Bijtgrage hond vergrijpt zich aan baby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nakisha

Re: Bijtgrage hond vergrijpt zich aan baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:39

Daar wilde ik trouwens nog even op terugkomen; wat het wetenschappelijk onderzoek betreft... Op welke vormen van agressie is dit gericht, in welke situatie?

Zoals ik al noemde, lezen veel mensen de lichaamstaal van hun honden niet goed. Zeker in gezinssituatie (lees; hond bijt baas) is herhaling dan dus logisch, omdat het gezin niet kan inschatten waarom de hond het doet, en de waarschuwingen niet herkent... Of de baas door de hond simpelweg niet als roedelleider word erkent.

Ik ben echt benieuwd, ik wil er graag even in verdiepen.

Als je mij de boektitels alsnog kan geven, alvast bedankt. Lachen
2001 is natuurlijk niet het meest recent, maar beter dan niets.

@Karoliena: Je onderstreept helemaal wat ik bedoel. Hond is herplaatst, weet nog niet wat hij aan zijn nieuwe eigenaren heeft en voelt zich in het nauw gedreven. Hond bijt.
Inmiddels is de hond gewend en ziet zijn nieuwe eigenaren als zijn roedel. Herhaal de handelingen van die dag, en de kans dat de hond opnieuw bijt is nihil.

Daarom bedoelde ik dus; bekijk het per situatie. Vorm van agressie, situatie, hondenkennis van gebeten persoon... het heeft allemaal invloed op het incident.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:43

katiavl schreef:
Nakisha schreef:
Ik heb veel vaker gezien dat een hond slechts éénmaal beet en daarna nooit weer.

In een week kan een hond je ook nog amper als baasje zien. Het kan dan dus gemakkelijker misgaan.

Tis niet omdat jij het zo hebt ervaren dat het zo is, het is gewoon simpel wetenschappelijk feit dat als een hond gebeten, gepredisponeerd zijn om nog eens te doen Lachen
Wat zeker niet betekent dat, het alsnog eens gebeurd natuurlijk Lachen maar het gevaar zit er wel in

Ligt ook aan de reden dat de hond gebeten heeft Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:47

katiavl schreef:
Nakisha schreef:
Even een goed stukje over hondenbeten, voor de mensen die blijven roepen dat honden die éénmaal bijten, zullen blijven bijten... dan snappen jullie waarom ik het er niet per defintie mee eens ben, en zeg dat het van de situatie afhangt:

http://www.dogweb.nl/gedrag/bijten.html

Mischien omdat die mensen hun feiten halen uit wetenschappelijke boeken, en niet uit internetsite's Knipoog

het is niet wetenschappenlijk bewezen dat honden meerdere keren bijten als ze bloed geproeft hebben... dus dat is lariekoek Ja

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:50

Citaat:
het is niet wetenschappenlijk bewezen dat honden meerdere keren bijten als ze bloed geproeft hebben... dus dat is lariekoek

DAT zowieso... het idee dat een hond die eens bloed heeft geproeft zal blijven bijten is al een hele oude opvatting die naar het rijk der fabelen verwezen kan worden.

Voor wie daar nog in gelooft; laat gerust je hond eens een wondje likken. Hij zal dan je bloed proeven. Je zult zien dat je hond dan niet veranderd in een bijtend monster. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:54

Wie spreekt over bloedproeven? Maar goed gelukkig zitten hier meer hondenkenners dan in de wetenschappelijke onderzoeken.
Wat ik ook zeg, het is banketstaaf..... waarom ik nog moeite doe zucht

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:04

dat vraag ik me ook af katiavl Haha!
Mensen spreken elkaar tegen omdat ze andere dingen hebben gehoord/gelezen of ervaring mee hebben...
Niemand hier is een echte hondenkenner, jij niet, ik niet en anderen ook niet... De onderzoeken die gedaan zijn, zijn (vaak) wel door echte kenners gedaan Knipoog
Alleen iedereen houdt vast aan datgene wat met hun mening overeenkomt Ja

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:14

Citaat:
Wie spreekt over bloedproeven? Maar goed gelukkig zitten hier meer hondenkenners dan in de wetenschappelijke onderzoeken.
Wat ik ook zeg, het is banketstaaf..... waarom ik nog moeite doe zucht

Nee, absoluut niet. Ik ben juist zeer geintresseerd in jou bronnen!! Lachen Ik wil altijd graag weten waar mensen hun kennis vandaan hebben. Het is dus absoluut niet om jou uit te banketstaaf.

Mijn kennis is deels boekenkennis, deels eigen ervaringen. Aangezien ik zelf een probleemhond heb, draai ik al een tijdje mee. Maar ik ben altijd geinteresseerd in andere meningen, andere denkbeelden en nieuwe inzichten. Daar is toch niks mis mee?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:15

Nakisha: Ik zag het in je profiel, goed dat je zo'n hond ook een kans geeft zeg. Gaat thuis blijkbaar prima of niet.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:29

Absoluut, wij hebben zelf sowieso geen problemen met hem. Lachen Voor ons is hij superbetrouwbaar, ik kan sowieso echt alles met hem doen. Nooit problemen. Voor eigen gezin is het gewoon een topper.

We hebben nu een goede vriend die ons helpt te trainen met vreemden, de eerste keer ging bovenverwachting goed; in slechts 2 uren werd hij volledig door Rhodi geaccepteerd, zowel buiten als in- en om het huis. Uiteraard ging dit STAPJE voor STAPJE, allemaal heel rustig en onder streng toezicht van mij. We gaven Rhodi zelf de kans aan te geven hoe ver hij wilde gaan. Hij werd nergens toe gedwongen. Ik ken mijn hond al heel lang, en kan hem goed lezen. Hij deed het keurig! Op één snauw na toen we het even provoceerden (Het was even stevig knuffelen; zien of dat teveel zou zijn. Uiteraard onder toezicht. Het was een snauw, zonder bijten) heeft hij zich voorbeeldig gedragen, en na die snauw kwam hij zelfs deze man zijn handen likken om te tonen dat het niet zo bedoeld was. ''In het nauw drijven'' was dus teveel, maar hij beet niet en toonde zich vriendelijk.
Kortom; hij accepteerde deze man en gehoorzaamde hem ook bij commando's. Hij gaat dus echt al enorm vooruit! Lachen We zijn ontzettend trots op hem.

Rhodi is trouwens een geerft angstbijter; zijn nestgenoten vertonen dit gedrag allemaal, één van zijn zussen is ingeslapen inmiddels.

Wij houden hem in het openbaar aangelijnd én gemuilkorft, zodat andere mensen geen last van hem hebben. Lachen In eigen tuin gaat hij lekker los en mag hij ook even lekker rennen en spelen. We trainen ook zelf. Lachen Hij heeft trouwens diploma's op zak, tot GG2, maar helaas moesten we toen stoppen vanwege zijn gedrag naar de medecursisten.

We hebben trouwens gedragstherapeuten en trainers erbij gehad... en sorry dat ik het zeg, er zijn maar een paar ECHT goeden. Vooral de gedragstherapie deed meer kwaad dan goed, en ik was het ook totaal niet met deze vrouw eens. Ze had Rhodi volledig verkeerd beoordeeld. We hadden één geweldige trainer die Rhodi echt begreep, en daar hebben we ook de leukste cursussen gehad. Bij hem deed Rhodi het het beste van alle trainingen.
Laatst bijgewerkt door Nakisha op 23-08-07 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:35

Super zeg, ja meestal hebben zulke honden toch geen leuke toekomst. Ik wist trouwens niet dat dat erfelijk kon zijn

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:38

Ja, helaas is dat mogelijk. Veel mensen weten dit helaas niet!
Ook niet alle honden die erfelijke agressie hebben, hoeven het per sé te gaan uiten, maar helaas leert de ervaring dat het vaak toch vroeg of laat eens eruit komt.

De toekomst voor deze honden is in 99% van de gevallen helaas een spuitje.. zo dus ook voor Rhodi's zusje.

Om deze honden te begeleiden moet je veel aanpassingen maken, en veel consessies doen. Maar het belangrijkste is de veiligheid, zowel van je eigen hond als je medemens. Je wilt niet dat hij overlast veroorzaakt, dus moet je daar drie keer zo alert op zijn als bij een normale hond.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:39

karoliena schreef:
Super zeg, ja meestal hebben zulke honden toch geen leuke toekomst. Ik wist trouwens niet dat dat erfelijk kon zijn

Heb nochtans een artikkel speciaal vertaald waar dit ook in gezegd werd, Aah zo goed worden mijn postjes gelezen Clown

Zal binnenkort eens de boeken allemaal opschrijven, zijn engels, moet je wel naar unief bibliotheek anders ga je ze niet vinden Lachen

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:40

Okee, lijkt me erg interessant, bedankt! Lachen Doe jij toevallig een studie waarin deze dingen worden besproken? Of is het gewoon interesse? Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:41

Sorry hoor katiavl maar ik loop ook nog niet het hele topic mee daarnaast heb ik geen zin om weet ik hoeveel mega lange artikelen te lezen inderdaad.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:43

karoliena schreef:
Sorry hoor katiavl maar ik loop ook nog niet het hele topic mee daarnaast heb ik geen zin om weet ik hoeveel mega lange artikelen te lezen inderdaad.

Was een grapje Ach gut

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:46

katiavl schreef:
In het algemeen worden sommige honden als agressief gezien, op basis van vroeger gedrag of ras.
Sommige agressieve reacties van een dier zijn inderdaad genetisch gecontroleerde ras eigenschappen maar kunnen ze even goed door omgevings elementen en aangeleerd gedrag veroorzaakt worden. Daarom is het ook vaak heel moeilijk een besluit te maken. Er bestaan verschillende types van agressie die de oorzaak zijn van een aanval, en kunnen onderscheiden worden in verschillende omstandigheden. Dominante agressiviteit wanneer een hond een lid van de groep uitdaagd (bijvoorbeeld een nieuwe baby). De controlerende? agressie naar een slachtoffer toe wanneer deze zijn teritorium ingaat. Of een item die aan de hond toebehoort verplaatst. Ook pijn en angst kunnen agressiviteit uitlokken, wanneer de hond slecht behandeld (mishandeld is geweest). Soms kan het agressief gedrag dan ook niet verklaard worden. Deze laatste groep kunnen door genetische en neurologische verschijnselen en ongekende omgevings elementen bijtgedrag vertonen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:48

Bij onze hond was het dus inderdaad die pijn en angst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:32

karoliena schreef:
Blijkbaar lees je niet goed. De boxer was er inderdaad niet op getraind die is uit zichzelf zo waaks geworden.

Nou ik lees heel goed hoor, alleen denk ik dat jij niet goed op heb gelet bij Nederlands les;

karoliena schreef:
die is nooit voor getraind niks.

Een dubbele ontkenning is namelijk een bekenning; dus de hond is getrained als ik dan mag vertalen in knap nederlands...Maar geeft niet mijn Nederlands is ook niet altijd even super Knipoog

karoliena schreef:
Onze hond heeft mij inderdaad gebeten toen hij een week hier was,
Ah okay, nou gelukkig dan maar Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:48

Nakisha schreef:
Okee, lijkt me erg interessant, bedankt! Lachen Doe jij toevallig een studie waarin deze dingen worden besproken? Of is het gewoon interesse? Lachen

Interesse!

Wou eigelijk forensische antropoloog worden maar aangezien een jaartje studeren aan de universiteit in amerika meer kost dan wat ik ooit ga verdienen, wil ik graag forensische dierkunde met anatomie combineren Lachen

Maar het is gewoon ontzettend moeilijk om aan materiaal te komen, bv de cijfers die ik geplaatst heb ergens vanvoor, en de cijfers op je site. Botsen gewoon onwijs met elkaar Lachen

kwa leeftijd slachtoffer, plaats bijtwonde enzo

Dan word het een spelletje wie heeft gelijk, en dan dacht ik jou gaat over de kleine bijtincidenten, maar die cijfers zitten in dat van mij ook bij Lachen
Wel spijtig dat er geen boekenlijst bij staat, lijkt me eerder een gekopieerd verslag hopelijk voor de schrijver heeft ze gevraagd of ze dit mocht kopieren. Als dit een samenvatting is....

Alle verwijzende cijfers staan er nog bij Scheve mond
Laatst bijgewerkt door lesilla op 23-08-07 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:55

dat het erfelijk kan zijn geloof ik idd ook wel, vrienden van mij hadden een hond, die met 1,5 jaar ineens fietsers, voorbij lopende mensen, en hardlopers pakte, zij hebben toen met de fokker gebeld, en die adviseerde inslapen, hun hond was de enige uit het nest die nog in leven was..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:45

Chiqa: Jeetje zoek een hobby of zo

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:50

karoliena schreef:
Chiqa: Jeetje zoek een hobby of zo

Ik gok dat de nederlandse taal haar hobby is. Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:53

Vreemd: : als mensen het met argumentatie niet meer kunnen winnen ze in de persoonlijke aanval gaan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:59

Nakisha schreef:
We hebben trouwens gedragstherapeuten en trainers erbij gehad... en sorry dat ik het zeg, er zijn maar een paar ECHT goeden. Vooral de gedragstherapie deed meer kwaad dan goed, en ik was het ook totaal niet met deze vrouw eens. Ze had Rhodi volledig verkeerd beoordeeld. We hadden één geweldige trainer die Rhodi echt begreep, en daar hebben we ook de leukste cursussen gehad. Bij hem deed Rhodi het het beste van alle trainingen.

Even een vraagje aan de "kenners" . Gedragstherapeuten bij honden: is dat wel een erkend beroep?

Mijn vriendin heeft vorige week bij haar tsji tzu (echt waar) ook een gedragstherapeute bij gehaald. Mevrouw is een half uur geweest, kostte 90 euro en een advies wat iedere leek haar ook gegeven kon hebben. Bovendien zijn alle problemen niet eens fatsoenlijk besproken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:00

Slimmerik: Helemaal niet gaat mij erom dat ik er niet van gediend ben dat iemand mij gaat lopen afkraken omdat wat ik typ dus niet helemaal 100 % abn is, dat vind ik pas in de persoonlijke aanval gaan