Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:32

anneliesdj schreef:
. Als alle karakters zo moeten zijn dat ze passen in onze samenleven dan moeten alle honden allemasvrienden zijn, gek op kinderen, vrolijk, speels enz.

En ik werkeloos thuis zitten omdat er geen gedragsproblemen meer zijn :o

Anoniem

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:33

En ik zou geen honden hebben :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:35

Yamcha schreef:
Mijn DH's zijn lang niet voor iedereen geschikt :)
Maar ik houd erg van dat karakter, en ik heb nu eenmaal nooit makkelijke honden :)
Maar ik zou niet willen dat het allemansvrienden werden, ik wil geen Golden Retrievers in herderpak :n Ik kies voor een DH, dat doe ik bewust...... dan wil ik ook alleszins een DH :)
Dat is precies wat ik bedoel en een DH past ook heel goed in het lijstje van honden die met verkeerde baas heel erg de fout in kunnen gaan.
Maar als je die zou fokken zodat ze geschikt zijn voor iedereen dan maakt ze dat meteen niet meer geschikt voor politiewerk.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:36

Mijn hond is gefokt om te waken op de man. Dat zit in haar bloed, vind ik ook geen enkel probleem.
Wat ik wel een probleem vind is dat er een aantal dekreuen zijn die moeilijk benaderbaar zijn (altijd problemen met de keurmeester) en dat deze reuen een totale ramp zijn met andere reuen.

Vroeger toen ze nog konden waarvoor ze bedoelt waren (stropers vangen) waren deze eigenschappen fantastisch!!! Nu, in deze tijd niet meer.

Een Duitse Herder werkt nog steeds, daar kan je mee de sport in of iets dergelijks maar zien jullie mij al op zaterdagavond de bossen in gaan gezellig met Lola een stelletje stropers vangen?

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat sommige scherpe kantjes van bepaalde rassen wel wat milder gefokt mogen worden. Niet dat ze van een Duitse dog een golden retriever maken.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:38

HBVisser schreef:
Niet dat ze van een Duitse dog een golden retriever maken.

Dit laatste is al gebeurd volgens mij :x

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:39

Maar jouw en mijn hond zijn nog steeds heel geschikt als waakhond en daar is ook nog steeds behoefte aan ;)
En voor veel meer karakters geld dat.

Mika; Wat bedoel je met je laatste opmerking?

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:47

Duitse doggen zijn over het algemeen doodgoede sukkels ;)
Net als het gros van de Goldens en de labjes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:53

Dat hoort bij het karakter, dat wil niet zeggen dat ze zijn zoals GR ;)
Ze zijn erg wantrouwend tegenover vreemden en erg waaks wat je van GR's meestal niet kunt zeggen. En zo balverslaafd als lab's en GR's vaak zijn zul je een DD niet snel zien ;)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:04

Balverslaafd is conditionering, heeft niks te maken met erfelijk gedrag.

Maar je hebt wel gelijk dat de DD afwachtender zijn dan de GR en de LR ;)
DD zijn meer de kat-uit-de-boom-kijkers.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:13

Heeft wel degelijk te maken met karakter, zo gefixt als een lab op een bal kan zijn zul je een DD niet snel zien omdat die er het nut niet van inziet, een lab heeft geen nut nodig, alleen die trigger om te rennen ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:14

Nou mijn Bulletje is tot nu toe een sulletje.
Socialer kan je ze niet hebben en liever ook niet. Toch weet ik zeker dat zij haar mannetje zal staan als er dreiging zou zijn naar haar roedel. Ik merk het aan haar. Soms staat ze echt even te kijken of ik iets wel ok vind en haar manier van staan windt er geen doekjes om.

Zij heeft echter wel milde ouders. Kan je nagaan hoe ze zou zijn als er feller bloed in zat. Dat bedoel ik dus met te felle honden die niet meer de arbeid kunnen verrichten waarvoor ze gefokt zijn.

Neem de Fila, die is gefokt om slaven op de plantages te houden, de Mastino om met beren en leeuwen te vechten. Misschien noem ik nu wel de extremen maar daar zal toch het een en ander aan moeten veranderen. Ze zijn al een eind op de goede weg maar sommige honden van deze rassen zijn nog steeds niet te handhaven in deze maatschappij.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:21

Chiqa schreef:
Ze zijn helemaal niet verboden, hoe kom je daar aan? :?
In eerste instantie weet je niet eens wat het is en je weet wel dat het bijzonder is? Bijzonder :D

die banden zijn toch echt verboden hoor :D omdat aangetoont is dat het dierenmishandeling is :j in NL kan je hond worden ingenomen als je hierop word betrapt en je vervolgens geen ander gebuikt. en niet 1 hond heeft zo'n riem nodig. is maar net hoe de baas m opvoed ;)

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:27

Mika7 schreef:
anneliesdj schreef:
. Als alle karakters zo moeten zijn dat ze passen in onze samenleven dan moeten alle honden allemasvrienden zijn, gek op kinderen, vrolijk, speels enz.

En ik werkeloos thuis zitten omdat er geen gedragsproblemen meer zijn :o

Dan krijg je vast vragen zoals, waarom is mijn hond zo saai ;)

Ik denk zolang wij mensen niet de perfecte opvoeders zijn, dan heb jij nog werk genoeg.
Al is de hond nog zo perfect, een baas kan het in een vloek en een zucht zo "verpesten"

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:32

Ik lees hier dat labjes sulletjes zijn.... Ik heb hier een kruising labje, dat alles behalve een sulletje is....
Thuis waaks en kan ook niet met andere reuen overweg, hij valt dan uit. Aan de lijn is het anders dan los, maar toch, over het algemeen is het geen schatje tegen reuen...

Nu er sinds kort een teefje bij ons in huis zit, voelt meneer zich helemaal macho... Hij moet weer even in het gareel....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:33

HBVisser schreef:
Neem de Fila, die is gefokt om slaven op de plantages te houden, de Mastino om met beren en leeuwen te vechten. Misschien noem ik nu wel de extremen maar daar zal toch het een en ander aan moeten veranderen. Ze zijn al een eind op de goede weg maar sommige honden van deze rassen zijn nog steeds niet te handhaven in deze maatschappij.

En hoe vaak kom je nu eigelijk een Fila of een Mastino tegen dan? Vrijwel nooit en de mensen die ze hebben zijn 9 v/d 10x goed onderlegd. Helaas zie je veel vaker Duitse of Mechelse herders, Rottweilers of Dobermannen bij mensen die puur op het uiterlijk afgaan, honden die totaal ontspoord zijn en van baas naar baas gaan.

Overigens werden Duitse Doggen vroeger ook gefokt voor de jacht op wilde zwijnen, andere rassen hadden daar niet genoeg lef voor ;)

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:49

Sorry, maar hier kom ik veel van dit soort "vecht" honden tegen.
Van mastino's tot fila's tot Cane Corso Italiano en zelfs een shar pei.
Dus in dat opzicht... en soms zijn de mensen inderdaad niet goed onderlegd, maar dan hou ik mijn mond ook niet.
En ja, wat zijn er een hoop mensen met DH, MH, Dobers, die niet goed onderlegd zijn. Anneliesj je hebt helemaal gelijk qua hoe over het algemeen opgevoed wordt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 00:03

Hmm misschien zit ik dan net in een verkeerde regio, ik zie hier iig heel weinig van dat soort honden, des te meer DH's, MH's, Rottweilers, Dobermann enz bij eigenaren die vaak puur op het uiterlijk af gaan en geen flauw idee hebben hoe ze een hond op moeten voeden, laat staan dat er verschil zit in karakter tussen verschillende rassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 06:49

hier lopen ook staffords, wij hadden er hiervoor zelf ook 1, ik ken er 1 hier in de straat die niet goed opgevoed is/was, die hing rechtop aan de lijn, net als de onze deed toen ik haar kreeg, de rest loopt netjes aan de lijn, en is vriendelijk naar andere honden :j er lopen hier véél meer boomers, en er zijn 2 vrouwen die er in totaal een stuk of 8 hebben, dát vind ik pas een hel als ik ze tegenkom.. beesten luisteren voor geen meter, gaan tekeer tegen mijn honden, en lopen dus wel los.. onze stafford moest ik haast smoren omdat die honden langs haar benen springen en keffen, zij vond dat niet fijn :n ik loop nu gewoon door met mijn honden, ze moeten dan een behoorlijk stuk achter me aan lopen om die beesten weer te vangen maar ik ben er klaar mee, ik blijf niet oneindig een kwartier wachten tot ze ze vast hebben, en de volgende keer is het weer hetzelfde liedje, blijkbaar valt het kwartje niet dat ze niet luisteren, ik kan me daar erg kwaad om maken, ik houd mijn honden bij me, doe dat dan zelf ook.. en laat ze niet tegen beter weten in loslopen.. (mijn honden mogen met andere honden spelen als de andere baas het er ook mee eens is) bij mijn ene hondje zit ook boomer in, en die is totaal niet agressief naar andere honden, vind het alleen maar leuk, en die luisterd ook als ik hem los heb, dus dat het ras gebonden is geloof ik niet, aangezien de andere helft vlinder is, die zijn vaak wat terughoudend, eenkennig en blafferig zeggen ze, nou hij loopt vrolijk met iedereen mee, al heeft hij diegene nog nooit gezien.. waaks is hij wel maar dat vind ik niet erg, zolang het thuis is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:57

anneliesdj schreef:
Yamcha schreef:
Mijn DH's zijn lang niet voor iedereen geschikt :)
Maar ik houd erg van dat karakter, en ik heb nu eenmaal nooit makkelijke honden :)
Maar ik zou niet willen dat het allemansvrienden werden, ik wil geen Golden Retrievers in herderpak :n Ik kies voor een DH, dat doe ik bewust...... dan wil ik ook alleszins een DH :)
Dat is precies wat ik bedoel en een DH past ook heel goed in het lijstje van honden die met verkeerde baas heel erg de fout in kunnen gaan.
Maar als je die zou fokken zodat ze geschikt zijn voor iedereen dan maakt ze dat meteen niet meer geschikt voor politiewerk.

DH's zijn heerlijke honden, echt.
Maar kunnen ze gevaarlijk worden? Ja. Het zijn wapens. Voor mij super als verdediging, ik durf met mijn honden om 2 uur 's nachts op een vrijdagnacht door Amsterdam hoor.......
Maar HBVisser heeft wél gelijk als ze zegt dat mijn honden gebruikt kunnen worden voor de sport en het werk. Maar een BM kun je in NL niet laten doen waar hij/zij voor gefokt is. Een Mastino ook niet :n
anneliesdj schreef:
Hmm misschien zit ik dan net in een verkeerde regio, ik zie hier iig heel weinig van dat soort honden, des te meer DH's, MH's, Rottweilers, Dobermann enz bij eigenaren die vaak puur op het uiterlijk af gaan en geen flauw idee hebben hoe ze een hond op moeten voeden, laat staan dat er verschil zit in karakter tussen verschillende rassen.

En zulke honden opvoeden is nog wel wat anders dan een GR of een Lab........ moet je wel even wat consequenter zijn, anders word je vloermat.....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:19

Yamcha schreef:
Citaat:
<<knip>>Hmm misschien zit ik dan net in een verkeerde regio, ik zie hier iig heel weinig van dat soort honden, des te meer DH's, MH's, Rottweilers, Dobermann enz bij eigenaren die vaak puur op het uiterlijk af gaan en geen flauw idee hebben hoe ze een hond op moeten voeden, laat staan dat er verschil zit in karakter tussen verschillende rassen.

Citaat:
En zulke honden opvoeden is nog wel wat anders dan een GR of een Lab........ moet je wel even wat consequenter zijn, anders word je vloermat.....

Ik heb toch een heel andere ervaring met een Rottweiler. Kwam bij ons via een gastgezin uit een asiel uit Spanje, als een hond van ongeveer een half jr. die alleen het commando 'wachten' kende voor haar voerbak. Een lichamelijk wrak vanwege broodfok maar ik heb nog nooit zo'n goedluisterende lieve dankbare hond meegemaakt. Was echt een makkie om met haar te trainen. Heeeel wat anders dan mijn JR. Die luistert ook prima hoor alleen duurde het wat langer ;)

Wat mij betreft ligt het toch allemaal bij de opvoeding!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:32

Ik denk dat 80% van hoe een hond zich gedraagt in de opvoeding zit. Ik denk ook dat er rassen zijn waar veel scherpe kantjes aan zitten en voor veel mensen te moeilijk zijn om op te voeden. Mensen die een hond aanschaffen maken vaak een verkeerde inschatting als ze voor een bepaald ras kiezen wat resulteert in gedragsproblemen.

Daarom kan het met veel rassen geen kwaad om de scherpste kantjes eraf te fokken.
Bij Duitse Herders, Border Collie's, Mechelse Herders en ook Bouviers heb je toch ook de werkhondenlijn en de huishondenlijnen?
Ik wil niet zeggen dat dat altijd goed gaat maar in de meeste gevallen zijn de huishondenlijnen toch iets milder in hun karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:52

Die ervaring heb ik wel :j

Ik heb ze dan weer net uit werkhondenlijnen :D

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:11

Een deel zit er gewoon in "gefokt". Wij hebben nu een 8 jarige MH teef uit de werkhondenlijn in huis. Beide ouders waren politiehond. Hoewel zij nooit getraind is, doet ze bepaalde dingen instinctief. Ze is waaks, als iemand aan onze spullen zit, bv de auto die voor de deur staat, houdt ze niet meer op met blaffen totdat die persoon weg is of mijn vriend of ik erbij komen.
Als ik met haat 's avonds laat in het donker het laatste rondje loop, is ze veel alerter dan overdag, mannen die alleen of in een groepje over straat lopen vertrouwd ze bij voorbaat al niet en daar is ze heel erg op gefoccused. Als er iemand achter ons loopt, lijkt ze elke stap achterom als ze het niet vertrouwt.
Ze laat het niet toe dat andere honden tegen mij blaffen, dan gaat ze voor me staan en blaft ze net zo hard terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:16

Dat hebben mijn honden ook, en ik vind het eigenlijk erg prettig :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:24

Het is op zich wel prettig, maar je moet ermee om leren gaan.
Onze lab as wel waaks in die zin dat hij aansloeg als er iemand te lang voor het huis bleef zitten oid, maar niet op manier dat de teef waaks is.
Dat is toch anders. Zij voelt het instinctief als iemand kwaad in de zin heeft. Ze geeft me wel een gevoel van veiligheid als ik 's avonds alleen over straat moet, of als mn vriend nachtdienst heeft en ik alleen thuis ben.
Onze overbuurvrouw heeft een DH die ze zelf nauwelijks kan houden. Een paar dagen geleden liepen we toevalig allebei tegelijk de voordeur uit om ze uit te laten. De DH sprong meteen op en klapte in de lijn want die zou "wel even hierheen komen". Arme buuf hing er met haar hele gewicht aan.... Dat pikte onze MH niet en als ik haar los had gelaten was ze de DH aangevlogen, puur omdat die zich zo aggresief gedroeg. Een tijdje terug is hier in de straat ingebroken, precies in een van de weinige huizen waar geen hond is. Op dat soort momenten ben ik extra blij met haar.

Als we met het touw spelen, dan kunnen mn vriend en ik beiden aan 1 kant gaan hangen en zij aan de andere, maar zij wint het.... (dus dat doen we liever niet)
Als je het touw hoog houdt, dan springt ze hogen dan mijn vriend groot is (en die is bijna 2 meter) als je die kaken dan op elkaar hoort klappen, krijg je spontaan rillingen.
Als je haar bal afpakt en je gaat erop staan, dan blijft ze net zo lang blaffen en proberen die bal onder je voeten uit te krijgen totdat ze hem ook daadwerklijk heeft, en geloof me, dat kan laaaang duren!! Onze lab is daarin gewoon heel anders, als die de bal niet krijgt loopt ie weg, ander speeltje zoeken... Zij niet, ze wil die bal dus ze zal hem krijgen ook....

Dit soort dingen betekend echter wel dat je alert moet zijn in je eigen gedrag....