

Dat weet je als asiel niet. Voor hetzelfde geld is het een kat die al maanden rondzwerft en zijn/haar huisje niet meer kan vinden en door welwillende mensen naar het asiel worden gebracht. Deze dieren worden dan ook gewoon opgevangen zodat de eigenaar gevonden kan worden, daar ben je immers ook asiel voor.

En wij hebben zelden een boze buur aan de balie. En katten staan in het systeem, dus mocht dezelfde kat opnieuw binnenkomen door dezelfde persoon, dan wordt die kat aangenomen en wordt er gewoon melding gedaan bij de politie mocht dat nodig zijn, tevens kan de eigenaar de kat dan gratis weer op komen halen.

Jullie snijden jezelf in de vingers met deze aanpak.
Bij de eerste keer is het al fout als iemand zoiets doet. Een kat van iemand anders nemen is gewoon diefstal, klaar. (Als een kat buiten loopt valt dat trouwens niet onder de erven zoals die genoemd zijn in artikel 1 van de jachtwet, dus jagen.. tja. Gaan ze ook alle vossen afschieten omdat ze konijntjes eten? Ik dacht het niet.)
Maar goed, iemand kan dus zomaar een kat komen brengen en de eigenaar krijgt hem dan gratis weer terug. Is alles gratis bij jullie? Bij ons betaal je toch echt elke nacht die de kat heeft doorgebracht (en dus is verzorgd).
Als iemand in Gouda melding doet van een zwerfkat, wordt er bij de ambulance eerst bekeken of de (mogelijke) eigenaar aangifte heeft gedaan bij het Amivedi (wat je wel doet als je je kat graag terugwil natuurlijk), vervolgens kan die persoon teruggebeld worden om hem/haar te vertellen dat zijn/haar kat daar en daar mogelijk rondzwerft.
Het geld groeit ons niet op de rug namelijk, en in Gouda is de kans wel reëel dat iemand zomaar een kat komt dumpen. Dus vandaar. :)

Nee, alles is niet gratis bij ons. Men moet gewoon betalen als de kat weer opgehaald wordt. Echter zijn er verzachtende omstandigheden, die komen niet vaak voor, maar ze zijn er wel.

Je klinkt nu overigens net alsof het asiel waar ik werk dagelijks 'gestolen' katten opvangt, dit is niet zo. Het komt echter wel eens voor dat iemand het asiel belt met de melding dat ze een kat hebben gevonden en geen idee hebben van die het dier is. En dan kunnen ze of zelf aangifte doen of de kat bij ons brengen zodat wij het kunnen doen en uiteraard kijken wij dan ook op Amivedi en maken daar melding. Maar de kat kan bij ons terecht, dat is namelijk ook een van de taken van het asiel: Gevonden dieren terug brengen naar hun rechtmatige eigenaar. En die eigenaar krijgt dan ook gewoon de kosten voorgeschoteld en men gaat daar altijd gewoon mee akkoord en men is altijd BLIJ dat de kat netjes naar het asiel is gebracht.

Zoals ik zei, wij gaan uit van het goede in de mens, dus als iemand een gevonden kat brengt, gaan wij er niet standaard vanuit dat het gaat om een gevalletje ' buurtje pesten', dit hebben wij zelfs nog nooit meegemaakt :). Maar ik zit dan ook in Twente, niet in de Randstad, misschien dat dat ook nog verschil maakt.

En vossen vergelijken met gedomesticeerde dieren slaat volledig de plank mis, he. Dat snap je hoop ik wel.