[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:22

Kaus schreef:
Niet goed als in beginnershond zou ik me niet te veel van aan trekken. Uiteindelijk beleef jij meer plezier en zal jij je meer inzetten voor het ras waar jij echt voor wil gaan dan een ras dat je hebt genomen omdat het een beginnershond is maar die niet bij je past.

Ga dus vooral bij jezelf na wat jij kan bieden en wees eerlijk naar jezelf over wat jouw mogelijkheden zijn.

Ja dat is voor mij dus ook het probleem, zie zoveel staan geen beginners hond. Dus dan moet ik eerder een mini hondje nemen. Alleen die trekken mij totaal niet aan.
Heb paarden gehad hahaha misschien dat dat ook een Beetje telt.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:24

madeliefw schreef:
Ilayda zo'n witte herder (weet t verschil zelf niet tussen Zwitsers en Canadees, maar dat weet iemand hier vast wel). Heel lief voor kinderen en toch dat stukje herder er in. Zelf promoot ik toch maar weer de retriever dan zit je sowieso goed met kinderen en je kan er heel leuk mee trainen, bijvoorbeeld jachttraininf. Enorme will to please. Alleen niet waaks, maar die van ons is zo enthousiast dat ik denk dat een inbreker het daarvan ook op een lopen zet.

O ja was vergeten erbij te zetten het liefst kort harig. Een vriendin van mij heeft zo een Canadese herder en is echt super lief maar trekt mij totaal niet. En is wit Hahha dat vind ik ook niet zo heel mooi.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:25

Sammyoo schreef:
Voor Ilayda denk ik aan een retriever, Golden, labrador of Flatcoat (kruising), voor Nieky een Bodeguero!

Labrador vind ik wel leuk, die andere hebben te lang haar. En wil echt heel graag een met kort haar

Bonna

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:10

Niecky1993:
IJslanders kunnen wel jachtinstinct hebben. Hey zijn geen overdreven jagers, maar muizen/konijnen vangen vinden ze toch echt wel heel leuk. Ik vind het schatten van honden maar ze zijn zijn over het algemeen zeer vocaal en kunnen vaak slecht alleen zijn. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Corgis zijn in principe geen jagers, maar ook wel vrij vocaal.

Wat betreft de roedel: wij hebben een whippet en een corgi bij elkaar. Twee uiterstr, maar ze zijn zo leuk samen <3. Ook nog een vlinderhondje. Die kan redelijk goed met de whippet en tolereert de corgi, maar die zou eigenlijk wel hondje alleen willen zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:57

De meeste "raszuivere" ijslanders die ik hier ben tegengekomen waren vervelende luide beesten, ook vrij koppig.
En voor drijfwerk zo goed als onbruikbaar, maar dat is natuurlijk een gebruiksdoel dat weinig mensen hier zal interesseren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:08

Kuggur schreef:
De meeste "raszuivere" ijslanders die ik hier ben tegengekomen waren vervelende luide beesten, ook vrij koppig.
En voor drijfwerk zo goed als onbruikbaar, maar dat is natuurlijk een gebruiksdoel dat weinig mensen hier zal interesseren.

Maar waar worden ze dan voor gebruikt bij jullie? Of waren ze vroeger wel geschikt?

Ik ken ze ook als vrij vocaal, wel weer op een andere manier dan mijn Duitsers.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:16

Ik zie ze hier meest als huisdieren, en bij mensen die honden showen.
Mensen die serieus werken met schapen gebruiken daarvoor iha bordercollies. Er zijn op het platteland ook veel honden die niet raszuiver zijn, geen papieren hebben en waar bordercollies en allerlei andere honden ingekruist zijn (vrije liefde en zo), die worden ook wel gebruikt in de round up als blaffende drijvers.
Ik heb geen hond gezien die wat betreft werkcapaciteit ook maar in de buurt komt van een getrainde, voor werk gefokte bordercollie.
Het is maar de vraag of de tegenwoordige ijslander met papieren te vergelijken is met de plattelandshonden van vroeger. Genetische bottleneck, en conformatiefok methoden kunnen een ras snel laten degenereren..

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:57

Ilayda, als je denkt dat je een rottweiler prima op kan voeden moet je het gewoon doen. Maar de opmerking alleen een klein hondje als beginner snap ik niet want niemand draagt hier een klein ras voor je aan. Zit al zon 30 jaar tussen de rottweilers en er al zoveel gezien die herplaatst moesten worden omdat ze een maatje teveel waren voor de baasjes en dat vind ik gewoon retezonde. Honden zijn vaak toch verkloot voor de rest van hun leven. Rottweilers zijn de meest geweldige honden voor hun baas mits ze heel goed opgevoed zijn. Dat is bij alle rassen zo maar een rott is wel vh kaliber dat ie bij geen duidelijkheid de regie in huis over neemt. Moet wel zeggen dat reuen echt wel een stuk lastiger zijn dan teven. Maar het ras is niet altijd even sociaal naar andere honden. Zowel reu als teef.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:27

Ik zou sowieso het verschil niet weten tussen gevorderde- en beginnershonden. Feit is wel dat het ene ras makkelijker op te voeden is dan het andere en dat sommige rassen nou eenmaal het karakter hebben dat ze 'makkelijker' (even tussen aanhalingstekens) zijn dan het andere ras. De grootte van de hond speelt daar niet eens zo'n rol in. Als je vier kleine kinderen hebt, zou ik alleen daarom al overwegen een 'makkelijker/socialer' ras te kiezen. Ten eerste omdat kleine kinderen onverwachte dingen kunnen doen bij een hond en je niet weet hoe bepaalde rassen daarop reageren en misschien dat je kinderen de hond wel eens gaan uitlaten en je als baas verantwoordelijk bent voor wat de hond dan uitspookt. Je bent er dan zelf niet bij. Overigens niet de bedoeling een discussie uit te lokken dat kinderen de hond niet moeten uitlaten. Dat gebeurt nu eenmaal. Toen ik zelf twaalf was liet ik ook honden uit de buurt uit. Maar dat waren relatief betrouwbare honden.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:04

Ik zou voor iemand als eerste hond geen boerboel of kaukasische herder aanraden. Maar ik heb het idee dat veel hondeneigenaren 'hun' ras te veel proberen te beschermen door ze niet aan beginners mee te willen geven.

Met het aspect kinderen zou ik wel meer rekening houden. Veedrijvers passen daar vaak niet goed bij. Maar de meeste 'grote, boze' waakhonden zijn vaak de beste kindervrienden.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:00

Tinkermuts schreef:
Ilayda, als je denkt dat je een rottweiler prima op kan voeden moet je het gewoon doen. Maar de opmerking alleen een klein hondje als beginner snap ik niet want niemand draagt hier een klein ras voor je aan. Zit al zon 30 jaar tussen de rottweilers en er al zoveel gezien die herplaatst moesten worden omdat ze een maatje teveel waren voor de baasjes en dat vind ik gewoon retezonde. Honden zijn vaak toch verkloot voor de rest van hun leven. Rottweilers zijn de meest geweldige honden voor hun baas mits ze heel goed opgevoed zijn. Dat is bij alle rassen zo maar een rott is wel vh kaliber dat ie bij geen duidelijkheid de regie in huis over neemt. Moet wel zeggen dat reuen echt wel een stuk lastiger zijn dan teven. Maar het ras is niet altijd even sociaal naar andere honden. Zowel reu als teef.

Nee klopt bedoelde ook niet dat hier iemand dat heeft gezegd, maar ben al een hele tijd op internet aan het zoeken naar info want wil niet zomaar een hond gaan nemen en hem misschien wel verpesten. En daar staat vaak wel van neem een klein hondje enz enz.
Ik ben gewoon verliefd op rottweilers, alleen mijn grootste angst is. Stel dat ik het niet goed genoeg doe, en dat ik hem dus verpest. Ik ben echt een dieren vriend en als ik iets doe wil ik het goed doen. Wil er ook alles aan doen om het goed te doen, maar toch blijft het knagen aan mij van stel dat ik het onbewust toch niet goed doe.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:03

Kaus schreef:
Ik zou voor iemand als eerste hond geen boerboel of kaukasische herder aanraden.

Ik zou niemand zo'n hond aanraden :D

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:06

madeliefw schreef:
Ik zou sowieso het verschil niet weten tussen gevorderde- en beginnershonden. Feit is wel dat het ene ras makkelijker op te voeden is dan het andere en dat sommige rassen nou eenmaal het karakter hebben dat ze 'makkelijker' (even tussen aanhalingstekens) zijn dan het andere ras. De grootte van de hond speelt daar niet eens zo'n rol in. Als je vier kleine kinderen hebt, zou ik alleen daarom al overwegen een 'makkelijker/socialer' ras te kiezen. Ten eerste omdat kleine kinderen onverwachte dingen kunnen doen bij een hond en je niet weet hoe bepaalde rassen daarop reageren en misschien dat je kinderen de hond wel eens gaan uitlaten en je als baas verantwoordelijk bent voor wat de hond dan uitspookt. Je bent er dan zelf niet bij. Overigens niet de bedoeling een discussie uit te lokken dat kinderen de hond niet moeten uitlaten. Dat gebeurt nu eenmaal. Toen ik zelf twaalf was liet ik ook honden uit de buurt uit. Maar dat waren relatief betrouwbare honden.

Ja dat is dus een beetje mijn punt, ik weet van de oudste drie dat ze gewoon netjes luisten naar me en als ik zeg de hond heeft nou even z'n rust nodig dan zouden ze dat ook doen. De jongste is nog maar 1 en die moet alles nog leren natuurlijk.
Maar ik ben wel bang dat wanneer ik zeg nee niet op de bank bijvoorbeeld en m'n kids doen het wel dan weer wel dan zit ik met een probleem.
En uit laten dat mag sowieso niet zonder dat ik erbij ben want die honden zijn zo extreem sterk dat ik dat risico niet ga nemen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:53

Als je zo verliefd op het ras bent zeg ik "go for it" ga gewoon eens bij wat fokkers kijken. Er zijn er die echt voor de sport fokken, deze zijn behoorlijk scherp maar er zijn ook fokkers die de wat meer relaxtere typjes fokken. Wij zochten een rott om redelijk fanatiek te sporten en kwamen bij de Runderkraal, deze zei heel eerlijk dat hij meer show honden fokte, oftewel zoals hij het zo lief noemde, de bankhangers haha, en verwees me door naar fokker die meer voor de sport fokt. Heel fijn deze eerlijkheid. In september is er een jonge hondendag waar meestal de meeste fokkers wel zijn. En heel veel prachtige rotties. Ik raad je aan om daar gewoon eens heen te gaan en je licht op te steken.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:56

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:02

Super bedankt, ga daar zeker naar toe. Hoop dat ik dan de knoop kan door hakken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 20:19

Ow jonge Rotties <3 Dan ga je voor de bijl haha

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:33

Wat je eventueel ook zou kunnen doen, dat doe ik zelf tot nu toe ook al vier honden lang namelijk :Y)

Ik durf puppy's niet zo goed aan omdat ik erg bang ben ze te verpesten, ik adopteer dus steeds herplaatsers (toevallig wel allemaal 'probleem'herplaatsers). Is het voor jou niet een mogelijkheid een evenwichtig en goed opgevoedde herplaatser rottweiler van een jaar of 2 à 3 te nemen?

Dan weet je wat je kan verwachten, heeft je hond al een fijne basis en kan je zo in het ras komen.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 23:32

Kaus schreef:
Wat je eventueel ook zou kunnen doen, dat doe ik zelf tot nu toe ook al vier honden lang namelijk :Y)

Ik durf puppy's niet zo goed aan omdat ik erg bang ben ze te verpesten, ik adopteer dus steeds herplaatsers (toevallig wel allemaal 'probleem'herplaatsers). Is het voor jou niet een mogelijkheid een evenwichtig en goed opgevoedde herplaatser rottweiler van een jaar of 2 à 3 te nemen?

Dan weet je wat je kan verwachten, heeft je hond al een fijne basis en kan je zo in het ras komen.

Dat is wel een goede ja, alleen moet je we goed van vertrouwen zijn. Want ik denk dat veel (niet allemaal natuurlijk) zeggen dat die hond dan goed is maar dat dat helemaal niet het geval is. Heb ook nog kids rond lopen dus moet wel alle risico's uitsluiten.
Maar je hebt wel helemaal gelijk, ik ben ook juist bang dat ik ze verpest wanneer ze zo extreem schattig en lief zijn.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 07:41

Ik denk dat een herplaatser meestal wel een rugzakje heeft maar dat kan een rugzak zijn waar jij mee om kan gaan. Regelmatig nemen fokkers een hond terug die on wat voor een reden dan ook niet bij hun baasje kunnen blijven. Dus ook voor herplaatsers kun je bij fokkers terecht, en mijn ervaring is dat ze er eerlijk over zijn want het is niet zo dat ze ze terug nemen om aan de eerste de beste weer mee te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:51

Een beetje een stiller topic maar ik waag het er maar even op gezien er uit puppytests op internet niet veel soeps komt.

Ik ben voor mezelf rustig aan het kijken naar een hondje, het liefst een uit het asiel maar dat is geen must.
Ik heb een ruim huis een ruime tuin maar geen auto, het liefst dus geen hele grote hond. 45 cm is wel ongeveer de max.
Het liefst een hond die mee kan in het mandje op de fiets, maar als dat bijv. alleen kan zolang ze nog pup zijn is dat niet heel erg.

Mag waaks zijn, maar niet té waaks, niet blaffen om elk geluidje in de portiek want dat gaat hier de hele dag door.
Korthaar sowieso.
Verder lief, redelijk sociaal maar mag ook best een beetje (leuk) brutaal zijn, ik ga sowieso cursus/training doen.
Franse bulldogs etc vind ik niks.
Beagles bijv. vind ik wel leuk en verder weet ik het eigenlijk niet zo goed.

Ik ben trouwens 27, geen kinderen. Woon alleen met m'n 2 poezen en ben op het moment elke dag thuis, geen werk of school dus.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:58

Franse bulldoggen zijn puur leed en wandelende dierenartsrekeningen. Zou ik zeker niet voor gaan.

Ben je van plan er blijvend mee op cursus te gaan of zoek je meer een schoot/knuffelhondje? Dat maakt namelijk wel een groot verschil voor het type dat je zoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 00:16

Kaus schreef:
Franse bulldoggen zijn puur leed en wandelende dierenartsrekeningen. Zou ik zeker niet voor gaan.

Ben je van plan er blijvend mee op cursus te gaan of zoek je meer een schoot/knuffelhondje? Dat maakt namelijk wel een groot verschil voor het type dat je zoekt.

Nee die valt sowieso af hoor staat ook in m'n post. De Franse bulldoggen die ik heb gezien etc vond ik ook kwa gedrag gewoon niet leuk. Gisteren nog een die bij mij gelijk tegen m'n been op sprong vorig jaar gewandeld met iemand die een had die was in gedrag ook erg raar.

Wat bedoel je precies met blijvend op cursus? Ik vind de basis cursussen sowieso wel belangrijk en ik denk dat het dan maar kijken is of de hond en ik het allemaal leuk vinden en dan of we verder gaan.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 02:15

Oh vind je niks, ik las 'vind ik leuk' :Y)

Met blijvend op cursus bedoel ik, wil je later graag behendigheid, flyball of speuren oid gaan doen of niet?

Wil je dat niet, dan zou ik kijken naar de wat rustigere types zoals maltezers, teckels, shih tzuh en vlinderhondjes.

Zoek je wat meer actie zou je kunnen kijken naar dwergpoedels, miniatuur pinschers, corgis en shelties. Korthaar, dus geen sheltie. Een jack Russell eventueel zou ook kunnen.

Maar dat hangt dus volledig af van wat je wil.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 02:36

Als ik straks ga studeren zou ik er graag een hond bij willen. Mijn wensen:

Midden tot grote hond. Zo'n 25 tot 35 kilo zeker.
Goed alleen kunnen, rustig in huis en lekker aan kunnen passen aan mijn energie buiten. Hoeft geen allemansvriend te zijn, maar wel gericht op de baas. Lekker uren wandelen, maar ook een paar dagen bijna niets kunnen doen qua bewegen. ( wat voor mij nog steeds wel een uur wandelen zal zijn en verder wat mentale training in huis.) Koppig mogen ze van mij wel zijn, maar dan moeten ze wel eerlijk zijn.

Wil een intelligente hond die evenwichtig is en goed zelfstandig kan 'werken'.

Iemand suggesties?