Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:32

Gefeliciteerd!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 08:58

ChefsSpecial schreef:
Eindstand 1 reu en 7 teefjes (waarvan 1 dood geboren met een mega open gehemelte)

[ Afbeelding ]

Heuj! Bounty doet een qua Kim qua aantallen (bokker Kiwitje), die heeft ook altijd maar één van een bepaalde geslacht.

Gefeliciteerd! *\o/* Ik denk oprecht dat de pup wat doodgeboren is beter af is als doodgeboren. Een open gehemelte is vreselijk en vaak als ze dan toch leven willen dierenartsen nog vanalles proberen ipv inslapen. Op deze manier is het beestje leed bespaard.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:59

gefeliciteerd met je mooie nestje ChefSpecial!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:34

Gefeliciteerd!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:38

Gefeliciteerd met het 7tal! En eens met Kim, een open gehemelte id niks, dit is beter voor de pup...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:27

KimD schreef:
ChefsSpecial schreef:
Eindstand 1 reu en 7 teefjes (waarvan 1 dood geboren met een mega open gehemelte)

[ Afbeelding ]

Heuj! Bounty doet een qua Kim qua aantallen (bokker kiwiwitje), die heeft ook altijd maar één van een bepaalde geslacht.

Gefeliciteerd! *\o/* Ik denk oprecht dat de pup wat doodgeboren is beter af is als doodgeboren. Een open gehemelte is vreselijk en vaak als ze dan toch leven willen dierenartsen nog vanalles proberen ipv inslapen. Op deze manier is het beestje leed bespaard.

Yes! Whoehoe

Gefeliciteerd!

Ik ga er ook indd in mee, hoe rot ook, voor t pupje beter.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:56

Eens hoor. Ik zei nog tegen Gerda (de fokker van onze oudste 2, die altijd helpt met de bevallingen), toch bijzonder hoe de natuur het dan regelt dat ze dood ter wereld komen.
Ik ben er ook “blij” mee, anders had ik haar toch zelf in laten slapen. Hier viel echt niks aan te redden, mega spleet van voor naar achteren

De rest gaat super, bounty is echt een fantastische mama. De andere honden (vooral Cookie) moeten wegblijven, anders vreet ze ze op. Dus ze mag lekker in haar kist blijven en voor beebs zorgen <3

Bij Cookie zijn de eerste 2 de kilo al gepasseerd :=

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:33

Helaas net het reutje in laten slapen. Ook een open gehemelte ;(

Geven jullie standaard foliumzuur bij tijdens loopsheid/dracht?
Ik nooit gedaan, maar denk er toch over om dat toch maar wel te gaan doen.
Heb nog nooit open gehemeltes gehad in mijn nesten. Jullie een idee hoe dit zit qua erfelijkheid? Anders moet ik misschien toch ook iets gaan overwegen wat ik eigenlijk niet wil |(

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 17:07

ChefsSpecial schreef:

Heb nog nooit open gehemeltes gehad in mijn nesten. Jullie een idee hoe dit zit qua erfelijkheid? Anders moet ik misschien toch ook iets gaan overwegen wat ik eigenlijk niet wil |(

Volgens mij is het wel ook brute pech en niet alleen maar erfelijk. In principe kan iedere combinatie open gehemelte geven als er én erfelijkheid is (vrijwel altijd) én te kort aan foliumzuur.

Het open gehemelte is eigenlijk niet meer dan een fout in het groeien.

Persoonlijk zou ik bij één nest met meerdere open gehemelte me niet direct zorgen maken over de erfelijkheid, zeker omdat je ook de andere generaties hebt.

Volgende nest zou je kunnen kijken om inderdaad foliumzuur in de dracht bij te geven (niet eerder!) en kijken wat de resultaten zijn.

Deze dracht heb je natuurlijk ook extreme weersomstandigheden gehad, het kan allemaal invloed hebben op het lichaam van de moederhond en daarmee indirect ook op de puppen.

Het blijft wel ontzettend klote, ze zijn al zo af en klaar, en deze zelfs levend geboren. Bah... Sterkte ermee! Heb je de rest extra gecontroleerd?

Edit: Ik gebruik deze https://tims.nl/_1-dierendrogist-folium ... cYQAvD_BwE

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:14

Ja ik ga de volgende keer zeker foliumzuur bijgeven.

Ik ben vanmorgen met de pups en Bounty naar Sleeuwijk gegaan en heb ze allemaal laten checken, zekerheid voor alles.

Heb de reu eigenaar gesproken, die heeft het in 34 jaar 1 keer meegemaakt maar bij 1 van haar collies, nog nooit bij haar goldens. Dus erfelijkheid kan ik wel uitsluiten. En dus houden we zeker een meisje aan van Bounty <3

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:20

Erfelijkheid kan je in principe pas uitsluiten bij een volgend nest van dezelfde ouders. Dan weet je zeker dat het niet de combinatie was.

Het kan maar net de match zelf zijn die, hoe zeldzaam ook, net dit triggerde...

Brute pech kan uiteraard ook. Het hoeft niet erfelijk te zijn of de match zelf. Het kan gewoon pech zijn.
Foliumzuur kan je proberen maar denk niet dat je het daar moet zoeken.

Jammer van de 2 pupjes maar gefeliciteerd met de overige 6 én de pupjes van je ander teefje.
Men kan niet alles op voorhand weten, alleen proberen je best te doen, dat is het enige wat in onze macht ligt en dat doe je. De natuur laat zich helaas niet dwingen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:37

Ik heb geen foliumzuur bijgegeven -O-
Fenba krijgt wel speciaal voer voor drachtige teven.

Wel heel triest Chef :(:)

Ik ben wel een beetje angstig, vorige nest heeft Fenna 1 pup gedood door erop te gaan liggen. En ben zo bang nu dat ze het weer doet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 17:44

mirjamalvaro schreef:
Ik heb geen foliumzuur bijgegeven -O-
Fenba krijgt wel speciaal voer voor drachtige teven.

Wel heel triest Chef :(:)

Ik ben wel een beetje angstig, vorige nest heeft Fenna 1 pup gedood door erop te gaan liggen. En ben zo bang nu dat ze het weer doet.

Ik herken je angst, maar je moet het echt proberen los te laten want het maakt je anders mentaal helemaal naar de haaien.

Je kunt niet meer doen dan je best en ze in de gaten houden, zorgen dat er voldoende ruimte is en eventueel doodligstangen. Doodliggen is een risico en ook zo'n geval dat de ene fokker het nooit heeft in 40 jaar zonder doodligstangen en met kleine kist en de andere fokker heeft alles op orde fokt een tweede nest en voila, doodligger...

Fokken is fantastisch, zolang het goed gaat. Mensen realiseren niet dat je de zorgen er gratis bij krijgt. :(:)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:46

Ja we hebben doodligstangen, grote kist en camera erop, dus 24/7 toezicht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 17:53

mirjamalvaro schreef:
Ja we hebben doodligstangen, grote kist en camera erop, dus 24/7 toezicht.

Dus alles in je macht wat je kunt doen om ze veilig te houden! :o

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:54

Oke dank je, dan het inderdaad los proberen te laten. :=

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:42

ChefsSpecial schreef:

Ik geef altijd foliumzuur. Vanaf loopsheid tot eind dracht. :) ik bestel ze bij vitamines per post. De hoogste dosering

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:45

Chef, wat jammer van de 2 pups, gelukkig lijkt de rest wel oké verder

Mirjam jou angst herken ik wel, wij hadden het in ons eerste nest, ook 24/7 toezicht, ik was er net bij geweest en had ze allemaal nog in handen gehad, 3 minuten later pup dood onder de schouder van Lizzy
Was voor het eerst dat ik even alleen thuis was met het nest, op mijn verjaardag ;( en dat was een mooi pupje wat goed groeide enzo

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:00

Hier dus ook zo snel gebeurd, een prachtig groot teefje was het.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:04

En nu is er rust…

Afbeelding

Bounty is echt een oermoeder. Geen van de andere meiden mag in de buurt komen, of zelfs naar de beebs kijken, dus ren op slot en doeken ervoor. Wij mogen gelukkig alles

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:09

Heerlijk zo <3

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:51

<3

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:19

Ach Denise, wat onwijs verdrietig dat je nog een pupje hebt moeten laten gaan. :knuffel:

Geen idee of je er wat aan hebt, maar ik was 1,5 jaar geleden op een lezing in Eersel georganiseerd door het Cryolab (met Maarten Kappen, Bregje v/d Meulengraaf, Jeffrey de Gier (universiteitskliniek Utrecht), Guillaume Domain(universiteitskliniek Gent)) en daar werd aan het eind een vraag gesteld door een fokker (toevallig waren het ook Goldens) of ze haar teef uit moes sluiten van de fokkerij nadat ze een nest had met daarin 4 pups met open gehemelte.
Daarop kwam (ik geloof van Guillaume) het antwoord dat het sluitingsproces in een specifieke periode van de dracht is en dat het van vele factoren afhankelijk is of zo'n sluitingsproces succesvol verloopt.
Dit kan deels afhangen van erfelijkheid, deels aan een te kort aan foliumzuur, maar waar vele mensen zich niet bewust van zijn; 'infiltratie' van een bacterie/virus/ziekte precies op het verkeerde moment van de dracht.
Het advies was dan ook; Kies voor een andere ouderdier-combinatie, geef foliumzuur tijdens de dracht en wanneer er dan weer sprake is van open gehemeltes, dan ligt er een erfelijkheid aan ten grondslag bij het moederdier.

Het kan dus zoveel zijn Denise.
En zoals vele al zeggen; we kunnen zoveel mogelijk ons best doen om dingen uit te sluiten, helaas zijn we geen God en bepaald moeder natuur soms anders dan wij willen.

Daarover gesproken; ik ben ook helemaal kapot. Ginger, mijn eerste zelfgefokt teefje, blijkt OCD in haar linkerelleboog te hebben. |(
Ik probeer mezelf niet gek te maken met de vraag of ik dingen anders had kunnen doen om dit te voorkomen.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:33

Oh wat erg Femke, wat een klote uitslag ;(

We hebben gewoon besloten toch een meisje aan te houden. Ik heb de fokker van bounty gesproken en de fokker/eigenaar van Stanley. In beide lijnen komt het niet voor. Sterker nog, de eigenaar van Stanley heeft het in 34 jaar 1 keer meegemaakt en dat was niet bij haar goldens maar bij haar collies.
De fokker van bounty heeft het in ruim 30 jaar 4 keer meegemaakt maar niet in deze lijn.
Dus ik hou het idd op domme pech. Maar gaan bij een volgend nest wel foliumzuur geven. Zekerheid voor alles.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:40

Femke :(:)

Chef fijn om het zo door te kunnen spreken met de fokkers.