[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:48

Dat is wel erg weinig wandelen hoor en denk dat je voor die drie lange dagen weg wel iets van opvang of iemand die ze uitlaat moet zoeken. Of mocht je een tuin hebben waar ze in kunnen als ze dat willen dan is dat ook een oplossing
Laatst bijgewerkt door Tinkermuts op 01-08-17 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinkermuts

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:49

Maar voor de wandelingen die je nu doet zou ik een wat oudere hond zoeken die daar wel voldoening uit haalt.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:50

Of na goede opbouw en vanaf latere leeftijd in de ochtend een dik uur wandelen en meteen als je thuis bent 1 uur wandelen met mentale uitdaging. Dan zou het net lukken ( ervanuitgaande dat je reistijd erbij hebt gerekend )

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:10

Hmm ik vind het ook wel erg weinig wandelen. Zo'n klein hondje heeft daar natuurlijk makkelijker genoeg aan dan een grote hond, simpelweg door de hoeveelheid stapjes.

Hoe groot zoek je? Is de grootte van een beagle bijvoorbeeld ook goed?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:15

Een chihuahua heeft inderdaad aan een wat korter rondje genoeg (al kunnen ze en willen ze ook best langer als je dat opbouwt) maar de meeste kleine honden zijn juist zeer energiek en hebben veel beweging nodig. Denk aan de kleine terriërs en zeker ook de beagle.

Ik denk dat je veel meer beweging in moet plannen, maar eerst moet je bedenken of je dat wel leuk vindt. Want als het een "moeten" wordt, hou je het nooit vol.

Larissaabc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:58

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat een herder alleen best heftig is qua werk drift/energie? Zelf geen ervaring mee natuurlijk.

Als reactie op het wandelen. Dit is wel een indicatie, maar ik begrijp dus dat dit te weinig is. Verschilt natuurlijk ook in wat je daarbij doet een rondje wandelen of met de bal gooien etc. Verder ben ik ook bekend met hersenwerk wat natuurlijk ook een uitdaging is.

Ben benieuwd naar jullie verdere reacties!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:47

Hoe veel / lang wandelen de meeste hier dan met hun hond? Vraag ik me zo maar eens af :)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:49

2 tot 3 wandelingen van 1 uur en dan nog wat hersenwerk/trainen in huis.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:50

Mijn herders (en eigenlijk al mijn honden deden dat) liepen toch al gauw minimaal drie uur per dag, waarvan het meeste los. Daarnaast komt het denkwerk, afhankelijk van de behoefte van de hond.
Nu ik buiten woon met een groot erf kom ik niet altijd meer aan die drie uur, maar dan lopen ze de rest van de tijd vrij op het terrein.
Daarnaast vind ik 4-5 uur alleen (samen) thuis in principe de max, met een paar dagen per jaar die wat langer uitpakken door omstandigheden.
Snachts beneden/alleen in de bench reken ik tot alleen thuis.
Maar dit zijn mijn normen. Iedereen is vrij om het op zijn eigen manier te doen.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:55

Hier echt niet hoor. Ik probeer dagelijks een uur te lopen met haar (golden retriever). Af en toe stukjes los. En verder kleine wandelingetjes maar wel met ballen gooien of dummy's zoeken etc. En zo'n twee keer per week bos. Volgens mij is het voor haar zo ook prima. Ik werk drie dagen en dan laat ons buurmeisje haar uit, zij speelt ook veel met haar.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:29

Larissa ik raad jou een finse lappenhond aan, gemoedelijk doch waaks. Je dal wel bereid moeten zijn om toch meer te wandelen en mentale stimulatie:)

Mijn honden lopen ook al gauw 3 uur per dag echter gaan wij gaan ook regelmatig de hele dag op hort en zijn we toch 6 uur aan de wandel

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 05:37

Ik loop twee x per dag anderhalf uur en dan nog drie x kwartier gewone uitlaatronde. Daarnaast trainen we ook nog drie x per week met de hond.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 07:48

Mijn ouders hebben 1500m2 bostuin omheind. Daarbij wil de hond niet altijd ver wandelen. Dus ik de zomer ligt ze vaak de hele dag in de tuin. En dan gaan ze 's avonds even zwemmen oid. We lopen dus zo het bos in en de riem gaat niet eens mee. :o

Vroeger ging ze zo ongeveer 3x per week mee naar de paarden voor een paar uurtjes. Daar loopt ze ook los en had ze speelgoed. elke dag 2x 15 min fietsen en 's middags een uur lopen of een half uur oid met bal er bij. Ook werd / wordt er agillity mee gedaan gewoon thuis en doen we regelmatig speur spelletjes.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:48

Nikass, klopt heb je helemaal gelijk in. Ik zat met kleine hondjes meer te denken aan type maltezer, shih tzuh, pekingese etc.

Wat vind je van een kleine of grote schnauzer? Die staan er om bekend erg waaks te zijn.

Larissaabc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:14

Nee wij willen er echt geen klein hondje bij, bedankt voor de informatie

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:39

Ik loop echt niet zoveel als een aantal hierboven, maar heb niet het idee dat hij iets tekort komt. We trainen wel 3x per week en in het weekend vaak wedstrijd :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:43

Larissaabc schreef:
Nee wij willen er echt geen klein hondje bij, bedankt voor de informatie

Ik ben van mening dat elke hond genoeg aandacht en beweging moet krijgen. Dat voorop gesteld.
Bij jouw situatie zou ik (mits je daaraan dus kunt en wil voldoen), dan ook nooit een herder hebben geadviseerd.
De meeste honden zijn waaks, hier in het buitengebied heb je genoeg boerderijen die een labrador als waakhond hebben bijvoorbeeld. Daarvoor heb je echt niet persé een herder nodig.
Aangezien jullie volgens mij niet super fanatiek zijn met een hond (dit is geen kritiek, maar gewoon een constatering), zou ik eerder gaan voor een relaxter type, dat met een meer gemiddelde beweging toe kan.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan een bullmastiff of een Berner sennen hond.
Uiteraard is het bij zo'n hond ook van belang dat je in elk geval de eerste anderhalf tot twee jaar veel tijd en energie in de opvoeding steekt (tenzij je natuurlijk een goed opgevoede, vriendelijke herplaatser neemt :) )

Missannemijn ik denk dat je daarmee het minder lopen aardig compenseert ;)

Larissaabc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:51

Bedankt voor je reactie heel eerlijk gezegd hebben wij al bij meerdere fokkers informatie ingewonnen over een bullmastiff, maar toen ik dit topic zag dacht ik eens even kijken welke andere opties mensen geven. Zoals ik mijn situatie hierboven hebt beschreven is in het ergste geval. 3x een dagdienst doordeweeks. Dit kunnen ook makkelijk 3 avond diensten zijn waarbij de hond maar 3 uurtjes alleen is. Over het wandelen idem dito. Als voorbeeld vanochtend alleen al een uur en 15 min gewandeld. Ik wilde gewoon een beeld geven van hoe sommige dagen eruit zien.

Ik denk inderdaad dat de bullmastiff ook bij ons past, maar wat denk iemand van een Amerikaanse bulldog?
Het is bij ons de ene dag wat meer en de andere dag wat minder qua wandelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:58

Ik vind een bullmastiff veel vriendelijker en relaxter dan een Amerikaanse Bulldog.
Maar moet ook zeggen dat ik geen grote aantallen ken en dat dit soort honden vaak verkeerde bazen heeft, terwijl je de BM veel meer echt bij (serieuze) liefhebbers ziet.
Ik denk wel dat een Amerikaanse Bulldog meer werk & beweging nodig heeft.

Larissaabc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:05

Ja klopt dat vind ik ook lastig.. De bullmastiffs die ik ken zijn echt goedzakken, AB ken ik er maar 1 van, die was wel lief tegen mensen, maar met andere reu'en ging dat niet goed. Maarja wat kan je daaruit opmaken..
Het enige waar ik over twijfel bij een BM is dat ze te rustig zijn.. in de zin van ik weet niet wat ze qua beweging aankunnen.. klinkt misschien gek, maar dat je ze echt bijwijzen van uit de mand moet halen om naar buiten te gaan. Maar dat zou ik dan ben kenners van het ras moeten nagaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:41

Zorgen dat ze niet te dik worden en van jongs af aan conditie opbouwen. Lijkt het me geen probleem.
Ik heb een tijdje een jonge boerboel uitgelaten. Die moest gewoon met mijn honden mee, dus dat betekende elke dag een wandeling van twee tot 2,5 uur in het bos. Was geen enkel probleem.
Later ging de hond bij zijn nieuwe eigenaren nog één keer per week een uurtje naar het bos en de rest waren 20 minuten rondjes in de wijk. Toen werd het zo´n slome sjokker. Heel jammer.
Maar goed om eens na te vragen bij een fokker van het ras.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:11

Ik zou ook graag jullie advies vragen over welke hond bij ons zou passen en of een hond er überhaupt blij van zal worden.

Ik en mijn vriend wonen in een ruime eengezinswoning, met een redelijk grote, afgesloten tuin. We hebben 2 katten en over een paar jaar zouden we misschien ook nog wel kinderen hopen te krijgen. Als er een hond komt, moet die goed om kunnen gaan met al die drukte.

Ik werk onregelmatig en ben meestal niet lang van huis, maar het kan ook wel voorkomen dat ik 3 dagen in de week een hele dag weg ben. Mijn vriend werkt fulltime.

Ik heb paarden in eigen beheer staan, 6 km van mijn huis af. Ik wil een hond die hier (Als hij oud genoeg is) mee naartoe kan naast de fiets, minimaal 1 keer per dag, soms 2 keer per dag (dus 12-24 km). Op stal mag hij los lopen en doen waar hij zin in heeft. Hij moet dus ook goed met de paarden om kunnen gaan. In de wei wil ik ook met hem trainen, frisbee, behendigheid etc. En ik wil 1 keer per week met hem naar de hondenschool. Doordeweeks zal de hond genoegen moeten nemen met 2 keer per dag mee naar stal, de rondjes naast de fiets, spelen/trainen in de wei en nog een keer een kort rondje om zn behoeften te doen. In het weekend zal er meer tijd voor hem zijn, lekker naar het strand, dagjes weg etc.

Daarnaast wil ik hem trainen als therapie hond zodat hij ingezet kan worden in mijn werk met kinderen.

Het liefst een middelmaatje hond, 15-20 kg is echt maximaal.
En mocht ik dan nog meer keuze hebben, geen ruwharige, liefst iets met lange haren wat lekker knuffelig is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:26

Middenslag poedel. Wel goed naar de offerdieren kijken of ze stabiel zijn, maar dan voldoet het helemaal. Een kleine grote poedel (45-50cm) kan ook, maar daar is helemaal slecht aan te komen. Mijn middenslag poedels zijn 6.5kg bij 35cm en 10.5kg bij 40cm.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:56

Ik weet niet zoveel van therapie honden, maar ik dacht aan een field spaniel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:17

Mizora schreef:
Middenslag poedel. Wel goed naar de offerdieren kijken of ze stabiel zijn, maar dan voldoet het helemaal. Een kleine grote poedel (45-50cm) kan ook, maar daar is helemaal slecht aan te komen. Mijn middenslag poedels zijn 6.5kg bij 35cm en 10.5kg bij 40cm.

Offerdieren?! Wat doe je met die arme poedels?