[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:33

Dank jullie wel ik ben echt super blij.. *\o/* en via me vriendin ben ik bij haar gekomen, want die heeft al een hondje via haar, nu 2 jaar oud. En ze zijn zo gelukkig samen. Ze heeft op haar fb heel veel hondjes staan die een huisje zoeken van pup tot wat ouder. Middelmaatjes en veel teefjes.. Die worden daar gewoon uit een rijdende auto gegooid zelfs drachtige honden.. Daar kan ik met me kop niet bij hoor. dat mensen zoiets vreselijks kunnen doen met een dier.. Maar gelukkig worden er veel hondjes gered en herplaatst.. dus dat is het verhaal van Toffee en veel lot genootjes..

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:08

Dit topic heet 'welke hond past bij mij', maar ik ben erg benieuwd naar welke rassen jullie hebben gecombineerd in een roedel. Wij hebben sinds kort een (hollandse) herderpup, maar we willen er uiteindelijk nog 1 grote hond en een kleine terrier bij. We vinden het erg belangrijk dat de roedel bij elkaar past qua energieniveau en temperament.
Om een voorbeeld te noemen: een border collie en een engelse bulldog lijkt mij niet de beste combi.

Welke rassen houden jullie samen en hoe gaat dat? Welke rassen zouden volgens jullie bij de herder passen? Wij denken richting een jacht-/waakhond en kleine terrier (rattenvanger) dus.

Eloya

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:14

Wij hebben een galgo espagnol (binnen extreem lui met soms een gekke bui) en een bordercollie/herder mix (hyperactief en amper rust in de kont)
Dit is nou niet de perfecte match en ze gedogen elkaar. maar zijn door samenstellen gezin bij elkaar gekomen. hier ligt het energie level teveel uit elkaar waardoor de galgo zich gaat irriteren

Maar opzich doen ze het prima samen, maar echt vriendjes zijn het niet helaas.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:17

hier alleen 3 beaucerons en wat mij betreft hoeft daar zeeeeker niks anders bij <3 <3 <3 vind veel honden best heel leuk hoor... van een ander :D

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:29

In het verleden twee rottweilers en drie husky,s bij elkaar gehad. Twee enorm verschillende rassen maar qua energie ging dat prima. Wel zat er minimaal drie jaar tussen. Ik vond het belangrijk om eerst de 1 een beetje op te voeden voor ik er een pup bij nam. Vind een hond vanaf drie jaar ook pas beetje volwassen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:32

Merk wel dat ras genoten het vaak wel goed met elkaar kunnen vinden. Beetje zelfde manier van spelen en omgang. Snappen elkaar goed ofzo. Heb een uitlaatservice en daarin zie ik ook dat bv de herders of labradors elkaar echt opzoeken om met elkaar te spelen.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:35

Wij hebben een Duitse Pinscher (pup), als er later een hond bij komt wordt dit in ieder geval een grote hond. Ik ben zelf verliefd op Dobermann Pinschers, deze matchen (die we tegen zijn gekomen) ook erg goed met Mika, maar dat is natuurlijk dezelfde familiegroep. Andere optie zou zijn een ridgeback.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:35

Twee bordercollies, oudere teef en een bijna half jaar oude reu, waar we onlangs een mix aan hebben toegevoegd, een rue van zo'n twee jaar oud, vermoedelijk ijslandse schapenhond/bc/wie weet.
Prima match, want erg speels en een allemansvriend, of het nu om mensen gaat of honden.
Goede speelkameraad voor Peli, wat Gláma's leven een stuk rustiger maakt...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:00

Ikzelf heb border collies samen.
Meerdere kennissen hebben borders en cattle dogs samen en gaat ook goed. Ik hoop in de komende jaren ook een cattle aan mijn roedel toette voegen. En van mijn dekreu zijn eerste nest wil ik ook graag een reu aanhouden over een jaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:11

Weet je nu al dat je jonge reu volgend jaar gaat dekken? Hij is toch nog piepjong?

Hier 3 Duitse Herders. Vrienden hebben wel herders met andere rassen, ook kleintjes en dat gaat heel goed, maar zijn ook pittige hondjes met veel energie. :')

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:15

hier jack russel en eenmechelse herder, gaat perfect.

van de week ook een kruising van verschillende herders in huis gehad. met zn 3en hebben ze genoeg lol gehad

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:15

Is het niet volgend jaar dan erna. Heeft geen haast. Eerst medische testen en dna testen in orde zijn. Dan kampioenstitels hopenlijk halen. Ik wil niet dat hij voor hij anderhalf is dekt. (Van sint-Hubertus mag een reu vanaf 1 jaar dekken)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:17

Ik heb twee herders die het erg goed samen doen. Risico is wel op versterken van elkaars gedrag. Wil er eentje uitvallen naar een andere hond, dan doet de ander graag mee. Dus daar moet ik extra op trainen. Net als blaffen bijvoorbeeld. Een verschillende combi is soms ook prettig: zo heb ik een Husky X Rottweiler gehad die wel eens ergens achteraan wilde jagen. Prettig was dat ik me op haar kon focussen en zeker wist dat mijn herder, die los naast me liep, niet mee zou doen aan de jacht en altijd luisterde.
Mijn herders hebben een iets ander energie niveau: ze kunnen hetzelfde aan maar de één is sneller verveeld en laat eerder van zich horen, waar de ander rustiger is.
Ik ken ook verschillend energieniveau omdat ik wel wat leeftijdsverschil had tussen mijn honden. Dat betekende dat ik op een gegeven moment s ochtends een rondje van een half uur liep, waarna de oudste thuis bleef en ik met de jongste nog anderhalf uur bos erbij pakte. Dat vond ik vaak wel sneu voor de oudere hond (ook al was er dan wel iemand bij haar thuis) omdat ze toch wel graag mee willen en niet inschatten dat ze dat fysiek niet meer aankunnen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:21

Maartje_M schreef:
Retrievers hebben mij ook altijd wel heel erg getrokken. Ze komen altijd redelijk 'gemoedelijk' over.
Ik vind een Stabij ook een heel mooie hond om te zien maar ik ben bang dat dat niet helemaal is wat we zoeken. Misschien een tikje te veel een jager, of valt dat toch wel mee?

Wij hebben een stabijtje, jagen valt nu nog mee. Maat wel erg afwachtend en onzeker tegen het anstige aan.
Ze zijn niet allemaal zo, maar meer als de helft van dat nestje was zo en ook niet geschikt voor een druk gezin.

Een retriever is in mijn ervaring veel stabieler en rustiger

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:55

Ik heb een Husky x Malamute (heel zelfverzekerd, mak, bananen in z'n oren) en een Podenco samen (aartslui, doodsbang en oren die geen functie hebben).
Beide zelfstandige jagers en ik heb een weg moeten vinden maar vanaf dag 1 is het een gouden duo. De honden hebben zoveel aan elkaar. Ik vraag me af of ik ooit weer zo'n duo zal treffen. Altijd rust en vrede in ons huis.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:59

Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie vraag ik hier om wat raad/ideeën.

Volgend jaar gaan wij verhuizen en dan komt er eindelijk weer een hond in. Mijn vriend en ik gaan co-housing doen met mijn vader. Dus de hond zal zeker genoeg aandacht krijgen. Ik werk s'morgens 4 uur en s'middags 3 uur. Ik heb tussenin altijd 1,5 uur pauze dus dan kan ik de hond uitlaten. Ik werk 3 volle dagen en 2 halve dagen. Als ik thuis ben zal de hond met mij meegaan naar de paarden enz. Wij gaan vaak naar (auto)evenementen en de hond zal daar ook mee naartoe gaan. Ook mijn vader houdt van wandelen dus die zal de hond ook regelmatig meepakken.

Vroeger hebben wij berner sennenhonden gehad en ik vond deze kwa karakter persoonlijk geweldig.
Heel vriendelijk, sociaal, baasgericht en konden makkelijk los lopen. Heel waaks ook wel maar dat vonden wij toen geen probleem. Ik zoek ditzelfde karakter alleen nu een formaat kleiner.
Mijn vader en vriend hebben beiden namelijk een sportauto (coupe), wel met achterbank, en de hond moet daar dus inpassen :+

Ik hou absoluut niet van honden met korte snuiten of echt hele kleine honden ( denk aan Chihuahua).
Ik vindt makkelijk kunnen loslopen en sociaal heel belangrijke punten. Als ze kortharig zijn is dat een pluspunt :+
Dus welke honden zouden jullie aanraden?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:19

Een kortharige collie misschien wat. Actieve honden. Iets groter dan middelmaat en zeker niet zo groot/stevig als een Berner :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:52

Bo_Y schreef:
Maartje_M schreef:
Retrievers hebben mij ook altijd wel heel erg getrokken. Ze komen altijd redelijk 'gemoedelijk' over.
Ik vind een Stabij ook een heel mooie hond om te zien maar ik ben bang dat dat niet helemaal is wat we zoeken. Misschien een tikje te veel een jager, of valt dat toch wel mee?

Wij hebben een stabijtje, jagen valt nu nog mee. Maat wel erg afwachtend en onzeker tegen het anstige aan.
Ze zijn niet allemaal zo, maar meer als de helft van dat nestje was zo en ook niet geschikt voor een druk gezin.

Een retriever is in mijn ervaring veel stabieler en rustiger

Dat is ook het beeld dat ik er bij heb. Beetje onzekere types en dat werkt niet met 3 jonge jongens in huis.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:21

Nieky een labrador retriever misschien? Stuk kleiner dan de Berner sennen en kortharig. Maar hele vriendelijke zachtaardige hond die veel voor je wil doen. Zelf een golden retriever hier, hou wel van lang haar. Maartje misschien ook iets voor jullie. Zijn erg leuk met kinderen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:18

Lisitano schreef:
Ik heb een Husky x Malamute (heel zelfverzekerd, mak, bananen in z'n oren) en een Podenco samen (aartslui, doodsbang en oren die geen functie hebben).
Beide zelfstandige jagers en ik heb een weg moeten vinden maar vanaf dag 1 is het een gouden duo. De honden hebben zoveel aan elkaar. Ik vraag me af of ik ooit weer zo'n duo zal treffen. Altijd rust en vrede in ons huis.

Whahaha ik neem aan dat jij je honden gewoon nooit roept? _/-\o_

Nieky: een Appenzeller Sennenhond. Ietsje pittiger dan een Berner, daarbij middelgroot en kortharig ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:09

Retriever staat hier ook op de lijst inderdaad :j

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:56

Bedankt voor de antwoorden.
Een appenzeller staat hier idd hoog op het lijstje alleen vrees ik dat deze nog te groot gaat zijn.

Ik moet denk ik ivm vervoeren in de auto meer kijken naar bv de grootte van een beagle of shiba inu ( ik kan moeilijk inschatten hoeveel groter bv de appenzeller is?)
De shiba vind ik kwa uiterlijk kei leuk maar kwa karakter wat minder, een klant van mij heeft er eentje en die is toch een partij eigenwijs :+ Deze kan ook totaal niet loslopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:20

Is een andere auto een optie? ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:21

Shiba Inu's zijn inderdaad stronteigenwijs regelmatig zijn het echte chagrijnen die niet te beroerd zijn om te bijten. Dus die raad ik echt af. Ze liggen je helemaal, of ze liggen je helemaal niet.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:51

Nikass schreef:
Is een andere auto een optie? ;)

Nee helaas niet, ik heb een dacia en daar past dat prima in maar mijn vriend is een autoliefhebber met een sportauto, gaat ook regelmatig op het circuit rijden enz. En mijn vader heeft ook een sportieve auto die hij nog maar net heeft :+
Ik kan wel altijd de hond in mijn auto zetten maar als we naar een auto evenement gaan, gaan we met mijn vriend zijn auto dus het is dan een beetje stom om met mijn auto achterna te rijden dan :+
Maar een formaat beagle ofzo gaat er prima in zonder dat de hond oncomfortabel ligt, en ik denk dat er wel rassen zijn die mij aanspreken kwa karakter van dit formaat, is gewoon iets lastiger om te vinden.

Mizora: ja deze shiba is wel lief maar dus stronteigenwijs, heb al vaker discussies met dat beest gehad :+

Ik heb ook al eens gekeken naar corgi's, weet iemand hoe deze zijn kwa jachtinstict en los lopen?