Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Het is een lief en sociaal hondje, erg slim ook. Echter vind ik ze over het algemeen niet zo dapper en kunnen ook aardig eenkennig zijn, maar daar heb ik geen problemen mee. Shelties zijn over het algemeen wel vocaal ingesteld ja, maar ik denk dat je dat met opvoeding goed bij kan stellen hoor. Mijn Sheltie blaft gemakkelijk, maar het loopt niet de spuigaten uit gelukkig. Als ik ga hardlopen met hem dan is hij altijd zo blij en dan kan hij z'n geluk niet op en dat gaat dus wel vaak gepaard met een blaf concert ja
Maar ach, zoals ik al eerder zei vind ik het hele slimme hondjes en zijn ze ook onwijs bewerkbaar
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust! Waaslander schreef:iemand ervaring met shelties? we hebben nu een leonberger van 10 maanden, hiervoor altijd belgische herders gehad (langhaar). onze laatste groenendaler is nu enkele weken geleden gestorven. we kijken nu welk ras we terug bij de leonberger willen. de leonberger is een fantastische hond, zeker omdat we ook drie kleine kinderen hebben maar een tweede erbij is niet zo evident qua kosten voeding en vervoer (koffer zit nu al vol). zou leuk zijn als de hond meekan op de koest en graag hondenschool doet. valt het blaffen mee?
Als mijn andere hond wat uitvreet komt mijn Sheltie me waarschuwen.
Ze zijn ook heel goed met kinderen is onze ervaring. Moet er wel bij zeggen dat ze ook wel graag 'babbelen'. Ik heb nog nooit een hond gehad die zo veel gekke geluidjes kan maken.
Ze blaffen ook als een grote hond, geen schel kefje.