[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:27

ja dat zeiden mijn ouders ook gelijk ! Vind ik idd leuke honden maar hoe kan ik er achter komen dat ik bij een goede fokker koop?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:34

Maar alleen laten blijft bij een pup uit den boze :) Ik hoop dan ook dat je voor een volwassen herplaatser kiest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:06

Ik dacht ook aan een labrador :)

Maar ook ik zou voor een volwassen herplaatser kiezen in jouw geval ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:25

Ik schop even tegen wat schenen. Als je eerst een paar weekjes vrij hebt (of jij eerst 2 weken en je vriend daarna bv 2). En je kan iemand vinden die hem om 10 uur even kan uitlaten en met hem kan spelen. Tja dan kan volgens mijn ervaring een pup prima.
Dan is ze steeds maar ongeveer 2 uurtjes alleen en kun je het rustig uitbreiden. Het is fijn als ze alleen zijn jong leren... En na een paar maandjes laat je de 10 uur uitlaat weg, en na een half jaar die van 12 uur...

(De meeste honden en pups in nederland zijn veel langer alleen, 6 uurtjes is nog best redelijk te doen. En door die ploegendienst zal dat niet altijd zijn vermoed ik.)

Hoe vind je een goede fokker... Tja gewoon een kwestie van gaan kijken. Je kunt via de rasvereniging vaak wel achter adressen of website komen.

Vervolgens ga je je gewoon informeren: Eerst via de website, daar haal je al veel informatie vandaan. Bv over het voeren, door foto's en hoe vaak iemand pups heeft. Verder kun je daar ook al zien of ene pup in huis opgroeit.

Je kan vervolgens bij iemand langs gaan. Stel daar dan veel vragen: Hoe fokken ze, wat zijn hun ervaringen (uitspraken zeggen genoeg, ooit was ik bij een fokker die me vertelde dat ze d'r honden 1x per dag uitliet, voor de rest waren ze zindelijk, dan weet je genoeg). Vraag ook of je de honden mag aaien. Zijn ze bang of juist heel aanhalig?

Is je eerste indruk dan goed. Dan kom je vaak op een wachtlijst. Als dan jouw nest geboren is, dan ga je er nog 1 - 2 - 3 keer heen en laat je je weer informeren. Welke past volgens jou goed bij je gezin? Wat denkt de fokker...

Overigens wil dit allemaal niet zeggen dat ik pro pup ben. Maar als je het doet, doe het goed en neem er de tijd voor... Maar dat telt ook voor een herplaatser.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:03

Als ze inderdaad 4 weken vrij neemt zal het misschien net moeten kunnen, bij een makkelijke pup(!!). Als je een hondje hebt die er ook maar iets moeite mee heeft, gaat dat al niet lukken.
Een pup past zich nu eenmaal niet aan aan je schema. Sommige hebben meer tijd nodig dan anderen.
En als je dat alleen thuis laten gaat forceren ben je helemaal ver van huis.

Ook zul je de eerste tijd oppas moeten regelen als je bijvoorbeeld boodschappen moet doen, of even naar het postkantoor...Je kan niet opbouwen en forceren tegelijk.

En daarnaast mogen de grote honden zeker het eerste jaar maar gecontroleerd beweging. Een uur als een gek meerennen of lange stukken lopen is echt uit den boze.

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:54

Loiz schreef:
Uhm, je neemt een collie omdat je nicht daar pups van heeft?
Godgod, zo hebben we al die hondjes die als ze pupaf zijn in het asiel belanden..
Denk eerst eens na, verdiep je in het ras (want zeker de collie is niet zo maar een hond), verdiep je in de kosten en tijd die je nodig hebt, bedenk waarom je een pup wilt (en dan een betere reden dan, oh leuk, want mn nicht heeft een nestje), bedenkt dat een hond, en zeker een collie, opvoeding nodig heeft, curussen enz.. en denk er dan nog eens over na.
Bedenk dat je een hond een levend dier is waar je je verantwoordelijkheid voor hebt, en dat een geweldig schattige pup ook volwassen word.

Wij hebben schapen en gaan er schapendrijven mee doen.
En ja ik weet waar ik aan begin en dat een border collie veel energie heeft.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:10

Dat hoop ik Sitaenik, want zo kwam je eerste post totaal niet over ;)

Een pup alleen laten vind ik niet eerlijk eigenlijk, zeker de eerste paar weken niet, en hoe lang dat duurt, dat weet je niet
want elke pup heeft een andere tijd nodig. Trouwens voeren wij nogsteeds, en dat zullen we blijven doen, 3x per dag,
en zo vaak loopt ze ook.

De meeste honden in NL zijn idd veel langer alleen, maar dat vind ik persoonlijk ook idioot.
Als je van 9 tot 5 werkt, moet je geen hond nemen naar mijn idee..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:51

Ik ben het niet helemaal met jullie eens... Al onze pups en dat waren niet altijd makkelijke (waaronder een herplaatste Dobermann die nog totaal niet zindelijk was toen wij haar kregen), hebben we allemaal met een week of 2 behoorlijk zindelijk gekregen! Wij beginnen na de eerste week al te oefenen met het eventjes alleen zijn, je kunt je pup PRIMA eventjes alleen laten als je een boodschapje gaat doen of naar het postkantoor loopt (na het spelen/uitlaten bijv.). Maar wij werken dan ook in de puppy periode met een bench, dus dan kan ie geen gekke dingen uithalen als wij even een kwartiertje weg zijn.

4 weken fulltime thuis zijn voor je pup is heerlijk, maar in mijn ogen is dat geen eis, want juist in die eerste paar weken moet je pup er ook aan wennen dat hij af en toe alleen moet zijn en dat dat niet erg is. (je moet natuurlijk geen uren wegblijven).

Edit: wij werken overigens ook 40 uur per week (naja ik 36 uur, haha) en wij hebben het zo geregeld: Maandag werk ik een halve dag, dus dan is de hond maar een paar uurtjes alleen. Dinsdag ben ik vrij, woensdag, donderdag en vrijdag gaat de hond of naar mijn ouders, of de buren passen op. Zaterdag is mn vriend vrij en zondag zijn we beiden vrij.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:57

Heb het over 2 uur, even heen en weer kan, na 2 weken vind ik, wel, maar echt lang niet.
Je baby laat je immers toch ook niet van 8 tot 12 alleen thuis?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:04

Nee ik snap dat ik met mijn baan geen hond kan nemen.
Overigens kunnen we het zo plannen dat de pup zou komen dat we eerst allebei
vrij zijn en dan als mijn man de nachtdienst in gaat (ik snachts thuis hij overdag)
En daarna nog iemand inschakelen die dan 1x in de 3 weken 4 daagjes moet langskomen
om uit te laten.

En idd een bench zou ik ook zeker aanschaffen en het alleenlaten uitbreiden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:04

Ben ik met je eens hoor Loiz! Daarom zei ik ook dat je geen uren weg moet blijven, maar ik doelde ook voornamelijk op onderstaande:

Sancha schreef:
Als ze inderdaad 4 weken vrij neemt zal het misschien net moeten kunnen, bij een makkelijke pup(!!). Als je een hondje hebt die er ook maar iets moeite mee heeft, gaat dat al niet lukken.
Een pup past zich nu eenmaal niet aan aan je schema. Sommige hebben meer tijd nodig dan anderen.

Ook zul je de eerste tijd oppas moeten regelen als je bijvoorbeeld boodschappen moet doen, of even naar het postkantoor...Je kan niet opbouwen en forceren tegelijk.

En daarnaast mogen de grote honden zeker het eerste jaar maar gecontroleerd beweging. Een uur als een gek meerennen of lange stukken lopen is echt uit den boze.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:53

Maisie schreef:
Nee ik snap dat ik met mijn baan geen hond kan nemen.
Overigens kunnen we het zo plannen dat de pup zou komen dat we eerst allebei
vrij zijn en dan als mijn man de nachtdienst in gaat (ik snachts thuis hij overdag)
En daarna nog iemand inschakelen die dan 1x in de 3 weken 4 daagjes moet langskomen
om uit te laten.

En idd een bench zou ik ook zeker aanschaffen en het alleenlaten uitbreiden.

Dan gaat het prima... Je hebt er overna gedacht dus waarom niet.

Labrador zijn erg leuk en je kan er letterlijk alle kanten mee op. Ideaal voor jullie.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:04

Wie kent de australische terrier?
Ben een beetje aan het kijken en kwam deze leukerd tegen. Maar ken zo niemand die er eentje heeft behalve de fokkers die hun verhalen vertellen op de sites.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:11

joyce2 schreef:
Ben ik met je eens hoor Loiz! Daarom zei ik ook dat je geen uren weg moet blijven, maar ik doelde ook voornamelijk op onderstaande:

Sancha schreef:

Ik vind het niet kunnen hoor. Hoe kun je nou alleen blijven opbouwen, beginnen met minuten, en dan zelf wel tussendoor een uur boodschappen gaan doen?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:15

Waar heb ik gezegd dat ik de hond eerst een minuut alleen laat en dan opeens een uur?!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:31

Als je vind dat je wel gewoon boodschappen enzo kan doen, en de pup daarbij alleen thuis kan laten...Een uurtje ben je zo weg.
Terwijl het alleen zijn opgebouwd moet worden, en dat begint met minuten, seconden zelfs.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:42

Bij ons begint het al met naar bed gaan, dan is ie de hele nacht alleen! In het begin zullen we er misschien af en toe uit moeten, maar wij hebben ook pups gehad die gelijk de hele nacht doorsliepen.

Daarnaast gaan we naar het toilet, moeten we douchen, moet ik de was doen, etc. Dan is ie ook alleen! Dat zijn van die mooie momenten waarop de pup al kan leren dat ie af en toe eens alleen is en dat is niet zielig, dat is normaal.

Booschappen doen kost jou misschien een uur, maar wij gaan eens in de 2 weken groot boodschappen inslaan, dan zijn we max. 3 kwartier weg (dat mag geen probleem zijn na 2 weken, tenzij je natuurlijk erge pech hebt) en de rest van de week gaan we alleen voor het halen van een brood, of voor een verpakking vlees, weet ik het wat. Dan ben ik binnen een kwartier weer terug.

Je moet opbouwen, maar dat hoeft toch echt niet op de seconde nauwkeurig te gaan! Ik denk dat je het jezelf op jou manier onnodig moeilijk maakt. Maar dat is mijn mening, als jij het fijn vind om op jou manier te werken, moet je dat natuurlijk doen. Iedereen doet wat voor hem goed voelt. Ik pas me aan, aan het tempo van de hond en vaak gaat dat nog harder dan ik zelf ingeschat had!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:18

Nee hoor, maar ik overvraag alleen liever niets!

Wil graag zeker weten dat het goed gaat, en dat pupje niet in paniek raakt als ik er ff niet ben.

In het begin laat ik de deur van de badkamer etc gewoon open!

Maar er zijn er verschillende manieren om het voor elkaar te krijgen, maar ik doe het nu liever eenmaal op deze manier :)

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:28

Loiz schreef:

Een pup alleen laten vind ik niet eerlijk eigenlijk, zeker de eerste paar weken niet, en hoe lang dat duurt, dat weet je niet
want elke pup heeft een andere tijd nodig. Trouwens voeren wij nogsteeds, en dat zullen we blijven doen, 3x per dag,
en zo vaak loopt ze ook.

De meeste honden in NL zijn idd veel langer alleen, maar dat vind ik persoonlijk ook idioot.

We hebben altijd tijd voor de pup (bijna altijd), ik woon namelijk op een boerderij ;)

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:31

sitaenik schreef:
Loiz schreef:

en zo vaak loopt ze ook.

We hebben altijd tijd voor de pup (bijna altijd), ik woon namelijk op een boerderij ;) en ik heb een bench en de pup een maatje (mijn lieve labrador :D)
xx

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:32

Had het daarover niet tegen jou maar tegen een andere bokker hier, vandaar de witregel ;)

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:35

OKe.. :)

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:22

Hallo allemaal,

Wij zitten eraan te denken een hond in huis te nemen; wij wonen op een dubbel bovenhuis maar wel met grote tuin.
Ik studeer nog en mijn vriend heeft een eigen bedrijf hier om de hoek, de hond zal dan ook nooit langer dan max 6 uur alleen thuis zijn.

We hebben alleen het dilemma dat we eigelijk een pup willen maar dan zou hij vanaf week 2 altijd 1 a 2 uur alleen moeten blijven. Vandaar dat we ook een herplaatser niet uitsluiten.

Zelf dachten wij aan een beagle, misschien weten jullie nog meer geschikte rassen?
Wij zoeken naar een vriendelijke , niet al te grote , gezinshond. (moet goed met kinderen kunnen , evt voor de toekomst)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:14

Rebeccatjuh schreef:
Hallo allemaal,

Wij zitten eraan te denken een hond in huis te nemen; wij wonen op een dubbel bovenhuis maar wel met grote tuin.
Ik studeer nog en mijn vriend heeft een eigen bedrijf hier om de hoek, de hond zal dan ook nooit langer dan max 6 uur alleen thuis zijn.

We hebben alleen het dilemma dat we eigelijk een pup willen maar dan zou hij vanaf week 2 altijd 1 a 2 uur alleen moeten blijven. Vandaar dat we ook een herplaatser niet uitsluiten.

Zelf dachten wij aan een beagle, misschien weten jullie nog meer geschikte rassen?
Wij zoeken naar een vriendelijke , niet al te grote , gezinshond. (moet goed met kinderen kunnen , evt voor de toekomst)

Wat voor karakter zoek je? Hoeveel tijd wil je er in investeren? Wil je alleen wandelen of ook sporten?

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:55

Lysette schreef:
Rebeccatjuh schreef:
Hallo allemaal,

Wat voor karakter zoek je? Hoeveel tijd wil je er in investeren? Wil je alleen wandelen of ook sporten?

Wil een rustige hond die natuurlijk lekker eigenwijs en speels mag zijn maar tegelijkertijd ook alleen thuis kan blijven zonder de boel af te breken, geschikt voor kinderen, niet te dominant en omgang met andere honden is een pre.
Bedoeling is dat deze hond vaak meegaat naar mijn paard en er op deze manier toch al gauw 4 uur tussenuit is.
Zou leuk zijn als hij in de toekomst mee op buitenrit of wandeling zou kunnen maar verder geen ambitie om te sporten.

Zelf heb ik altijd een portugese berghond gehad, maar aangezien deze echt te groot zijn voor onze steile trap (en benedenburen) zoeken wij iets kleiners.
Heb ook 2 bordercollies gehad maar daar intensief mee gesport, aangezien ik hier geen tijd meer voor heb met een paard valt dit ras jammergenoeg af.Vond deze honden trouwens wel top qua karakter.

Wij zoeken naar een middenmaatje (max 50 cm)

Hoeft trouwens niet eens een rashond te zijn, mag byv ook een kruising of een asbakje.