Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:53

Nikki__ schreef:
Het enigste probleem was dat deze hond onzeker was, en daardoor steun zocht bij zijn baas (het gaat hier trouwens om een pup), waarop hij gecorrigeerd werd.
Gister kwam ze bij ons omdat haar pup gedragsproblemen begint te vertonen. Eigenaar bijten, vreemde bijten, dierenartsen bijten, enz.

Ik verwacht dat deze mensen zonder het zien van cesar ook opvoedingsproblemen zouden hebben...zij begrijpen er gewoon helemaal niks van :o

Net als Yamcha ben ik ook gewoon de alpha-bitch zonder de "roedelregels", al heb ik wel (bewust) een makkelijke hond en geen "werkhond" :P .
Ook bij paarden merk je gewoon dat energie en uitstraling heel veel doen en daar bovenop moet je direct de signalen begrijpen die de dieren geven en daarop reageren.

Anoniem

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:02

Dat denk ik ook. Iemand die het snapt heeft geen problemen, welke methode je dan ook gebruikt, want die heeft dat stukkie "hondengevoel" of hoe je het maar noemt. In wezen verschillen de echte hondenmensen namelijk niet zo vreselijk veel van elkaar qua aanpak. Nik en ik lijken op het eerste gezicht heel verschillend, en in wezen valt dat gewoon wel mee.
Omdat je de hond leest, en zijn taal snapt, en als je dan zelf ook nog 'honds' spreekt, kom je er goed uit hoor. En of je dan een slipketting pakt of een halti maakt niet echt uit zeg maar.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:09

Nikki__ schreef:
Nee, ik noem het corrigeren geen dierenmishandeling, maar ik vindt het wel dierenmishandeling om het dier half op te strikken omdat mensen te weinig tijd willen steken in het opvoeden van hun hond.

En ik heb geen adresje nodig ;) heb hier 3 honden zitten die al genoeg verziekt zijn door mensen die op die manier trainen.

Trouwens, een vraag aan jou. Waarom denk jij dat de hond niet mee trekt als de riem zo hoog wordt geplaatst?
En waarom zou het voor een hond niet erg zijn?
Jij staat ten slot van rekening achter deze methode, leg mij eens uit waarom?

Zodat ze een keer duidelijke hulpen krijgen, en niet dat getrek en gesleur aan de nek, wat ze toch niet doorhad omdat ze alleen maar afgeleid was door de buitenwereld.
En hou alsjeblieft eens op met zeggen dat het gewurg en opstrikken is, want ik geef 1 klein rukje en daar kan je niet van stikken of gewurgd worden. Je moet eens weten hoeveel tijd en energie ik in haar heb gestoken. We zijn nu een half jaar bezig met intensief trainen en we zijn nu pas bij het normaal kunnen uitlaten en het goed luisteren.
Je moet vergeten dat ik zo'n 40 kilo in mijn hand had die me over straat trok, met zeer ongewenst gedrag!
Mijn hond heeft met de riem achter haar oren nog nooit gegromd/gepiept etc. En ik wilt me niet eens begrijpen want ik heb het al vaker verteld. Je kan me ook respecteren dat ik achter deze methode sta, ik respecteer jou ook dat je er niet achter staat!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:58

Ik zag Cesar vandaag aan de slag met een hond die overal bang voor was. Durfde met z'n baasje niet eens langs containers. Bij Cesar ging het hondje aan een slap hangende riem langs de cotnainers. Baasje nam het weer over, hondje werd onzeker. Cesar nam de hond over, hondje liep netjes met Cesar mee.

Zou een angstige, onzekere hond zo netjes naast Cesar blijven lopen, als zijn manier hardhandig was?? Nee.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:14

Urko schreef:
@Nikie_: := OMG... :n Wat ongelofelijk zeg! :\
Dit had ik echt heel anders aangepakt... arm ding.... zag gister ook weer een aflevering met een blind hondje die hij onder handen nam... ik heb die aflevering met tranen in mijn ogen zitten kijken.... arm ding...

@floidian: Sorry, maar monty roberts met Cesar vergelijken... Monty werkt volgens mij ook met positieve reinforcement (opperante condinering) en dat doet Cesar ZEKERSTE weten niet. Messchien kun je beter h Boek van Karin Pryor bestellen voordat je je pup de vernieling in helpt. Echt grote onzin, eerst door de deur... en weet je eigenlijk wel waarom honden opspringen? Verdiep je eerst daar eens in voordat je dergelijk gedrag gaat afstraffen....

Ik hoop dat er ooit een tijd komt waarbij mensen inzien dat die hele dominatie theorie achterhaalt is....

Ik vraag me af hoeveel / welke afleveringen van de DW jij gezien hebt, want ik zie Cesar wel degelijk met positive reinforcement werken hoor :j . Sterker nog, dat doet hij op meerdere manieren... :) Dat "ZEKERSTE weten niet" is dus absoluut niet waar.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:42

Ik ben ook geen fan, in 1 van de afleveringen met een doodsbenauwde hond dreef hij de hond in een hoekje en probeerde hij de calm-assertive-energy door te geven via een zwembadpoestborstel, een groot hard blauw ding waar de hond zo bang van was dat hij gromde en daarna ook beet. Uitenlijk was het probleem wel opgelost, maar de manier waarop stond mij absoluut niet aan!
ook van die loopband moet ik niks, als de hond zou blijven lopen zonder vastgebonden te zijn geen probleem, dan vindt hij het leuk. maar nu heeft de hond geen andere keuze.
Sommige tips zijn goed, maar meestal heb ik er toch mijn bedenkingen bij

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:52

Helemaal met Yamcha eens :D Ik zit wel eens op de grond voor de kachel en dan is onze reuze hond toch echt groter, die komt dan op schoot liggen. Als hij uitgelaten wordt, vliegt hij voor me de deur uit, als hij mee de auto in mag, zit hij er in voor je er erg in hebt, maar toch luistert die goed. Op een paar punten na, maar das het nadeel van hond die niet van jezelf is en met 3 andere mensen in huis wonen _O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:26

De loopband vinden de meeste honden meestal eng, maar na enkele keren hoeven ze niet eens meer vast vaak. Dat zeiden ze ook heel duidelijk bij die dalmatier op de brandweerkazerne. Die hond gaf zelf aan wanneer hij zin had om te lopen. Hij ging dan op de loopband staan zodat iemand hem voor hem aanzette.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:46

Die loopband raadt hij toch ook vooral aan omdat de meeste mensen geen tijd hebben (of nemen) om fatsoenlijk met de hond te wandelen, die toch zijn energie kwijt moet. De meeste amerikanen (in ieder geval waar hij komt) blijken wel zo'n loopband te hebben en dus is dat dan een alternatief, zodat ze in elk geval beweging genoeg krijgen. Ik zou er zelf ook niet voor kiezen, maar als het niets is of zo'n loopband, dan ging ik als hond toch voor de loopband denk ik ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:59

@ Urko: ik denk dat je een beetje door een gekleurde bril kijkt naar Cesar Millan, is het niet? Dan is het moeilijk om iets positiefs te zien imo.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:09

SusanW schreef:
Die loopband raadt hij toch ook vooral aan omdat de meeste mensen geen tijd hebben (of nemen) om fatsoenlijk met de hond te wandelen, die toch zijn energie kwijt moet.

Ik vind dat eigenlijk best schandalig. Sommige mensen bij zijn serie beginnen altijd met 'Pucky is een lieve hond, maar hij luistert slecht, valt uit naar andere honden en bijt het hele bankstel aan gort.' Vervolgens komt aan het licht dat de hond zelden verder komt dan zijn eigen tuin en ook nog eens weinig sociale contacten heeft. :7 Ja, wat verwacht je dan van je hond? Dat dit op langere termijn goed zal blijven gaan? Begin eens bij het begin en geef een hond wat hij nodig heeft. Waar is toch het gezonde verstand van die mensen?

Wat mag je hond van jou verwachten en jij op jouw beurt van hem? Wat je zaait dat oogst je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:13

Als een hond voor jou niet meer is dan een levende knuffel, krijg je zulke dingen ;(

Vind het zo egoïstisch om op die basis een hond te nemen..... echt, kan daar niet over uit. Arme hond.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:19

Ik ben het compleet met jullie eens, absoluut! Maar helaas is het zo dat heel veel mensen dieren nemen en daar niet geschikt voor zijn. Of bijv. een ras nemen wat helemaal niet bij ze past (oorzaak nummer 1 van het fout gaan) Dat kun je ze 100 keer vertellen, maar nog zullen ze het niet aannemen of er naar handelen. Dus kies je dan maar voor de tweede weg, namelijk proberen te zorgen dat het zo goed mogelijk uitpakt voor de hond in dat gezin, bij die persoon enz. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:22

Tuurlijk, zo werkt het ook, dan ga je op zoek naar second best. :j

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:29

Yamcha schreef:
Als een hond voor jou niet meer is dan een levende knuffel, krijg je zulke dingen ;(

Vind het zo egoïstisch om op die basis een hond te nemen..... echt, kan daar niet over uit. Arme hond.

Egoïstisch is het juiste woord. :j (Of soms was het nemen van een hond een ondoordachte keuze.)

Zelfs vandaag met dit hondenweer wordt er hier gewoon gewandeld, ik moet er niet aan denken om onze wandelingen over te slaan. Dat zijn toch onze momenten. Wat is er nu heerlijker dan eerst een flink stuk wandelen, dan ze lekker te eten geven en ze vervolgens neer zien ploffen en een volledige tevredenheid terug te zien? Daar doe je het toch voor?

Ik vind CM een dijk van een vent, hoor, daar niet van. Wel vind ik dat je een hond een hoop tekort doet door ze op een loopband te zetten, in plaats van ze mee te nemen voor een wandeling waar ze contacten opdoen en prikkels krijgen te verwerken. Ik snap dat als hij ziet dat de baasjes geen tijd hebben dat hij kiest voor het beste van 2 slechte oplossingen, dan heeft het beestje in ieder geval wél beweging gehad....

Edit - Susan weet het allemaal wat bondiger te formuleren dan ik. :')

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:19

He..!$%!$@ ... had ik een hele lap tekst getypt is het verdwenen :S :( Even kort opnieuw dan...

@yamcha: Nee hoor ik vind dat CM de eigenaar terug met beide benen op de grond zet, luister je moet het zo en zo doen, omdat vaak de eigenaren het probleem alleen maar erger maken. Luister niet alleen de hond moet veranderen, maar ook de eigenaar zelf.

Alleen de manier waarop hij het gedrag van de honden hervormt staat me gewoon niet aan. Ik vind het niet hondwaardig. Plus dat hij het dominantie-model in stand houd en daar sta ik al HELEMAAL niet achter.

@dejavu: ik weet niet wat ik van die loopband moet vinden, sommige gevallen zijn er denk ik echt wel meegeholpen. Ik vind alleen niet dat het gestimuleerd moet worden en dat mensen na moeten gaan denken over wat ze in huis halen en dat zch van te voren moeten verdiepen in opvoeden, trainen, rasspecefieke eigensschappen, karakter hond/pup enz enz. Ik zie het dus liever niet, maar ik denk dat sommige er wel degelijk mee geholpen zijn.

Maar ik zeg jullie :evaw: en ga mijn honden verder verpesten met clickers en koekjes. Heb geen zin meer in dit topic, ik denk dat ik mijn mening en mijn visie's nu wel duidelijk heb achtergelaten en dat we een mooie discussie hebben gevoerd. Ik ben er klaar mee dat ik telkens in herhaling moet vallen... :+ Maar ik vind het wel een applaus waard dat dit al 27 pag. gaat op bokt nota bene zonder rellen. Dus jongens bedankt, aju! *D

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:25

Jammer Urko, want ik vind dat jouw posts wel een toegevoegde waarde hebben :) . Ik ben zelf dan wel erg pro Cesar, maar dat betekent niet dat ik niet open sta voor andere methoden, en het is imo ook altijd goed om een andere visie te lezen :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:20

Dat hij dat dominantie model in stand houdt, dat zie ik dus echt niet. Hij heeft het over zijn energie, die hij overbrengt op de hond. Maar wat hij ook laat zien, is dat je leider wordt, door je uitstraling en energie, en niet een stel achterlijke regels, die de hond niet eens snapt. Maar als je een hond hebt, zal er een van de 2 de leider moeten zijn, en in de meeste gevallen is het niet wijs dat de hond dat is :')
Maar het is vaak wel zo, dat de hondeneigenaar van nature geen leider is, en dan krijg je problemen, omdat iemand die niet van nature een leidende rol kan vervullen, vaak inconsequent is, en gefrustreerd wordt, omdat de hond steeds weer reageert op het feit dat de lichaamstaal van de baas totaal niet klopt met wat hij zegt te willen, en dat is vaak alles behalve de gewenste reactie. Pak er dan ook nog bij dat de meeste mensen geen bal begrijpen van honden, zelfs als ze ze al jaren hebben, en je krijgt problemen. Want het ligt allemaal aan de hond, en een beetje hond komt dan in opstand, en terecht.
En de manier van honden hervormen staat je misschien niet aan, maar ik denk niet dat je zulke honden kunt veranderen met een clickertje...... sorry........

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:08

Of.. dat soort mensen kan veranderen met een clickertje. ;)

Ik vind het mooi uitgelegd Yamcha. Ik zie CM ook heel positief werken en ook niet de clicker of koekjes schuwen... maar wel nadat de verhoudingen tussen hond en eigenaar genormaliseerd is.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:15

Macs schreef:
Nikki__ schreef:
Nee, ik noem het corrigeren geen dierenmishandeling, maar ik vindt het wel dierenmishandeling om het dier half op te strikken omdat mensen te weinig tijd willen steken in het opvoeden van hun hond.

En ik heb geen adresje nodig ;) heb hier 3 honden zitten die al genoeg verziekt zijn door mensen die op die manier trainen.

Trouwens, een vraag aan jou. Waarom denk jij dat de hond niet mee trekt als de riem zo hoog wordt geplaatst?
En waarom zou het voor een hond niet erg zijn?
Jij staat ten slot van rekening achter deze methode, leg mij eens uit waarom?

Zodat ze een keer duidelijke hulpen krijgen, en niet dat getrek en gesleur aan de nek, wat ze toch niet doorhad omdat ze alleen maar afgeleid was door de buitenwereld.
En hou alsjeblieft eens op met zeggen dat het gewurg en opstrikken is, want ik geef 1 klein rukje en daar kan je niet van stikken of gewurgd worden. Je moet eens weten hoeveel tijd en energie ik in haar heb gestoken. We zijn nu een half jaar bezig met intensief trainen en we zijn nu pas bij het normaal kunnen uitlaten en het goed luisteren.
Je moet vergeten dat ik zo'n 40 kilo in mijn hand had die me over straat trok, met zeer ongewenst gedrag!
Mijn hond heeft met de riem achter haar oren nog nooit gegromd/gepiept etc. En ik wilt me niet eens begrijpen want ik heb het al vaker verteld. Je kan me ook respecteren dat ik achter deze methode sta, ik respecteer jou ook dat je er niet achter staat!

Het dicht drukken van de luchtpijp is niks anders dan wurgen. Dat jouw hond niet gromt of piept op het moment dat je het doet, wil niet zeggen dat het geen zeer doet. Honden zijn verdomd hard voor zichzelf, dat moeten ze ook zijn.
Dat jij achter de methode staat moet je helemaal zelf weten, maar ik ben wel benieuwd waarom. En dan niet alleen 'omdat het werkt'.
Heb je geen hulp gekregen bij de hondenschool met een hond die zo veel trekt?
Mijn lab is vlug genoeg gestopt met het trekken aan de lijn omdat ze door kreeg dat het geen zin had. Het was namelijk veel leuker om bij de baas te blijven, want dan kwamen we ergens! :j

Dat dominantie gebeuren vindt ik ook echt de grootste onzin.
M'n hondjes slapen op bed, liggen het liefst met zn 3e op de bank, mogen als eerst de deur uit want het halletje is simpelweg te klein:D Ze krijgen eerder eten dan wij, omdat Sanne haar medicijnen op het juiste tijdstip moet krijgen. Oja, ook lopen ze altijd voor me! En als ik met ze kroel zitten ze bij mij op schoot.
En dat zijn toch allemaal honden die bij mij kwamen met gedragsproblemen.

Mensen die het vertikken om hun hond fatsoenlijk uit te laten zouden geen hond mogen houden.
Niets is lekkerder dan met dit weer over de dijk te struinen en samen met de hondjes te kijken naar al het natuurgeweld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:34

Ik weet wel lekkerder dingen hoor :=

Al was het vanmorgen wel gaaf, Raf en Dimo lekker losgegooid en racen maar!!!! :D

Evelijn: thanks, dat is het idd. 't Is nog heel wat lastiger die baasjes aan te pakken dan de honden. De honden hebben niet zoveel last van een super-ego namelijk :=

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:43

Nikki__ schreef:
Macs schreef:

Het dicht drukken van de luchtpijp is niks anders dan wurgen. Dat jouw hond niet gromt of piept op het moment dat je het doet, wil niet zeggen dat het geen zeer doet. Honden zijn verdomd hard voor zichzelf, dat moeten ze ook zijn.
Dat jij achter de methode staat moet je helemaal zelf weten, maar ik ben wel benieuwd waarom. En dan niet alleen 'omdat het werkt'.
Heb je geen hulp gekregen bij de hondenschool met een hond die zo veel trekt?
Mijn lab is vlug genoeg gestopt met het trekken aan de lijn omdat ze door kreeg dat het geen zin had. Het was namelijk veel leuker om bij de baas te blijven, want dan kwamen we ergens! :j

Dat dominantie gebeuren vindt ik ook echt de grootste onzin.
M'n hondjes slapen op bed, liggen het liefst met zn 3e op de bank, mogen als eerst de deur uit want het halletje is simpelweg te klein:D Ze krijgen eerder eten dan wij, omdat Sanne haar medicijnen op het juiste tijdstip moet krijgen. Oja, ook lopen ze altijd voor me! En als ik met ze kroel zitten ze bij mij op schoot.
En dat zijn toch allemaal honden die bij mij kwamen met gedragsproblemen.

Mensen die het vertikken om hun hond fatsoenlijk uit te laten zouden geen hond mogen houden.
Niets is lekkerder dan met dit weer over de dijk te struinen en samen met de hondjes te kijken naar al het natuurgeweld.

Ik WURG mijn hond NIET.
Ik snap niet waar je het vandaan haalt! Het maakt niet eens uit waar je de riem plaatst, de luchtpijp zit over de hele hals!
Mijn hond is ook bij me gekomen omdat het veel leuker was bij mij!
Ik houd op met deze discussie want ik wil niet uitgemaakt worden voor dierenmishandelelaar als ik dat niet ben! Ben het nou echt zat.
Ik heb je al zovaak verteld waarom ik achter deze methode sta en als je het nou zo graag wilt weten ga je maar lekker teruglezen.
Mijn honden liggen ook op bed, zitten ook op schoot voor zover dat lukt, gaan naar buiten wanneer ze willen, krijgen voor ons eten, maar daar staat wel tegenover dat ik als eerst de deur uit ga en ze netjes naast moeten lopen. Lopen ze niet naast willen ze alleen maar meer en meer naar voren waardoor ze gaan trekken.
Snap eigenlijk niet waarom ik je dit vertel aangezien je toch steeds tegen me in gaat.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:49

Macs, je zit in een discussie topic, daar gaan mensen nou eenmaal tegen je in, anders valt er weinig te discussiëren.
Prima, jij vindt dat je je honden niet wurgt.
Ik heb terug gelezen, maar er over heen gelezen denk ik? Want ik kan geen duidelijke motivatie vinden wáárom je zo'n voorstander bent?

Maar krijgt jouw hond dan niet de ruimte om lekker hond te zijn, en te snuffelen? Als hij altijd maar naast moet lopen?

En de luchtpijp loop over de hele hals, maar het stuk achter de oren is een stuk dunner en daardoor reageren de honden ook 'beter' als je de riem daar plaatst :)

@ Yam, ik vindt dit weer heerlijk hoor (tenminste, toen het droog was :D). De hondjes trouwens ook. Taffy snapte er aan het begin niet veel van, en elke keer als er een windvlaag tegen dr bil kwam, sprong ze een meter voorruit :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:21

Yamcha schreef:
En de manier van honden hervormen staat je misschien niet aan, maar ik denk niet dat je zulke honden kunt veranderen met een clickertje...... sorry........

Daar wil ik toch wel even op reageren yamcha, want mijn honden trainer heeft zijn twee agressieve herplaatsers wel met de clicker heropgevoed Beide herder achtige honden met nogal ernstige gebreken in de socialisatie de op het moment dat hij ze kreeg ook al gebeten hadden maar die nu heel sociaal zijn naar alles en iedereen. Imo ligt het ook gewoon aan de effectieviteit van de baas en niet aan de tool die hij gebruikt ik ken namelijk ook meerdere honden die gewoon vol in hun slip (of zelf pinnen) band gaan hangen en vrolijk de baas uitlaten als ik op basis van die mensen zou zeggen dat corrigeren op die manier niet werkt klopt dat toch ook niet.

Ik vind het best leuk om zo af en toe naar Cesar Millan te kijken en wat hij doet ook erg knap. Alleen vind ik zijn beargumentering soms wat vreemd, zo zat ik laatst een aflevering te kijken waarbij hij beweerde dat een ongecastreerde reu zou reageren op de cyclus van zijn vrouwelijke baas(en volgens mij bedoelde hij dan dat hij zou reageren op de menstruatie want hij zij 'time of the month') en dat hij op zijn rug lag om zijn ongecastreerdheid te tonen. Ik vind ook dat hij een dier nog best veel 'menselijke' (of iig erg ingewikkelde) gedachte toeschrijft soms.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:38

Hmm.. dat is toch niet een menselijke gedachte toeschrijven? Dat honden reageren op menselijke hormonen. Volgens mij is dat gewoon natuur.